اخبار

چگونه بفهمیم خودرو روغن سوزی دارد؟

فهرست مطلب

چگونه بفهمیم خودرو روغن سوزی دارد؟

اگر متوجه دود آبی رنگ از اگزوز خودرو، بوی روغن سوختن یا کاهش سریع سطح روغن شدید، می تواند نشانه روغن سوزی خودرو باشد. سطح روغن خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به کمک یک مکانیک خودرو موتور ماشین را بازرسی کنید.

استفاده از درجه روغن صحیح و تعویض منظم روغن نیز می تواند به کاهش روغن سوزی کمک کند. روغن سوزی می تواند نشانه ای از مشکلات موتور باشد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر، رسیدگی سریع به آن مهم است. در صورتی که در جاده یا اتوبان دور از دسترس مثل اتوبان همدان – ساوه خودرو شما دچار روغن سوزی شد می توانید از یک شرکت معتبر خدمات تعویض روغن خودرو در محل همدان درخواست کمک کنید تا از آسیب بیشتر به موتور خودرو جلوگیری کنید.

در ادامه به توصیف مفصل این موارد می پردازیم:

روغن سوزی
روغن سوزی

نشانه های روغن سوزی خودرو

  • دود آبی از اگزوز: سوختن روغن دود آبی تولید می کند که ممکن است هنگام شتاب دادن یا استارت زدن خودرو بیشتر به چشم بیاید.
  • بوی سوختن روغن: اگر بوی روغن سوخته را از محفظه موتور بویید، نشانه نشت یا سوختن روغن است.
  • سطح روغن پایین: اگر سطح روغن شما سریعتر از حد معمول پایین بیاید، این احتمال وجود دارد که ماشین شما روغن سوزی کند.
  • شمع‌های آلوده: روغن می‌تواند شمع‌ها را کثیف کند، که می‌تواند باعث خشن شدن موتور و از کار افتادن آن شود.
روغن سوزی
روغن سوزی

برای بررسی روغن سوزی خودرو چه کاری انجام دهیم؟

برای تعیین اینکه آیا ماشین شما روغن می سوزد، می توانید:

  • سطح روغن را به طور مرتب چک کنید: بهتر است سطح روغن خود را هر 500 تا 1000 مایل بررسی کنید، یا اگر متوجه علائم دیگری از روغن سوزی شدید، بیشتر اوقات آن را بررسی کنید.
  • به دنبال نشتی باشید: در صورت مشاهده هرگونه نشتی روغن در زیر خودرو، فوراً آن را تعمیر کنید.
  • از درجه روغن صحیح استفاده کنید: استفاده از درجه روغن اشتباه می تواند باعث سوختن روغن موتور شود.
  • حتماً دفترچه راهنمای خودرو را برای درجه روغن توصیه شده برای ماشین خود بررسی کنید.
  • روغن خود را به طور منظم تعویض کنید: پیروی از فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض روغن به تمیز و روغن کاری موتور شما کمک می کند، که می تواند به کاهش سوختن روغن کمک کند.

روغن سوزی خودرو چیست؟

روغن سوزی خودرو زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور به داخل محفظه احتراق نفوذ کرده و همراه با سوخت سوزانده شود. این مشکل می تواند به دلیل فرسوده شدن رینگ های پیستون، آب بندی سوپاپ ها و سایر اجزای موتور و همچنین استفاده از درجه روغن اشتباه باشد.

روغن سوزی در خودروهای قدیمی بیشتر رایج است، اما در خودروهای جدید نیز ممکن است رخ دهد. هنگامی که روغن موتور همراه با سوخت می سوزد، سطح آن کاهش می یابد و در نتیجه روغن می سوزد. این اتفاق زمانی می افتد که روغن موتور وارد محفظه احتراق می شود و در مجاورت حرارت زیاد می سوزد.

دلایل و علت روغن سوزی خودرو

روغن سوزی خودرو زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور وارد محفظه احتراق بالای پیستون شده و با سوخت و هوا مخلوط می شود و با جرقه شمع می سوزد. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی از جمله خوردگی کاسه نمد خودرو، سایش لاستیک دروازه، خرابی یاتاقان ها و شاتون ها، اصطکاک زیاد دریچه سوپاپ، نشت روغن از واشر سرسیلندر، استفاده از روغن موتور نامناسب یا بی کیفیت رخ دهد. همچنین خراب شدن یا شکستن رینگ یا رینگ های پیستون از دلایل دیگر است.

علاوه بر این، خوردگی و سایش دیواره سیلندر و کاهش روغن موتور در دورهای بالا نیز می تواند به روغن سوزی کمک کند.

روغن سوزی
روغن سوزی

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو

برای جلوگیری از سوختن روغن خودرو، رعایت فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض روغن و استفاده از درجه روغن صحیح برای خودروی خود بسیار مهم است. بازرسی‌های منظم توسط مکانیک ماهر نیز می‌تواند به تشخیص زودهنگام هرگونه نشانه‌ای از سایش یا آسیب کمک کند.

علاوه بر این، رانندگی خودرو به گونه‌ای که سایش و پارگی را به حداقل برساند، استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا، گرم کردن موتور قبل از رانندگی، اجتناب از پر کردن بیش از حد میل لنگ و رفع نشتی روغن بلافاصله می‌تواند به جلوگیری از سوختن روغن کمک کند.

از دیگر نکات می توان به اجتناب از شستشوی موتور خودرو با موادی مانند گازوئیل، استفاده از افزودنی های شیمیایی به جای روغن موتور، باز نکردن ترموستات، تعویض به موقع فیلتر روغن موتور و استفاده از مکمل های طراحی شده برای جلوگیری از سوختن روغن اشاره کرد. با رعایت این نکات می توانید به تمیز و روغن کاری موتور خود کمک کنید و خطر روغن سوزی را کاهش دهید و عمر ماشین خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا