اخبار

هرآنچه که باید درباره آزمون های GRE (جی آر ای) بدانید – موسسه کوییک

فهرست مطلب

ممکن است شما نیز تا کنون نام آزمون GRE که مخفف Graduate Record Examinations است را شنیده باشید. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی به‌حساب می‌آید که دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند در آن شرکت نمایند. به طور معمول این آزمون در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا برگزار می‌شود و در حوزه اروپا کمتر دانشگاهی وجود دارد که برای ورود به دانشگاه از شما آزمون جی آر ای کوییک بگیرند. دانشجویان بعضی از رشته‌ها همچون مهندسی و تجارت مقطع دکتری و یا ارشد تخصصی به شرکت در این آزمون ملزم هستند.

در حقیقت شرکت در این آزمون برای اثبات مهارت‌های تحلیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سوپروایزر یا کمیته پذیرش انجام می‌شود. برای برخی از دانشگاه‌ها شرکت در GRE اجباری و برای بعضی از دانشگاه‌ها اختیاری است. دقت کنید هنگامی‌که گزینه Optional بودن را در دانشگاهی می‌بینید، یعنی این‌که، ارائه مدرک جی آر ای الزامی ندارد؛ اما ارائه آن می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در پذیرش شما داشته باشد. معمولاً شرکت در این آزمون و اخذ مدرک GRE به افرادی که برای دریافت بورس و فاند تحصیلی تلاش می‌کنند توصیه می‌شود؛ زیرا این مدرک از اعتبار بسیاری برخوردار است و می‌تواند در پرونده شما نقطه قوت مهمی باشد.

بخش‌های آزمون جی آر ای

آزمون جی آر ای از سه بخش مختلف تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

1.    بخش رایتینگ تحلیلی GRE

این بخش نیز خود به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود:

  • Issue writing: شرکت‌کنندگان در این بخش در مدت‌زمان 30 دقیقه به یک سؤال پاسخ می‌دهند. پاسخ‌دهی در این بخش از آزمون جی آر ای به شکل تایپ انجام می‌شود که برای مدیریت زمان، به مهارت تایپ بالایی نیاز دارید؛ ازاین‌رو بهتر است برای ارتقای این مهارت تلاش کنید. این بخش از لحاظ محتوایی به بخش Task2 آزمون آیلتس شباهت بسیاری دارد.
  • Argument writing: دیگر بخش نگارش آزمون جی آر ای، بخش Argument است. در حقیقت این بخش نگارش استدلالی است؛ یعنی برای این قسمت از آزمون نگارش GRE پاراگرافی از یک نویسنده طرح می‌شود که برای یک مبحث خاص شامل تحلیل‌ها و شواهدی است که در نهایت به نتیجه‌گیری رسیده است؛ شرکت‌کننده باید ایراداتی از استدلال‌ها و شواهدی نویسنده بگیرد و استدلال‌های خودش را ارائه دهد.

2.    بخش ریاضیات GRE

بخش ریاضی امتحان جی ار ای یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌های آزمون برای دریافت نمره بهتر است. به طور معمول داوطلبان آزمون جی آر ای گمان می‌کنند که سطح سؤالات ریاضی در این بخش از آزمون بسیار بالا است؛ درحالی‌که این سؤالات، با سؤالات دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی مدارس ایران هم سطح هستند. نکته حائز اهمیت در این بخش که موجب پیچیده بودن سؤالات ریاضی GRE می‌شود، نیاز به سرعت عمل و قدرت تحلیل بالا و پاسخ‌دهی است. شرکت‌کنندگان در بخش ریاضیات این آزمون می‌توانند از ماشین‌حساب استفاده کنند.

هدف اصلی فقط کسب نمره قبولی و پاسخ دادن به سؤال نیست؛ بلکه در برخی مواقع سؤالات به پاسخ تحلیلی نیاز دارند. برای کسب موفقیت بیشتر در این آزمون بهتر است بر روی مهارت‌های ریاضی و محاسباتی خود و سرعت عمل در پاسخگویی به سؤالات تمرکز کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را افزایش داده و شانس قبولی بیشتری داشته باشید.

3.    بخش واژگان GRE

بخش دایره لغات انگلیسی و واژگان یکی از بخش‌های بسیار تأثیرگذار امتحان جی ار ای محسوب می‌شود. این بخش از آزمون با توجه سیاست‌های برگزارکنندگان دچار تغییراتی شده است. تا آگوست سال 2011 بخش دایره لغات انگلیسی و واژگان آزمون جی آر ای، بر روی دامنهٔ لغات تأکید داشت و شرکت‌کنندگان باید به حفظ لغات، کلمات مترادف و متضاد واژگان انگلیسی می‌پرداختند. بعد از آگوست 2011 این سیاست تغییر کرد و در سیاست جدید، تمرکز بر درک مطلب و مهارت خواندن متن است. در این بخش از آزمون سؤالاتی در قالب مترادف و متضاد و همچنین سؤالاتی در حوزه درک مطلب طراحی می‌شود و شرکت‌کنندگان باید به این سؤالات پاسخ مناسب دهند.

انواع آزمون جی آر ای

آزمون جی آر ای در دو نوع متفاوت جنرال (GRE General) و سابجکت (GRE Subject) و به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. این دو نوع آزمون در نحوه برگزاری و محتوای مورد سنجش از تفاوت‌هایی برخوردار هستند.

images_1672821580.png

آزمون جی آر ای جنرال

آزمون جی آر ای جنرال به دو شکل کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌شود؛ به طور معمول در ایران آزمون کامپیوتر بیشتر از آزمون کاغذی انجام می‌شود‌. GRE کامپیوتری در سه بخش گوناگون مهارت‌های دانشجویان را ارزیابی می‌کند این سه بخش عبارت‌اند از:

  1. نگارش تحلیلی: شرکت‌کننده در این بخش از آزمون موظف است در مدت‌زمان یک ساعت به 2 سؤال که شامل 6 نمره می‌شود پاسخ دهد.
  2. لغت و درک مطلب: شرکت‌کنندگان در این بخش از آزمون جی آر ای موظف‌اند در مدت‌زمان 30 دقیقه، 40 سؤال که در دو مجموعه ۲۰تایی ارائه می‌گردد پاسخ دهند. شرکت‌کنندگان در این بخش می‌توانند بین 130 تا 170 نمره برای قبولی دریافت نمایند.
  3. بخش استدلال ریاضی: شرکت‌کنندگان در بخش استدلال ریاضی امتحان gre که خاص‌ترین بخش این آزمون محسوب می‌شود، موظف‌اند در مدت‌زمان 70 دقیقه، 40 سؤال که در دو مجموعه 20 سؤالی ارائه می‌شود را پاسخ بدهند. سنجش نمرات این بخش از آزمون نیز همچون بخش دانش لغت انجام می‌شود و متقاضیان باید برای دریافت نمره قبولی، موفق به کسب نمره بین 130 تا 170 شوند.

باتوجه‌به بخش‌های مختلف آزمون جی آر ای در نظر داشته باشید که شما یک ساعت زمان برای دو بخش رایتینگ دارید و یک ساعت زمان دیگر نیز برای 40 سؤال بخش واژگان خواهید داشت؛ علاوه بر این دو ساعت، شما باید در 70 دقیقه زمانی که برایتان باقی‌مانده است 40 سؤال آخر را پاسخ دهید. در مجموع شما برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر باید حداقل نمره‌ای میان 300 تا 310 دریافت نمایید. کسب نمره بالاتر از 310 موجب افزایش اعتبار مدرک GRE شما می‌شود.

آزمون جی آر ای سابجکت

در آزمون جی آر ای سابجکت میزان دانش زبانی شرکت‌کنندگان درباره مفاهیم و موضوعات آکادمیک ارزیابی می‌شود. نمرهٔ این امتحان بین 200 تا 990 است. آزمون سابجکت به شیوه کاغذی است؛ ازاین‌رو این آزمون فقط در برخی مراکز GRE برگزار می‌شود. همان‌طور که در ابتدا بیان شد، این آزمون مختص رشته‌های آکادمیک همچون زیست‌شناسی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، شیمی، روان‌شناسی و فیزیک است.

images_1672821592.png

هزینه و زمان برگزاری آزمون GRE

علاوه بر محوریت سؤالات و زمان پاسخ‌دهی آنها در آزمون جی آر ای، هزینه و زمان برگزاری این آزمون نیز بسیار حائز اهمیت است. یکی از تفاوت‌های آزمون GRE Subject و GRE general در تاریخ برگزاری آنها است؛ آزمون سابجکت در سه ماه سپتامبر، اکتبر و آوریل و آزمون جنرال در تمام ماه‌های سال برگزار می‌شوند.

هزینه شرکت در آزمون جنرال و سابجکت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ نکته حائز اهمیت برای پس از ثبت‌نام در آزمون جی آر ای این است که در صورت تصمیم‌گیری برای تغییر زمان و یا تغییر مکان آزمون، شما موظف به پرداخت 50 دلار می‌شوید. درصورتی‌که پس از اتمام ثبت‌نام تصمیم لغو آزمون بگیرید، نمی‌توانید هزینه‌ای که برای ثبت‌نام پرداخت کردید را به طور کامل پس بگیرید؛ بلکه تنها نیمی از مبلغ را به شما پس می‌دهند. اگر ثبت‌نام و پرداخت هزینه GRE را از طریق آموزشگاه انجام داده باشید، استرداد پول شما به‌حساب آموزشگاه انجام می‌شود. هزینه‌های آزمون فقط به پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام ختم نمی‌گردد؛ بلکه هزینه‌های کلاس جی آر ای را نیز شامل می‌شود. هزینه کلاس‌های GRE در مؤسسه زبان کوییک با توجه به سطح کیفیت آن، بسیار مناسب‌تر از سایر مؤسسات است و شما می‌توانید با آسودگی خیال در کلاس‌های این مؤسسه شرکت نمایید.

GRE به طور قابل توجهی در آگوست 2011 بازنگری شد، و منجر به امتحانی شد که بر اساس سوال به سوال تطبیقی نیست، بلکه بر اساس بخش، به طوری که عملکرد در بخش های کلامی و ریاضی اول، دشواری بخش دوم ارائه شده را تعیین می کند. . به طور کلی، این آزمون بخش ها و بسیاری از انواع سؤالات را نسبت به نسخه قبلی خود حفظ کرد، اما مقیاس نمره گذاری به مقیاس 130 تا 170 (از مقیاس 200 تا 800) تغییر یافت.(منبع)

نکات مهم در آزمون جی آر ای

برای شرکت در آزمون جی آر ای برخی نکات وجود دارد که خوب است به آنها توجه نمایید؛ این نکات عبارت‌اند از:

  • مدت‌زمان آزمون جی آر ای سه ساعت و ده دقیقه است. (1 ساعت برای بخش درک مطلب، 1 ساعت برای نگارش تحلیلی و 70 دقیقه برای بخش استدلال ریاضی)
  • از دو بخش درک مطلب و استدلال ریاضی می‌توانید نمره‌ای بین 260 تا 340 را کسب نمایید و متوسط نمره پذیرش دانشگاه‌ها بین 300 تا 310 است.
  • ترتیب بخش‌ها در هر آزمون متغیر است.
  • GRE دو بخش research و unscored دارد که بر روی نمره نهایی تأثیر نمی‌گذارد و احتمال دارد که در هنگام آزمون با این بخش‌ها روبه‌رو شوید.
  • درصورتی‌که از نتیجه آزمون خود رضایت نداشته باشید، می‌توانید مجدداً در آزمون شرکت نمایید و نتیجه آزمون را برای دانشگاه‌ها ارسال نکنید. هزینه این آزمون بیشتر بوده و شما می‌توانید 21 روز پس از آزمون اول در آن شرکت نمایید.

images_1672821685.png

کلام آخر

برای ورود به دانشگاه‌های معتبر و ایجاد موقعیت‌های مناسب برای افراد مختلف در تمام کشورها، آزمون‌هایی برگزار می‌شود که یکی از آنها آزمون جی آر ای نام دارد. این آزمون به دو صورت جنرال و سابجکت برگزار می‌شود که آزمون جنرال داوطلبان بیشتری را به خود اختصاص داده است. محدودیتی برای ملیت شرکت‌کنندگان این آزمون وجود ندارد و بسیاری از ایرانیان نیز هرساله در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون جنرال هر ماه و آزمون سابجکت در سه ماه سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌شود. این آزمون می‌تواند موقعیت‌های بسیار خوبی را برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر جهان برای شما ایجاد نماید؛ البته باید گفت که ارائه مدرک جی آر ای برای تمام دانشگاه‌ها الزامی نیست. بسیاری از دانشگاه‌ها ارائه این مدرک را الزامی نمی‌دانند، اما وجود آن می‌تواند امتیاز مثبتی برای شما باشد.

جهت آمادگی برای شرکت در این آزمون بهتر است به مؤسسات مخصوص ثبت نام نمایید، تا بتوانید با آگاهی و آمادگی بیشتر و بهتری در آزمون جی آر ای شرکت نمایید. مؤسسه کوییک(quickwithus.com) از جمله مؤسسات بسیار خوبی است که شما می‌توانید با خیالی آسوده در این آموزشگاه خود را برای شرکت در GRE آماده نمایید. این موسسه با در اختیار داشتن بهترین اساتید، بهترین آموزش و خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا