اخبار

جدول عدد بتا در بارداری چطور تفسیر می‌شود؟

فهرست مطلب

جدول عدد بتا در بارداری چطور تفسیر می‌شود؟

بسیاری از افراد که باردار هستند یا قصد بارداری دارند با اسم آزمایش بتا آشنا هستند. اغلب آزمایش بارداری بتا به منظور تأیید یا ارزیابی بارداری از طریق تست خون تجویز می‌شود. علاوه بر این می‌توان سن تقریبی جنین را محاسبه کرده و در صورت حاملگی خارج از رحم و خطر سقط جنین، با کمک جدول عدد بتا در بارداری آن را مشخص کرد. برای تفسیر این آزمایش کافی است ادامه مطالب را دنبال کنید.

آزمایش بتا چیست؟

آزمایش بتا با اندازه‌گیری سطح گنادوتروپین جفتی انسان یعنی HCG در آزمایش خون، حاملگی را تأیید و ارزیابی می‌کند. هورمون HCG مدت ۱۰ روز پس از لقاح انجام شده در بدن فرد باردار تولید می‌شود. در بارداری‌های سالم، سطح ‌این هورمون در روز‌های ابتدایی بارداری به سرعت افزایش پیدا می‌کند. هرگاه در آزمایش بارداری مقدار آن از حد نرمال بیشتر باشد، می‌توان بارداری را تایید کرد.

آزمایش بتا در طی دوران بارداری به صورت متمادی انجام می‌شود تا میزان هورمون HCG را در بدن مادر چک کند. هرگاه مقدار آن به صورت طبیعی در حال افزایش باشد می‌توان گفت که بارداری سالم در جریان است.

علاوه بر این، آزمایش بارداری بتا با هدف ارزیابی درمان‌های باروری برای افرادی که با اختلالات ناباروری مواجه بوده‌اند و تحت درمان پزشک خود قرار گرفته‌اند، به کار برده می‌شود. هم چنین زمانی که ممکن است مادر با بارداری خارج از رحم یا خطر سقط جنین مواجه باشد را می‌توان از طریق تست بتا تشخیص و شیوه درمانی مناسب را انتخاب کرد.

 

چرا تست بتا تجویز می‌شود؟

این آزمایش اغلب برای زنان باردار و به منظور تأیید حاملگی آن‌ها تجویز می‌شود. به دست آوردن سن تقریبی جنین، پیشگیری از خطر سقط جنین، ارزیابی بارداری و تشخیص حاملگی خارج از رحم یا شناسایی سندروم داون در جنین را می‌توان با کمک تست بتا و جدول عدد بتا در دوران بارداری انجام داد. از این رو متخصص زنان و زایمان برای اطمینان از موارد گفته شده، تست بتا را تجویز می‌کند.

به صورت خلاصه می‌توان گفت تست بتا به منظور ارزیابی و شناسایی موارد زیر تجویز می‌شود:

  • تأیید بارداری در ویزیت اولیه پزشک قبل از تولد جنین در منزل یا آزمایشگاه
  • تعیین سن تقریبی جنین
  • شناسایی بارداری خارج از رحم
  • تشخیص خطر سقط به‌منظور اندازه‌گیری سطح هورمون HCG
  • شناسایی سندروم داون در جنین و بیماری‌های مادرزادی
  • در برخی موارد غربالگری بارداری در هفته‌های ۱۵ الی ۲۵ بارداری
  • ارزیابی درمان‌های باروری با تجویز تست بتا قبل یا در زمان سیکل قاعدگی

تفسیر جدول عدد بتا در بارداری

همان طور که می‌دانید آزمایش بارداری با شناسایی هورمون HCG در خون و ادرار انجام می‌شود. تست بتا نوعی از آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح این هورمون در بدن فرد باردار است که دقیقاً تعداد آن را مشخص می‌کند. سطوح آن بر حسب میلی لیتر واحد بین‌المللی در هر میلی‌لیتر سنجیده می‌شود.

جدول عدد بتا در بارداری، محدوده‌های معمولی مقدار هورمون HCG در دوران حاملگی را مشخص می‌کند. این اعداد می‌تواند در بارداری‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت باشند. دقت داشته باشید سطح بالا یا پایین این هورمون نمی‌تواند شاخص کلیدی برای بارداری سالم باشد. یکی از دلایل عمده آن، وجود عوامل متعدد تأثیر‌گذار بر مقدار HCG از جمله موارد زیر است:

  • استعمال دخانیات توسط مادر
  • وزن
  • نژاد و سوابق پزشکی
  • تعداد دفعاتی زایمان‌های قبلی
  • استفراغ شدید در صبح

با استفاده از این جدول عدد بتا، پزشکان به دنبال این هستند که آیا میزان هورمون هر دو تا سه روز یک‌بار از مقدار اولیه خود بیشتر شده است یا خیر. اغلب در هفته‌های اول بارداری یعنی هفته ۸ تا ۱۱ مقدار HCG به اوج خود رسیده و پس از آن شروع به کمتر شدن می‌کند.

 

سن بارداری رنج نرمال آزمایش بتا
زنانی که باردار نبوده یا هفته‌های کمتر از سوم بارداری را سپری می‌کنند. کمتر از ۵ میلی گرم در میلی لیتر
هفته سوم بارداری بین ۵ و ۵۰
هفته چهارم بارداری ۵ تا ۴۲۶
هفته پنجم بارداری ۱۸ تا ۷۳۴۰
هفته ششم بارداری ۱۰۸۰ تا ۵۶۴۰۰
هفته ۷ الی ۸ بارداری ۷۶۵۰ تا ۲۲۹۰۰۰
هفته ۹ الی ۱۲ بارداری ۲۵۷۰۰ تا ۲۲۸۰۰۰
هفته ۱۳ الی ۱۶ بارداری ۱۳۳۰۰ تا ۲۵۴۰۰۰
هفته ۱۷ الی ۲۴ بارداری ۴۰۶۰ الی ۱۶۵۴۰۰
هفته ۲۵ الی ۴۰ بارداری ۳۶۴۰ الی ۱۱۷۰۰۰

 

با مطالعه دقیق مقادیر درج شده در جدول عدد بتا مشخص می‌شود که در هفته‌های بارداری مختلف، سطح نرمال هورمون HCG مقادیر متفاوتی خواهند داشت. نکته حائز اهمیت در آزمایش بارداری بتا، کاهش ناگهانی سطح بتا است که به علت سقط جنین رخ می‌دهد.

 

ضرورت انجام آزمایش beta HCG

همان طور که گفته شد، یکی از راه‌های ارزیابی و تشخیص بیماری‌های مادرزادی، حاملگی خارج از رحم و سقط جنین، انجام تست beta HCG است که طبق جدول عددی می‌توان سطح بتا و هورمون HCG را اندازه‌گیری کرده و در صورت عدم تطبیق با مقادیر داخل جدول می‌توان خطر را شناسایی کرد. از این رو لازم است تا تست بتا در دوران بارداری انجام شود.

در برخی موارد آزمایش بتا در زنان غیر باردار با هدف بررسی و شناسایی بیماری و مشکلات هورمونی تجویز می‌شود. سرطان‌ها یکی از عوامل استفاده از این تست در دوران غیر بارداری است.

 

هومکا و تست Beta در منزل!

با توجه به اینکه انجام آزمایش بارداری بتا در آزمایشگاه‌ها می‌تواند با هزینه‌های گزاف رفت و آمد و صرف زمان به دلیل ایستادن در صف‌های طولانی منجر شود شما می‌توانید به آسانی با کمک پلتفرم هومکا، لذت انجام آزمایش در خانه را تجربه کنید.

سامانه هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشی، درمانی و مراقبتی در محل مورد نظر به بیماران است. این سامانه شرایطی را فراهم کرده تا افراد بتوانند ضمن تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ با کارشناسان هومکا ارتباط برقرار کرده و پاسخ دقیق را برای سؤالات خود دریافت کنند. علاوه‌بر‌این می‌توانید با مراجعه به سایت www.homeca.ir درخواست خود را ثبت کرده و در اولین فرصت کارشناسان هومکا در محل شما برای انجام آزمایش مراجعه کنند.

هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های معتبر در استان‌ تهران و شهرهای کرج، قزوین، شیراز، قم، تبریز، آمل، یزد و رشت، تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را تحت پوشش خود قرار داده تا دیگر افراد نگران مخارج درمانی خود نباشند.

 

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/26061/جدول-عدد-بتا-در-بارداری-چطور-تفسیر-می/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا