اخبار

آیا از قوانین و هزینه‌های جدید مهاجرت به آلمان خبر دارید؟

فهرست مطلب

آیا از قوانین و هزینه‌های جدید مهاجرت به آلمان خبر دارید؟

اخیرا کشور آلمان قوانین مهاجرتی خود را تغییرداده‌است تا نیروی کار ماهر را جذب و مشکل کمبود نیروی کار را برطرف کند. انتظار می‌رود قوانین جدید طی سه مرحله در سال 2023 و 2024 اجرایی شوند. تمرکز اصلی این قوانین بر افرادی است که مدرک حرفه‌ای دارند؛ اما تحصیلات دانشگاهی ندارند. با این حال قوانین موجود برای افرادی که مدرک دانشگاهی دارند نیز با سختگیری کمتری اجرا می‌شوند. در ادامه این مقاله جدیدترین قوانین مهاجرتی آلمان، علت تغییر این قوانین، هزینه‌های مهاجرت و مشاغل مورد نیاز این کشور را خواهید خواند.

چرا آلمان قوانین مهاجرتی خود را تغییر داده‌است؟

اگر شما هم در مورد علت این تغییرات کنجکاو هستید، خوب است بدانید که آلمان هم مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است. طبق تحقیقات موسسه IAB، در سال 2022 کمبود نیروی کار در این کشور به بالاترین حد خود رسید و 1/74 میلیون جایگاه شغلی خالی گزارش شد. با مدرن‌سازی قوانین مهاجرتی، انتظار می‌رود سالانه تا 60 هزار نیروی کار غیر اروپایی به این کشور بیایند.

از آنجایی که در کشورهای ناحیه شینگن اروپا کنترل مرزی وجود ندارد، در نتیجه جذب نیروی کار ماهر از آنها با چالش چندانی مواجه نیست. به همین دلیل در این قوانین بر سایر کشورها تمرکز شده‌است.

در سال گذشته کمبود نیروی کار تقریبا بر نیمی از شرکت‌های مورد بررسی موسسه تحقیقاتی IFO تاثیر گذاشت و باعث کاهش سرعت کار آنها شد. در حالی که دولت آلمان امیدوار است این کمبود با نیروی کار خارجی برطرف شود، تشریفات اداری روند مهاجرت را کند کرده‌است.

به همین علت برنامه جدید دولت آلمان مبنی بر حذف کاغذبازی‌ها، بهبود کارایی سیستم مهاجرتی و دیجیتال‌سازی روند اخذ ویزا در دستور کار قرار گرفته‌است. طبق گفته نخست وزیر آلمان، هدف از این برنامه تضمین آینده این کشور و بهبود اقتصاد و سیستم‌های امنیت اجتماعی آن است.

در ادامه به جدیدترین قوانین و هزینه‌های مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت این کشور پرداخته‌ایم.

برنامه جدید کشور آلمان برای جذب نیروی کار ماهر خارجی چیست؟

برنامه جدید مهاجرت کاری به آلمان «کارت شانس» است. این برنامه از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌کند تا نیروی کاری که مهارت‌های مورد نیاز این کشور را دارند، راحت‌تر به آلمان بیایند.

کارت شانس این فرصت را به افراد متقاضی می‌دهد که به مدت یک سال در آلمان به دنبال کار یا کارآموزی بگردند و در این مدت می‌توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. این افراد باید ثابت کنند که تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی در این مدت را دارند.

هدف این برنامه افرادی است که هنوز قراردادی برای کار در آلمان نبسته‌اند. در این برنامه به فاکتورهایی مانند مدارک تحصیلی، سابقه کار، مهارت‌های زبان آلمانی و ارتباط با کشور آلمان امتیاز داده می‌شود.

هر ساله بنابر اینکه کدام صنایع به نیروی کار نیاز دارند، ظرفیت پذیرش این برنامه تعیین می‌شود. افراد متقاضی باید حداقل 3 تا از معیارهای زیر را برای دریافت کارت شانس آلمان داشته‌باشند:

  • مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای
  • 3 سال تجربه کار حرفه‌ای
  • مهارت‌های زبانی یا سابقه اقامت در آلمان
  • 35 سال سن یا کمتر

در حال حاضر اغلب افرادی که می‌خواهند به آلمان مهاجرت کنند، باید در این کشور جاب آفر (پیشنهاد کار) داشته‌باشند. با اینکه ویزای جستجوی کار هم برای متقاضیان وجود دارد، انتظار می‌رود کارت شانس کار را برای افرادی که به دنبال کار در آلمان می‌گردند، ساده‌تر و سریع‌تر کند.

تغییرات اصلی در قوانین مهاجرتی آلمان چیست؟

تغییرات اصلی در قوانین مهاجرتی آلمان را در زیر آورده‌ایم:

  • این تغییرات مهاجرت کاری را برای افرادی که به جای مدرک دانشگاهی، سابقه کار حرفه‌ای دارند راحت‌تر می‌کند.
  • آلمان مهاجرانی که سابقه کار و مدرک تحصیلی معتبری در کشور خودشان دارند، بیشتر می‌پذیرد.
  • افرادی که جاب آفر ندارند، می‌توانند با کارت شانس آلمان ساده‌تر دنبال کار بگردند.
  • سختگیری‌ها برای افرادی که جاب آفر و دیپلم معتبر دارند کمتر می‌شود.
  • آستانه حقوق قابل قبول برای دریافت «بلو کارت آلمان» کاهش می‌یابد.
  • متخصصین IT در صورتی که سابقه کار مرتبط داشته‌باشند، می‌توانند بلو کارت آلمان را دریافت کنند و لزومی ندارد مدرک دانشگاهی داشته‌باشند.
  • اخذ اقامت دائم آلمان و به همراه بردن خانواده برای نیروی کار ماهر راحت‌تر می‌شود.

کدام مشاغل در آلمان بیشتر مورد نیاز هستند؟

کمبود نیروی کار ماهر در آلمان به بعضی مشاغل آسیب‌های قابل توجهی وارد کرده‌است. به همین علت آلمان به طور خاص به دنبال صنعتگران ماهر، مهندسین برق، مهندسین IT، پرستاران، تامین‌کنندگان غذا، هتلداران، پزشکان و دانشمندان است.

همچنین انبارداری، ارائه خدمات و تولید به خصوص در بخش مواد غذایی، تجهیزات پردازش داده، ماشین آلات و فلزسازی از دیگر مشاغل مورد نیاز این کشور هستند.

بسیاری از مشاغل خرده فروشی، شرکت‌های ساختمانی و عمده فروشان نیز کمبود نیروی کار را گزارش کرده‌اند. پس اگر در یکی از این مشاغل مشغول به کار هستید، از این طریق شانس بیشتری برای اخذ اقامت کاری آلمان خواهید داشت.

هزینه‌های مهاجرت به آلمان چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پیش از مهاجرت و پس از آن لازم است هزینه‌هایی را پرداخت کنید. هزینه‌هایی که پیش از مهاجرت به آلمان در پیش دارید، شامل اخذ ویزا، ترجمه و آماده‌سازی مدارک، وکیل مهاجرتی، مدرک زبان، تمکن مالی، بیمه مسافرتی، بلیط هواپیما و غیره می‌شود.

هزینه‌های دولتی اخذ ویزا بر اساس سن متقاضیان و مدت اقامت متفاوت است. اگر قصد دارید کمتر از 90 روز در این کشور اقامت داشته‌باشید ویزای شینگن و اگر قصد دارید اقامت بیشتر از 90 روز داشته‌باشید ویزای ملی لازم است. می‌توانید هزینه‌های اخذ آنها را در زیر می‌بینید:

  • ویزای شینگن(کوتاه مدت): برای افراد بالغ 75 یورو و برای افراد زیر 18 سال 37/5 یورو
  • ویزای ملی (بلند مدت): برای همه افراد 80 یورو

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های مهاجرت به آلمان و قوانین جدید این کشور، از موسسه‌های مهاجرتی معتبر وقت مشاوره بگیرید. با کمک مشاورین و وکلای مهاجرتی می‌توانید شرایط خود و برنامه‌هایی که برای شما مناسب هستند را به دقت ارزیابی کنید و بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا