اخبار

بررسی تاثیر قیمت ورق در بازار آهن

فهرست مطلب

بررسی تاثیر قیمت ورق در بازار آهن

ورق‌های فلزی و فولادی از جمله اصلی‌ترین مواد و مصالح موردنیاز در بسیاری از صنایع هستند؛ بنابراین، قیمت ورق برای افراد فعال در زمینه تولید در کشور بسیار حیاتی خواهد بود. این قیمت، یکی از اجزای تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات تولیدی محسوب می‌شود که می‌تواند شامل ساختمان‌ها، خودروها یا انواع محصولات دیگر باشد. به‌منظور برنامه‌ریزی بهتر در قیمت‌گذاری برای یک محصول یا پروژه در دست‌ساخت، کارفرما و سازنده باید درک دقیقی از عواملی که ممکن است در آینده نزدیک قیمت‌های ورق را تحت‌تاثیر قرار دهند، داشته باشند.

C:\Users\user\Downloads\s-l1200.jpg

آشنایی با انواع ورق و آهن

ورق و آهن به‌عنوان مواداولیه حیاتی در صنایع مختلف، از ساخت‌وسازهای عظیم تا تولید اجزای کوچک‌تر در صنایع ماشین‌سازی و الکترونیک، جایگاه بسیار مهمی دارند. این مواد با تنوع زیاد، به‌صورت ورق‌ها و اجزا فلزی، در بازارهای مختلف قابل‌دسترس هستند.

ورق سیاه

ورق سیاه یک نوع ورق فولادی محسوب می‌شود که فاقد پوشش گالوانیزه یا رنگ‌آمیزی است. این نوع ورق معمولا در ساخت‌وسازهایی که نیاز به استحکام بالا و پوشش خارجی ندارند، استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه فابریک تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

ورق روغنی

ورق روغنی با پوشش یک لایه روغن محافظتی از زنگ‌زدگی و خوردگی تولید می‌شود. این ورق در شرایطی که نیاز موقت به حفاظت از ورق باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت روز ورق روغنی در دوره‌های زمانی در نوسان است.

C:\Users\user\Downloads\cold-rolled-sheet-500x500.jpg

عوامل اساسی موثر در تغییر قیمت‌ ورق

مواردی وجود دارد که تغییرات آن‌ها با تاثیر قوی‌تری بر قیمت‌های ورق و انواع آهن از جمله قیمت انواع ورق رنگی، گالوانیزه، تیرآهن و پروفیل همراه خواهد بود. این امر به‌دلیل ارتباط مستقیم آن‌ها با صنعت فولاد و آهن است.

نوسانات قیمت جهانی فولاد و فلزات

قیمت روز آهن آلات به‌شدت تحت‌تاثیر قیمت جهانی فولاد و فلزات قرار دارد. تغییرات جهانی در قیمت فلزات خام و فولاد به وضعیت عرضه و تقاضای جهانی، وضعیت داخلی کشورهای دارای معادن بزرگ و دیگر عوامل سیاسی بستگی دارد.

در حال‌حاضر، کشورهای درحال‌توسعه بیش از نیمی از فولاد جهان را تامین می‌کنند. به‌همین‌دلیل وضعیت سیاسی ناپایدار اکثر این کشورها، به تغییر در قیمت ورق در سطح جهانی منجر می‌شود. از سوی دیگر، سهم چشمگیر کشور چین در این معادله حدود 30 درصد است. بنابراین، تصمیمات و سیاست‌های این کشور، نه‌تنها بر قیمت انواع ورق بلکه به‌شدت بر تحولات جهانی فلزات تاثیرگذار خواهد بود. برای مشاهده قیمت روز مقاطع فولادی وارد سایت سفیران آهن شوید.

نوسانات قیمت ارز

بسیاری از مواداولیه و دستگاه‌ها برای تولید ورق از خارج از کشور تامین می‌شود. افزایش قیمت ارز در واقع به معنای افزایش هزینه تولید برای تولیدکنندگان داخلی خواهد بود، زیرا بسیاری از مواداولیه وابسته‌به نرخ ارز هستند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان ایرانی یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان ورق‌های فولادی برای بسیاری از کشورها، ازجمله کشورهای همسایه، به‌شمار می‌روند.

با افزایش نرخ دلار، این تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات پیدا می‌کنند. این امر هم به افزایش سود آنها کمک خواهد کرد و هم جبران بهتری برای هزینه‌های واردات خواهد بود. افزایش صادرات با نرخ تولید ثابت، منجر به کاهش عرضه در کشور می‌شود و درنتیجه، قیمت‌های ورق افزایش می‌یابد. نکته مهم این است که افزایش قیمت ارز همراه با کاهش ارزش پول ملی خواهد بود و درواقع، این عامل باعث افزایش قیمت انواع ورق فولادی و دیگر محصولات می‌شود.

عرضه و تقاضا در کشور

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ انواع ورق، نرخ عرضه‌وتقاضا در کشور است. بدون شک، هر چه تقاضا برای ورق بیشتر باشد، قیمت آن نیز به طبع بالاتر خواهد رفت. به‌طورکلی، وضعیت صنایع مختلف نیز نقش مهمی در تنظیم عرضه‌وتقاضا ایفا می‌کند.

در مواجهه با رکود، صنایع خودروسازی و مسکن، احتمال دارد تقاضای ورق را کاهش دهند که به‌تبع آن می‌تواند باعث کاهش یا استوار ماندن قیمت‌های ورق شود. این عامل نیز به شکل فصلی تغییر می‌کند.

وضعیت بورس

سهام بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مقاطع فولادی، از جمله ورق در کشور، در بازار بورس به فروش می‌رسد. وضعیت شاخص‌های مختلف بورس، ازجمله عواملی است که به‌طور لحظه‌ای بر قیمت ورق فلزی و فولادی تاثیر می‌گذارد.

C:\Users\user\Downloads\13563_2018_150_Fig4_HTML.jpg

وضعیت اقتصادی کلان کشور

وضعیت اقتصادی کلان کشور، تاثیرگذار بر عرضه‌وتقاضا و هزینه‌های نیروی انسانی تولیدکننده است. با افزایش سالانه دستمزدها، هزینه‌های تولید ورق نیز افزایش می‌یابد و تولیدکننده ناچار به افزایش قیمت محصولات خود خواهد بود.

کیفیت و استانداردهای تولید ورق

همه تولیدکنندگان ورق در کشور با یک روش و یک کیفیت مشخص و یکسان ورق تولید نمی‌کنند. هرکدام از آن‌ها از مواداولیه متفاوتی استفاده می‌کنند که احتمال دارد در کیفیت با یکدیگر تفاوت داشته باشند و در نتیجه قیمت ورق‌های آنها نیز متفاوت باشد.

علاوه‌بر این، فرایند تولید نیز در همه کارخانه‌ها یکسان نیست و تکنولوژی‌های پیشرفته در عین افزایش سرعت تحویل سفارشات، احتمال دارد باعث تغییر در قیمت انواع ورق شود. این تغییر، ضرورتا به معنای افزایش قیمت نخواهد بود.

زیرا گاهی استفاده از دستگاه‌های به‌روز و دیجیتالی منجر به کاهش نیروی انسانی موردنیاز، کاهش مصرف انرژی و افزایش تولید خواهد شد که به‌تبع آن می‌تواند کاهش قیمت را با خود همراه بیاورد. مجموعه‌ای از این عوامل، همراه با افزایش کیفیت، هزینه واردات، نگهداری از دستگاه‌ها و نیاز به نیروی انسانی آموزش‌دیده‌تر، احتمالا باعث کاهش یا افزایش قیمت ورق تولیدشده توسط یک تولیدکننده نسبت به دیگری شود.

هزینه مواد اولیه ازجمله آهن و سایر فلزات

بیشترین مقدار مواداولیه موردنیاز برای تولید ورق آهن از داخل کشور تامین می‌شود که شامل سنگ‌آهن، قراضه، و آهن اسفنجی خواهد بود. هرگونه تغییر در هزینه این مواد اولیه، تاثیر مستقیمی در قیمت انواع ورق خواهد داشت.

لازم به‌ذکر است برخی از تامین‌کنندگان نیز می‌توانند از خارج از کشور باشند که جدا از مسائل مرتبط با ارز، احتمال دارد قیمت مواد‌اولیه خود را افزایش دهند. علاوه‌بر این، قیمت دیگر فلزات مورد نیاز برای آلیاژ ورق فولادی نیز بر قیمت نهایی این محصول تاثیر می‌گذارد.

C:\Users\user\Downloads\s-l1200 (1).jpg

جمع‌بندی

قیمت ورق در بازار آهن تحت‌تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت این محصولات دارند. تغییرات در قیمت فلزات جهانی، از جمله قیمت آهن و فولاد، افت‌وخیز قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا در بازار و حتی وضعیت بازار بورس از جمله عوامل موثر بر تغییرات قیمت انواع ورق در بازار آهن محسوب می‌شوند. همچنین قیمت ورق میتواند بر قیمت دیگرد مقاطع فولادی مثل قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تاثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا