اخبار

علت درد در یک سمت صورت

فهرست مطلب

علت درد در یک سمت صورت

 

اکثر مردم درد در ناحیه دست را تجربه کرده‌اند، مثلا درد ناشی از متورم شدن، استفاده بیش از حد، یا وقتی در معرض سرما یا گرمای شدید قرار گرفته باشد. اگر درد ادامه داشته باشد یا با گزگز، بی حسی و ضعف همراه باشد، ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

دلایل شایع درد مزمن و بی حسی دست

سه علت شایع درد کردن دست و بی حسی آن که طولانی یا مزمن می شود عبارتند از:

1_ رادیکولوپاتی گردن

هنگامی که ریشه عصب گردنی در گردن، به دلیل مشکلاتی مثل خار استخوان یا فتق دیسک ملتهب یا فشرده می شود، در این صورت ممکن است به دلیل نقص عصبی در نواحی شانه، بازو، دست و یا انگشتان احساس گزگز، بی حسی و یا ضعف شود. رادیکولوپاتی گردن ممکن است گاهی با درد ناگهانی همراه باشد. ممکن است علائم اولیه درد و بی حسی در دست باشد.

2_ سندرم تونل کارپال

این عارضه شامل تحریک یا فشرده شدن عصب میانی در تونل کارپال است که مجموعه ای از تاندون ها و رباط هایی است که از مچ دست می گذرد و وارد دست می شود. سندرم تونل کارپال ممکن است شبیه به رادیکولوپاتی گردن باشد؛ زیرا ممکن است هر دو باعث ایجاد  علائمی در دست و مچ شوند.

با این حال به احتمال زیاد رادیکولوپاتی گردن با علائم دیگری در قسمت بالای بازو مانند درد بیش از حد، گزگز، بی حسی و یا ضعف همراه است.

3_ آرتریت روماتوئید

این بیماری خودایمنی می تواند باعث درد، گزگز و یا بی حسی در دست شود، اما معمولا به صورت متقارن احساس می شود. بنابراین اگر مفصل خاصی در دست چپ تحت تاثیر قرار گرفته باشد، همان مفصل در دست راست نیز احتمالا تحت تاثیر قرار می گیرد. رادیکولوپاتی گردن معمولا فقط در یک طرف بدن احساس می شود.

آیا درد شانه می تواند از گردن نشات بگیرد؟

کاهش تحرک یا هماهنگی دست برای انجام کارهای مهم روزانه، مانند بستن دکمه پیراهن یا تایپ کردن روی صفحه کلید.

ضعفی که توانایی گرفتن اشیائی مانند لیوان یا حمل وسایلی مانند یک جعبه را کاهش می دهد.

افزایش بروز خراش یا سوختگی به دلیل عدم احساس خطر در قسمت هایی از پوست.

اگر علائم بالا را تجریه میکنید، باید فورا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، زیرا بیماری شما به مراحلی حاد از خود رسیده است.

درد و یا بی حسی دست ممکن است در حین حرکات یا فعالیت های خاص بدتر شود، مانند:

  • استفاده بیش از حد از دست یا حرکات تکراری مانند تایپ کردن یا بافتن
  • فعالیت های شدید مانند ورزش کردن یا وزنه برداری
  • خوابیدن در وضعیت نامناسب دست، بازو یا گردن

سایر علل درد و بی حسی دست

برخی دیگر از مشکلاتی که می توانند با علائم درد و بی حسی در دست باعث اختلال عملکرد عصبی – همچنین به عنوان نوروپاتی شناخته شوند، عبارتند از:

images_1673788138.jpg

1دیابت

اگر دیابت پیشرفت کند یا با رژیم غذایی و یا دارو کنترل نشود، ممکن است عوارض مختلفی در پی داشته باشد. یکی از جدی ترین عوارض دیابت، نوروپاتی است. برای افرادی که دیابت دارند، علائم گزگز و بی حسی معمولا از پاها شروع می شود، اما ممکن است در دست ها نیز احساس شود.

2_ کمبود ویتامین B12

برخی از افراد چه از طریق اختلال در رژیم غذایی خود، عدم توانایی در جذب طبیعی آن به اندازه کافی یا به عنوان یک عارضه جانبی یک بیماری یا درمان پزشکی، ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنند. ویتامین B12 برای سلامت اعصاب حیاتی است، بنابراین سطوح پایین آن می تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به بی حسی و یا ضعف شود.

اگر آزمایش خون کمبود ویتامین B12 را تایید کند، ممکن است پزشک تغییرات رژیم غذایی یا مکمل های B12 را توصیه کند. گوشت گاو، ماهی، تخم مرغ و غلات غنی شده منابع خوبی از ویتامین B12 هستند. گیاهخواران و وگان ها می توانند با برنامه ریزی دقیق B12 کافی دریافت کنند.

3_ سوء مصرف الکل

مقدار زیاد الکل می تواند منجر به آسیب به اعصاب شود. نحوه آسیب رساندن به اعصاب توسط الکل همیشه شناخته شده نیست، اما کارشناسان گمان می کنند که افزایش اخلال در جذب مواد مغذی و رژیم غذایی نامناسب می تواند از عوامل متعدد آن باشد. سوء مصرف طولانی مدت الکل همچنین می تواند خطر کمبود ویتامین B12 را افزایش دهد.

علاوه بر این بیماری‌های مختلف یا آسیب تروماتیک به دست، مانند شکستگی استخوان یا بریدگی عمیق، می تواند منجر به آسیب عصبی شود که باعث احساس درد، بی‌حسی، گزگز و یا ضعف در بخشی از دست شود. در موارد نادر، آسیب در مغز یا نخاع نیز می تواند باعث درد و بی حسی دست شود.

درد و بی حسی دست چه احساسی دارد؟

درد و یا بی حسی دست ممکن است به آرامی ایجاد شود یا پس از آسیب دیدگی مانند تصادف با دوچرخه ظاهر شود. به احتمال زیاد درد و بی حسی در یک دست اتفاق بیفتد اما ممکن است در هر دو دست نیز ایجاد شود. بسیاری از افراد مبتلا به درد و یا بی حسی دست یک یا چند مورد از موارد زیر را گزارش می کنند:

  • درد مداوم در یک یا چند انگشت که می تواند به مچ دست یا بازو نیز منتقل شود
  • بی‌حسی، گزگز، یا سایر حس های مختلف در دست که می‌توانند شامل احساس خارش، یخ زدگی یا گرما باشد.
  • درد تیز یا ناگهانی که گهگاه اتفاق می افتد یا تداوم می یابد و احتمالا علاوه بر دست در شانه و یا بازو نیز احساس می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا