اخبار

چرا این روزها بهترین زمان برای خرید بیت کوین است؟

تعیین بهترین و دقیق‌ترین زمان ورود به یک بازار مالی یا خروج از آن، حتی برای تریدرهای کارکشته با چند دهه تجربه و سابقه فعالیت، میسر نیست. تحلیل‌ها هیچ تضمینی ندارند و بحث همیشه درباره زیاد یا کم بودن احتمال وقوع یک پیش‌بینی است. به همین دلیل هیچ وقت نمی‌توان با قاطعیت بهترین زمان خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر را مشخص کرد. با این حال، توجه به یک سری نکات به ما نشان می‌دهند چه وقت به منظور خرید کردن مناسب‌تر است.

شاید برای افرادی که به تازگی وارد مارکت کریپتو شده‌اند، کار بیت کوین تمام شده به نظر برسد، اما با نگاهی به تاریخ متوجه خواهیم شد BTC قبلا شرایطی مشابهی، حتی بدتر از وضعیت کنونی، داشته است؛ بررسی نمودار قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد تا قبل از شروع روند صعودی قبلی که Bitcoin را تا حوالی 69,000 دلار برد، سه چرخه صعودی – نزولی طی شده است. در سه مرتبه قبلی، طلای دیجیتال بعد از ثبت سقف‌های قیمت جدید به ترتیب 94 درصد، 87 درصد و 84 درصد از اوج خود فاصله گرفت. اکنون در چهارمین روند نزولی قرار داریم و برای شروع روند صعودی پنجم انتظار می‌کشیم. البته به عقیده برخی تحلیلگران این جریان از ابتدای سال 2023 آغاز شده و بهترین زمان‌ها برای خرید بیت کوین در حال از دست رفتن هستند!

 

فاصله گرفتن بیت کوین از اوج خود طی بازار خرسی 2022

2021 برای بازار ارزهای دیجیتال سال بسیار خوبی بود، زیرا شرکت‌های زیادی بعد از ورود به این مارکت سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام دادند و چند پروژه قدرتمند نظیر سولانا معرفی شدند. همچنین ثروتمندترین فرد زمان یعنی ایلان ماسک به طور علنی خود را یک حامی کریپتو اعلام و از این شکل جدید دارایی حمایت کرد. اما، از آن جایی که بعد از هر روند صعودی قدرتمند اصلاح قیمت اجتناب‌ناپذیر است، سال بعد نوبت به ریزش قیمت‌ها رسید تا بیت کوین از اوج قیمت جدید خود فاصله بگیرد. با توجه به دامیننس بالای BTC، کل مارکت رمز ارزها از رفتارهای آن تاثیر می‌پذیرد، به همین دلیل آلت کوین‌ها هم در سرازیری قرار گرفتند.

طی 2022 اتفاقات بسیار بدی برای دنیای کریپتو رخ داد. البته، همیشه اصلاح قیمت‌ها نیازمند یک بهانه است! تعدادی پروژه در 2022 اعلام ورشکستگی کردند و برخی دیگر قبل از رسیدن کار به اینجا کاملا نابود شدند! مهمترین رویدادها متلاشی شدن پروژه ترا (ارز دیجیتال LUNA و UST) و ورشکسته شدن صرافی FTX بودند. ارز دیجیتال ترا بازاری به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار داشت و صراف اف تی ایکس همراه با 130 شرکت زیرمجموعه‌اش یک امپراطوری بزرگ قلمداد می‌شد. طبیعی است فروپاشی آن‌ها ضربه بدی به بازار رمز ارزها وارد کند. البته عده زیادی عقیده دارند هر ریزش بهترین زمان به منظور خرید بیت کوین است. این عقیده درباره زمان مناسب خرید BTC اشتباه نیست، اما نکته‌ای وجود دارد؛ از کجا می‌دانید سقوط قیمت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، و کفی که منتظر خرید در آن هستید چه زمانی لمس خواهد شد؟

Shape2

تحلیلگران تکنیکال عقیده دارند تاریخ تکرار خواهد شد. این مبنای تمام روش‌ها و ابزارهای تحلیل آن‌ها است. اگر قرار به تکرار تاریخ باشد، بیت کوین باید حداقل 80 درصد از سقف قبلی خود (در حوالی 69,000 دلار) فاصله بگیرد. به این ترتیب Bitcoin را در 13,600 دلار خواهیم دید. بد نیست بدانید کمترین نرخ برای پادشاه رمز ارزها طی بازار خرسی قبلی 15,800 دلار بوده است. این فاصله‌ای بیش از 70 درصدی را از اوج تاریخی نشان می‌دهد،‌ اما هنوز تا رسیدن به عدد مورد نظر تحلیلگران فاصله دارد.

 

فرو رفتن بازار ارز دیجیتال در ترس شدید

معیارها، اندیکاتورها و شاخص‌های متعددی برای اندازه‌گیری بازارهای مالی وجود دارند. در مارکت کریپتو یکی از مهمترین‌ها شاخص ترس و طمع است. عده‌ای عقیده دارند حالت ترس شدید بهترین زمان برای خرید بیت کوین است. گفتنی است شاخص ترس و طمع با عددی بین 1 الی 100 سنجیده می‌شود. 1 بالاترین میزان ترس و 100 بیشترین مقدار طمع را نشان‌ می‌دهد. وقتی ترس بازار را فرا گرفته، با فشار فروش سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستیم و زمانی که سرمایه‌گذاران گرفتار طمع شده‌اند، با فشار خرید مواجه هستیم.

اگر بخواهیم مبنای زمان مناسب خرید بیت کوین را این فاکتور قرار بدهیم، وقتی قیمت BTC به شدت افت کرده فرصت خوب است. البته همانطور که در بالا گفتیم، هیچ وقت نمی‌دانیم افت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. شاید یک نرخ، مخصوصا با در نظر گرفتن تحلیل فاندامنتال (که سعی می‌کند اختلاف قیمت ذاتی و قیمت کنونی را محاسبه کند) برای خرید بسیار مناسب به نظر برسد، اما در واقعیت ریزش بیشتری پیش رو باشد. به همین دلیل نباید تمام سرمایه مورد نظر برای اختصاص به خرید ارزهای دیجیتال را به یکباره وارد کرد؛ استراتژی خرید پله‌ای (مارتینگل) یک اصل بسیار مهم است که باید حتما رعایت کنید.

Shape3

شاخص ترس و طمع مختص بازار ارزهای دیجیتال است، اما بد نیست بدانید در سایر مارکت‌ها هم عقیده‌ای مشابه وجود دارد. به عنوان مثال وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و ثروتمندان تاریخ بشریت، عقیده دارد «زمانی که خیابان پر از خون شده، وقت خرید است». به عبارتی وقتی قیمت‌ها به خاطر فشار فروش افت شدیدی داشته و مارکت طشت خون شده است، باید برای خرید اقدام کنید.

 

سخن پایانی ؛ احتیاط شرط عقل است

بازار معمولا خلاف عقیده اغلب بازیگران عمل می‌کند! مثلا وقتی احساسات عموم ریزش بیشتر قیمت‌ها است، روند صعودی می‌شود، همان اتفاقی که در ابتدای سال 2023 رخ داد؛ در حالی که همه منتظر رسیدن BTC به 13,600 دلار و حتی اعدادی پایین‌تر بودند تا خرید انجام بدهند، این رمز ارز ناگهان اوج گرفت و موقعیت‌های شورت زیادی را لیکویید کرد. افزایش ناگهانی قیمت‌ها با شروع سال میلادی جدید و نزدیک شدن Bitcoin به 25,000 دلار، به بسیاری حس شروع روند صعودی پنجم را داد، اما وقوع چند حادثه بد، ترمز رمز ارزها را کشید.

متاسفانه اخبار بدی از سوی آمریکا شنیده می‌شوند. این کشور که بعد از ممنوعیت کاملا تمام فعالیت‌های کریپتویی (مخصوصا استخراج) در چین به ماینرها پناه داد و خود را دوست‌دار تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده نشان داد، از چند ماه قبل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال مبارزه با آن‌ها است. با شروع دومین ماه 2023 این مبارزه شدت گرفت و علنی شد؛ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) دومین استیبل کوین مهم بازار یعنی بایننس دلار (BUSD) را جزو اوراق بهادار اعلام و امکان استیک کردن رمز ارز را در صرافی‌ها ممنوع کرد. از طرفی دولت جو بایدن با جدیت به دنبال قطع کردن دسترسی شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو به خدمات بانکی است.

بازار همیشه رفتارهایی غیرمنتظره از خود نشان می‌دهد، به همین دلیل باید برای هر دو سناریوی شروع صعود از نقطه کنونی یا سقوط بیشتر تا اعدادی پایین‌تر، آماده باشیم. بهترین کار دنباله‌روی از استراتژی مارتینگل یا به عبارت بهتر خرید پله‌ای است. در وبلاگ بیت 24 به طور مفصل درباره آن توضیح و آموزش داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا