اخبار

معرفی قالب لایت فرم و نکات مهم خرید لایت روم!

فهرست مطلب

استفاده از قالب لایت فرم به عنوان ایده آل ترین جایگزین بلوک های یونولیتی، با استقبال بی نظیر مواجه شده است. این نوع از قالب های دارای مزیت های متنوع و فروانی هستند، بنابراین استفاده از آن ها در ساختمان بسیار مفید و سازنده خواهد بود. به طور مثال در صورت شکل گیری آتش سوزی در ساختمان، به دلیل امکان برداشتن این قالب های از سقف می توان به زود خاموش کردن آتش امیدوار بود.

استفاده از قالب های لایت فرم بر خلاف این بلوک های یو نولیتی، ضرری برای طبیعت ندارد. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی در رابطه با قالب لایت فرم و قیمت آن ها، خواهیم پرداخت. مطمئنا با با داشتن اطلاعاتی در این مورد، علاقه مند به استفاده از آن ها در ساختمان خود خواهید شد. همچنین در صورت تمایل از مطالب سایت بوفچه نیز، سری زده و از پست های آن لذت ببرید.

منظور از قالب لایت فرم چیست؟

قالب لایت فرم، قالب پلاستیکی است که می تواند بهترین جایگزین برای قالب تیرچه درجا و بلوک های پلی استایرن یا همان یونولیت ها باشد. همچنین این قالب های سقفی یا قالب سقفی چند بار مصرف، می تواند هم در سقف هایی با اسکلت فلزی و اسکلت بتنی مورد استفاده قرار گیرد. استقبال از قالب سقف پلاستیکی یا قالب های لایت فرم، بسیار زیاد شده است؛ زیرا از نظر اقتصادی به صرفه بوده و همچنین از بعد اجرا و کیفیت کار نیز، بسیار کارآمد است.

در مورد اقتصادی بودن بلوک های پلاستیکی غیر ماندگار یا قالب های لایت فرم، جای هیچ شکی نیست، زیرا نسبت به بلوک های پلی استایرن یا همان یونولیت ها، قابلیت چند بار مصرف بودن (تا ۵۰ بار) برخوردار هستند. همچنین مهندسان ساختمان سازی کافی است ۵۰۰ متر سقف با قالب سقفی چند بار مصرف را، اجرا کنند تا هزینه پلی استارین پوشش داده شود.

نصب قالب لایت فرم روی سقف
نصب قالب لایت فرم روی سقف

نحوه استفاده از قالب لایت فرم برای سقف

در واقع از قالب های لایت فرم،  می‌توان تا حدودا ۵۰ بار استفاده کرد. شیوه به کارگیری از آن ها، اینگونه است که قالب های لایت فرم را در بین تیرچه ها قرار خواهند داد. سپس کارگران  عملیات بتن ریزی سقف انجام داده و بعد از زیر سقف قالب ها را به راحتی، بدون نیاز به روغن کاری و یا نیروی متخصص خارج خواهند کرد. سپس امکان استفاده از قالب های لایت فرم را، در سقف بعدی به راحتی برای آن ها فراهم خواهد بود.

البته در صورت شکستن قالب های لایت فرم، امکان جایگزین کردن آن با قالب های جدید وجود دارد. امروزه به دلیل شیوه کار راحت و کاهش هزینه ساختمان سازی با این قلب های لایت فرمی، استفاده از آن ها رواج بسیار پیدا کرده است. بسیری از پیمان کارا و انبوه سازان، این قالب های لایت فرم ها را در اخیتار داشته و در تمام پروژه های خود از ان ها استفاده خواهند کرد.

مقایسه لایت فرم با یونولیت

در صورتی که یک پروژه پنج سقف داشته باشد، مطمئنا قیمت قالب لایت فرم با یونولیت برابری خواهد کرد. لازم به ذکر است مضاف بر ۵ سقف صرفه اقتصادی بسیار زیادی را به همراه دارد. به عنوان مثال در یک پروژه ساختمانی که ۱۰ سقف دارد، هزینه تمام شده قالب های لایت فرم نسبت به یونولیت نصف خواهد شد. همچنین این پروژه ۲۰ سقف داشته باشد، هزینه به یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد.

البته توجه به این نکته در رابطه با قالب لایت فرم ضروری است که مهندسان ساختمان سازی، می توانند از  این قالب ها در پروژه های بعدی نیز به جای یونولیت استفاده کنند. بنابراین خرید و استفاده از قالب های لایت فرم  از نظر اقتصادی نسبت به یونولیت ها،  فوق‌العاده به صرفه خواهد بود.

قالب لایت فرم سقفی
قالب لایت فرم سقفی

مزیت استفاده از قالب لایت فرم

در کشور ایران تیرچه های سقفی، در دو حالت ۵۰ سانت و ۷۰ سانت یا اصطلاحاً تیرچه خرپایی و کرومیت اجرا خواهد شد. بنابراین تولید کنندگان قالب های جایگزین یونولیت یا لایت فرم را، در دو سایز تولید خواهند کرد تا به راحتی جایگزین یونولیت  با عرض ۵۰ و یا عرض ۷۰ سانتیمتر شوند. یونولیت به علت حجم زیادی که دارد، معمولاً هزینه حمل و نقل بالایی را به مشتری تحمیل خواهند کرد.

همچنین در صورتی که مشتری از محل تولید یونولیت فاصله زیادی داشته باشد، این میزان هزینه جابه جایی بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین استفاده از قالب های لایت فرم پیشنهاد خواهد شد، زیرا این قالب های جایگزین یونولیت یا لایت فرم، این مشکل را ندارند. همچنین به علت اینکه قالب لایت فرم در داخل همدیگر در هنگام بارگیری چفت خواهند شد، هزینه کمتری را نسبت به یونولیت به مشتری تحمیل خواهند کرد.

از دیگر مزایای قالب های لایت فرم، می توان به عدم اشتعال زایی آن اشاره کرد. بدون تردید مباحث ایمنی در ساختمان و آتش سوزی هایی که علت اصلی آن یونولیت بوده، در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قالب های لایت فرم، به علت اینکه بعد از بتن ریزی از سقف خارج خواهند شد؛ دیگر خطر آتش سوزی را به دنبال ندارد. بنابراین استفاده از آن، به لحاظ ایمن ساختمان و حفظ جان ساکنان بسیار مهم خواهد بود.

به طور معمول یونولیت، در کارگاه های ساختمانی آلودگی بسیار ایجاد کرده و این گله همه کارفرمایان در هنگام استفاده از یونولیت است. البته در زمان استفاده از قالب های لایت فرم، دیگر این آلودگی ها را در هنگام اجرای ساختمان و در کارگاه ساختمانی خود مشاهده نخواهد شد. همچنین استفاده از یونولیت در مدارس و سازه های آموزشی و دولتی ممنوع شده است. بدون شک ممنوعیت استفاده از یونولیت، کم‌کم به تمامی ساختمان‌ها بسط پیدا خواهد کرد. بنابراین بهترین و به صرفه ترین جایگزین برای یونولیت،  قالب های لایت فرم خواهد بود.

از دیگر معایب یونولیت شکستگی آن در هنگام بتن ریزی بوده و از آنجایی که کارگاه های تولید یونولیت بسیار زیاد هستند، انواع و اقسام کیفیت ها را به مشتری ارائه خواهند کرد. احتمالا تمام کارفرمایان، با مسئله شکستگی یونولیت در هنگام بتن ریزی برخورد داشته اند که این موضوع، باعث به خطر افتادن جان کارگران در هنگام عملیات بتن ریزی خواهد شد. همچنین باعث هدررفت بتن و به طبع آن ضرر اقتصادی در هنگام اجرای پروژه  خواهد. این مسائل در استفاده از قالب های پلاستیکی جایگزین یونولیت، به کلی مرتفع شده است.

ایده آل ترین متریال برای سخت های اکسپوز، استفاده از قالب های لایت فرم خواهد بود. همچنین پس از استفاده از این قالب ها،به علت اینکه این قالب ها از زیر سقف خارج گشته و برای عملیات‌های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد، کارفرما سقفی اکسپوز  دارد. قالب لایت فرم را، منجر به سبک تر شدن سقف خواهد شد. دلیل این سبک بودن سقف، چند بار مصرف بودن قالب ها و امکان خارج کرده آن ها پس از عملیات بتن ریزی است.

قالب لایت فرم چیست
قالب لایت فرم چیست

قیمت قالب لایت فرم

قیمت قالب لایت فرم، می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد، از جمله این عوامل می توان به مواد اولیه ای که در تولید لایت فرم به کار برده  خواهد شد؛ اشاره کرد. وجود این مواد اولیه در قالب های لایت فرم، دارای  اهمیت بسیاری است، به عبارت دیگر می توان گفت که اصلی ترین نکته در خصوص لایت فرم ها مواد اولیه به کار رفته در آن است. زیرا خوب بودن جنس آن باعث  خواهد شد تا کارفرما بتواند به صورت متعدد از این قالب ها استفاده کند.

یکی دیگر از عواملی که در قیمت های قالب لایت فرم می تواند موثر باشد، این است که این محصول را از واسطه خریداری کند یا از تولید کننده اصلی، بخرد. در صورتی که این محصول را از تولید کننده اصلی خریداری شود، به هیچ وجه دچار مشکل نشده و همچنین امکان خرید با مناسب ترین قیمت قالب لایت فرم وجود دارد. قالب هایی که جایگزین بلوک های یونولیت شده اند، اخیرا دچار تفاوت های بسیاری گردیده شده اند.

یکی از پر کاربرد ترین نوع قالب لایت فرم، یونیپلکس است که ثبت اختراع نیز شده است. این محصول  بسیار بهتر از سایر محصولات بوده و همچنین استفاده از آن، می تواند موجب بالا رفتن راندمان کاری شود. اگر کارفرما بین قیمت های قالب لایت فرم و یونولیت، مقایسه انجام دهد؛ مطمئنا متوجه بالا تر بودن قیمت های قالب لایت فرم خواهد شد. اما او بادی این نکته را به یاد داشته باشد که با یک بار خرید قالب های لایت فرم، بار ها می تواند از آن استفاده کند.

قالب لایت فرم برای سقف
قالب لایت فرم برای سقف

سخن پایانی

قالب لایت فرم، بهترین و ایده آل ترین جایگزین برای بلوک های یونولینتی هستند. در صورت خرید این قالب ها توسط مهندسان  ساختمان سازی و کار فرمایان، آن ها می توانند بار ها از این قالب ها در چند پروژه مختلف بهره ببرند. البته با توجه به ممنوع  شدن استفاده از یونولیت در مدارس و احتمالا در انواع ساختمان، کارفرمایان چاره ای جز خرید قالب های لایت فرم جهت استفاده در سقف ندارند. بدون شک استفاده از این قالب هاف از لحاظ اقتصادی برای کار فرما به صرفه خواهد بود. همچنین میتوانید از آهنگ پیشواز ایرانسل و آوای انتظار همراه اول برای پخش موسیقی به جای صدای بوق سیم کارت های خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا