اخبار

همه چیز درباره ارز دیجیتال مونرو

فهرست مطلب

در حوزه بلاکچین امنیت همیشه حرف اول را می‌زند. هنگامی که صحبت از سرمایه و بازارهای مالی در میان باشد، اهمیت این موضوع چند برابر می‌شود. در زمان معامله رمزارزها، تراکنش‌های شما تا حدودی قابل پیگیری است. اگرچه برای بسیاری از افراد این موضوع زیاد نگران کننده نیست؛ اما داشتن حریم شخصی کامل در زمان تراکنش با ارزهای دیجیتال حق طبیعی هر انسانی است. اینجاست که رمزارز مونرو (MXR) به ما کمک می‌کند تا حتی ره‌گیری تراکنش‌ها را هم غیرممکن کنیم.

در این مقاله قرار است شبکه مونرو (Monero) و ارز دیجیتال آن XMR را بررسی کنیم و ببینیم که آیا قیمت ارز دیجیتال مونرو از اینجا به بعد صعود خود را از سر خواهد گرفت یا خیر.

 

مونرو (XMR) چیست؟

XMR یک ارز دیجیتال  غیرقابل ردیابی و بسیار امن است. این ارز دیجیتال متن‌باز، قابل دسترس برای عموم و غیرمتمرکز است. این رمزارز از الگوریتم اجماع گواهی کار (Proof of Work) استفاده می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید آن را مانند بیت کوین استخراج کنید. برخلاف بیت کوین که استخراج کردن آن، به دلیل استفاده از  تجهیزات قدرتمند و گران قیمت کمی دردسرساز است، این رمز ارز با کارت گرافیک (GPU) و پردازنده  (CPU) قابل استخراج است.

 

تاریخچه مونرو

درباره تاریخچه شبکه مونرو همه اطلاعات  لازم در دسترس نیست. در حالی که این رمزارز شباهت‌هایی با بیت کوین دارد به این معنا که از یک پروژه کوچک آنلاین ساخته شده است، خود سازندگان آن هرگز نام واقعی خود را فاش نکرده‌اند. یک نفر با عنوان “Thankful_for_Today” اغلب به عنوان توسعه دهنده اصلی مونرو شناخته می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد این شخص دیگر بر شبکه نظارت ندارد.

 

در سال 2013 پروتکل CryptoNote توسط نیکولاس ون سابرهاگن ((Nicolas van Saberhagen منتشر شد که ارزهای دیجیتال زیادی از جمله بایت کوین Bytecoin)) را پایه‌گذاری کرد. طبق گزارش‌ها، «Thankful_for_Today» از ارزشمندترین ویژگی‌های بایت کوین استفاده کرد و یک تیم توسعه با هدایت کامیونیتی را تشکیل داد تا این ویژگی‌ها را در یک پروژه جدید ادغام کند.

 

بیت مونرو (BitMonero) به طور رسمی در سال 2014 راه‌اندازی شد. اگرچه نام آن اندکی بعد به  مونرو(Monero) تغییر پیدا کرد. و در سال 2017 مونرو برای بهبود محرمانگی خود به‌روزرسانی‌هایی را انجام داد که آن را به یک «پرایوسی کوین» قابل توجه تبدیل کرد.

ویژگی‌های Monero

طبق داده‌های کوین مارکت کپ، در حال حاضر XMR  147  دلار قیمت دارد. ارزش بازار مونرو (مارکت کپ) نیز در حال حاضر 2,651,700,339 دلار آمریکا است.

 

مونرو در سال گذشته روند کاهشی ارزش را تجربه کرده است. با این حال، همه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان اخیراً این روند نزولی را تجربه کرده‌اند. این افت قیمت احتمالاً به دلیل زمستان بازار ارز دیجیتال که یک دوره نزولی طولانی را منجر می‌شود، اتفاق افتاده است. در حالی که هنگام سرمایه‌گذاری باید به روندهای توجه کرد، ویژگی‌های یک رمزارز مسلماً مهم‌تر است. اجازه دهید برخی از ویژگی‌های تعیین‌کننده مونرو را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی

حریم خصوصی

ارائه آدرس کیف پول و حریم خصوصی تراکنش در مونرو از طریق مجموعه کوچکی از کلیدها و امضاهای حلقه‌ای امکان‌پذیر می‌شود. این فناوری به عنوان رمزنگاری شناخته می‌شود.

 

سه کلید رمزگشایی ضروری در کاربران Monero وجود دارد: یک کلید عمومی، یک کلید خصوصی و یک کلید مشاهده خصوصی private view key)). وقتی کیف پول Monero باز می‌کنید، این کیف پول ها به طور خودکار ایجاد می‌شوند و حساب شما را بیشتر ایمن می‌کنند. کلید نمای خصوصی به سادگی به شما امکان می‌دهد تراکنش‌های خود را مشاهده کنید، یک کلید عمومی برای دریافت پرداخت ها و یک کلید خصوصی برای ارسال پرداخت ها است. یک رشته بزرگ از اعداد برای حدس زدن هر کلید را تشکیل می‌دهد.

امضای حلقه‌ای

امضای حلقه‌ای یک امضای رمزنگاری و کلید اجرای Monero است. امضای حلقه‌ای با پنهان کردن سمت ورودی یک تراکنش، تعیین اینکه چه کسی تراکنش را امضا کرده و در نتیجه از هویت فرستنده محافظت می‌کند، ردیابی تراکنش را تقریبا غیرممکن می‌کند. در عین حال، امضاهای حلقه به راحتی می‌توانند صحت امضا را تائید کنند.

فناوری‌های امنیتی شبکه مونرو

در ادامه سه فناری اساسی به کار رفته در شبکه مونرو که محرمانگی تراکنش‌ها را تامین می‌کنند را  بررسی خواهیم کرد.

آدرس‌های پنهان(Stealth Addresses)

ارز دیجیتال مونرو حریم خصوصی کاربران را با ایجاد آدرس‌های پنهانی که تصادفی تولید می‌شود بهبود می‌بخشید. در واقع شیوه کار به این صورت است که برای هر معامله از سوی گیرنده یک آدرس یک‌بار مصرف ایجاد می‌کند. به کمک این ویژگی گیرنده یک آدرس فرضی منتشر می‌کند، ولی انتقال به آدرس شخصی خود فرد صورت می‌گیرد. آدرس‌های فرستنده و گیرنده در تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه مونرو ارتباطی به هم ندارند.

 

امضای حلقه‌ای (Ring Signature)

این ویژگی منجر به پنهان شدن مشخصات فرستنده پول می‌شود. هر تراکنش در این روش بین دیگر تراکنش‌ها قرار می‌گیرد. در این صورت کاربران امکان مشاهده مبدأ ارسال پول را ندارند.

 

تراکنش‌های محرمانه حلقه‌ای(Ring CT)

میزان انتقال پول در شبکه مونرو توسط این تراکنش پنهان باقی می‌ماند. در واقع این ویژگی یکی از جدیدترین فناوری‌های رمزارز مونرو به شمار می‌رود که امنیت آن را بسیار بالا می‌برد. روش کارکرد این فناوری به این صورت است که ابتدا کل دارایی کیف پول خود را وارد کرده و دو خروجی برای آن تعیین می‌کند. خروجی اول مقدار پولی که قرار است انتقال یابد و در خروجی دوم مابقی پولی که باید به کیف پول برگردد مشخص می‌گردد.

در عملکرد تائید تراکنش‌ها، مجموع مبلغ ورودی با مجموع مبلغ خروجی برابر است. به همین خاطر میزان مبلغی که انتقال یافته پنهان باقی می‌ماند. در واقع میزان مبلغ انتقالی تنها توسط سیستم‌هایی که عمل تائید تراکنش‌ها را در شبکه انجام می‌دهند قابل مشاهده خواهد بود.

 

توکن مونرو XMR)) چگونه استخراج می‌شود؟

ماینرها معمولاً وظیفه حل انواع معماهای رمزنگاری و ثبت تراکنش‌ها در دفتر کل را دارند. این روش تشویقی، امنیت شبکه‌های رمزنگاری را حفظ می‌کند.

 

بسیاری مونرو را یکی از ساده‌ترین توکن‌ها برای استخراج می‌دانند، زیرا نیازی به داشتن سخت‌افزار تخصصی توسط ماینر ندارد. بنابراین، هر کسی با دانش حداقلی می‌تواند از طریق استخراج XMR درآمد کسب کند. بنابراین، اگر علاقه‌مند به یادگیری استخراج رمزنگاری هستید، مونرو ممکن است نقطه شروع خوبی باشد.

 

کیف پول‌های  مونرو XMR))

ارز دیجیتال مونرو توسط کیف پول‌های دیجیتال زیادی مانند ترزور (Trezor)، لجر ((Ledger، مث والت

(Math Wallet)، تراست ولت ((Trust Wallet،  سیف پل ((Safepal و والت اتمیک Atomic) )، پشتیبانی می‌شود. همچنین خود مونرو یک کیف پول اختصاصی در دسترس کاربران خود قرار داده است که نام آن GUI Wallet می‌باشد.

 

جمع بندی

ارز دیجیتال مونرو در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و از این حیث جزو ارزهای قدیمی بازار محسوب می‌شود. طبق نظر کارشناسان، معمولا  رمز ارزهایی که عمر طولانی دارند،‌ ثبات خوبی دارند و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، گزینه مطمئنی هستند. این رمزارزها در طول سالیان حضورشان اثبات کرده‌اند که پروژه کلاهبرداری نیستند و می‌شود روی آن‌ها حساب کرد. در این مقاله به بررسی بلاکچین مونرو (XMR) پرداختیم و فهمیدیم که یکی از بهترین شبکه‌ها برای انجام تراکنش‌های کاملاً محرمانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا