اخبار

با 5 علت طلاق در مرکز مشاوره روانشناسی آشنا شوید!

در ابتدای یک زندگی مشترک افراد سعی می کنند با مشکلات سازگار باشند و مشکلات زناشویی خود را نادیده می گیرند اما به مرور زمان، تحمل کردن این مشکلات کار دشواری می شود و تنها راهی که برای زوجین باقی می ماند طلاق است. در این زمان زوجین یا بدون هیچ مشاوره ای به زندگی مشترک خود پایان می دهند یا با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی و به کمک مشاور طلاق مشکلات خود را حل می کنند.

مرکز مشاوره

طلاق علاوه بر اثراتی که بر روان افراد میگذارد میتواند آثار جبران ناپذیر دیگری بر زندگی فرزندان حاصل از این زندگی بگذارد که آینده افراد را تحت تاثیر قرار می دهد پس پیشگیری از این مسئله میتواند باعث کاهش آثار جبران ناپذیر آن شود. ناگفته نماند گاهی طلاق تنها چاره یک زندگی است و ادامه آن زندگی به صلاح هیچ کدام از زوجین و حتی به صلاح فرزند نمی باشد.

علل طلاق متناسب با شرایط زندگی افراد متفاوت است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با 5 علت طلاق آشنا سازیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

  • عدم انتخاب صحیح و تفاوت کامل شخصیتی

انتخاب درست شریک زندگی یکی از مهمترین ارکان ازدواج است. وقتی فردی اشتباه به عنوان همسر انتخاب شود ، یکی از شکایات اصلی زوجین عدم ارتباط کافی و موثر به علت تفاوت های شخصیتی است که در مشاوره ازدواج تشخیص داده می شود. درواقع افراد به علت تفاوت های شخصیتی و عدم ارتباط درست با یکدیگر از نیازهای هم مطلع نمی شوند و نمیتوانند نیازهای یکدیگر را رفع کنند که همه اینها به انتخاب درست شریک زندگی باز میگردد و اگر قبل از انتخاب از مشاوره ازدواج کمک می گرفتند میتوانستند با یک انتخاب درست از این اشتباه به دور باشند.

در این باره تستهایی از جمله تست همسان سازی وجود دارد که درصد شباهت افراد را نسبت به یکدیگر می سنجد و افراد میتوانند پیش از ازدواج با مراجعه به مشاوره ازدواج از میزان شباهت و تفاوت های یکدیگر آگاه شوند و یکدیگر را بهتر بشناسند که از این طریق از مشکلات احتمالی که منجر به طلاق می شود پیشگیری کنند.

دکتر باقری

دکتر نسرین باقری متخصص روانشناسی در این باره می گوید: تفاوت ویژگی های شخصیتی بین افراد مثل درونگرا با برون گرا یا فرد پرخاشگر با فرد آرام و صبور و یا فرد مسئول با فرد بی انگیزه در زندگی زناشویی میتواند مشکلاتی ایجاد کند مثلا در ابتدا ممکن است فرد برونگرا برای فرد درونگرا به علت تفاوت ها جذاب باشد اما به مرور زمان هم مسیر نیستند و علایق یکسانی ندارند درنتیجه هر دو طرف پس از مدتی دیگر نمیتوانند ادامه زندگی کنار یکدیگر را تحمل کنند چراکه تفریحات مشترکی پیدا نمی کنند و دلزده می شوند. درنتیجه افراد حتما باید قبل از ازدواج مشاوره داشته باشند و توسط فردی متخصص تایید شود که اخلاق و ویژگی های شبیه و سازگار دارند تا ازدواج موفقی داشته باشند و به طلاق منجر نشود.

  • خیانت زناشویی

مهمترین دلیل طلاق، خیانت زناشویی است. تعهد و وفاداری مهمترین رکن برای پایداری زندگی زناشویی است درواقع تعهد یعنی زوجین رابطه خود را حفظ کنند و به یکدیگر وفادار باشند. وقتی این تعهد از بین برود اعتماد زوجین به یکدیگر نیز تخریب می شود و خیلی سخت می شود که این اعتماد برگردد. مراجعه به مشاوره خانواده می تواند علت این عدم تعهد را بازیابی کند و به زوجین کمک کند اعتماد از دست رفته برگردد و بتوانند یکدیگر را ببخشند. خیلی از عوامل از جمله تربیت خانواده ، مشکلات عاطفی و یا حتی مشکلات جنسی میتواند باعث خیانت شود و که توسط مشاور خانواده تشخیص داده می شود.

دکتر تابع جماعت

به گفته دکتر محمدرضا تابع جماعت متخصص روانشناسی در کلینیک انتخاب نو : خیانت دلایل مختلفی دارد و یکی از مهمترین آنها کسانی است که از نظر جنسی نیاز های غیرنرمال دارند و با وجود اینکه زندگی خود را دوست دارند اما وارد رابطه های خارج از زناشویی می شوند. یک دلیل دیگر آن تنوع طلبی است که افراد تنها با شریک زندگی خود راضی نمی شوند و همچنین عدم علاقه به شریک زندگی خود از دلالیل دیگر آن نیز هست که افراد درنهایت گزینه طلاق را انتخاب می کنند.

  • اعتیاد

همانطور که میدانید اعتیاد نابود کننده ازدواج و خانواده است. فرد معتاد دچار ناهنجاری های روانی می شود و به دنبال آن رفتارهایی از خود نشان می دهد که باعث سستی خانواده می شود که مشاور روانشناس میتواند به زندگی این افراد کمک کند. در واقع اعتیاد نه تنها خود فرد را درگیر می کند بلکه یک زندگی را از هم میپاشد و باعث نارضایتی زناشویی و در نهایت طلاق می شود. مشاوره های مخصوص ترک اعتیاد وجود دارد که افراد معتاد با مراجعه به آنها میتوانند زندگی فردی و همچنین زندگی زناشویی خود را نجات دهند.

  • فقر اقتصادی

یکی از رایج ترین معضلات زندگی امروزه مسائل اقتصادی است. این معضل زندگی همه را به نحوی درگیر کرده است که گاهی به قدری شدت می گیرد که می تواند باعث از هم پاشیدن یک خانواده شود و زوجین از هم طلاق بگیرند. حل شدن این مسئله تا حدی دشوار است و سازگاری طرفین را می طلبد اما میتوان با کمک یک مشاور خوب این سازگاری را تا حد امکان بالا برد و همچنین به کمک مشاور شغلی فرد یک شغل مناسب انتخاب کند تا بتواند زندگی خود را از این معضل دور نگه دارد.

همچنین دکتر محمدرضا تابع جماعت در این باره میگویند : درصد بسیار زیادی از طلاق ها به علت مسائل اقتصادی و بیکاری است و چنانچه شکسپیر می گوید ((وقتی فقر اقتصادی از در وارد خانه می شود عشق و محبت و فداکاری از پنجره بیرون می رود)) و همانطور که آمار های طلاق نشان میدهد زوجینی که به لحاظ مسائل مالی و بیکاری و فقر درگیر هستند ناچارا گزینه طلاق را انتخاب می کنند.

  • اختلال روانی

بسیاری از اختلالات روانی تا قبل از ازدواج آشکار نیست و پس از ازدواج بروز پیدا می کند. پس از بروز این اختلالات، مشکلاتی در زندگی زناشویی افراد  پدید می آید که بعضی از آنها قابل درمان است. اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و اگر با کمک مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج این اختلالات پیدا شود ، میتواند مورد درمان قرار گیرد و هم از این ازدواج پیشگیری شود تا درنهایت منجر به طلاق نشود.

این اختلالات با کمک مشاور بالینی و تست های روانشناسی تشخیص و به زوجین اطلاع داده می شود که پس از آن روند درمانی شروع شود و با اطلاع کامل از این اختلالات ازدواج صورت گیرد. اختلالاتی مثل وسواس، افسردگی، استرس، فوبیا، پرخاشگری و … از این قبیل اختلالاتی هستند که براساس شدت، نیاز به مشاوره به کمک روانشناس و یا دارودرمانی به کمک روانپزشک دارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با چند دلیل طلاق آشنا کنیم. پیدا کردن علت و منشا هر مسئله ای ما را در حل آن یاری می دهد. مشاوره با روانشناس مربوطه و متخصص می تواند به شما در پیدا کردن علت نارضایتی از زندگی زناشویی و همچنین در حل آن کمک کند. ما در کلینیک انتخاب نو با مشاورین مجرب در زمینه ازدواج ، خانواده ، طلاق ، خیانت و … می توانیم خدمات درستی به شما ارائه دهیم تا شما را از این معضل اجتماعی دور کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا