اخبار

قالیشویی چیست؟ + ویژگی‌های یک قالیشویی خوب

فهرست مطلب

در گذشته اکثر افراد قالی، موکت، گلیم، پتو، ملحفه و غیره را در حیاط خانه‌هایشان شست‌ و شو می‌کردند. اما امروزه این روش کم‌ رنگ‌تر شده‌ است و آن‌ها برای شست‌ و شوی بهتر و دقیق‌ تر انواع قالی و موکت به قالیشویی مراجعه می‌کنند. در این‌ گونه مراکز نیز دستگاه‌ ها و تجهیزات مخصوص جهت شستن انواع قالی و موکت و مبل شویی وجود دارد. به‌ طوری‌ که مصرف‌ کنندگان با مراجعه به قالیشویی‌ های مستقر در شهر و محل سکونت‌ شان، از خدمات آن‌ ها در راستای شست‌وشوی انواع قالی، فرش، موکت و گلیم استفاده می‌کنند. اکنون سؤال این است که قالیشویی چیست؟ و یک قالیشویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه برای پاسخ به این دو سؤال اساسی و آشنایی بیشتر با قالیشویی با ما همراه باشید.

قالیشویی چیست؟

به‌ طور کلی مکانی که در آن فرآیند شست‌ و شو و خشک کردن انواع فرش، قالی، موکت، مبل و غیره انجام می‌شود، قالیشویی نام دارد. البته در این اماکن خدمات دیگر نظیر مبل‌ شویی، لکه‌ برداری فرش، غبار روبی، جرم‌ گیری، ترمیم و رفوگیری فرش و قالی نیز انجام می‌شود. بدین منظور می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایران جابینو اطلاعات بهترین مراکز شست‌ و شوی قالی را به‌دست بیاورید و پس از استعلام قیمت و کیفیت خدمات، مجموعۀ مورد نظرتان را جهت شست‌ و شو، تعمیر و لکه‌ برداری فرش انتخاب کنید.

طبق تحقیقات و بررسی‌ های به‌ عمل آمده مشخص شده‌ است که شست‌ و شوی فرش و قالی یکی از مهم‌ ترین کارهایی است که معمولاً ایرانی‌ها این کار را هر سال یک‌ بار انجام می‌دهند، از این‌ رو وجود یک مرکز مناسب جهت ارائه این دسته از خدمات لازم و ضروری است تا ضمن در اختیار داشتن نیروی انسانی با تجربه و کارآمد، بتواند بهترین خدمات و امکانات را در اختیار آن‌ ها قرار دهد.

زمان مناسب برای شست‌ و شو و لکه‌ برداری فرش

متأسفانه بسیاری از افراد بر این عقیده‌اند که صرفاً زمانی که فرش کاملاً دچار آلودگی و لکه شود باید آن را به مراکز شست‌وشوی قالی برد تا فرآیند لکه‌ گیری و شست‌ و شو روی آن انجام گردد. در حالی‌ که اصلاً این‌ طور نیست و به دلیل استفادۀ مستمر از انواع قالی، موکت، گلیم و فرش، این دسته از زیراندازها به‌ شدت در معرض انواع آلودگی قرار دارند. بدین ترتیب جهت حفظ کیفیت و زیبایی فرش و قالی‌ های مصرفی در محیط خانه، می‌ بایست حداقل هر سال یک‌ بار آن‌ها را به‌ طور کامل لکه‌گیری و شست‌ و شو کرد. علاوه‌ بر این بهترین زمان برای این کار، پایان اسفند ماه و قبل از شروع فصل بهار است تا قبل از شروع سال جدید، فضای خانه نیز رنگ و بوی بهاری به خود بگیرد.

images_1671259758.png

ویژگی‌های یک قالیشویی خوب

در صورتی‌ که به دنبال یک قالیشویی خوب و با تجربه هستید، می‌بایست با مزایا و ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید تا پس از آن براساس این شناخت جامع و کافی بتوانید بهترین مجموعه را برای مبل شویی و شست‌ و شوی انواع فرش انتخاب کنید. در این راستا برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ های بهترین مراکز شست‌ و شوی فرش و قالی به شرح زیر است:

  • شست‌‌ و شوی فرش‌های ماشینی و دستباف به‌ صورت جداگانه

همان‌طور که می‌دانید، نوع الیاف، بافت و کیفیت فرش‌‎ های دستباف و ماشینی با یکدیگر متفاوت است. در واقع فرش دستباف کیفیت بالاتری دارد و به‌ نسبت قیمت آن هم بیشتر است. بر همین اساس یک قالیشویی خوب باید قبل از شست‌ و شو، فرش‌ ها را تفکیک کند و سپس متناسب با نوع، طرح، رنگ و کیفیت قالی و فرش‌ها، به مشتریان خدمات ارائه دهد.

  • تضمین کیفیت حمل و شست‌ و شوی فرش و قالی

با توجه به افزایش تعداد مراکز شست‌ و شوی فرش، قالیشویی‌ ها در تهران و سایر شهرها به‌ منظور افزایش جذب مشتری، بسیاری از خدمات خود را به‌ صورت تضمین‌ شده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. بدین صورت که از ابتدای دریافت قالی از مشتری، لکه‌ برداری فرش و شست‌ و شوی آن به‌ صورت تضمینی انجام می‌گردد و اگر در حین حمل، جابه‌جایی و شست‌ و شو مشکلی برای فرش‌ها به‌ وجود بیاید، مجموعۀ قالیشویی پاسخگو خواهد بود و ضرر و زیان مشتری را پرداخت می‌کند.

  • تحویل به‌ موقع فرش‌ها

قطعاً افراد برای شست‌ و شوی فرش، قالی، مبل و غیره برنامه‌ریزی کرده‌اند و آن‌ها را در یک زمان مشخص لازم دارند. بدین ترتیب باید پروسۀ رفوگری فرش، لکه گیری و شست‌ و شوی آن طبق زمان‌ بندی تعیین‌ شده انجام گردد و در موعد مقرر به مشتری تحویل داده شود. در غیر این‌ صورت ممکن است برنامۀ مشتریان به هم بریزد و ضمن ایجاد بی‌ن ظمی، نارضایتی آن‌ ها را در پی خواهد داشت.

  • رعایت شنوئات مذهبی و قوانین اسلامی حین کار

مشتریان معمولاً جهت پاک و طاهر شدن فرش و قالی‌هایشان به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند، از این‌ رو باید تمامی مراحل شست‌ و شوی فرش‌ها براساس شئونات اسلامی و به‌ وسیلۀ آب پاک چاه و کُر اسلامی انجام گردد. علاوه‌ بر این هنگام طاهر کردن باید تمامی قوانین اسلامی رعایت شود و قالی‌ها پاک و عاری از هرگونه کثیفی و نجاست به مشتریان تحویل داده شوند.

images_1671259774.png

  • به‌کارگیری تجهیزات با کیفیت و اتوماتیک و نیروی انسانی متخصص

بخش اعظمی از کیفیت شستن فرش و قالی و همچنین مبل‌ شویی به نوع دستگاه‌ها، مواد شوینده و تجربۀ پرسنل حاضر در آن بستگی دارد. به‌ تبع آن هرچه دستگاه‌ ها بروزتر باشند و نیروی انسانی حاضر تجربه و تخصص بیشتری داشته باشد، کیفیت خدمات در خصوص رفوگری فرش، لگه‌ گیری و شست‌ و شوی آن نیز افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که این عامل بسیار مهم است و قبل از انتخاب قالیشویی می‌ بایست به آن توجۀ ویژه داشته باشید.

روش‌های شستن فرش

از زمان‌های گذشته تا به امروز دو روش کلی برای شستن انواع فرش وجود دارد و در قالیشویی‌ ها نیز بر همین اساس فرآیند لکه‌ برداری فرش و شست‌ و شوی آن انجام می‌شود. این دو روش به قرار زیر عبارت است از:

1. شستن فرش به روش سنتی

در این روش تمامی مراحل نظیر رفوگری فرش، لکه‌ گیری و شست‌ و شوی آن با استفاده از دست و مواد شوینده انجام می‌شود. به‌ عبارتی می‌توان گفت روش سنتی همان چیزی است که زمان‌ های گذشته در خانه‌ هایمان برای شستن انواع فرش، قالی، موکت، گلیم و غیره انجام می‌دادیم. این روش زمان‌ بر است و به‌ نسبت شستن و لکه‌گیری فرش‌ها با مشکلاتی همراه است.

2. شستن فرش به روش صنعتی

در روش سنتی نیز فرآیند شست‌ و شوی انواع فرش و قالی با استفاده از دستگاه و تجهیزات صنعتی انجام می‌شود و به همین جهت سرعت و کیفیت شستن بالا می‌رود. از طرف دیگر برای رفوگری و لکه‌ برداری فرش نیز از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌گردد و به‌تبع آن شاهد بهبود کیفیت خدمات در این بخش خواهیم بود. تحقیقات و بررسی‌ های به‌ عمل آمده نیز نشان می‌دهد که روش صنعتی بهتر از روش سنتی است و تا حدود بسیار زیادی جایگزین آن شده‌ است. به نحوی که امروزه اکثر افراد برای شستن انواع فرش، قالی، موکت، گلیم، مبل و غیره به قالیشویی مراجعه می‌کنند.

images_1671259787.png

قیمت شست‌ و شوی قالی، فرش، موکت و مبل در قالیشویی

در رابطه با هزینۀ شست‌ و شوی انواع فرش و قالی نیز هرساله یک تعرفه از طریق سازمان اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت در اختیار مراکز شست‌ و شوی فرش و قالی قرار می‌گیرد و آن‌ها نیز موظف به رعایت این قیمت‌ ها هستند. البته در این‌ خصوص نمی‌توان برای شستن یک فرش قیمت ثابت و مشخصی تعیین کرد، چرا که بر اثر عوامل متعدد نظیر نوع فرش (دستباف و صنعتی)، میزان کثیفی، نیاز به لکه‌ برداری و رفوگری و غیره قیمت ارائه خدمات نیز تغییر پیدا می‌کنند، از این‌ رو هنگام استفاده از خدمات این‌گونه مراکز می‌بایست از کادر حاضر در مرکز شست‌ و شوی فرش و قالی بخواهید تا با بررسی دقیق، قیمت ارائه خدمات را در اختیار شما قرار دهند و براساس آن، نسبت به ثبت درخواست شست‌ و شوی انواع فرش، قالی، موکت و مبل اقدام کنید.

images_1671259795.png

سخن آخر

اکنون که با خصوصیات و ویژگی‌ های یک قالیشویی خوب آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نوع فرش، نیاز و تعداد آن‌ها به بهترین مجموعه‌ها مراجعه کنید و از خدمات آن‌ها استفاده نمایید. البته در این راستا وب‌ سایت ایران جابینو به آدرس https://www.iranjobino.com نیز یک لیست کامل و جامع از مراکز شست‌وشوی انواع فرش و قالی فراهم کرد ه‌است تا ضمن دسترسی آسان، شما کاربران عزیز راحت‌تر بتوانید مجموعۀ موردنظرتان را پیدا کنید. در پایان امید است که مطالب ارائه‌شده مؤثر و مورد توجۀ شما عزیزان واقع گردیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا