اخبار

استراتژی های برای یادگیری مهارت جدید

آنچه را که می آموزید آموزش دهید

یکی از راه‌های شگفت‌انگیزتر برای یادگیری یک مهارت جدید، آموزش آن به شخص دیگری است. تحقیقات زیادی در مورد این پدیده انجام شده است، اما یک مطالعه آن را به خوبی نشان می دهد.

در این مطالعه، دو گروه از شرکت‌کنندگان یک متن را با انتظارات متفاوت مطالعه می‌کنند. از یک گروه انتظار می رفت که بعداً آن را آموزش دهند، گروه دیگر انتظار آزمایشی بر روی آن داشتند. در پایان، هر دو گروه در نهایت بر روی مواد مورد آزمایش قرار گرفتند. حدس بزنید کدام گروه بهتر عمل کرد؟ بله، کسی که انتظار داشت آن را آموزش دهد.

شما برای یادگیری یک زبان به یک آموزشگاه مراجعه می کنید یا خودخوان مطالعه می نمایید؟ آموزشگاه زبان انگلیسی غرب تهران در اینجا لیست شده است اما آیا به این آموزشگاه ها مراجعه کردن بهترین روش است؟ در واقع باید روش یادگیری خود را پیدا کنید. چرا این یک روش موثر برای یادگیری است؟ زیرا وقتی با قصد آموزش یاد می گیریم، مطالب را به قطعات ساده و قابل فهم برای خودمان تقسیم می کنیم. همچنین ما را وادار می کند تا موضوع را به طور انتقادی تر و کامل تر بررسی کنیم و به ما در درک بهتر آن کمک می کند.

برای استفاده از این ترفند لازم نیست حتماً یک رشته تحصیلی باشید. سعی کنید آنچه را که در حال یادگیری هستید برای دوستان یا همکاران توضیح دهید. اگر در حال یادگیری یک نرم افزار یا مهارت تجاری جدید هستید، از رئیس خود بپرسید که آیا می توانید در مورد آن به تیم خود ارائه دهید. ببینید آیا می توانید تمام سوالات آنها را مطرح کنید. در حالی که در حال یادگیری هستید، پست های وبلاگی منظم بنویسید یا وبلاگ بسازید. ببینید آیا می توانید آنچه را که می آموزید با کلمات ساده بیان کنید. نتایج ممکن است شما را شگفت زده کند.

یا مثلا برای یادگیری یک مهارت مثل پایتون باید به بهترین کلاس برنامه نویسی پایتون مراجعه نمایید زیرا یادگیری خودآموز آن کمی زمانبر است.

زمان بیشتری را صرف تمرین چیزهایی کنید که برایتان دشوار است

تمرین به خودی خود عالی است، اما اگر چیزهایی را تمرین می کنید که خوب می دانید، اشتباه انجام می دهید. برای اینکه در هر مهارتی برتر باشید، باید خود را از منطقه راحتی خود خارج کنید و چیزهایی را تمرین کنید که در آنها مهارت ندارید. این به عنوان تمرین عمدی شناخته می شود و توسط اندرس اریکسون رایج شد.

اریکسون و تیمش ورزشکاران خبره، نوازندگان ویولن و قهرمانان حافظه را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که آنها زمان زیادی را صرف بهبود نواحی ضعیف خود کردند. علاوه بر این، آنها با معلمان خود مشورت کردند تا بفهمند دقیقاً کجا کمبود دارند.

اریکسون در کنار صرف زمان بیشتر بر روی نقاط ضعف خود، بر اهمیت تمرکز حین تمرین نیز تاکید می کند. اگر در حالی تمرین می‌کنید که ذهنتان در همه جا است، سود زیادی از آن نمی‌گیرید.

بنابراین دفعه بعد که برای تمرین یک مهارت جدید نشستید، از منطقه راحتی خود خارج شوید و خود را به چالش بکشید. روی هر چیزی که برای شما سخت تر است تمرکز کنید، و با گذشت زمان خواهید دید که به سطح بالاتری از کارایی کلی دست خواهید یافت.

استراحت های مکرر داشته باشید

مغز دارای دو حالت متمرکز و پراکنده است. برای اینکه یادگیری اتفاق بیفتد، هر دو حالت به یک اندازه مهم هستند.

در حالی که در حالت متمرکز هستید، می توانید جزئیات یک مشکل را یاد بگیرید. در حالت پراکنده، بهتر می توانید تصویر بزرگ را ببینید و همه آن را با هم جمع کنید. ممکن است متوجه شده باشید که این اتفاق در حمام می افتد، وقتی روی چیز خاصی تمرکز نمی کنید، ناگهان واقعیتی را به یاد می آورید که از شما فرار می کرد یا راه حل یک مشکل.

مهم است که بعد از یک جلسه مطالعه یا تمرین شدید، اجازه دهید مغزتان برای مدتی استراحت کند تا به آن زمان بدهید تا نقاط را به هم متصل کند.

یک راه خوب برای تمرین این روش استفاده از تکنیک پومودورو است که به شما اجازه می دهد 25 دقیقه روی یک پروژه کار کنید و سپس 5 دقیقه استراحت کنید. پس از چهار جلسه از این قبیل (یعنی 100 دقیقه کار، با 15 دقیقه استراحت) یک استراحت دیگر برای 15-30 دقیقه انجام می دهید. این تکنیک به شما کمک می کند تا ذهن خود را شاداب نگه دارید و تضمین می کند که شما دچار خستگی ذهنی نمی شوید.

به همان اندازه مهم این است که یاد بگیرید چگونه کارها را به تعویق بیندازید، بنابراین مغز شما زمانی برای شارژ واقعی خود دارد.

خودتان را بیازمایید

همه ما دوست داشتیم در مدرسه از تست‌ها متنفر باشیم، اما آیا می‌دانید چقدر در یادگیری شما موثر است؟ مشخص شد که تست کردن یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت یادگیری است – حتی اگر به تنهایی تمرین کنید و در امتحانی با ریسک بالا شرکت نکنید.

تست کردن حتی روش‌هایی مانند بازخوانی و مرور یادداشت‌ها را برای اطمینان از اینکه یادگیری شما ثابت است، شکست می‌دهد. بررسی تکنیک‌های مطالعه دانش‌آموزان برتر توسط Elevate Education نشان داد که در حالی که بیشتر دانش‌آموزان قبل از امتحانات یادداشت‌ها را دوباره می‌خوانند، دانش‌آموزان برتر وقت خود را صرف حل مشکلات و شرکت در امتحانات تمرینی می‌کنند.

چرا آزمایش اینقدر موثر است؟ زیرا یادآوری را یک قدم فراتر می برد. یادآوری نشان می دهد که چه مقدار از مطالب را به خاطر می آورید. آزمایش به شما نشان می دهد که چقدر خوب می توانید از آموخته های خود استفاده کنید. به هر حال، این هدف نهایی یادگیری است، اینطور نیست؟

یک مربی پیدا کنید

مربیگری شاید سریع ترین راه برای ارتقای مهارت های شما به سطح بعدی باشد. یک مربی با ارائه دیدگاه و تجربه ارزشمند به شما کمک می کند تا در حوزه خود حرکت کنید.

در ابتدا، به دنبال یک متخصص در مهارتی که می‌خواهید یاد بگیرید، به دوستان، خانواده و همکاران نگاه کنید. اگر کسی را پیدا نکردید، جستجوی خود را به جامعه و صنعت بزرگتر خود گسترش دهید.

هنگامی که با متخصصان تماس می گیرید، به جای آنچه به دست می آورید، آنچه را که برای ارائه دارید، توصیف کنید. به عنوان مثال، شاید بتوانید حساب های رسانه های اجتماعی آنها را مدیریت کنید یا به نوشتن محتوای وب سایت آنها کمک کنید. هر خدماتی که می توانید ارائه دهید، حتما به آنها اطلاع دهید.

اگرچه یافتن یک مربی واقعی ممکن است دشوار باشد، غیرممکن نیست. اگر یکی از آنها را در ذهن دارید، با ایجاد رابطه شروع کنید – درست مانند دیگران. با «آیا مربی من خواهید بود؟» رهبری نکنید؟ (این مثل این است که از کسی بخواهید در اولین قرار ملاقات با شما ازدواج کند.) در عوض، آنها را بشناسید. به دنبال فرصت هایی برای سخاوتمندی باشید. از کوچک شروع کنید و ببینید به کجا می رسد.

کنجکاو باشید

هیچ چیز مانند کنجکاوی یادگیری را تحریک نمی کند! بنابراین، همانطور که خانم فریزل از The Magic Schoolbus گفته است: “سؤال بپرسید، اشتباه کنید و کثیف شوید!”

به جای اینکه اجازه دهید یک کتاب درسی راهنمای یادگیری شما باشد، شما رهبری را بر عهده می گیرید. به دنبال پاسخ از منابع بسیاری باشید. صرفاً تئوری ها و تکنیک ها را به خاطر بسپارید – آنها را در هر مرحله زیر سوال ببرید. به این فکر کنید که چرا اهمیت دارند، چرا مرتبط هستند. با ابزار و دانش موجود سرهم بندی کنید. ببینید در نهایت چه چیزی را کشف می کنید! ممکن است حتی خودتان هم غافلگیر شوید.

ترفند پایانی موقع یادگیری هر مهارتی

1-هدف خود را از آموزش مشخص کنید

2- به خودتان و هدفتان متعهد باشید

3- در مورد مهارتهایی که می خواهید یا بگیرید یا توسعه دهید با دوستانتان صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

4- منابع که برای یادگیری انتخاب می کنید معتبر و بسیار دقیق باشند.

5- هرگز تسلیم نشوید. مهم ترین استراتژی یادگیری مهارت های جدید ادامه دادن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا