اخبار

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان

ممکن است در رابطه با ایمپلنت طبیعی دندان مطالبی را خوانده و یا شنیده باشید ، اما بسیاری از افراد در رابطه با پیوند استخوان جهت انجام این پروسه اطلاعی ندارند. در واقع باید گفت پیوند استخوان تکنیکی است که بهترین متخصص ایمپلنت دندان ، با انجام آن زمینه لازم را برای استحکام و پشتیبانی از ایمپلنت فراهم می کند. هدف نهایی از انجام این فرآیند ، داشتن دندانی مقاوم ، مستحکم با ماندگاری طولانی مدت است. با انجام پیوند استخوانی ، بخش تحلیل رفته ، پر می شود و شکل و انحنای استخوان فک به حالت طبیعی خود باز می گردد. این موضوع موجب پرتر و جوانتر به نظر رسیدن چهره خواهد شد. اما همه افراد نیاز به پیوند استخوان پیش از درمان دارند ؟ چه رابطه ای بین ایمپلنت و پیوند استخوانی وجود دارد ؟ روش انجام به چه صورت است ؟

ایمپلنت
ایمپلنت

رابطه کاشت دندان با پیوند استخوان

در واقع ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری می شود. برای اینکه پایه ایمپلنت پایدار و محکم در جای خود باقی بماند ، لازم است استخوان فک به میزان کافی مستحکم باشد. در مواردی که متخصص ایمپلنت دندان تشخیص دهد که استخوان استحکام و کیفیت لازم را برای پذیرش ایمپلنت را ندارد ، لازم است بررسی و معاینات بیشتری انجام شود تا در صورت لزوم پیش از درمان ، پیوند استخوانی انجام شود. اگر با وجود از دست رفتن دندان ، همچنان ریشه دندان در فک وجود داشته باشد ، نیاز به درمان عصب کشی می باشد. سپس برای آنکه از انجام این فرآیند نتیجه خوب و موفقیت آمیزی حاصل شود ، برای حجیم شدن و ضخیم شدن استخوان فک ، پیوند استخوان انجام می شود تا برای جایگذاری ایمپلنت نگرانی وجود نداشته باشد.

پیوند استخوان چگونه انجام می شود ؟

آشنایی با مراحل انجام پیوند استخوان کمک می کند تا با آمادگی بیشتری خود را برای شروع درمان آماده نمایید. در صورتی که کاندید مناسبی برای انجام این پروسیجیر باشید ، به کمک سی تی اسکن و یا عکس رادیوگرافی پانورکس ، عمق و عرض استخوان فک اندازه گیری و  بررسی می شود و با توجه به این موارد ، لثه بی حس می شود. بررسی این موارد کمک می کند تا متخصص کاشت دندان ، بداند از چه نوع استخوانی و به چه میزان باید برای پیوند استخوان فک استفاده نماید. برای این منظور لثه از دندان جدا شده تا بتوان به ریشه و استخوان دسترسی پیدا نمود. حال لازم است تمامی ضایعات موجود در ناحیه ریشه را به صورت کامل تمیز کرده و بعد از آن با استفاده از مواد پیوندی مناسب پر نمود. ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشانده می شوند و استفاده از این غشاها موجب می شود تا در نهایت لثه در ضایعات استخوان ، رشد پیدا نکند. بعد از اتمام پیوند استخوان ، به کمک بخیه ناحیه های مورد نظر بسته می شود. بعد از گذشت 7 الی 10 روز لازم است ، بخیه های کشیده شوند. بعد از آن به 6 الی 9 ماه زمان نیاز دارید تا استخوان پیوند خورده ، پایدار و مستحکم شود.  لازم به ذکر است که برای انجام این پروسه یعنی پیوند و تقویت استخوان ها ، مواد مختلفی وجود دارد. این مواد با بدن سازگاری بالایی داشته و از انتقال هر نوع بیماری جلوگیری می کند. از مهم ترین این مواد می توان به اتو گرافت ، آلو گرافت ، زنو گرافت و آلو پلاستیک اشاره نمود.

در چه شرایطی لازم است پیوند استخوانی پیش از ایمپلنت دندان انجام شود ؟

انجام این تکنیک برای همه افراد ضرورت ندارد  و در شرایطی که بیمار در استخوان فک خود به میزان کافی استخوان سالم نداشته باشد تا از ایمپلنت کاشته شده حمایت کند ، انجام می شود ؛ چرا که کمبود استخوان طبیعی در نهایت منجر به بروز مشکلات زیر خواهد شد :

آسیب صورت و یا تروما

بیماری لثه

نقص های رشد

ایجاد فضای خالی بعد از کشیدن دندان

در این پروسه تلاش می شود تا با جایگذاری بافت ، استخوان فک بازسازی و ترمیم شود. این فرآیند دردناک نبوده و در کلینیک دندانپزشکی ایمپلنتیا به صورت سرپایی قابل انجام است. بیماران در طول انجام این پروسه بیهوش هستند و به همین دلیل ناراحتی و دردی را احساس نخواهند کرد. بعد از آن ممکن است کمی سوزش در لثه ها احساس شود.

برای کاشت ایمپلنت چه نوع پیوند استخوانی مناسب تر است ؟

در شرایطی که از پیوند اتو گرافت استفاده شود ، لازم است استخوان مورد نیاز از بدن خود فرد برداشته شود ؛ در اینصورت احتمال موفقیت در درمان افزایش پیدا می کند. تنها اشکال این روش در این است که نیاز به انجام جراحی در ناحیه دیگری از بدن برای برداشت استخوان مورد نیاز دارد. با این وجود به دلیل کوچک بودن استخوانی که برای این فرآیند انجام می شود ، درد خفیفی احساس شده و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه می باشد.

ممکن است برخی از افراد پیوند آلو گرافت را ترجیح دهند در اینصورت برای پیوند استخوانی از بانک استخوان استفاده می شود. لازم به ذکر است که تمامی این مواد استریل و فرآوری شده هستند. مورد دیگر استفاده از استخوان حیوانات بوده که پیش از آن که مورد استفاده قرار بگیرند ، به صورت کامل فرآوری شده و به مواد کلسیتی تبدیل می شوند. بعد از پیوند ، استخوان های بدن برای رشد از این مواد استفاده می کنند.

نوع دیگر ، مواد سنتزی و مصنوعی بوده که بر پایه فسفات کلسیم می باشد. این مواد زیست فعال بوده و به همین علت به صورت طبیعی در بدن شکل می گیرند و به کمک آن ها ، استخوان ها تقویت و بازسازی می شوند. استفاده از این نوع مواد ، امکان انتقال هر نوع بیماری را به صورت کلی از بین می برد. خوب است بدانید که هر روش پیوند برای افراد با شرایط خاص مناسب می باشد و لازم است در این زمینه حتما با بهترین متخصص ایمپلنت که تخصص ، تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد ، مشورت شود به این ترتیب بهترین گزینه درمانی انتخاب شده و در نهایت نتیجه خوب و رضایت بخشی حاصل می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا