اخبار

بایدها و نبایدهای جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی

فهرست مطلب

چربی‌های اطراف شکم و پهلو تاثیر نامطلوبی بر فرم بدنی دارد. مشکلی که این روزها بسیاری از افراد درگیر آن هستند و گاهی با ورزش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی سخت هم امکان از بین بردن آن‌ها وجود ندارد. چرا که در برخی موارد شل شدن پوست پس از بارداری یا کاهش وزن زیاد ایجاد می‌شود. در عین حال امروزه درمان‌های زیبایی به‌عنوان یک روش مکمل برای رفع چربی‌ها و صاف شدن شکم و پهلو بسیار کمک کننده هستند. یکی از این روش‌های جراحی زیبایی، ابدومینوپلاستی است که باعث صاف شدن شکم و پهلو می‌شود و باید با در نظر گرفتن نکاتی و توسط پزشک حاذق انجام شود که بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.

 

چه افرادی می‌توانند جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی را انجام دهند؟

جراحی ابدومینوپلاستی یکی از انواع جراحی‌های سنگین در ناحیه شکم و پهلو است که برای همه افراد توصیه نمی‌شود. در نتیجه اگر شرایط انجام این عمل را نداشته باشید، بهتر است از سایر روش‌ها استفاده کنید.

ابدومینوپلاستی می‌تواند برای افراد زیر مناسب باشد:

  • کسانی که پوست شل و اضافی در ناحیه شکم دارند
  • کسانی که خطوط استریا در ناحیه شکم دارند
  • افرادی که کاهش وزن شدید داشته‌اند یا عمل لاغری انجام داده‌اند
  • کسانی که توده‌های چربی زیاد در ناحیه شکم دارند
  • افرادی که عضلات شکم در آن‌ها به دلایل مختلف بسیار شل شده است

 

ابدومینوپلاستی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

جراحی آبدومینوپلاستی

این نوع جراحی زیبایی با توجه به اینکه جراحی سنگینی به‌شمار می‌رود برای همه افرادی که تجمع چربی یا شلی پوست در ناحیه شکم دارند، توصیه نمی‌شود. برای مثال می‌توان گفت، افراد زیر برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی گزینه مناسبی نیستند:

 

خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند

این نوع جراحی بر عضلات عمودی شکم تاثیر گذاشته و باعث سفت شدن آن می‌شود. این در صورتی‌ست که بارداری باعث از هم جدا شدن دوباره این عضلات خواهد شد. در نتیجه اگر تصمیم به بارداری دارید، پس از این دوره، عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید.

 

افرادی که قصد کاهش وزن شدید دارند

با وجود اینکه این نوع جراحی باعث کاهش وزن شما خواهد شد اما روش پرریسکی به‌شمار می‌رود. در نتیجه برای کاهش وزن توصیه می‌شود از روش‌های کم خطر و بدون جراحی مثل رژیم غذایی و ورزش استفاده کنید. روش‌هایی که مناسب‌ترین گزینه برای کاهش وزن عمومی بدن به‌شمار می‌روند.

 

اشخاصی که به بیماری قلبی و عروقی مبتلا هستند

ابتلا به برخی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال خونریزی یا نقص ایمنی باعث افزایش ریسک در عمل جراحی خواهد شد و عوارض زیادی حین انجام جراحی و پس از آن خواهد داشت.

 

افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بیشتر از ۳۰ است

عمل‌های جراحی زیبایی به‌صورت موضعی و در یک ناحیه خاص از بدن انجام می‌شوند. در نتیجه اگر شما به‌صورت عمومی وزن بالایی داشته باشید، جراحی ابدومینوپلاستی نه تنها تاثیری در تناسب اندام شما نخواهد داشت بلکه باعث عدم توازن در بدن شما می‌شود. ضمن اینکه در صورت کاهش وزن، پوست شکم شما دوباره شل می‌شود. بهترین روش این است که ابتدا وزن خود را کاهش دهید و در صورتی که نیاز به جراحی داشتید با مشورت پزشک متخصص آن را انجام دهید.

 

مراقبت‌های لازم قبل از جراحی ابدومینوپلاستی

پیش از انجام جراحی، شما یک جلسه مشاوره با پزشک خواهید داشت که شرح حال و وضعیت جسمانی شما به‌طور کامل در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و باید تمامی سوابق پزشکی خود را به پزشک متخصص ارائه دهید. در عین حال دستورالعمل‌هایی از سوی پزشک ارائه می‌شود که پیش از انجام جراحی باید آن‌ها را رعایت کنید. چرا که در نتیجه جراحی و عوارض ناشی از آن تاثیر مستقیمی دارد.  این نکات شامل موارد زیر است:

  • در صورت مصرف دارو، نوع و دوز آن را به پزشک اطلاع دهید.
  • تا چند روز قبل از انجام جراحی از مصرف داروهای موثر در انعقاد خون مثل آسپرین، بروفن و غیره خودداری کنید.
  • یک هفته تا ۱۰ روز قبل از عمل، دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.
  • تا ۱۰ روز پیش از جراحی، از آدامس نیکوتین‌دار استفاده نکنید و در معرض دود سیگار، قلیون و غیره نیز قرار نگیرید.
  • در روز عمل، حتما ناشتا باشید و آخرین وعده غذایی را بسیار سبک و ۸ ساعت قبل از میل کنید.
  • مدارک و سوابق پزشکی خود را حین مراجعه همراه خود داشته باشید.
  • قبل از انجام جراحی، استحمام کنید چرا که امکان استحمام تا چند روز بعد از عمل وجود ندارد.
  • حتما با یک همراه به بیمارستان مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی جراحی ابدومینوپلاستی

تمامی عمل‌های جراحی، عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارند که با توجه به نوع جراحی متفاوت است. جراحی ابدومینوپلاستی هم از این قاعده مستثنی نیست. البته بیشتر این عوارض کوتاه مدت هستند و پس از طی دوره درمان از بین می‌روند. در جراحی مینی ابدو این عوارض کمتر از جراحی کامل است.

از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد زخم و تورم در ناحیه قسمت بخیه (این زخم‌ها حدود ۶ هفته روی پوست باقی می‌ماند و به‌مرور کم‌رنگ خواهد شد)
  • ایجاد بی‌حسی یا کم شدن حس در نواحی مختلف پوستی شکم به دلیل جابجایی بافت‌های شکمی (برای چند ماه یا حتی در برخی بیماران تا چند سال)
  • عوارض بیهوشی (مانند تهوع، سرگیجه و …)
  • ایجاد مشکل در ایستادن (تا چند هفته اول، بیمار امکان صاف ایستادن را ندارد و در برخی موارد احساس کنده شدن بخیه در ناحیه شکم خواهد داشت)
  • احساس درد و ایجاد کبودی در ناحیه شکم و پهلو (در افراد متفاوت است و به مرور زمان از بین می‌رود)
  • ایجاد اسکارهای ناشی از جراحی (در این عمل روی خط بیکینی برش ایجاد می‌شود و پوست در این ناحیه کشیده خواهد شد. این اسکار معمولا روی پوست باقی می‌ماند و فقط در طول زمان کم‌رنگ خواهد شد.)

جراحی ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

این نوع جراحی به دو صورت انجام می‌شود که هر یک برای افراد خاصی مناسب است:

  • جراحی ابدومینوپلاستی کامل – برای افرادی که تجمع چربی و شلی پوست در ناحیه بالای ناف و پایین ناف است.
  • ابدومینوپلاستی جزئی (مینی) – برای افرادی که تجمع چربی و افتادگی شکم در قسمت پایین ناف است.

در این نوع جراحی یک برش در قسمت پایین شکم، ایجاد می‌شود و پس از حذف چربی‌ها با توجه به نوع عمل، پوست کشیده شده و توسط جراح بخیه زده می‌شود. در ابدومینوپلاستی کامل پوست به‌طور کامل کشیده شده و ناحیه برش بیشتر است ولی در جراحی مینی، برش کوچک‌تر بوده و کشیدگی پوست هم کمتر خواهد بود.

کلینیک زیبایی مهزیار با حضور پزشکان متخصص، خدمات زیبایی مورد نیاز شما را در محیطی کاملا بهداشتی و با امکانات به‌روز ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا