اخبار

هیدروماینینگ یا روش استخراج ارز دیجیتال با انرژی برق آبی چیست؟

به نقل از والکس درباره هیدروماینینگ، فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال معمولاً هنوز هم به‌روش سنتی و با استفاده از حجم وحشتناکی از انرژی برق انجام می‌شود. این شکل از ماینینگ (Mining) ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا صدمات بسیار زیادی به محیط‌زیست وارد شود و دنیای پیرامون ما به ازای رشد دنیای کریپتوکارنسی از بین برود. هیدرو ماینینگ (Hydromining) یک اصطلاح رایج در دنیای صنایع است که به استفاده از انرژی برق آبی در فرآیند استخراج ارز دیجیتال اشاره دارد. هیدرو ماینینگ بهترین و ایده‌آل‎‌ترین جایگزین برای روش‌های استخراج سنتی محسوب می‌شود. بسیاری از کارشناسان، این فرآیند را انرژی سبز (Green Energy) تلقی می‌کنند که در تلاش است از منابع طبیعی انرژی برای استخراج بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کند.

هیدرو ماینینگ

استخراج ارز دیجیتال با انرژی برق آبی (Hydromining) روشی خاص است که با تکیه بر سیستم‌های خنک‌کننده برق‌آبی و انرژی آب، درخدمت دنیای کریپتوکارنسی قرار گرفته است. استخراج ارز دیجیتال با استفاده از روش Hydromining، نسبت به سایر روش‌هایی که امروزه به‌کار گرفته می‌شوند، کارآمدتر و سودآورتر است.

در حالت عادی، برای استخراج ارزهای دیجیتال جدید و تایید تراکنش‌های مربوط به آن‌ها نیاز به یک شبکه بلاکچین است. کاربران دنیای کریپتوکارنسی برای معامله ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین از طریق شبکه‌های بلاکچین اقدام می‌کنند. برای پیگیری تمام تراکنش‌های داخل یک شبکه بلاکچین، لازم است تا بلاک‌های جدید طی یک دوره زمانی مشخص به‌وجود بیایند. وظیفه ماینر در این میان، تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در یک دفتر کل عمومی است که معمولاً با حل معادلات سخت و پیچیده ریاضی انجام می‌شوند.

حل معادلات پیچیده ریاضی توسط ماینر، نیازمند قدرت محاسباتی بالایی است و باید از طریق مزارع ارز دیجیتال و در محیطی کاملاً تخصصی انجام شود. مزارع ارز دیجیتال (فارمینگ ارز دیجیتال) متشکل از دستگاه‌های تخصصی استخراج است و باعث می‌شود حجم انرژی برق بسیاری مصرف شود.

چرا هیدرو ماینینگ برای استخراج ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟

یکی از عللی که استخراج ارز دیجیتال در بعضی از کشورها مثل ایران ممنوع یا محدود شده، مصرف بیش‌ازاندازه برق است. با وجود هیدرو ماینینگ احتمالاً هیچ مانعی از لحاظ زیست محیطی و افزایش هزینه‌های مربوط به مصرف برق وجود ندارد. در این بازه که همه نسبت به لزوم سلامت محیط‌زیست آگاهی کامل داریم، بزرگترین انتقاد در مورد بازار ارزهای دیجیتال این است که چرا باید این حجم از انرژی برق برای آن مصرف شود؟ انرژی برق مورد نیاز برای استخراج بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH)، دو مورد از ارزهای دیجیتال ارزشمند و گران‌قیمت، برابر با مصرف برق کشور مراکش است! (البته که با آپدیت اتریوم شیوه استخراج در آن نیز به اثبات سهام تغییر یافته است) مراکش، ۳۶ میلیون جمعیت دارد و این بدان معناست که هزینه استخراج ارزهای دیجیتال به‌تنهایی به‌اندازه یک کشور آسیایی است.

یک تراکنش مربوط به استخراج یک واحد اتریوم، حدوداً ۵۳ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کرد. در مقایسه با سایر دستگاه‌های برقی، یک ماشین ظرفشویی به‌طور متوسط، سالانه ۲۸۸ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند. با این تفاسیر برای استخراج ۵ تراکنش اتریوم، به مصرف برق یک‌سال یک ماشین ظرفشویی نیاز داشتیم!

 

حالا تصور کنید که روزانه حدود ۳۰۰ هزار تراکنش (آن هم بدون استفاده از هیدرو ماینینگ) در شبکه اتریوم پردازش می‌شوند؛ به‌نظرتان مصرف برق سالانه چند هزار ماشین ظرفشویی روزانه برای این تراکنش‌ها هدر می‌رود؟

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط رسانه Digiconomist، یک تراکنش در شبکه اتریوم می‌تواند مصرف برق یک خانواده معمولی آمریکایی را برای ۱/۵ روز تامین کند. هیدرو ماینینگ می‌تواند بخش عظیمی از این مصرف انرژی وحشتناک را کاهش دهد تا استخراج ارزهای دیجیتال در بستری بی‌خطر انجام شوند. نمودار زیر نشان می‌دهد که مصرف انرژی برق در استخراج بیت کوین در یک بازه زمانی یک‌ماهه چقدر افزایش پیدا کرده است.

مزایای استفاده از فرآیند Hydromining

از بحث محیط‌زیست که بگذریم، استخراج ارز دیجیتال با انرژی برق آبی باعث افزایش اطمینان، صرفه‌جویی در هزینه و افزایش کارایی ماینینگ می‌شود. استخراج ارز دیجیتال به تجهیزات کامپیوتری قدرتمند و تخصصی نیاز دارد تا بتوان با آن به‌صورت مداوم و روزانه کار کرد. اگر سیستم‌های کامپیوتری مخصوص استخراج ارز دیجیتال خراب یا بیش‌ از اندازه گرم شوند، روند کار مختل می‌شود. هر روزی هم که روند استخراج ارز دیجیتال متوقف شود، بدان معناست که ماینر در حال از دست دادن حجم زیادی از پول و درآمد است.

استفاده از فرآیند Hydromining به‌دلیل مکانیزم‌های خنک‌‌کننده پیشرفته، همواره از افزایش دما جلوگیری می‌کنند. برای مثال، شرکت HydroMiner تجهیزاتی را برای استخراج ارز دیجیتال فراهم کرده بود که با تکیه بر آن‌ها می‌توان یک ماینینگ قدرتمند و پرسرعت را تجربه کرد.

همچنین، یکی از ارزان‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های تولید برق، استفاده از نیروگاه‌های آبی است. مصرف انرژی این نیروگاه‌ها به‌ مراتب کمتر از مزارع استخراج ارز دیجیتال است. مصرف انرژی کمتر به معنای افزایش صرفه‌جویی در هزینه و ایجاد حاشیه سود بیشتر است که می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

منبع :

https://cointelegraph.com/explained/hydro-mining-explained

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا