اخبار

آشنایی با کاربرد رنگ، روغن، واکس و بتونه چوب

فهرست مطلب

آشنایی با کاربرد رنگ، روغن، واکس و بتونه چوب

 

برای تولید محصولات چوبی مراحل مختلفی طی می‌شود که در نهایت یک محصول با کیفیت و کاربردی تولید شود که علاوه بر زیبایی در مقابل رطوبت، آفتاب و … مقاوم باشد. مراحل مختلفی مثل برش، سوراخ کاری، سنیاده زدن و… برای تولید انواع لوازم چوبی و دکوری ریز و درشت استفاده می‌شود که ممکن است در طول انجام ان ها به چوب آسیبی برسد یا در همان ابتدای کار چوب دارای گره طبیعی باشد یا سوراخ و ترک هایی در چوب وجود داشته باشد که برای تمامی این موارد راهکارهایی وجود دارد. معمولا رنگ و روغن و واکس و بتونه در مراحل نهایی کار استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر مطالبی در رابطه با رنگ و روغن و واکس چوب و بتونه چوب در اختیارتان قرار بدهیم.

انواع پوشش دهنده چوب

چوب درختان در حالت اولیه زبر و پوسته پوسته و خشن و پر از گره و ترک می‌باشند. برای تولید محصولات چوبی از چوب های مختلف استفاده می‌شود که رنگ های مختلفی دارند بعضی ها تیره بعضی روشن و در مواردی حتی زرد و قرمز و نارنجی هستند. در مراحل پایانی کار معمولا از بتونه برای پوشش دهی سوراخ و ترک و شیار و برای زیباتر شدن از رنگ استفاده می‌شود و علاوه بر آن از واکس و پوشش دهنده هایی مثل روغن برای محافظت از چوب در برابر رطوبت و نور و… استفاده می‌کنند. پوشش دهنده های چوب از تنوع بسیار بالایی برخوردارند که از هر کدام به نسبت نوع کار و سلیقه استفاده می‌شود، در ادامه به معرفی هر کدام از این پوشش دهنده ها خواهیم پرداخت.

بتونه چوب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام حمل و نقل و جا به جایی وسایل چوبی به سطح کار آسیب رسیده که باعث خراش و ترک خوردگی آن شده است. این امر موجب صدمه به بافت چوب و ظاهر می‌شود. در صنعت چوب ماده ای به اسم بتونه چوب وجود دارد که برای این ترمیم خراش،ترک خوردگی منافذ، پر کردن درز چوب و حتی سطوح مبلمان نیز گزینه مناسبی است.بتونه چوب در انواع و رنگ های بسیار مختلفی تولید شده که در هر رنگ چوبی می‌توان استفاده کرد.

بتونه های چوب به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر می‌باشد:

  • بتونه سریشی دسته اول که ترکیبات آن خاک اره، مل، چسب چوب و آب می‌باشد.
  • بتونه سریشی دسته دوم که با مل، سیریش و آب ترکیب شده است.
  • و در آخر بتونه روغنی است که در ترکیبات آن مل، پودر سینکا، آب، روغن الیف و رنگ روغن به کار رفته است.

بتونه چوب

رنگ چوب

نکته مهمی که باید قبل از رنگ آمیزی چوب به آن توجه کرد، استفاده از روغن مخصوص چوب است که استفاده از آن روی سطح کار می‌تواند یکنواختی رنگ و روان‌تر انجام دادن آن روی چوب را به همراه داشته باشد. افراد برای رنگ کردن می‌توانند از پیستوله یا قلم مو برای رنگ کردن وسایل چوبی استفاده کنند اما باید به نکاتی توجه کنند تا کار تمیز انجام شود. یکی از این موارد رنگ کاری با قلم مو در جهت بافت و الیاف چوب است تا رنگ بهتر روی کار بخوابد و تمام بافت چوب رنگ بگیرد. نکته دیگر در رنگ کاری چوب از طریق پیستوله است که باید طبق اصول خاصی انجام گیرد تا هنگام پاشیدن رنگ دچار مشکل نشوید. رنگ چوب را باید چند مرتبه انجام دهید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود. نکته مهم دیگری که در هنگام رنگ کاری چوب باید به آن دقت کرد، درست کردن رنگ به صورت یک جا و نگهداری آن در ظرف در بسته است. رنگ چوب معمولا در رنگ بندی مختلف تولید می‌شود که برای هر سلیقه قابل استفاده باشد و به راحتی برای کارهای سنتی، کلاسیک، فانتزی و مدرن بتوان از رنگ مناسب استفاده نمود.

واکس چوب

واکس چوب

واکس براق کننده چوب مزیت‌های زیادی برای سازه و وسایل چوبی خواهد داشت. از جمله مزایای آن می‌توان به قابلیت شستشو آنها، ضد قارچ و بدون بو، آبگریزی و پوشش دهی بالا، محافظت از وسایل چوبی در برابر پرتو UV، حرارت، رطوبت، آلودگی‌های محیطی و غیره اشاره کرد.این ماده در حجم‌های گوناگونی تولید شده است که نسبت به میزان پوشش دهی بر حسب مترمربع بر لیتر می‌توان آنها را انتخاب کرد. از مهمترین ویژگی‌هایی که باید در مورد این محصول بدانید، باید عمل واکس زدن روی چوب را در محیطی با دما 25 تا 35 درجه انجام داد تا کار دقیق و بی نقص انجام گیرد. واکس چوب ماده‌ای جامد است که برای زدن آن روی چوب باید از پنبه یا ابر استفاده کرد. این ماده در رنگ‌های مختلفی تولید شده است که افراد نسبت به سلیقه و رنگ چوب می‌توانند هر کدام از آنها را انتخاب کنند. واکس چوب رنگی طرفداران زیادی دارد زیرا می‌توان وسیله چوبی را مثل روز اول براق و درخشنده کرد، بدون اینکه رنگ آن تغییر کند. همچنین پس از ساخت محصولات چوبی می‌توان از رنگ‌های مختلف واکس برای آنها استفاده کرد تا جلوه آن بیشتر شود. عواملی مانند آب و نور می‌توانند آسیب جدی به سطح کار چوبی وارد کنند، تا حدی که کارایی و جلوه آن را از دست بدهد. نور محیط باعث رنگ پریدگی چوب و آب باعث بلند شدن سطح چوب خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکلات می‌توان از واکس چوب استفاده کرد. خاصیت استفاده از واکس چوب روی سطوح چوبی باعث ایجاد مقاومت در برابر گرد و غبار، آب و نور می‌شود.

روغن چوب

با توجه به اینکه چوب دارای متریال خاصی است که در برابر آب و رطوبت به راحتی آسیب می‌بیند باید حتما از روغن مناسب برای پوشش دهی آن استفاده کرد. برای استفاده از روغن چوب ابتدا باید به نسبت یک و نیم برابر روغن، آب گرم اضافه و با هم ترکیب کرد. روغن‌ چوب یکی از انواع پوشش دهنده است و از آن برای نمایان شدن چوب، رنگ آمیزی سطح کار، محافظت از چوب در برابر آسیب‌های احتمالی و غیره استفاده می‌شود. بنابراین این مواد کاربردهای زیادی در کارگاه‌های نجاری دارند و جلوه کار و طول عمر وسایل چوبی را چند برابر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا