اخبار

خواص عناب برای کبد و دستگاه گوارش

فهرست مطلب

خواص عناب برای کبد و دستگاه گوارش

عناب میوه‌ای شیرین است که قابلیت خشک کردن را دارد. از آن در دسرها نیز استفاده می‌شود و به‌تنهایی به‌عنوان یک میان‌وعده سالم به‌شمار می‌رود. وقتی تازه مصرف شوند، کالری کم و فیبر و آنتی‌اکسیدان بالایی دارند. میوه عناب که خرمای قرمز یا چینی نیز خوانده می‌شود، در آسیای جنوبی رشد می‌کند. دکترتو همه چیزهایی را که باید در مورد خواص عناب بدانید، از جمله تغذیه، فواید و کاربردهای آن را برای شما آماده ‌کرده است.

آشنایی با میوه عناب

عناب میوه‌ای گرد کوچک با یک دانه روی درختچه‌ها یا درختان گل‌دار بزرگ (Ziziphus jujuba) پرورش ‌می‌یابد. هنگامی‌که رسیده‌اند، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروک به‌نظر برسند. به‌دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی آنها، اغلب آنها را خشک می‌کنند و در آب‌نبات‌ها و دسرها در بخش‌هایی از آسیا که معمولا در آنجا رشد می‌کنند، به‌کار می‌روند. در طب سنتی، آنها به‌طور گسترده‌ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ارزش غذایی عناب

میوه عناب کالری کمی دارد؛ اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. برای خواص عناب باید گفت یک وعده 3 اونس (100 گرم) عناب خام، یا حدود 3 میوه، ارزش تغذیه‌ای زیر را فراهم می‌کند:

  • کالری: 79
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 20 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • ویتامین C: ۷۷ درصد از ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: 5 درصد از DV

عناب حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، اما به‌ویژه غنی از ویتامین C هستند که یک ویتامین مهم با خواص آنتی‌اکسیدانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی به‌شمار می‌رود. آنها حاوی مقدار مناسبی پتاسیم هستند که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می‌کند.

ضمن آنکه، میوه‌های عناب دارای کربوهیدرات‌هایی هستند به شکل قندهای طبیعی وجود دارند و تامین کننده انرژی بدن خواهند بود. بااین‌حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان مصرف می‌شود و در پخت‌وپز مورداستفاده قرار می‌گیرد، برای همان وزن میوه تازه، قند و کالری بسیار بیشتری دارد. در طول خشک‌شدن، قندهای موجود در میوه غلیظ می‌شوند و احتمال دارد شکر اضافی در طول فراوری اضافه شود.

فواید میوه عناب

میوه‌های عناب از دیرباز در طب سنتی به‌دلیل خواص عناب برای درمان بیماری‌هایی مانند بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌شد. مطالعات نشان می‌دهند که این میوه ممکن است فواید سلامتی چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد. ویزیت آنلاین متخصص گوارش دکترتو به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به کبد و دستگاه گوارش خود را با ایشان در میان بگذارید.

C:\Users\user\Downloads\2.jpg

سرشار از آنتی‌اکسیدان

اولین خواص عناب غنی‌بودن این میوه از آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. میوه‌های عناب سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی متعددی هستند که در درجه اول فلاونوئیدها، پلی‌ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک را دارند. آنها از سطوح بالایی از ویتامین C برخوردار هستند که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان نیز عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی به‌شمار می‌روند که می‌توانند از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد اضافی جلوگیری کنند.

تصور می‌شود که آسیب رادیکال‌های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، و برخی سرطان‌ها باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها به‌دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، ممکن است چندین فواید سلامتی را ارائه دهند.

یک مطالعه نشان داد که فعالیت آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدهای عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد در کبد کمک خواهد کرد. در واقع، بیشتر فواید میوه‌های عناب به محتوای آنتی‌اکسیدانی آنها مربوط می‌شود.

خواب و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

از خواص عناب به‌طور گسترده در طب جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فرد این میوه ممکن است مسئول این اثرات باشد. عصاره‌های میوه و دانه عناب برای افزایش زمان و کیفیت خواب در موش‌ها مشخص شده است. این میوه اغلب توسط پزشکان طب سنتی برای کاهش اضطراب تجویز می‌شود.

علاوه‌بر این خواص عناب، مطالعات نشان می‌دهد که این میوه حافظه را بهبود می‌بخشد و به محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از ترکیبات تخریب‌کننده اعصاب کمک کند. تحقیقات حتی نشان می‌دهد که عصاره دانه عناب در درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر مفید است. تحقیقات انسانی بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه خواص عناب می‌تواند بر مغز و سیستم عصبی شما تاثیر بگذارد، موردنیاز است.

C:\Users\user\Downloads\3.jpg

خواص عناب در تقویت ایمنی و مبارزه با سلول‌های سرطانی

عناب ایمنی را تقویت می‌کند و در مبارزه با رشد سلول‌های سرطانی موثر است. یک مطالعه نشان داد که پلی‌ساکاریدهای عناب که قندهای طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند، می‌توانند رادیکال‌های آزاد را دفع کنند، سلول‌های مضر را خنثی کنند و التهاب را کاهش دهند. با کاهش سطح التهاب و رادیکال‌های آزاد، پیشگیری از بیماری‌های مزمن همچون دیابت نوع 2 ممکن خواهد شد.

مطالعه دیگری ثابت کرد که لیگنین‌های عناب، نوعی فیبر با خواص آنتی‌اکسیدانی، تولید سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند و سرعت خنثی‌سازی ترکیبات مضر را در این سلول‌ها افزایش می‌دهد. در یک پژوهش دیگر، عصاره عناب سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های کشنده طبیعی را تقویت کرد که می‌توانست سلول‌های مهاجم مضر را از بین ببرد.

خواص عناب برای بهبود هضم و دستگاه گوارش

عناب دارای فیبر بالایی است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. حدود 50 درصد از کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به‌دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته می‌‍شود. عناب می‌تواند در حجیم و نرم شدن مدفوع نقش داشته باشد.

در نتیجه، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش را سرعت می‌بخشد و یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، عصاره عناب ممکن است در تقویت پوشش معده و روده شما مفید باشد و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضری را که در روده شما وجود دارد کاهش دهد.

در یک مطالعه، عصاره پلی‌ساکارید عناب پوشش روده موش‌های مبتلا به کولیت را تقویت کرد که علائم گوارشی آنها را بهبود بخشید. در نهایت، فیبر موجود در عناب می‌تواند به‌عنوان غذا برای باکتری‌های مفید روده شما عمل کند و به آنها اجازه رشد و غلبه بر باکتری‌های مضر را بدهد.

جمع‌بندی

میوه‌های عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز خوانده می‌شوند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند. خواص عناب به‌دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی آنها، برخی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهند. اگرچه عناب تازه و خشک بسیار مغذی است، به‌خاطر داشته باشید که عناب‌های خشک شده قند و کالری بیشتری در هر وعده دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم در حد اعتدال از مصرف آن‌ها لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا