اخبار

آیا سمعک گوش را تقویت می کند؟

فهرست مطلب

آیا سمعک گوش را تقویت می کند؟ شاید سوالی باشد که ذهن استفاده کنندگان از سمعک یا افرادی که قصد استفاده از این وسیله برای بهبود شنوایی را دارند به خود جلب نماید. باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سمعک علاوه بر بهبود شنوایی بیمار، باعث تقویت عصب شنوایی نیز می شود.

استفاده از سمعک گوش می تواند باعث افزایش شدت صدا و بهبود کیفیت سیگنال ارسال شده به حلزون و عصب گوش بیمار شده که این امر موجب افزایش درک صداهای دریافت شده می گردد. به بیان دیگر به کارگیری سمعک برای بیماران کم شنوا می تواند موجب تقویت عصب شنوایی شود. سمعک این کار را با تحریک عصب شنوایی و حلزون گوش انجام می دهد.

انواع کم شنوایی و استفاده از سمعک

کم شنوایی به طور کلی به سه دسته کم شنوایی حسی عصبی، کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی میکس تقسیم می شود.

  • کم شنوایی انتقالی

در کم شنوایی انتقالی همانطور که از نامش پیداست بخش داخلی و خارجی گوش از نظر عملکرد کاملاً نرمال هستند و کم شنوایی بیشتر به دلیل عدم انتقال درست صدا به بخش داخلی گوش یعنی حلزون و عصب شنوایی ایجاد می شود. به زبان ساده در این نوع کم شنوایی فقط مسیر انتقال صدا بین بخش خارجی و داخلی گوش دچار مشکل شده است.

عوامل زیادی باعث کم شنوایی انتقالی می شوند که از جمله این عوامل می توان به مواردی مانند عفونت های گوش خارجی، جرم گوش، پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی، تومورهای گوش میانی و هر مشکلی که باعث جلوگیری از انتقال صدا از گوشه خارجی به گوش میانی شود اشاره کرد.

اگر عامل کم شنوایی انتقالی ، عفونت گوش باشد، مصرف دارو و یا در موارد شدید جراحی می تواند پاسخگو باشد اما مصرف دارو یا جراحی باعث برطرف شدن کامل این بیماری نمی شود و ممکن است بیمار در شنیدن کلمات دچار مشکل شود که برای برطرف شدن این مشکل باید فرکانس صدا افزایش پیدا کند، بنابراین در بیشتر موارد سمعک می تواند بهترین وسیله برای افزایش صدا و برطرف شدن مشکل بیمار باشد.

  • کم شنوایی حسی عصبی

درکم شنوایی حسی عصبی مشکل ناشنوایی بیمار مربوط به بخش داخلی گوش یعنی حلزون و عصب است به این معنا که در این نوع کم شنوایی بخش های مختلف گوش خارجی و میانی کاملاً سالم است و کم شنوایی یا اشکال در شنیدن اصوات خارجی مربوط به شنیدن صدا یا یا درک آن است که برای برطرف شدن این مشکل استفاده از سمک می تواند بسیار موثر و چاره ساز باشد.

به بیان دیگر در کم شنوایی حسی عصبی بخش های مختلف گوش خارجی و میانی کاملاً سالم هستند و صدا با شدت مناسب به بخش داخلی گوش منتقل می شود اما محل دریافت صدا یا حلزون و عصب گوش دچار مشکل شده است.

عوامل مختلفی مانند افزایش سن، مصرف داروهای نامناسب برای گوش، ضربات شدید صوتی مثل صدای انفجار، کار کردن در محل های پر سر و صدا با اصوات شدید و نابهنجار می تواند باعث اختلال در عملکرد گوش داخلی یا ایجاد بیماری هایی مثل لایبرنتیت و ایجاد کم شنوایی در بیمار شود.

در اکثر موارد برای درمان کم شنوایی حسی عصبی تجویز سمعک در دستور کار قرار می گیرد اما باید به این نکته توجه داشت که در کنار استفاده از سمعک برای افزایش کیفیت شنوایی باید در جهت قطع عوامل آسیب رسان به گوش هم حرکت شود که از آن جمله می توان به قطع کردن مصرف داروهای آسیب رسان به گوش یا قرار نگرفتن در محل های پر سر و صدا یا در معرض صدای نابهنجار اشاره کرد.

  • کم شنوایی میکس یا آمیخته

کم شنوایی میکس یا آمیخته ترکیبی از کم شنوایی انتقالی و حسی عصبی است که با توجه به شرایط بیمار ممکن است راه های درمان آن متفاوت باشد و برای بیمار گاهی تجویز سمعک در اولویت باشد یا مصرف دارو و جراحی تجویز شود.

هرچند مصرف دارو، تجویز سمعک یا جراحی در تقویت و افزایش شنوایی بیمار می تواند در این نوع کم شنوایی موثر باشد اما راه درمان قطعی کم شنوایی نیستند.

امروزه روش های جدید درمانی با پیشرفت علوم مثل استفاده از ژن درمانی یا سلول های بنیادی برای پیداکردن روش های درمان قطعی کم شنوایی یا ناشنوایی در مراکز علمی جهان در دست بررسی و تحقیق است اما هنوز روش درمان قطعی برای این عارضه پیدا نشده است.

نتیجه گیری

سمعک گوش در برندها و کیفیت های متفاوت برای تقویت عصب شنوایی با توجه به شرایط بیمار تجویز می شود. همانطور که گفته شد کم شنوایی به سه دسته کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی میکس تقسیم می شود در کم شنوایی انتقالی قسمت خارجی و میانی گوش نرمال و سالم هستند منتهی انتقال صداها از گوش خارجی به گوش داخلی به صورت درست انجام نمی شود لذا برای برطرف کردن این مشکل از سمعک استفاده می شود.

همانطور که گفته شد در کم شنوایی حسی عصبی قسمت خارجی گوش سالم است و قسمت حلزون و عصب شنوایی گوش به درستی نمی توانند صدای دریافتی را برای شنیده شدن دریافت نمایند.کم شنوایی میکس هم همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از علائم و عوارض ناشنوایی انتقالی و کم شنوایی حسی عصبی است.

در انواع کم شنوایی هرچند استفاده از دارو، جراحی یا تجویز سمعک باعث به حداقل رسیدن یا از بین رفتن عوارض ناشنوایی و تقویت شنوایی می شود اما هیچ یک از این روش ها باعث برطرف شدن قطعی ناشنوایی نمی گردد. اما تحقیق بر روی روش های جدید درمانی مثل ژن درمانی یا سلول های بنیادی برای برطرف شدن این مشکل در دستور کار مراکز علمی و تحقیقاتی جهان قرار دارد.

این نکته رو هم باید در نظر داشت که استفاده از سمعک بیشتر برای بهتر شنیدن می باشد و از افت شنوایی بیمار جلوگیری کرده و عصب شنوایی را تقویت می کند و می توان گفت تنها راه درمان امن کم شنوایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا