اخبار

آموزش سگ چگونه انجام می‌شود و ضروری‌ترین آموزش‌ها کدام هستند؟

فهرست مطلب

چکیده : آموزش سگ یکی از مهم ترین بخش های نگه داری سگ به عنوان یه حیوان خانگیه که سختی های خودش رو داره. اما اگر توسط متخصصین و اصولی انجام بشه، خیالتون از بابت نگه داری سگتون راحت می کنه. در مقابلش اگر این آموزش اصولی انجام نشه، اصلاحش به مراتب سخت تر و زمانبر تر از آموزش اولیه خواهد بود.

 

آموزش سگ، یکی از اصلی ترین اصول برای نگه داری یه سگ به عنوان حیوان خانگیه. آمورش سگ همونقدر که برای نگه داری یه سگ ضروریه، در کنار لذت هایی که داره، سختی هم داره. دلیلش هم اینه که کوچک ترین اشتباه در آموزش سگ میتونه عواقب بدی به دنبال داشته باشه و جبران و اصلاح رفتار بدی که در اون ایجاد شده، کار بسیار سخت و زمان بریه. در آموزش سگ، شما رفتار هایی رو به عنوان رفتار مطلوب و نامطلوب در نظر میگیرید و برای ایجاد و حذف این رفتار ها تلاش می کنید. البته که آموزش سگ اونقدر سطحی نیست که صرفا با ایده های خودتون پیش برید، بلکه حتما به کمک یک دامپزشک و تحقیق و مطالعه زیادی احتیاج دارید، چرا که آموزش سگ یه مهارته که باید به دست بیارید.

images_1682341884_64467ffc1f045.jpg

آموزش سگ یک فرایند مهمه که بهترین نتیجه اون، فعالیت های صحیح و غیر مزاحم سگ به عنوان یه همراه وفادار و محبوبه. آموزش سگ یکی از مهم ترین قسمت های زندگی اون به عنوان یک پته. آموزش ندیدن و یا حتی آموزش نادرست میتونه مشکلات زیادی رو به همراه داشته باشه و در نقطه مقابلش آموزش درست میتونه یه زندگی لذت بخش رو برای شما و سگتون رقم بزنه. اینجا ما قصد داریم راهنمایی های اولیه برای آموزش سگ رو در اختیار شما قرار بدیم.

چرا تربیت و آموزش سگ مهمه؟

آموزش سگ اون جا اهمیتش رو نشون میده که می بینید سگ شما مثل یه بچه، از رفتارهای شما به عنوان سرپرست، تاثیر می گیره، بنابراین مهمه که بدونید باید چطور رفتار کنید. سگ ها حیوانات باهوشی هستن و اگر سگ ها درستی برای بروز رفتارهاشون ببینن، مهارت های درست زیادی به دست میارن. از طرفی، سگ ها باید تا حدود ۸ ماهگی آموزش های اساسی رو ببینن، وگرنه همون طور که گفته شد تربیت پذیری و اصلاح رفتار و آموزش سگ ها در سنین بالاتر به مراتب سخت تر میشه.

پلتفرم حیوانات خانگی وتوریا با در نظر گرفتن نیاز حیوان شما، تربیت و آموزش سگ رو جزو خدمات دامپزشکی در محل قرار داده تا با مجرب ترین ترینر ها (مربی ها) به شما در آموزش سگ دلبندتون کمک کنه، چرا که نگه داری از سگی که آموزش ندیده و هر رفتاری رو از خودش بروز میده یه کار سخت و تقریبا غیر ممکنه و تقریبا اجازه نمیده که بتونین پت رو از خونه خارج کنین. ممکنه به کسی که نباید واق واق کنه، جاهایی که نباید دسشویی کنه اینکار رو انجام بده، بقیه رو گاز بگیره و خیلی رفتارهای دیگه که جلوی ارتباط با بقیه رو کاملا می گیره. بنابراین آموزش سگ، معاشرت رو براش آسون می کنه.

آموزش سگ روش های مختلفی داره، اما تقویت مثبت یکی از موثرترین و انسانی ترین روش ها محسوب میشه. تقویت مثبت شامل پاداش دادن به یک رفتار مطلوب برای تشویق سگ به انجام مجدد اون در آیندست. جوایز می تونه به صورت پذیرایی، تمجید یا زمان بازی باشه. این روش ارتباط مثبتی با رفتار مورد نظر ایجاد می کنه و سگ رو برای یادگیری و انجام اون بر اساس دستور ترغیب می کنه. قبل از شروع آموزش سگ، مهمه که یک ارتباط قوی و واضح بین صاحب و سگ برقرار بشه. سگ ها حیوانات اجتماعی هستن و از طریق زبان بدن و صداها ارتباط برقرار می کنن. صاحبان باید یاد بگیرن که سیگنال های سگ خودشون رو مشاهده و تفسیر کنن تا احساسات و نیازهای اون ها رو درک کنن. این به ایجاد اعتماد و احترام بین این دو کمک می کنه و روند آموزش رو روان تر می کنه. دستورات اولیه مانند بنشین، بمان، بیا و پاشنه پا، اساس تربیت اطاعته. این دستورات آداب اولیه رو به سگ می آموزه و کار با اون ها رو در مکان های عمومی آسون تر می کنه. ثبات و تکرار در آموزش سگ شما، کلید موفقیت آمیز تمرینه. صاحبان باید آموزش سگ رو در محیطی آرام و آشنا و عاری از حواس پرتی آغاز کنن.

تمرین باید در جلسات کوتاه و مکرر انجام بشه تا یک جلسه طولانی. این کار از بی حوصلگی یا تحریک بیش از حد سگ جلوگیری می کنه و یادگیری رو براش آسون تر می کنه. تمرین همچنین باید سرگرم کننده و جذاب باشه و شامل زمان بازی و تقویت مثبت باشه. سگ ها زمانی که خوشحال و با انگیزه هستن به آموزش، بهترین واکنش رو نشون میدن. آموزش سگ در خانه یکی دیگه از جنبه های مهم تربیت اونه. طی آموزش به سگ یاد داده میشه که کجا دستشویی کنه و باعث میشه تخلیه ادرارش هرجایی انجام نشه. ثبات و صبر در تمرینات خانگی خیلی مهمه. صاحبان باید برای از بین بردن سگ به بیرون از خانه، مثلا بعد از غذا یا بعد از بیدار شدن از خواب، برنامه ‌ای رو تنظیم کنن. پاداش دادن به سگ حذف موفقیت آمیز یک رفتار رو تقویت می کنه. آموزش جعبه در آموزش خانه و ایجاد محیطی امن و راحت برای سگ هم مفیده. جعبه باید به اندازه‌ای بزرگ باشه که سگ بتونه بچرخه و در اون دراز بکشه. جعبه باید یک فضای مثبت و راحت برای سگ باشه و در داخل اون اسباب بازی ها و خوراکی ها وجود داشته باشه. این به سگ کمک می کنه تا مثانه خودش رو نگه داره و از رفتار مخرب در زمانی که صاحبش دوره جلوگیری می کنه. اجتماعی شدن یکی دیگه از جنبه های مهم آموزش سگه، به ویژه برای توله سگ ها. اجتماعی شدن شامل قرار دادن سگ در معرض افراد، حیوانات و محیط های مختلفه تا به اون ها یاد بده چطور آروم و متناسب با شرایط متفاوت رفتار کنن.

اجتماعی شدن اولیه از نتایج آموزش سگه که به جلوگیری از ترس، اضطراب و پرخاشگری در سگ ها کمک می کنه.

آموزش قلاده، بخش بسیار مهمی از آموزش سگ هاست.

این آموزش برای سگ هایی که در بیرون از خانه پیاده روی میشن ضروریه. آموزش سگ باید طوری انجام بشه که اون بدون کشیدن صاحبش با قلاده راه بره. برای این کار میشه از تقویت مثبت برای آموزش سگ در کنار صاحبش استفاده کرد و وقتی صاحبش ایستاد، اون هم متوقف بشه. این امکان یک تجربه پیاده روی دلپذیر و ایمن رو برای سگ و سرپرستش فراهم می کنه. تمرین چابکی هم می تونه یک فعالیت سرگرم کننده و محرک برای سگ ها باشه. تمرین چابکی شامل پریدن از روی موانع، دویدن از میان تونل ها و بافندگی از میان میله ها میشه. این یک راه عالی برای ورزش کردن بدن و ذهن سگ و همچنین ترویج اعتماد و پیوند بین صاحب و سگه. در نتیجه، آموزش سگ یک جنبه مهم و ارزشمند در داشتن سگ به شمار میره. رفتار خوب، ارتباط و اعتماد بین صاحب و سگ رو ترویج می کنه و منجر به یک رابطه شاد و سالم می شه.

آموزش سگ بسیار گسترده‌ست و نمیشه اینجا تمام و کمال درباره اون نوشت. به همین دلیل بخش مهمی از سیستم دامپزشک در منزل و خدمات مربوط به حیوانات خانگیه رو به خودش اختصاص میده. با این حال ما در ادامه چند آموزش مهم رو براتون شرح میدیم.

images_1682341571_64467ec385eae.jpg

چطوری برای سگمون از قلاده استفاده کنیم؟

آموزش بستن قلاده به سگ ها کار سختی نیست و با شیوه های مختلفی میشه این کار رو انجام داد. اکثر مردم نمیدونن که سگ ها برای شروع استفاده کردن از قلاده نیاز به آموزش دارن، اما این آموزش اونقدر ساده‌س که همه ی شما می تونین به سرعت یاد بگیرین..

توله سگ شما یه دوست پشمالو بامزه است، اما باید یاد بگیره که در فضای باز شجاع باشه و در حالی که قلاده داره کنار شما راه بره. سگ ها معمولا موقع بستن قلاده زود عصبانی میشن و از قلاده خوششون نمیاد چون نمیدونن این یه تیکه طناب عجیب و غریب چیه و وقتی قلاده رو می بندین، یا کلا از راه رفتن امتناع می‌کنن یا شما را به هر طرفی می‌کشن.

شاید این کارشون و این که به هر طرف میرن برای شما جذاب باشه، اما این کار شما رو به سرعت خسته میکنه، پس باید سریع راه رفتن با قلاده رو یاد بگیره. اگه بتونین سگتون رو برای استفاده صحیح از قلاده آموزش بدین، پیاده روی شما با پت عزیزتون بدون استرس و آرامش بخش خواهد بود.

قبل از شروع آموزش بستن قلاده شما به چند مورد نیاز دارین. طبیعتا، قلاده اولین نیاز شما خواهد بود. همچنین ممکنه بخواین قلاده ای بخرین که موقع بستن اون فشار روی گردن سگتون کمتر باشه. تشویقی یا غذای مورد علاقه سگتون در طول تمرین آموزش نقش اساسی داره. برای آموزش سگتون وقت بذارین و مطمئن شین که هر روز فرصت کافی دارین تا با سگتون تمرین کنین، همچنین مطمئن شین که فضای بیرونی آرامی دارین که میتونین اونجا تمرین کنین. یک محیط آروم یا یک حیاط کافیه. هنگامی که همه این موارد رو فراهم کردین، فقط کافیه صبور باشین و بعدش آموزشو شروع کنین!

یکی از روش های آموزش سگ ها برای داشتن، تایید کردن مداومه.

اول از همه باید براش قلاده رو ببندین و بهش تشویقی بدین. چند ثانیه صبر کنین و بعد قلاده رو باز کنین. سگتون الان میدونه که وقتی قلاده براش میبندین باید منتظر چی باشه. وقتی که قلاده رو بستین، از خونه بیرون برین. همزمان با این که راه میرین، سگتونو لفظی تحسین کنین و یه خوراکی خوشمزه رو بالای سرش در کنار خودتون نگه دارین. هدف این کار اینه که وقتی آروم در کنار شما راه میاد بدونه که  قراره بهش پاداش بدین.

گام سوم، به استفاده از تشویقی و تحسین کردن رفتارش برای اینکه با شما همراه باشه ادامه بدین، اما به محض اینکه شروع به کشیدن قلاده و یا بدرفتاری کرد، فوراً واکنش نشون بدین. قلادش رو سریع بکشین و در جهت مخالفش راه برین. این واکنش تند و سریع شما بهش میفهمونه که اگه بدرفتاری کنه از جایی که می خواست بره دور می شه. راستی خیلی مهمه که تو چند هفته اول آموزش بستن قلاده ثابت قدم باشین. اگه روزهایی هست که سگتون بدرفتاری می‌کنه و شما برای حل این رفتارش تلاش نمیکنین، دیرتر به نتیجه مورد نظرتون میرسین. حتی اگه تمام مدتی که بهش آموزش میدین، از تشویقی و تحسین برای پاداش دادن بهش استفاده نکنین، ممکنه این آموزش براش عذاب آور و سخت باشه.

چند هفته صبر کنین، تا زمانی که سگتون در تمام مدتی که قلاده داره، آرام بود، از لحظه‌ای که میرین بیرون بهش قلاده ببندین تا زمانی که پیاده‌روی تموم شه. در این مرحله،دیگه میدونه که باید چطور رفتار کنه و می‌تونین کم کم تشویقی دادن رو حذف کنین تا زمانی که دیگه کلا لازم نباشه.

آموزش فرمان بشین

آموزش فرمان بشین به سگ ها با وجود این که کار سختی به نظر میاد، لذت بخشه. آموزش سگ ها ممکنه زمان زیادی ازتون بگیره پس حواستون باشه که اینکار به صبر و حوصله ی زیادی نیاز داره و کار آدم های کم حوصله نیست.

images_1682341724_64467f5c6ecfe.jpg

 یکی از روش‌های آموزش فرمان بشین به سگ‌ها، استفاده از کلیکره.

برای آموزش سگ عزیزتون به این روش، به تشویقی و‌ کلیکر احتیاج داریم؛

  • توی یه دستتون تشویقی و‌ در دست دیگرتون کلیکر داشته باشین.
  • تشویقی رو جوری تو دستتون بگیرین که سگتون اونو ببینه اما نتونه از شما بگیره.
  • همچنین باید تشویقی را جلوی بینی سگ بگیرین تا بتونه اونو شناسایی کنه و‌ برای گرفتنش تلاش کنه.
  • سپس دست خودتون که جلوی بینی قرار داره به عقب هل دهید تا سگ مجبور شه بشینه.
  • گاهی لازمه قلاده اونو به بالا بکشین و با دست دیگه خودتون،بدن اونو به سمت پایین فشار بدین تا یاد بگیره که بشینه.
  • به محض اینکه در حالت صحیح نشستن قرار گرفت کلیکر رپ بزنین و بعد از چند لحظه به او تشویقی بدین.
  • این کار رو تکرار کنین اما این سری با حرکت دست و فرمان «بشین» سعی کنین اونو‌ مجبور به نشستن کنین و با هربار درست انجام دادن فرمان اونو تشویق کنین.

 

آموزش سگ بخش مهمی از نتایج داشتن یک صاحب سگ مسئولیت پذیر و دوست داشتنیه. با آموزش مناسب، سگ ها می تونن یاد بگیرن که چگونه در موقعیت ها و محیط های مختلف رفتار مناسبی داشته باشن. همچنین پیوند بین صاحب و سگ رو تقویت می کنه و منجر به یک رابطه شادتر و سالم تر میشه. به طور کلی آموزش سگ مهم ترین بخش زندگی یک سگه که باید برای انجام اون به بهترین شکل، تلاش بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا