اخبار

دفترچه خاطرات (۴ ایده برای خاطره نویسی + معرفی بهترین دفترها)

فهرست مطلب

دفترچه خاطرات از دیرباز به عنوان یک ابزار فرهنگی تاثیرگذار در میان اقشار گوناگون جامعه همچون هنرمندان، وکلا، پزشکان، دانشجویان و … شناخته می شود. به طور کلی نوشتن خاطرات روزمره، تجربه منحصر به فردی است که اثرات روحی و ذهنی بسیاری را برای نگارنده آن به همراه دارد. براساس آخرین پژوهش های دانشمندان علوم رفتاری، روانشناسان اجتماعی به این باور رسیده اند که نوشتن درباره تصورات و رخدادهای درونی و بیرونی زندگی به صورت پیوسته، می تواند اثرات شگفت انگیزی بر سلامت ذهن و روان شخص بر جای بگذارد.

تاکنون از دل بسیاری از دفترچه های خاطرات، داستان های ماندگاری بیرون کشیده شده که درس های ارزشمندی را به زندگی بشری آموخته اند. بسیاری از آثار هنری و فرهنگی مثل فیلم های سینمایی و قطعات موسیقی نیز نخستین بار  روی ورق های دفتر خاطرات پدیدار گشته اند. برای نمونه می توان به فیلم سینمایی بیمار انگلیسی The English Patient اشاره داشت، که بر مبنای خاطرات کنت لاسزلو آلماسی خلبان اکتشافی انگلیس در صحرای لیبی تولید شده است.

به عنوان نمونه در کتاب «یادداشت های علم»، به نویسندگی علینقی عالیخانی، بخش قابل توجهی از تاریخ ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی بر مبنای دفتر خاطرات کلاسیک اسدالله علم، وزیر دربار پهلوی دوم، برای نسل های آینده بازگو شده است. در این نوشتار به بررسی صفر تا صد انواع دفتر خاطره نویسی، از قبیل قیمت دفتر خاطرات، خرید دفتر خاطرات لوکس، خاص و … خواهیم پرداخت. امید است در پایان این نوشتار بتوانید بهترین دفتر خاطرات روزانه مناسب با احوال خود را پیدا کرده و نگارش زندگی خود را ادامه دهد.

دفترچه خاطرات

خرید دفترچه خاطرات برای هدیه

اگر قصد خرید دفترچه خاطرات را داشته باشید، ممکن است در میان انواع متنوعی که این کالا در بازار دارد دچار سردرگمی شوید. بدون تردید یکی از هدیه های مورد پسند برای مناسبت های گوناگون، دفترچه خاطرات است. تنوع گونه های دفترچه خاطرات امروزه به حدی است که به سادگی می توان دفتر خاطرات مناسب با سلیقه و روحیات شخصی که می خواهید به او هدیه دهید را پیدا کنید. شکل ظاهری دفترچه، نوع مواد اولیه و کاغذ استفاده شده و ویژگی های دیگر برای انواع دفترچه خاطرات وجود دارد که با توجه به آنها می توان بهترین گزینه را برای هدیه به یک دوست انتخاب کرد. در این نوشتار برای راحتی انتخاب بهترین دفتر خاطرات، تقسیم بندی های متعددی از انواع دفترچه خاطرات ارائه شده و بر مبنای آن ویژگی های اصلی دفترچه های خاطرات مورد بررسی قرار گرفته است.

شیوه های خرید دفترچه خاطرات

در حال حاضر برای خرید انواع دفترچه های خاطرات می توان به دو شیوه حضوری و غیر حضوری اقدام نمود. همانطور که پیداست برای خرید دفترچه خاطرات به شیوه حضوری می بایست به فروشگاه های لوازم تحریر و کتابفروشی ها مراجعه نمود که انتخاب بهترین گزینه و تنوع طرح و رنگ در شیوه حضوری با محدودیت های متعدد مواجه است. همچنین این کار مستلزم صرف وقت، مراجعه حضوری و استفاده از وسایل نقلیه برای رسیدن به محل فروشگاه یا کتابفروشی مورد نظر است. طبعاً هزینه های آشکار و پنهان خرید در این روش نیز بیشتر است.

در مقابل میتوان هم اکنون برای تهیه دفترچه خاطرات به شیوه غیر حضوری نیز اقدام کرد. در این شیوه کافی است سری به صفحات تولید کنندگان دفترچه خاطرات در اینترنت بزنید. به طور کلی شیوه غیر حضوری خرید دفترچه خاطرات نسبت به شیوه حضوری دارای مزیت هایی است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • خرید دفتر و سایر لوازم التحریر به شیوه غیرحضوری مستلزم صرف وقت کمتری نسبت به شیوه حضوری است. در این روش به سادگی و در کوتاه ترین زمان می توان دفترچه مناسب را انتخاب کرده و سفارش داد.
  • تنوع طرح و رنگ و انواع گوناگون دفترچه یادداشت و خاطرات، در شیوه خرید غیر حضوری بیشتر از شیوه حضوری است.
  • در بسیاری از پلتفرم های فضای مجازی که خدمات فروش دفترچه خاطرات به شیوه غیر حضوری ارائه می شود، قابلیت ثبت سفارش دفتر خاطرات با طرح ها و رنگ های دلخواه مشتری فراهم است. بنابراین در روش غیرحضوری می توانید دفتر خاطرات خاص و منحصر به فرد خود را خریداری نمایید.
  • هرچند هزینه های ارسال کالا به قیمت دفترچه خاطرات خریداری شده اضافه می شود، با این حال اغلب هزینه تمام شده در شیوه غیرحضوری از شیوه حضوری کمتر است.

خرید دفترچه خاطرات

چند ایده برای نوشتن دفتر خاطرات

به طور کلی هر اتفاق درونی و بیرونی ممکن است به عنوان ایده ای برای نوشتن خاطرات روزمره، به کار گرفته شود. در ادامه به چند ایده برای نوشتن دفتر خاطرات اشاره خواهیم کرد:

  • ایده دفتر خاطرات عاشقانه به عنوان یکی از زیباترین و رایج ترین روش های نگارش خاطرات روزانه شناخته می شود. از همین رو بسیاری از افرادی که خاطرات روزانه خود را به نگارش در می آورند، انسان های عاشق پیشه (رمانتیک) و گاه صوفی مسلک هستند. فیلم سینمایی دفترچه خاطرات (The Notebook) بر اساس داستان عاشقانه و واقعی از یک دفتر خاطرات اقتباس شده است.
  • اهداف زندگی و موفقیت های بیرونی، نیز به عنوان یکی دیگر از ایده های رایج برای نوشتن دفتر خاطرات به شمار می رود. بسیاری از هنرمندان، مخترعین، دانشمندان، سیاستمداران و انسان های بزرگ تجربیات روزانه و افکار خود را در ارتباط با قدرت، ثروت، شهرت، شکوه و … به نگارش درمی آورند. امروزه این به عنوان یک واقعیت علمی مورد پذیرش روانشناسان قرار گرفته است که برنامه ریزی و نوشتن در مورد موفقیت های بزرگ و کوچک فردی می تواند به عنوان درمان برخی از اختلالات روانی عمل کند.
  • آفرینش و طبیعت نیز ایده مهم و فراگیری است که ترکیب آن با تراوشات ذهنی افراد، نتیجه های شناختی زیبایی را به بار می آورد. بسیاری از کسانی که خاطرات روزانه خود را به قلم می آورند، توضیحات نابی از یک منظره طبیعی می آفرینند.
  • علم و دانش نیز موضوع مهم دیگری است که می تواند به عنوان ایده مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که اشاره شد بسیاری از اختراعات و آثار علمی نخستین بار بر صفحه دفترچه خاطرات مُجَسم شده اند.

بررسی قیمت انواع دفترچه های خاطرات

دامنه قیمت دفتر خاطرات نیز مانند طرح ها و رنگ های این کالا، بسیار متنوع است. در حال حاضر از حدود چهل و پنج هزار تومان تا سیصد هزار تومان می توان انواع دفترچه های خاطرات را تهیه کرد. البته باید توجه داشت که در صورت خرید دفتر خاطرات به شیوه غیر حضوری و اینترنتی معمولاً هزینه ارسال کالا با خریدار است که می بایست درب منزل یا به شیوه دیگری پرداخت کند. قیمت دفتر خاطره ممکن است با توجه به جنس و ویژگی های آن به ارقام بالاتر و قیمت های میلیونی هم برسد. خرید دفتر خاطرات لوکس معمولاً توسط کلکسیونرها انجام می گیرد. بر کسی پوشیده نیست که ارزش واقعی یک دفترچه خاطرات در مطالبی نهفته که داخل آن نگارش یافته اند و نه فقط جلد بیرونی و جنس کاغذ آن.

بررسی دفتر خاطرات کلاسیک

اغلب در طراحی و ساخت دفتر خاطرات کلاسیک از ایده های خاطره انگیز، استفاده می شود. این نوع دفترچه خاطرات، از کاغذهای کاهی و به رنگ زرد و خاکستری معمولا تولید می شوند. ناگفته پیداست که جلد و نمای بیرونی دفترچه خاطرات کلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جلد این دفترچه ها ممکن است به صورت ساده و معمولاً از جنس چرم مرغوب تولید شده باشد. همچنین ممکن است در طراحی جلد دفتر های کلاسیک از مواد اولیه دیگری چون سرامیک، پلاستیک، سنگ، شیشه، نخ و … استفاده شده باشد.

قیمت دفتر خاطرات

دفترچه خاطرات قفلی

مردم مایل نیستند شخص دیگری نوشته ها و خاطرات روزانه آنان را مطالعه کند. از همین رو معمولاً دفترچه خاطرات خود را در جایی دور از دسترس دیگران نگهداری می کنند. برخی آنقدر روی این موضوع حساسیت دارند که دفتر خاطرات خود را در گاوصندوق یا جای دیگری که اصطلاحاً به عقل جن هم نمیرسد، نگهداری می کنند. این موضوع از چشم تولیدکنندگان لوازم التحریر دور نمانده و امروزه دفترچه های خاطرات دارای قفل نیز در بازار موجود است.

انواع گوناگون قفل های ساده و رمزدار ممکن است در ساخت دفترچه خاطرات مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در بسیاری از موارد قفلی که در دفترچه خاطرات به کار می رود تنها جنبه تزئینی داشته و شاید حاوی این پیام باشد که: « لطفاً به حریم خصوصی دارنده این دفتر، احترام بگذارید.» برخی از نمونه های پیشرفته دفترچه خاطرات با استفاده از تراشه های الکترونیکی ساخته می شوند. در نتیجه تنها با احراز هویت دارنده از طریق اثر انگشت یا عنبیه چشم باز می شوند. گاه موضوع حفظ حریم خصوصی در نگارش خاطرات روزانه تا آنجا افزایش می یابد که شخص از نوشتن خاطرات خود به صورت کتبی منصرف می شود.

در این مواقع افراد ممکن است برای خاطره نویسی از گوشی تلفن همراه یا رایانه استفاده کنند. همچنین ممکن است به جای نوشتن کتبی، خاطرات خود را به صورت شفاهی و با استفاده از نرم افزارهای ضبط صدا ثبت کنند. برخی نیز از ایده خاطره نویسی رمزی استفاده می کنند. آنان ابتدا برای نوشتن خود قواعد رمزی و مخفف را تعیین می کنند. سپس با استفاده از راهنمایی که برای خود تدارک دیده اند به نگارش خاطرات روزانه خود می پردازند. در این روش حتی اگر دفترچه خاطرات شما به دست بیگانگان نیز بیفتد، غیر از خودتان کسی سر از آن در نمی آورد.

خرید دفتر خاطرات عاشقانه

منظور از خرید دفتر خاطرات عاشقانه، خرید دفتر با ایده طرح موضوعات عاشقانه در آن است. بدیهی است چنین دفتر چه ای می بایست دارای ظاهر رمانتیک و خوش رنگ باشد. البته سلیقه هر کس با توجه به تعریفی که از عشق دارد، در انتخاب دفتر خاطرات عاشقانه متفاوت است. امروزه دفتر خاطره نویسی برای زوج های عاشق نیز وجود دارد. این دفترچه ها معمولاً از دو دفترچه شبیه به هم و متصل ساخته می شود که هر کدام از زوجین خاطرات خود را در یکی از آنها می نویسد. همچنین این دفترچه ها ممکن است جای مخصوص برای نگهداری نامه، دست نوشته، یادگاری و … را داشته باشند.

داشتن دفترچه خاطرات زیبا

بدون تردید زیبایی دفتر خاطره نویسی، یکی از عوامل مهم در ایجاد علاقه به نوشتن و مطالعه خاطرات روزانه است. دفترچه خاطرات زیبا از یک سو شخص را ترغیب می کند تا رخدادهای روزمره خود را هرچند کوچک به نگارش درآورند. از سوی دیگر این زیبایی موجب می شود که شخص در مواقع گوناگون به تنهایی خود مراجعه کرده و خاطرات زیبا را بارها و بارها مطالعه کند. لذت مطالعه خاطراتی که روزی توسط خود شخص نوشته شده اند، بر کسی پوشیده نیست. شاید از همان ابتدا و یا پس از مدتی، پیوند عاطفی بین شخص با خاطرات روزانه ای که به ثبت درآورده برقرار می شود. هر چه ارتباط فرد با دفتر خاطراتش عمیق تر باشد، اثرات نوشتن به گونه ای روشن تر بر زندگی فردی و اجتماعی او ظاهر می شود.

دفتر خاطرات عاشقانه

انواع دفتر خاطرات دخترانه

دفترچه خاطرات کالایی نیست که مخصوص جنس، قشر یا گروه خاصی باشد، اما در مورد دختران، فانتزی و شیک بودن دفتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دفتر خاطرات دخترانه معمولاً طرح های متنوع تر و جذاب تری نسبت به دفتر خاطره نویسی پسران دارد. از همان دوران سه تا چهار سالگی که هویت جنسی در کودکان شکل می گیرد، دختران معمولاً علاقه مند به رنگ های روشن، براق و شاد پیدا می کنند. در حالی که پسران ممکن است به رنگ های تیره و کدر علاقه مند باشند. هنگام خرید بین دفترچه های خاطرات پسرانه و دخترانه تفاوت هایی گذاشته می شود. به هر حال توصیه می شود پیش از انتخاب دفترچه خاطرات و هدیه آن به دیگران، به جنسیت شخصی که دفترچه را به او هدیه می دهید توجه داشته باشید.

برخی از انواع دفترچه خاطرات دخترانه عبارتند از: دفتر خاطرات مدل love، دفتر خاطرات فروزن، دفتر خاطرات قفل دار دخترانه، دفتر خاطرات دخترانه چوبی و … .
برای تهیه مدل مورد نظر خود، سایت گروه هنری ناچو را حتما بررسی کنید یا از کارشناسان فروش ناچو بصورت تلفنی (۰۲۱۲۲۱۸۷۴۰۲ – ۰۹۳۰۲۲۲۰۷۴۷) درخواست پشتیبانی قبل سفارش آنلاین خود را داشته باشید.

برخی از نکات مهم درباره خاطره نویسی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بسیاری از مواقع علاقه مند به نگارش خاطرات روزانه خود بوده، اما در عمل قدرت ذهنی لازم برای برداشتن دفترچه خاطرات و نگارش آنچه اتفاق افتاده است را نداشته اید. برای پیروز شدن بر تنبلی و خودداری از نوشتن چه باید کرد؟ در اینجا برخی از نکات مهم که با رعایت آنها می توانید با بهتر و بیشتر خاطره نویسی کنید را یادآور می شویم:

  • همیشه به این توجه داشته باشید که شما در انتخاب موضوع خاطرات خود، کاملاً آزاد هستید. بنابراین نیازی به نگرانی درباره انتخاب موضوع مناسب نیست. نوشتن درباره آنچه به صورت آزاد به ذهن وارد می شود را اصطلاحاً تداعی آزاد می گویند. تداعی آزاد یک راهکار مناسب برای تشخیص نیازها، اهداف و رویاهای زندگی افراد است. در واقع پیش از شروع به نوشتن به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی برای انتخاب موضوعی که می خواهید درباره آن بنویسید وجود ندارد. به عبارت دیگر توصیه می شود برای نوشتن، تصمیم قاطع بگیرید و سعی کنید این کار را به عنوان یک رفتار پیوسته و مستمر در زندگی روزمره خود انجام دهید.
  • یکی از موضوعات تاثیرگذار در نوشتن موفقیت آمیز، این است که این کار را هر روز و به صورت مداوم انجام دهید. بنابراین چنانچه تصمیم واقعی به نوشتن دارید، نخست باید برای این کار برنامه ریزی انجام دهید.
  • از دفترچه خاطرات خود به خوبی مراقبت کنید. اگر مایل نیستید که دیگران نوشته های شما را مطالعه کنند و از تراوشات ذهنی شما باخبر شوند، بهتر است تدابیر لازم را برای حفاظت از محتویات آن انجام دهید. در نتیجه توصیه می شود از دفترچه های خاطره نویسی قفل دار استفاده کرده یا آن را در محل مناسب و دور از دسترس دیگران قرار دهید.

یادداشت هایتان را تاریخ گذاری کنید…

یکی از مهمترین موضوعاتی که در انتخاب دفترچه خاطرات و نگارش آن باید در نظر داشت، مسئله تاریخ گذاری است. دفترچه خاطرات و محتویات آن از جمله اسناد به شمار می روند. بنابراین دفترچه خاطرات حتی ممکن است برای اثبات جرم در دادگاه مورد استناد قرار گیرد. به عنوان مثال می توان به پرونده قتل شهلا جاهد اشاره کرد که از دفترچه خاطرات قاتل به عنوان یکی از مدارک مورد استناد دادگاه استفاده شد.

بنابراین ناگفته پیداست که تاریخ داشتن برای دفترچه خاطرات از موضوعات مهم به شمار می رود. در صورتی که یک دفترچه خاطرات دارای تاریخ باشد، می تواند سیر و توالی زمانی اتفاقات گوناگون را پس از سالیان دراز هم به اثبات برساند. همچنین باید توجه داشت که خاطرات روزانه که به نگارش در می آیند در بستر زمان تحقق یافته اند. بنابراین اگر دفترچه خاطرات بدون تاریخ باشد، ناقص است. از همین رو توصیه می شود پیش از انتخاب دفترچه خاطرات به این موضوع توجه داشته باشید که آیا در صفحات دفترچه مورد نظر جایی برای درج تاریخ وجود دارد یا خیر؟ البته در صورتی که در صفحات دفتر برای تاریخ جایی پیش بینی نشده باشد می توانید تاریخ را به صورت دستی وارد کنید یا از مهر های تاریخ استفاده نمایید. شایان توجه است که تاریخ را نیز می توان مانند سایر مندرجات دفترچه خاطرات به صورت رمزی وارد کرد.

دفتر خاطرات

نکات پایانی در خصوص خرید دفترچه خاطرات

خرید دفترچه خاطرات و استفاده از آن یک کار فرهنگی رایج میان برخی از اقشار گوناگون جامعه است. هم اکنون برای خرید دفترچه خاطرات به دو شیوه حضوری و غیر حضوری می توان اقدام کرد. دفترچه های خاطرات با توجه به رده های سنی و جنس افراد تقسیم بندی می شوند و طرح ها و رنگ های متنوعی را شامل می شوند. قیمت دفترچه خاطرات با توجه به مولفه هایی مثل جنس جلد و کاغذ، اندازه، چاپ و … تعیین می شود. هزینه خرید دفترچه خاطرات در حال حاضر از چهل و پنج هزار تومان تا حدود پانصد هزار تومان است. برای خرید دفترچه خاطرات شیک و لوکس می بایست حدود یک تا دو میلیون تومان هزینه کرد.

برای خاطره نویسی و به نگارش درآوردن رخداد های روزانه می بایست با قاطعیت تصمیم گرفت و با برنامه ریزی عمل کرد. با توجه به شیرینی این کار و نتیجه ای که در آینده برایتان به همراه می آورد باید با سختی های نوشتن دست و پنجه نرم کرده و در این زمینه مهارت کسب کنید. دفترچه های خاطرات با کتب و سایر اسناد تفاوت دارند و از جمله وسایل شخصی هر فرد به شمار می روند و در نتیجه باید در نگهداری از آن و حفاظت از محتویات آن کوشا باشیم.

راستی!
برای انتخاب موضوع جهت خاطره نویسی و ادامه دادن این کار کاملاً آزادید، خود را از بند محدودیت های ذهنی در مسیر خاطره نویسی رها کنید. اندازه دفترچه خاطرات نیز موضوع مهمی است که برای هر شخص متفاوت است. در صورتی که معمولاً از کیف بزرگ و جادار برای حمل دفترچه خاطرات استفاده می کنید، بهتر است دفترچه های بزرگ تر را انتخاب کنید. چنانچه به ابزار کوچک و ریز علاقه دارید نیز امروزه دفتر خاطرات در اندازه های گوناگون توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا