اخبار

8 راهکار ساده برای نگهداری و افزایش طول عمر اتوکلاو دندانپزشکی

فهرست مطلب

اتوکلاو یک دستگاه مخصوص استریل کردن تجهیزات است که اتفاقا کاربرد اساسی در مطب و کلینک های دندانپزشکی دارد. دندانپزشک از اتوکلاو دندانپزشکی با استفاده از سیستم ایجاد حرارت مرطوب می تواند تمام تجهیزات را طبق پروتکل های ویژه کاملا میکروب زدایی کند. به این ترتیب انتقال بیماری از طریق تجهیزات مورد استفاده در درمان های دندانپزشکی به صفر می رسد. تمام مطب های دندانپزشکی ملزم به داشتن اتوکلاو دندانپزشکی یا اتوکلاو کلاس B هستند.

 از آنجا که اتوکلاو مانند همه تجهیزات آزمایشگاهی اصلا دستگاه ازران قیمتی نیست، حفظ و نگهداری صحیح از آن برای جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافه و عملکرد درست آن ضروری است. در این مقاله چند راهکار ساده انجام دادن منظم آن ها در نگهداری و افزایش طول عمر اتوکلاو دندانپزشکی کمک مهم می کند را بررسی می کنیم.

1.    راه اندازی دستگاه توسط تکنسین باتجربه

اولین راه اندازی و بررسی های دستگاهی که به تازگی خریداری شده است، بسیار مهم خواهد بود. بسیاری از شرکت ها اتوکلاو دندانپزشکی را همراه به ضمانت و خدمات پس از فروش، بفروش می رسانند و تکنسین متخصص دستگاه را برای اولین بار نصب و راه اندازی می کند. این تکنسین دستگاه را کاملا از هر لحاظ بررسی می کند و آموزش های لازم کار کردن با آن را می دهد. عمل کردن طبق توصیه های تکنسین هنگام استفاده از دستگاه در حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است و باعث جلوگیری از آسیب می شود. شرکت رویان ایران اتوکلاو دندانپزشکی با یک سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش، بفروش می رساند.

اتوکلاو
اتوکلاو

2.    دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید.

پیش از استفاده از همه دستگاه های الکترونیکی که به تازگی آن ها را خریداری کرده اید، حتما دفترچه راهنمایی که در کنار محصول است را کاملا مطالعه کنید. ممکن است فکر کنید همه دستگاه های اتوکلاو مانند یکدیگر هستند. این گفته تا حدی درست است. عملکرد همه اتوکلاوهای دندانپزشکی در ضدعفونی تجهیزات یکسان است. اما نکته ای که وجود دارد این است که برندها و مدل های مختلف یک دستگاه ممکن است شیوه های راه اندازی و نگهداری متفاوتی داشته باشند که با جزیات کامل در دفترچه راهنمای محصول توسط تولید کننده ذکر می شوند.

3.    تمیز و ضدعفونی کردن منظم اتوکلاو دندانپزشکی

شاید برخی این تصور را داشته باشند که چون اتوکلاو وسیله ای صرفا برای استریل کردن است، پس نیازی به تمیز کردن آن وجود ندارد. این دیدگاه کاملا اشتباه است و تمیز کردن منظم اتوکلاو، کلید حفظ آن است. بهتر ست پس از هربار استفاده بنده خارجی و محفظه داخلی را با آب ولرم و شوینده های ملایم (طبق دفترچه راهنما) تمیز کنید. به واشر درب، سینی های قابل جابجایی و فیلترها توجه ویژه ای داشته باشید. برای جلوگیری از گرفتگی و اطمینان از عملکرد صحیح، هر گونه جرم اضافه یا باقی مانده را بردارید.

4.    بررسی کالیبراسیون

کالیبراسیون اتوکلاو شامل کنترل فشار، دما و تایمر است. دما و فشار را در طول چرخه اتوکلاو به طور منظم کنترل کنید تا مطمئن شوید که در محدوده توصیه شده قرار دارند. انحراف از سطوح بهینه می تواند بر کارایی استریلیزاسیون تأثیر بگذارد. اتوکلاو را به صورت دوره ای کالیبره کنید تا میکروب زدایی به طور کامل انجام شود.

5.    بازرسی های دوره ای

کنترل واشرها، عایق بودن، دمای یکنواخت در تمام قسمت های محفظه داخلی، بررسی عملکرد قطعات و اتصالات الکتریکی، دریچه ها، فیلترها و …  در بازرسی های منظم و دوره ای بسیار مهم است. این بازرسی ها در بسیاری از موارد کمک می کند که مشکل احتمالی را سریع تر شناسایی کنید. شناسایی سریع تر مشکلات نه تنها کمک به جلوگیری از ضدعفونی نامناسب و باقی ماندن میکروارگانیسم ها می کند، بلکه از بروز مشکلات بزرگتر و هزینه به مراتب بیشتر برای تعمیر یا تعویض قطعه ای خاص ممانعت می شود.

6.    استفاده از آب مقطر

همانطور که گفتیم، اتوکلاو از فشار بخار مرطوب برای میکروب زدایی استفاده می کند. بنابراین در چرخه اتوکلاو موفق، آب نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده به وسیله دستگاه تصفیه آب خانگی از تجمع رسوبات معدنی داخل مخرن جلوگیری می کند. همچنین سطح آب مخزن به طور مرتب باید بازبینی شود تا درصورت نیاز سریع پر شود.

7.    استفاده از بسته بندی مناسب تجهیزات برای ضدعفونی

تجهیزات دندانپزشکی به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم داخل اتوکلاو قرار گیرند. کیسه های مخصوصی برای قراردادن تجهیزات داخل اتوکلاو طراحی شده اند که بخار از آن ها عبور می کند. این کسیه ها تا زمان باز شدن بسته، استریل بودن تجهیزات را حفظ می‌کنند.

نکته! درصورتی که پس از چرخه اتوکلاو داخل کیسه های مخصوص قطرات آب مشاهده کردید، عملکرد اتوکلاو دچار مشکل شده و استریلیزاسیون به درستی انجام نشده است.

8.    آموزش صحیح به کارکنان و دستیاران

حتی اگر تمام نکات قبلی رعایت شوند اما از اتوکلاو توسط دستیاران به درستی استفاده نشود، نه تنها دستگاه سالم باقی نمی ماند بلکه استریلیزاسیون به درستی انجام نخواهد شد و امکان انتقال بیماری بالا می رود. بنابراین فرد یا افرادی که از اتوکلاو دندانپزشکی استفاده می کنند، حتما باید آموزش کامل استفاده از آن، دوره های اتوکلاو، روش های نگهداری و رفع ارورهای اصلی را ببیند.

تجهیزات دندانپزشکی باید درون بسته های مخصوص روی سینی اتوکلاو و به صورت مرتب قرارگیرند. از شلوغی بیش از حد محفظه اتوکلاو خودداری کنید، زیرا می تواند مانع از گردش بخار شود. ابزارها را به گونه ای بچینید که اجازه نفوذ بخار را بدهد و توزیع یکنواخت گرما وجود داشته باشد.

سخن پایانی

نگهداری اتوکلاو کلاس B برای اطمینان از اثربخشی استریلیزاسیون در درمان های دندانپزشکی حیاتی است. با پیروی از این 8 نکته ساده، می توانید اتوکلاو خود را در شرایط بهینه نگه دارید، خطر آلودگی را به حداقل برسانید و محیطی استریل برای اعمال دندانپزشکی فراهم کنید. به یاد داشته باشید، تمیز کردن منظم، کنترل دوره ای دما و فشار، بازرسی عایق ها و واشرها و آموزش صحیح استفاده از آن توسط پرسنل، برای نگهداری موثر اتوکلاو دندانپزشکی شما ضروری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا