اخبار

بررسی سیستم خشک؛ روش بی دردسر اجرای نما

فهرست مطلب

اگر بخواهیم در رابطه با اهمیت نمای ساختمان صحبت کنیم، احتمالاً اولین موضوعی که مطرح می‌شود این است که نمای ساختمان به عنوان جلوه گر کلی یک بنا شناخته می‌شود.

زمانی که شما در یک خیابان قدم می‌زنید و به ساختمان‌های اطراف می‌نگرید، اولین چیزی که به چشم شما خواهد آمد، نمای آن است. به صورت کلی یک ناظر نمی داند که در یک ساختمان چه می‌گذرد، مالکین آن بنا چه شخصیتی داشته و چگونه فکر می‌کنند. این نمای ساختمان است که با تمام جزئیاتش (مانند متریال مورد استفاده، در و پنجره ها، فلاشینگ نما و سبک طراحی) به شما دیدی کامل نسبت به به آنچه داخل بنا می‌گذرد، می‌دهد.

در گذشته اغلب مصالح با استفاده روش ملاتی اجرا می شدند‌، روش ملاتی به این صورت است که متریال نما با استفاده از ملات و دوغاب بر روی دیوار ساختمان اجرا می‌شود. پیشرفت علم و تکنولوژی سبب این شد که متریال‌های به روز و نوینی در نمای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند و به همین علت در دهه های اخیر، شاهد نماهایی بودیم که با سیستم خشک بدون استفاده از هر ملاتی به زیباترین شکل اجرا شده اند.

نمای خشک

 

نمای خشک

برخلاف اینکه برخی افراد تصور می‌کنند نمای خشک به یک نوع نمای خاص گفته می‌شود، باید بگوییم نمای خشک به نمای ساختمان‌هایی گفته می‌شود که با متریال‌های بروز، بدون کمترین استفاده از ملات تنها با پیچ و اتصالات فلزی و مکانیکی اجرا شده اند.

متریال‌های بسیاری وجود دارند که در گذشته با استفاده از روش ملاتی اجرا می شدند؛ اما در سال‌های اخیر با ارتقا یافتن این متریال‌ها، امکان اجرای آنها به روش خشک به وجود آمده و دارای مزیت های بسیار بیشتری نسبت به روش ملاتی است؛ به گونه ای که دیگر برای اجرای آن متریال از روش ملاتی استفاده نمی شود. یکی از این مصالح که اجرای آن به روش ملاتی در گذشته به شدت متداول بود، سرامیک است. در ادامه به نمای سرامیک و روش های اجرای آن با سیستم خشک می پردازیم.

 

 نمای سرامیک

نمای سرامیک در بین مصالح اجرای نما، عمری طولانی دارد؛ اما با گذشت زمان نه تنها منسوخ نشده است، بلکه همچنان یکی از مصالح پرطرفدار برای اجرا نمای ساختمان به شمار می آید. نمای سرامیک مزایای بسیار زیادی دارد؛ اگر بخواهیم به یکی دیگر از مهم‌ترین آن‌ها علاوه از مقرون به صرفه بودن، اشاره کنیم، باید بگوییم که نمای سرامیک از لحاظ کاربری محدودیت زیادی ندارد؛ نمای سرامیک را می توان برای انواع کاربری های تجاری، مسکونی،اداری و … اجرا کرد.

از دیگر مزایای نمای سرامیک می‌توان به قابلیت اجرا در اقلیم های مختلف، وزن کم، استحکام و مقاومت بالا در برابر آتش سوزی اشاره کرد.

images_1672554983.jpg

 

روش های اجرای نمای سرامیکبا سیستم خشک

نصب سرامیک ها در نمای ساختمان به روش خشک خود به دو صورت انجام می گیرد: ۱. سیستم نصب نمایان ۲.سیستم نصب غیر نمایان.

همانطور که از نام این دو روش مشخص است، در یکی از این سیستم‌ها، اتصالات نصب تایل های سرامیک در نمای ساختمان نمایان خواهند بود و در روش دیگر این اتصالات مشخص نیستند.

اجرای نمای سرامیک نمایان

نام دیگر این سیستم نصب سرامیک، روش کلیپسی است. در این روش، ابتدا با استفاده از قوطی‌های عمودی و افقی زیرسازی صورت می‌گیرد و پس از آن پروفیل‌هایی به نام رانر بر روی قوطی‌ها نصب می‌شوند. پس از اتصال رانرها، کلیپس‌ها یا همان قطعات نگهدارنده سرامیک بر روی رانر پیچ شده و تایل سرامیک بین کلیپس‌ها جایگذاری می‌شود. در این روش همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قسمتی از کلیپس‌ها در نما مشخص خواهند بود.

نمای سرامیک نمایان

اجرای سرامیک غیر نمایان

در این سیستم که خود شامل دو روش ریلی و شیاری است، به هیچ عنوان اتصالات بر روی نما دیده نمی‌شوند. در اجرای نمای سرامیک غیر نمایان، زیرسازی اولیه مانند روش نمایان انجام می‌شود. قوطی های عمودی بر روی قوطی های افقی اجرا شده و پس از آن ریل های افقی توسط نبشی و براکت به ان متصل می‌شود. در ادامه پشت تایل‌های سرامیک با مته آندرکات سوراخ شده و کلمپ‌ها به آن پیج می‌کنند. در انتها این تایل‌ها بر روی ریل‌ افقی که بر روی زیرسازی نصب شده، سوار می‌شوند و کلمپ‌ها داخل ریل قرار می‌گیرند.

در روش شیاری نیز، شیارهایی توسط دستگاه شیارزن بر پشت تایل‌های سرامیک زده می‌شود و کلمپ ها با استفاده از چسب مخصوص داخل شیارها فیکس می‌شوند و پس از آن سرامیک‌ها به زیرسازی متصل می‌شوند.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم. در کنار توضیحاتی که در رابطه با اجرای نمای سرامیک ارائه شد، لازم می دانیم که بگوییم اجرای نمای خشک نیاز به تیمی حرفه ای و با سابقه دارد. نمادیزاین به عنوان مجری تخصصی انواع نماهای خشک، در طول فعالیت ده ساله خود، تا به حال توانسته است پروژه‌های بسیاری را در زمینه اجرای نمای سرامیک با سیستم خشک به پایان برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این تیم و مشاهده نمونه پروژه ها میتوانید به وبسایت نمادین به آدرس https://nama.design/ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا