اخبار

بیمه موتورسیکلت ارزان را چگونه بخریم؟

فهرست مطلب

بیمه موتور جزو بیمه‌های اجباری است که تمام موتورسوار‌ها باید آن را تهیه کنند تا مشمول توقیف وسیله نقلیه و جریمه نشوند. همه ما می‌دانیم که امروزه بیشتر افراد برای سرعت دادن به انجام کار‌های خود از موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند تا زمان کمتری را در ترافیک باشند. از این رو همیشه خطر در کمین موتور سوار‌ها است. با تهیه بیمه نامه موتور می‌توان خسارت‌هایی که برای اشخاص ثالث در اثر تصادف یا برخورد با موتور سیکلت رخ می‌دهد، جبران خسارت کرد. دقت کنید که پلیس راهنمایی و رانندگی در صورتی که موتور سیکلتی را فاقد بیمه موتور استعلام کند آن را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل خواهد کرد. برای اینکه با پوشش‌ها و اهمیت این بیمه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور به صورت اجباری بوده و همه دارندگان موتورسیکلت باید آن را تهیه کنند. این بیمه نامه به جبران هزینه‌های وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازد و نگرانی بیمه‌گزار را هنگام بروز حادثه‌های رانندگی کاهش می‌دهد. اما آمارها نشان می‌دهد که حدود 85 درصد از موتور سیکلت‌ها فاقد این بیمه نامه هستند. در این شرایط با توجه به قانون مدنی کشور، جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی به عهده راکب یا صاحب موتور سیکلت است. در بیمه موتور سیکلت دو پوشش جانی و مالی در نظر گرفته شده که با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت می‌شود. شاید برای شما سوال باشد که هزینه بیمه موتورسیکلت در 1401 چقدر است، در این مطلب در صدد هستیم نحوه استعلام ومحاسبه قیمت بیمه موتور را بررسی نماییم.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

بیمه موتور سیکلت برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه تعهد جبران خسارت دارد. در حقیقت این بیمه نامه ماهیت پشتوانه بودن و حمایتگر داشته تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی تا سقف تعهدات جبران خسارت کند. اگر حادثه رانندگی باعث ایجاد خسارت به شخص ثالث شود، در دو پوشش جانی و مالی می‌توان جبران خسارت داشت. این پوشش‌های به شرح زیر هستند:

  • خسارات مالی وارده به شخص ثالث در حادثه

هنگام خرید پوشش مالی می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر، تعهدات بیمه‌گر را افزایش دهید. در این پوشش خسارت‌های مالی که به اموال اشخاص ثالث ایجاد می‌شود جبران خسارت خواهد شد. دقت کنید که در پوشش مالی هزینه‌های وارد شده به راننده مقصر تحت پوشش نیست.

  • خسارات جانی وارده به شخص ثالث در حادثه

شرکت بیمه با توجه به سقف تعهدات در بیمه موتور، خسارت‌های جانی یا بدنی وارد شده به اشخاص ثالث را جبران خسارت می‌کند. این خسارت‌ها می‌تواند شامل: شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی موقت یا دائم، از کار افتادگی جزئی یا کلی، هزینه‌های درمان در بیمارستان و همچنین دیه فوت شخص ثالث باشد.

  • خسارات جانی وارده به راننده مقصر در حادثه

برای راکب مقصر موتور سیکلت می‌توان خسارت جانی را در نظر گرفت و تا سقف تعهدات هزینه‌های ایجاد شده را جبران خسارت کرد. برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نیاز است که شدت خسارت مشخص شود تا با توجه به دیه اعلام شده جبران هزینه‌های انجام شود.

خرید بیمه موتور برای همه الزامی است
خرید بیمه موتور برای همه الزامی است

عوامل تاثیرگزار بر قیمت و نرخ بیمه موتور

هنگامی ‌که برای خرید بیمه موتور اقدام می‌کنید باید بدانید که قیمت نهایی بیمه نامه با توجه به عوامل مختلفی بررسی خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد. این موارد به شرح زیر هستند.

دیه مشخص شده

در ابتدای هر سال قوه قضاییه دیه را اعلام می‌کند و شرکت‌های بیمه هم با توجه به آن حق بیمه پایه را مشخص خواهند کرد. در سال 1401 مبلغ دیه برای ماه‌های حرام و ماه‌های عادی سال معادل 800 و 600 میلیون تومان اعلام شده که به معنای سقف تعهدات جبران خسارت در بیمه موتور سیکلت است.

نوع موتور سیکلت

برای قیمت گذاری بیمه نامه موتور نیاز است که تعداد چرخ‌ها و نوع موتور سیکلت مشخص باشد. نحوه قیمت گذاری نرخ بیمه نامه با توجه به سه چرخ، دو چرخ و برقی بودن موتور سیکلت متفاوت خواهد بود.

سال تولید موتور

هر چه سال تولید موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک برای ایجاد حادثه و جبران خسارت در بیمه کمتر خواهد شد. این عامل هم باعث افزایش و کاهش قیمت بیمه نامه خواهد شد.

تعداد سیلندر

تعداد سیلندر‌های موتور سیکلت مشخص می‌کند که نرخ نهایی تا چه میزان تغییر داشته باشد. بدین صورت که اگر موتور سه سیلندر یا بیشتر خریداری کرده باشید، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید.

نوع و ساختار موتور

این مورد به برقی یا دنده‌ای بودن موتور سیکلت مرتبط خواهد بود.

تخفیف عدم خسارت

اگر در بیمه نامه موتور دریافت خسارت نداشته باشید، مشمول تخفیف و پرداخت حق بیمه کمتر خواهید بود.

جریمه دیرکرد موتور سیکلت

با دیرکرد در تمدید بیمه نامه به صورت روزشمار جریمه به حق بیمه شما اضافه خواهد شد. این موضوع می‌تواند با توجه به تعداد روز عدم تمدید بیمه نامه، حق بیمه را افزایش دهد. همچنین جریمه دیرکرد به صورت رزوشمار بوده و تا 365 روز است.

نرخ پوشش مالی انتخابی

هر چه بیمه‌گزار پوشش مالی بیشتری را انتخاب کرده باشد، به طور حتم نرخ حق بیمه بیشتری هم باید پرداخت کند.

چگونه در بیمه موتور خسارت دریافت کنیم؟

هنگام ایجاد هزینه در بیمه موتور باید دقت کنید که بیمه‌گر نیاز به یکسری مدارک دارد تا بتواند هزینه ایجاد شده را بررسی کرده و جبران خسارت کند. البته دقت کنید که قبل از ارسال هرگونه مدارک باید تا حداکثر 5 روز کاری برای اعلام خسارت به یکی از نمایندگی‌های بیمه‌گر خود مراجعه کرده و فرم دریافت خسارت را تکمیل کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه نامه معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

کارشناس بیمه موتور با تایید مدارک دریافتی، میزان هزینه را برآورد کرده و طی حواله‌ای آن را به بیمه‌گزار تحویل خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا