اخبار

رژیم غذایی تا چه اندازه در ترک الکل تاثیر گذار است؟

فهرست مطلب

چکیده : در این مقاله به یکی از مهم ترین موضوعات ترک اعتیاد که رژیم غذایی موثر است پرداخته ایم و این که چطور میتوان با رژیم غذایی مناسب روند ترک اعتیاد را ساده‌تر کرد.

 

اعتیاد به الکل می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر سلامتی داشته باشد، از وضعیت تغذیه نامناسب گرفته تا اختلال در خواب و کاهش سلامت روان از تاثیرات مصرف الکل است. نوشیدن الکل بیش از حد به سیستم گوارشی آسیب می‌رساند، بنابراین بدن نمی‌تواند مواد مغذی را به درستی جذب کند. همین دلیل باعث کاهش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی اصلی مورد نیاز سلامت بدن فرد می‌شود. کمبود مواد مغذی عملکرد طبیعی بدن را سخت می‌کند و می‌تواند بهبودی و ترک اعتیاد را به تاخیر بیندازد.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت، مانند اختلال مصرف الکل، اغلب منجر به تغذیه نامناسب می‌شود. تغذیه درمانی، یک رویکرد درمانی است که شامل آموزش تغذیه، تغییر رژیم غذایی و افزودن مکمل‌ها می‌باشد.

کبد و سایر اندام‌های سم‌زدایی مسئول پاکسازی الکل از بدن هستند و تغذیه خوب می‌تواند به عملکرد بهینه آن‌ها کمک کند و از فرآیند سم‌زدایی پشتیبانی کند. خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی می‌تواند علائم فیزیکی را در حین سم زدایی الکل تسهیل و شانس بهبود و ترک اعتیاد موفقیت آمیز را افزایش دهد.

چگونه اعتیاد به الکل می‌تواند باعث سو تغذیه شود؟

هرچه الکل بیشتری بنوشید کالری بیشتری دریافت می‌کنید. این اتفاق باعث می‌شود کمتر گرسنه غذا شوید، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که وعده‌های غذایی را حذف کنید یا غذاهایی را انتخاب کنید که مواد مغذی کمی دارند.

با گذشت زمان، الکل بیش از حد می‌تواند باعث شود تا بدن شما برخی از مواد مغذی مهم مورد نیاز را جذب نکند، حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید. همراه با تغذیه نامناسب، ممکن است خطر آسیب ناشی از الکل به کبد، روده، ریه و مغز شما را افزایش دهد.

مواد مغذی که ممکن است هنگام مصرف بیش از حد الکل کمبود داشته باشند عبارتند از:

  • ویتامین B1 یا تیامین
  • ویتامین B6
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • ویتامین E
  • ویتامین B12
  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • ویتامین B2
  • ویتامین D
  • فلز روی

نداشتن تغذیه مناسب به بدن شما آسیب وارد می‌کند. ممکن است شما را مضطرب و بی قرار کند و خوابیدن برای شما به یک کار سخت تبدیل شود. تشدید و تکرار این علائم می‌تواند باعث افسردگی و خستگی شود. اگر اختلال مصرف الکل دارید یا به عبارت دیگر به الکل اعتیاد دارید، این احساسات می‌توانند انتخاب‌های خوب را در مورد غذا و الکل حتی سخت‌تر کنند. بنابراین بهتر است که زمانی که تصمیم به ترک این ماده گرفتید، در برنامه خود از یک رژیم غذایی مغذی استفاده کنید و به بهترین مرکز تخصصی ترک اعتیاد به الکل مراجعه نمایید.

همچنین ممکن است متوجه علائمی از تغذیه نامناسب شوید مانند:

  • خستگی
  • احساس بیماری یا ابتلا به عفونت
  • پوسیدگی دندان‌ها و مشکلات لثه
  • اسهال، نفخ یا یبوست
  • مشکلات پوستی
  • طعم متفاوت غذا

نقش تغذیه در طول سم زدایی و ترک الکل

سوءتغذیه در افرادی که برای اعتیاد به الکل تحت درمان قرار می‌گیرند، رایج است، زیرا نوشیدن مزمن و شدید الکل می‌تواند باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی شود. کمبودهای تغذیه ای ناشی از سوء مصرف الکل می‌تواند اضطراب و هوس را تشدید کند که فرآیند سم زدایی و بهبودی را دشوارتر می‌کند.

 

تغذیه نقش مهمی در بهبودی دارد. اطمینان از تغذیه مناسب، هیدراتاسیون، تعادل الکترولیت ها و مکمل های ویتامین یا مواد معدنی می تواند به حمایت از بدن کمک کند زیرا الکل را از بین می برد. پر کردن ویتامین ها و مواد معدنی با خوردن غذاهای مناسب می تواند به کاهش علائم ترک، تقویت سلامت روان و کاهش احتمال عود کمک کند.

سوء تغذیه ناشی از اعتیاد به الکل

سوءتغذیه الکلی به این دلیل اتفاق می‌افتد که فردی که زیاد الکل می‌نوشد ممکن است غذای کمتری بخورد، انتخاب‌های غذایی ضعیفی داشته باشد و مواد مغذی را به درستی هضم نکند. الکل بر نحوه جذب مواد مغذی توسط روده تأثیر می‌گذارد، بنابراین فردی که زیاد الکل مصرف می‌کند ممکن است دچار کمبود ویتامین‌های A، B، C، D و E و کلسیم، منیزیم، آهن و روی باشد. علائم سم زدایی و بهبود مصرف الکل مانند استفراغ و اسهال نیز منجر به کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت می شود.

رفع کمبودهای تغذیه‌ای یک فرد در دوران نقاهت با تشویق به مصرف یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از برخی غذاهای مضر می‌تواند تعادل و عملکرد سیستم‌های بدن که تحت تأثیر مصرف الکل قرار گرفته‌اند را بازگرداند.

بهترین مواد غذایی در زمان سم زدایی الکل از بدن

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که کمبود مواد مغذی را جبران می‌کند می تواند به فرد در مدیریت علائم ترک کمک کند. غذاهایی که فرد هنگام سم زدایی از الکل می‌خورد، برای حمایت از فرآیند سم زدایی طبیعی، کاهش علائم و بازگرداندن سلامت جسمی و روانی مهم هستند.

در دوران نقاهت، فرد باید روی غذاهای زیر تمرکز کند

میوه‌ها و سبزیجات تازه: میوه‌ها و سبزیجات دارای محتوای آب بالایی هستند و می‌توانند به هیدراتاسیون در طول سم زدایی کمک کنند. آن‌ها همچنین منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز افرادی هستند که از سو مصرف الکل بهبود می‌یابند، مانند ویتامین‌های A، B و C، کلسیم، پتاسیم و فیبر. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات تازه به ثابت ماندن سطح قند خون کمک می‌کند و تحریک پذیری، اضطراب و هوس مصرف الکل را کاهش می‌دهد. توت‌ها، مرکبات، خربزه و هلو میوه‌های خوبی برای مصرف در حین سم زدایی از الکل یا هر نوع مخدر دیگری هستند و سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، سبزیجات مخلوط و کاهو نیز مفید هستند.

کربوهیدرات: کربوهیدرات‌ها مانند غلات کامل سرشار از فیبر و ویتامین B هستند که به کاهش علائم ترک و سو مصرف مواد مخدر کمک می‌کند. کربوهیدرات‌ها  قند خون را تثبیت می‌کنند، که به موازات آن هورمون‌ها عملکردی متعادل خواهند داشت و هوس استفاده از الکل را کاهش می‌دهد. کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌های گروه B نیز برای تولید سروتونین استفاده می‌شود که خلق و خو را تقویت می‌کند. کینوا، برنج‌ قهوه‌ای، جو و محصولات گندم منبع کامل و خوبی از کربوهیدرات‌ها هستند که در طول سم زدایی و پروسه ترک مخدرها و الکل مصرف می‌شوند.

پروتئین‌های بدون چربی: پروتئین بافت‌ها را ترمیم می‌کند و ماهیچه‌هایی را که ممکن است در طول مصرف طولانی مدت الکل از بین رفته باشند، بازسازی کند. پروتئین همچنین قند خون را تثبیت می‌کند که می‌تواند تحریک پذیری و هوس مصرف مجدد را کاهش دهد. مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، غذاهای دریایی، سویا، لوبیا، آجیل و دانه‌ها همگی منابع سالم پروتئین برای استفاده در طول سم زدایی هستند.

چربی‌های سالم: چربی‌های غیر اشباع به جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک می‌کنند و باعث کاهش التهاب می‌شوند. غذاهایی مانند آووکادو، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. چربی‌های امگا 3 موجود در ماهی سالمون، گردو، چیا و دانه‌های کتان نیز به بازیابی سلامت مغز و تثبیت خلق و خوی کمک می‌کنند.

مکمل‌ها: در مراحل اولیه بهبودی، زمانی که بدن فرد از نظر مواد مغذی بسیار آسیب دیده است و ممکن است نتواند بسیاری از غذاها را تحمل کند، یک مکمل مولتی ویتامین روزانه می‌تواند به جبران کمبودها کمک کند. مکمل با مولتی ویتامین می‌تواند سطح انرژی و وضعیت تغذیه را برای حمایت از روند ترک اعتیاد را بهبود بخشد.

چگونه تغذیه درمانی به خارج شدن از اعتیاد کمک می‌کند؟

هنوز تحقیقات زیادی در مورد نقش تغذیه درمانی در بهبودی پس از مصرف مواد انجام نشده است. اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند شانس شما را برای بهبود موفقیت آمیز افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کامل می تواند احتمال هوشیاری شما را پس از گذشت 3 ماه پس از ترک افزایش دهد.

تغذیه درمانی می‌تواند ابزار دیگری برای کمک باشد، چه تازه روند ترک را شروع کرده باشید و چه مدتی است که در حال بهبودی بوده‌اید. بزرگترین مزیت تغذیه درمانی: زمانی که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، سلامت روحی و جسمی شما بهبود می‌یابد. بدن شما شروع به بهبود می‌کند، خلق و خوی شما متعادل می‌شود و استرس شما کاهش می‌یابد. همه این تغییرات می‌تواند به کاهش میل شما به مصرف الکل کمک کند.

چه طور باید روند تغذیه درمانی را شروع کرد؟

در ابتدا و قبل از هر چیزی، شما به یک آزمایش تغذیه کامل توسط پزشک درمانگر خود نیاز دارید. آن‌ها در مورد سابقه سلامتی شما می‌پرسند، یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند و برخی از آزمایشات خون را از شما می‌گیرند و نتیجه را بررسی می‌کنند. نتایج آزمایشات شما به پزشک نشان می‌دهد که بدن شما چه مواد مغذی‌ای را کمبود دارد. به این ترتیب، می‌توانید این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهید. ممکن است پزشک به شما بگوید که برای افزایش سطح مواد مغذی خود مکمل مصرف کنید.

یک برنامه و رژیم غذایی منجصر به شما، می‌تواند به بهترین استفاده از تغذیه درمانی کمک کند، بنابراین ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه همکاری کنید. البته در کلینیک‌های ترک مواد مخدر معتبر، درمانگران و پزشکان حاضر در مجموعه در برنامه ترک اعتیادبرنامه خاص غذایی شما را نیز تعیین می‌کنند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند رژیمی ایجاد کنید که به وضعیت سلامتی منحصر به فرد، وزن و نیازهای غذایی شخصی شما رسیدگی کند.

اگر به تازگی وارد پروسه بهبودی شده‌اید، ممکن است بدن شما به خوردن یا هضم زیاد عادت نداشته باشد. احتمالاً در طول روز به تعداد زیادی وعده‌های غذایی کوچک و سالم نیاز خواهید داشت. پزشک یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید. وعده‌های غذایی خود را با خوردن طیف وسیعی از غذاها از گروه های مورد نیاز خود تغییر دهید. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا خود را هیدراته نگه دارید.

شما باید به ویژه مراقب باشید که الکل را با شکر یا کافئین جایگزین نکنید. استفاده از آن‌ها خوردن غذای سالم را سخت‌تر می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند، که می‌تواند شما را به نوشیدن الکل ترغیب کند.

به یاد داشته باشید که تغذیه درمانی باید تنها بخشی از کل برنامه درمانی ترک اعتیاد شما باشد. برای اینکه در دوران نقاهت بمانید و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید، باید چیزهای دیگری را امتحان کنید. می‌توانید به مشاور مراجعه کنید تا یاد بگیرید چگونه استرس را مدیریت کنید، به یک گروه حمایتی ملحق شوید تا با دیگرانی صحبت کنید که درک می‌کنند در حال گذار از چه دوره‌ای هستید، و برای سالم ماندن و کاهش اضطراب ورزش منظم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا