سلامت

شیوع کرونا جدید 2023 در ایران! زیر سویه های BQ1 و XBB وارد کشور شدند! (همینو کم داشتیم)

فهرست مطلب

نسخه کرونا جدید با ظهور واریانتی تازهکه از ویروس کووید-۱۹ منشعب شده، تعداد بستری‌های ناشی از عفونت کرونا در حال افزایش است.  تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها نسبت به دو هفته قبل ۴.۲ درصد و پذیرش روزانه در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به دو هفته قبل بیش از ۹ درصد افزایش یافته است. دکتر آنتونی فائوچی ، پزشک دانشمند و ایمونولوژیست برجسته آمریکایی، از ورود دو نوع فرعی جدید ویروس کووید-19 ابراز نگرانی کرده است. جهت آشنایی بیشتر با کرونا جدید همراه فاوینو باشید. همینطور میتوانید از پست های سایت بوفچه نیز دیدن فرمایید.

کرونا جدید اومیکرون سویه 2023
کرونا جدید اومیکرون سویه 2023

آیا دو زیر سویه کرونا جدید XBB و BQ.1 وارد ایران شده است؟

طبق آخرین اخبار منتشر شده از سمت سخنگوی وزارت بهداشت اولین موارد ابتلا به دو زیر سویه جدید XBB و BQ.1 دیروز به تاریخ 7 دی 1401 در کشور مشاهده شد. با ورود کرونای جدید در ایران بسیاری دچار نگرانی های متعدد از جمله وقوع پیک هشتم کرونا، عدم تاثیرگذاری واکسن های تزریق شده و نحوه درمان شده اند. توجه داشته باشید که xbb و qb1 جهش یافته امیکرون بوده و در واقع زیر سویه جدید امیکرون هستند. بنابراین رفتار کلی کرونا جدید کاملا مشابه امیکرون است. یکی از   اشتباهات رایج مردم به کار بردن واژه سویه به جای زیر سویه برایxbb و bq1 است. لازم به ذکر است منظور از سویه جدید کرونا در تمام مقاله، زیر سویه امیکرون است. در ادامه مطلب به توضیح علائم زیر  سویه جدید کرونا، مدت زمان قرنطینه و نکات حائز اهمیت جهت درمان به موقع خواهیم پرداخت.

کرونا جدید اومیکرون سویه 2023
کرونا جدید اومیکرون سویه 2023

آیا سویه کرونا جدید در راه است؟

ژنوم ویروس سارس 2 همانند سایر انواع ویروس دارای RNA، طی زمان دچار جهش شده و متعاقبا رفتارهای متفاوتی نسبت به سویه های قدیمی خود دارد. در طول پاندمی، سویه های متفاوتی از این ویروس شیوع پیدا کردند و بسته به میزان بیماری زایی در دنیا، در نقاط مختلف به عنوان سویه غالب قرار گرفتند.

ویروس کرونا تاکنون جهش های متعددی داشته است، اما تنها انواعی از جهش ها که دارای ویژگی های متفاوت بنیادین در رفتار، سرایت و بیماری زایی بوده اند، از طرف سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی، معرفی شدند.

از ابتدای پاندمی تاکنون پنج سویه اساسی و فراگیر در جهان از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) معرفی شده اند.

– آلفا (B.1.1.7): اولین سویه جهش یافته از ویروس کرونا که در جهان شیوع پیدا کرد، نوع آلفا بود. این سویه برای اولین بار در دسامبر 2020 در بریتانیا شناسایی شد.

– بتا (B.1.351): این سویه جهش یافته، اولین بار در دسامبر 2020 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

– گاما (P.1): اولین بار در ژانویه 2021 در برزیل شناسایی شد.

– دلتا (B.1.617.2): سویه دلتا، نخستین بار در دسامبر 2020 در هند شناسایی شد و پس از مدتی سویه غالب در دنیا شد.

– اومیکرون (B.1.1.529): این سویه جهش یافته، برای اولین بار در نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از مدت زمان کوتاهی به دلیل سرایت بالای آن در تمام دنیا انتشار پیدا کرد و سویه غالب شد.

خوشبختانه واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان باعث کنترل بالای مرگ و میر ناشی از این بیماری و کاهش سرایت کووید نوزده شد. اما باید توجه داشت که نمی توان از جهش ژنوم ویروس ها جلوگیری کرد و هنوز امکان به وجود آمدن سویه ای که واکسن های پیشین بر روی آن موثر نباشد، وجود دارد. برای رفع این مشکل، سازمان بهداشت جهانی تمامی سویه های جدیدی را که قابلیت بیماری زایی بالایی داشته باشند، شناسایی می کند و در صورت ضرورت، واکسن ها نیز  بسته به کرونا جدید به روز خواهند شد.

در حال حاضر دو زیر سویه جدید اومیکرون تحت عنوان XBB  و BQ.1 شناسایی شده اند. طبق شواهد زیر سویه های جدید از لحاظ میزان جهش و فرار از سیستم ایمنی تفاوت زیادی با اجداد اومیکرون خود ندارند. از آن جایی که واکسن های موجود در برابر تمامی سویه ها از جمله اومیکرون، موثر هستند و این نکته که دو زیر سویه XBB و BQ.1 نیز جزء انواع زیر سویه های اومیکرون طبقه بندی می شوند، در صورتی که واکسیناسیون کووید خود را تکمیل کرده اید، موردی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر جزء افرادی هستید که هنوز دوز بوستر خود را دریافت نکرده اید. حتما نسبت به تزریق آن اقدام نمایید.

کرونا جدید اومیکرون سویه 2023
کرونا اومیکرون سویه 2023

موج جدیدی از کرونا در راه است؟ (موج هشتم کرونا 2023)

اینکه زیرسویه XBB توانایی ایجاد موج جدیدی از بیماری در جامعه داشته باشد، رابطه مستقیمی با میزان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون عمومی، ابتلای طبیعی به امیکرون و همچنین میزان رعایت اصول بهداشتی در مکان های عمومی دارد. در صورتی که درصد بالایی از جامعه واکسینه شده باشند و همچنین تا حدی ایمنی جمعی ناشی از ابتلای طبیعی نیز در جامعه وجود داشته باشد، احتمال به وجود آمدن موج جدید کاهش می یابد.

کرونا جدید زیر سویه BQ.1

زیرسویهBQ.1  یا BQ.1.1، نوع جهش یافته زیر سویه BA.5 است که  در آن، اسپایک (SPIKE) ویروس دچار تغییر شده است. میزان شیوع این زیر سویه 6 درصد و تاکنون در 65 کشور دنیا گزارش شده است. هنوز اطلاعاتی از شدت بیماری زایی و یا میزان فرار این زیر سویه از سیستم ایمنی موجود نیست. اما سرعت بالای شیوع این زیر سویه نشان از قدرت سرایت بالاتر BQ.1.1 و نیاز به زیر نظر گرفتن رفتار این ویروس دارد. میزان ابتلای مجدد در این زیر سویه نیز بالاتر است.

طبق مطالعات، اگرچه ممکن است کارایی واکسن ها نسبت به ابتلا به این زیر سویه کمی کاهش یافته باشد اما همچنان در برابر بیماری شدید و همچنین پیشگیری از مرگ و میر ناشی از ابتلا بسیار موثر هستند. بنابراین تاکید می شود در صورتی که هنوز واکسن دریافت نکرده اید و یا دوز بوستر خود را تکمیل نکرده اید، نسبت به تزریق آن اقدام نمایید.

علائم عفونت با BQ.1 و BQ.1.1 چیست؟

BA.5 با علائم نسبتاً خفیف سرماخوردگی و آنفولانزا مشخص می شود و بسیاری از افراد از گلودرد شکایت دارند. دکتر استیون گوردون، متخصص بیماری های عفونی در کلینیک کلیولند، گفت: BQ.1.1 و BQ.1 علائم کاملاً متفاوتی با نسخه های قبلی Omicron در افراد واکسینه شده ندارند. افرادی که به این زیرمجموعه‌ها آلوده شده‌اند نیز تمایل دارند علائم سرماخوردگی را گزارش کنند: گلودرد، آبریزش بینی، دردهای عضلانی، سرفه و سردرد. دکتر پیتر چین هونگ، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت که علائم معمولاً در افراد واکسینه نشده طولانی تر از افرادی است که واکسینه شده اند. وی افزود، تب در افرادی که واکسینه نشده اند بسیار شایع تر است.

علائم کرونا جدید
علائم کرونا جدید

اهمیت دریافت دوز بوستر واکسن کرونا

از ابتدای دریافت واکسن کووید نوزده، سیستم ایمنی شروع به فعالیت کرده و بسته به آنتی ژن های به کار برده شده در واکسن، پاسخ ایمنی مناسب در قالب تولید آنتی بادی و سلول های خاطره ایجاد می شود. بعد از تزریق واکسن، در صورت ورود ویروس به بدن، سلول های خاطره فعال شده و با تولید آنتی بادی به مقدار مناسب، با عفونت ویروسی مبارزه می کند. شش ماه پس از تزریق واکسن، میزان آنتی بادی و همچنین چرخش سلول های خاطره در بدن برای پیدا کردن عفونت جهت مقابله با کووید نوزده کاهش می یابد. تزریق دوز بوستر باعث یادآوری آنتی ژن های کووید نوزده به سیستم ایمنی و تولید مجدد آنتی بادی و سلول های خاطره می شود.

برای درمان کرونا 2023 چیکار کنیم؟

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که زیرسویه XBB کرونا خطر عفونت بالاتری دارد و در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده واکسن و داروهای آنتی‌بادی مقاوم‌تر است. در حال حاضر، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید، واکسن زدن و زدن دوز بوستر است. اطلاعات این مقاله طبق تاریخ درج صحیح است، به این معنی که با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر ممکن است اطلاعات جدیدتری ارائه شود. امیدواریم که این مقاله اطلاعات جامعی درباره زیرسویه XBB کرونا داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا