اخبار

زمان کاشت سبزی خوردن در بهار

فهرست مطلب

انواع بذر سبزیجات در فصل بهار، رشدی عالی داشته و نتایج ثمربخشی را به ارمغان می‌آورند؛ در حقیقت چه صاحب یک باغچه کوچک باشید و چه کشت سبزیجات را به‌صورت انبوه در باغ‌های بزرگ مدنظر قرار دهید، بایستی از زمان کاشت مناسب بذرهای مختلف آگاهی‌های لازم را کسب کنید. مشخصا مطابق تجارب متعدد انتقال‌یافته از نیاکان ما و یافته‌های علمی، کاشت انواع مختلف بذر سبزیجات از جمله: تربچه، تخم شاهی، تخم ریحان، بذر کاهو، بذر ریحان و … در فصل بهار، می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را به‌همراه داشته باشد.

همواره باتوجه‌به افزایش پارامترهایی همچون نور و گرما در بهار، رشد گیاهان سریع‌تر شده و محصولات با طعم مناسب‌تری، آماده برداشت خواهند شد؛ در سوی مقابل، اگر بذر عمده گیاهان در فصول سرد کاشته شوند، سرمای شدید می‌تواند آن‌ها را به کلی از پا درآورد!

دلایل کاشت موثر بذر سبزیجات در فصل بهار

همواره از این مسئله صحبت به میان می‌آید که کاشت بذر سبزیجات، اعم از انواع سبزی خوردن و سبزیجات خاص‌تر در بهار، بهترین اقدام ممکن است؛ اما حال این سوال مطرح می‌شود که چرا فصل بهار، بهترین زمان ممکن برای کاشت سبزیجات مختلف است؟ در پاسخ می‌توان به فاکتورهای زیر اشاره داشت:

  • در این فصل، نور کافی به گیاهان خواهد رسید که یکی از لازمه‌های اساسی برای رشد سبزیجات به‌شمار می‌رود.

  • گرمای فصل بهار برای رشد انواع بذر ریحان، بذر شاهی، بذر کاهو، بذر تربچه و دیگر سبزی‌های خوردنی مناسب است؛ به‌طوری‌که هم خبری از سرمای شدید زمستان و هم خبری از گرمای گزنده تابستان نخواهد بود.

  • با‌توجه‌به ادامه‌دار بودن نور و گرما در فصل تابستان، با کاشت بذر انواع سبزیجات در فصل بهار، گیاهان فرصت کافی برای رشد را خواهند داشت.

  • گرده افشانی‌های گسترده و وجود کود بیشتر در این فصل، موجب رشد هرچه بهتر سبزیجات می‌شود.

همچنین طولانی‌تر بودن روزها در فصل بهار نیز (نسبت به فصول پاییز و زمستان)، موجب افزایش نورگیری و دریافت گرما برای سبزیجات و صیفی‌جات خواهد شد و آن‌ها زمان بیشتری برای رسیدن به طعم مناسب، خواهند داشت.

آیا حتما به باغ‌های بزرگ برای کشت سبزیجات نیاز دارید؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که به‌منظور کاشت بذر سبزیجات مختلف، حتما باید زمین‌های وسیعی را در اختیار داشته باشند. این در حالی است که چنین تفکری یک اشتباه استراتژیک خواهد بود و شما می‌توانید به کاشت مناسب انواع بذرها در گلدان، سبدهای کوچک و حتی کیف‌ها اقدام کنید. سپس بذری که به رشد نسبی دست پیدا کرده است را به باغچه‌های کوچک حیاط خود انتقال دهید و منتظر رسیدن کامل محصول بمانید. البته در این مسیر، بایستی مقداری اطلاعات باغبانی خود را افزایش دهید یا از فروشندگان معتبر بذر سبزی خوردن، مشاوره‌های مختصری دریافت کنید.

کاشت انواع بذر سبزی خوردن در فصل بهار

بسیاری از انواع بذر سبزی خوردن را می‌توان در فصل بهار، درون زمین قرار داد و بیشتر از هر فصل دیگری، به نتایج حاصله امیدوار بود. برخی از انواع بذر سبزیجات پرمصرف‌تر که در بهار دارای رشد فوق‌العاده‌ای هستند، عبارت‌اند از:

  • کاشت بذر کاهو: برای رشد بذر کاهو به هوای خنک بهاری و دمای کمتر از 26 درجه سانتی‌گراد نیاز خواهید داشت. این‌گونه بذرها 4 الی 8 هفته زمان می‌برد تا کاملا آماده چیدن باشند.

  • کشت بذر تربچهبذر تربچه را می‌توانید از ابتدای فصل بهار تا ابتدای فصل پاییز بکارید و رشد سریع و کم‌دغدغه‌ای دارند. هنگام کاشت بذر سبزیجات تربچه، هر بذر را پنج سانتی‌متر از هم فاصله دهید؛ ضمن اینکه ردیف‌های کشت هم باید بین 15-18 سانت از هم فاصله داشته باشند.

  • نحوه کاشت بذر ریحان و بذر شاهیتوصیه می‌کنیم بذر سبزی خوردن ریحان و شاهی را ابتدا به‌خوبی نشا کنید و در ادامه بوته‌ها را به باغچه مدنظرتان انتقال دهید. بهترین زمان رشد بذر ریحان، بدون‌شک فصل بهار خواهد بود؛ زیرا آن‌ها برای رشد عالی، به شش ساعت نورگیری و دریافت گرمای با دمای متوسط 18-21 درجه سانتی‌گراد در طول روز، احتیاج دارند. سپس آن‌ها طی 5 الی 12 روز، به خوبی جوانه خواهند زد.

  • فلفل دلمه‌ای و خوراکیبه‌منظور رشد مناسب، انواع بذر فلفل دلمه ای و خوراکی به دمایی بین 21-27 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. در فصول زمستان و تابستان نیز امکان کاشت بذر فلفل دلمه ای وجود دارد؛ اما ممکن است هم طعم عالی به‌دست نیاید و هم مدت جوانه‌زنی بیشتر طول بکشد. به‌طور عادی در فصل بهار، این بذرها باید طی 5 روز الی یک هفته، جوانه بزنند.

به‌یاد داشته باشید که بذر تره نیز بهتر است در بهار و در عمق پنج سانتی‌متری خاک باغچه کاشته شود. دانه‌های هر دو نوع گیاه تره و تره فرنگی را بایستی به فاصله 10-15 سانتی‌متر از یکدیگر بکارید؛ تا ابعاد محیطی مناسبی برای رشد کامل داشته باشند.

کاشت بذر سبزیجات خاص در بهار

کاشت برخی از سبزیجات خاص نیز که غالبا به‌عنوان سبزی خوردن شناخته نمی‌شوند، در فصل بهار عالی خواهد بود. شرایط رشد مناسب برخی از این نوع سبزیجات خاص‌تر در فصل بهار، به‌شرح زیر خواهد بود:

  • بذر سبزیجات لوبیا: بذرهای لوبیا در بهار و تابستان، عالی‌ترین شرایط رشد را خواهند داشت؛ چرا که پس از کاشت آن‌ها در عمق 2.5 سانتی‌متری خاک، نیاز به دمای 22-31 درجه سانتی‌گراد خواهند داشت.

  • خیار: این نوع بذر سبزیجات نیز برای بهترین حالت نمو خود، به دمای 19-29 درجه سانتی‌گراد احتیاج دارند. کاشت خیار در فصول سرد سال، موجب سرمازدگی آن‌ها می‌شود.

  • کلم بروکلی و کلم پیچ: انواع کلم‌ها در فصل بهار و طی گرماگیری 20-26 درجه سانتی‌گرادی، رشد پیدا می‌کنند. البته ابتدا بهتر است آن‌ها را 14 الی 28 روز پیش از پایان فصل زمستان در گلدان نشا کنید و سپس با آغاز بهار، به خاک باغچه منتقل کنید.

همچنین جوانه زدن بذرهای کدو نیز، غالبا 7 الی 14 روز (در شرایط دمایی 15-32 درجه سانتی‌گراد) به طول می‌انجامد؛ چنان‌که پس از کاشت آن‌ها در گلدان‌های با خاک مرطوب و رشد پنج سانتی‌متری بوته کدو، شرایط برای انتقال آن‌ها به خاک باغچه مهیا می‌شود.

خرید انواع بذر سبزیجات از فروشگاه معتبر بذرسرا

بذرهای ضعیف و معیوب، به‌هیچ عنوان نمی‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند و محصولی مناسب را به ارمغان بیاورند؛ بنابراین لزوم دسترسی به بذرهای باکیفیت را کاملا جدی بگیرید. در همین راستا فروشگاه معتبر بذرسرا با 8 سال سابقه، ارائه دانه‌های بسیار متنوع و داشتن استانداردهای لازم، در راستای فروش باکیفیت‌ترین محصولات ممکن نظیر: بذر درختچه لگستروم، بذر تربچه، نول ارئین تالیس، کاج نراد، کاج سیمبرا، بذر ریحان، دانه نخل ماداگاسگار، بذر شاهی، بذر کاهو، کاج نوبل، کاج نراد کانکلور، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، تخم شاهی، بذر فلفل دلمه ای، تخم ریحان، زرشک البرز، درخت افرا روبروم قرمز، زبان گنجشک، کدو ستاره‌ای، سبزی‌های سالادی، هویج سیاه، اکالیپتوس و صدها بذر مختلف دیگر فعالیت می‌کند.

لازم به‌ذکر است که کلیه بذرهای قابل ارائه توسط فروشگاه اینترنتی بذرسرا، پیش از عرضه آزمایش می‌شوند و چنان‌چه مناسب باشند، برای مشتریان عزیز ارسال خواهند شد. جهت دریافت مشاوره‌های تخصصی، متقاضیان گرامی می‌توانند با کارشناسان زبده این مجموعه معتبر تماس بگیرند.

تلفن تماس: 09394072587.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا