اخبار

ارز دیجیتال ریپل چیست؟ نقد و بررسی XRP

فهرست مطلب

ارز دیجیتال ریپل چیست؟ نقد و بررسی XRP

ریپل یک شبکه انتقال پول است که برای پاسخگویی به نیازهای خدمات مالی طراحی شده است. XRP ارز دیجیتال بومی در شبکه ریپل است و از نظر ارزش بازار در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار دارد.

ریپل
 

ریپل چیست؟

ریپل شبکه سازنده XRP است و در واقع یک سیستم تسویه پرداخت و شبکه تبادل ارز است که می‌تواند تراکنش‌ها را در سطح جهانی پردازش کند.

پت وایت، مدیرعامل Bitwave می‌گوید: «ریپل از همان ابتدا به این دلیل طراحی شد که جایگزینی برای SWIFT (یک شبکه پیشرو در انتقال پول) یا جایگزین لایه تسویه بین مؤسسات مالی بزرگ باشد. ریپل به عنوان یک عامل قابل اعتماد بین دو طرف در یک معامله عمل می‌کند؛ زیرا این شبکه می‌تواند به سرعت تأیید کند که مبادله به درستی انجام شده است. ریپل مبادلات انواع ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را تسهیل می‌کند.

هنگامی که کاربران تراکنشی را با استفاده از این شبکه انجام می‌دهند، مقدار کمی از XRP به عنوان کارمزد کسر می‌شود.

ال لی عضو هیئت مدیره Onchain Custodian می‌گوید: «کارمزد استاندارد برای انجام تراکنش‌ها در ریپل 0.00001 XRP تعیین شده است که این مقدار در مقایسه با کارمزدهای کلانی که بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های بین‌مرزی دریافت می‌کنند بسیار ناچیز است.

XRP چیست؟

XRP یک رمز ارز یا کریپتوکارنسی است که بر روی بلاک چین XRP Ledger اجرا می‌شود. می‌توانید XRP را به‌عنوان سرمایه‌گذاری، به‌عنوان ارز دیجیتال برای مبادله با ارزهای دیجیتال دیگر یا به عنوان راهی برای تأمین مالی تراکنش‌ها در شبکه ریپل خریداری کنید.

لازم به ذکر است که بلاک چین XRP نسبت به اکثر ارزهای دیجیتال دیگر کمی متفاوت عمل می‌کند. سایر رمز ارزها لجرهای تراکنش‌ها و فرآیندهای تأیید را برای هر کسی که بتواند معادلات پیچیده را به سرعت حل کند، باز می‌کنند. این تراکنش‌ها امن هستند؛ زیرا اکثر دارندگان لجر باید تأیید شوند تا اضافه شوند. شبکه ریپل XRP تا حدودی همه چیز را متمرکز می‌کند و از یک پروتکل توافقی استفاده می‌کند. با این که هر کسی می‌تواند نرم‌افزار اعتبارسنجی آن را دانلود کند؛ اما این شبکه لیست گره‌های منحصربه‌فردی را نگه می‌دارد که کاربران می‌توانند آن‌ها را انتخاب کرده تا تراکنش‌های خود را بر اساس شرکت‌کنندگانی که فکر می‌کنند کمترین احتمال کلاهبرداری را دارند، تأیید کنند.

با انجام تراکنش‌های جدید در شبکه ریپل، اعتبارسنجی‌ها لجر خود را هر سه تا پنج ثانیه به روز می‌کنند و مطمئن می‌شوند که با سایر لجرها مطابقت دارند. اگر ناهماهنگی وجود داشته باشد، متوقف می‌شوند تا بفهمند که چه اشتباهی وجود داشته است. این کار به شبکه اجازه می‌دهد تا به طور ایمن و کارآمد تراکنش‌ها را تأیید کند و همین موضوع باعث برتری آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین شده است.

لی می‌گوید: «تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و معمولاً با هزینه‌های تراکنش بالایی همراه است. در مقابل، تراکنش‌های XRP حدود چهار تا پنج ثانیه با هزینه بسیار کمتر تأیید می‌شوند.»

چگونه XRP را ماین کنیم

“ماینینگ” سیستم تایید توزیع‌شده‌‌ای است که توسط اکثر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین استفاده می‌شود. این سیستم هم تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند و هم مکانیزمی را فراهم می‌کند که از طریق آن ارز جدید معمولا به عنوان پاداشی برای تاییدکنندگان در حمایت از شبکه به یک سیستم ارز دیجیتال معرفی می‌شود؛ مثلا بیت کوین دارای حداکثر محدودیت عرضه 21 میلیون توکن است که با تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین آزاد می‌شوند. اما XRP بعد از ایجاد از پیش ماین شد؛ به این معنی که لجر XRP100میلیارد واحد XRP ایجاد کرد که بعدها به صورت دوره‌ای و عمومی منتشر می‌شود.

ریپل مالک بخشی از XRP در گردش است و این موضوع انگیزه‌ای برای آن است که به رشد و موفقیت ارز دیجیتال در طول زمان کمک کند. بخش دیگر XRPها برای عرضه منظم به بازار از طریق فروش ذخیره می‌شوند.

این نگرانی وجود دارد که ممکن است مقدار زیادی XRP به یکباره منتشر شود و ارزش سایر XRPهایی که در حال حاضر در گردش هستند کاهش یابد؛ زیرا کمبود نسبی ارز باعث ارزش بیشتر آن می‌شود.

تیم انکینگ، مدیر سازمان مدیریت سرمایه دیجیتال ریپل می‌گوید: «شرکت سعی کرده است با اجرای چندین مکانیسم (اعتماد، انتشار قابل پیش‌بینی و غیره) عدم اطمینان را کاهش دهد.

Picture 3

مزایای ریپل

برخی از مزایای ریپل به شرح زیر است:

تسویه سریع

تایید تراکنش‌ها در ریپل فوق‌العاده سریع هستند. این تاییدها معمولاً چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشند و این در مقایسه با نقل و انتقالات چندین ساعته و چند روزه بانک‌ها یا چند ساعت بیت کوین بسیار ناچیز است.

هزینه‌های بسیار پایین

هزینه تکمیل تراکنش در شبکه ریپل فقط 0.00001 XRP است که کسر کوچکی از نرخ‌های فعلی است.

شبکه تبادل همه‌کاره

شبکه ریپل نه تنها تراکنش ها را با استفاده از XRP پردازش می کند. اما می توان از آن برای سایر ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد.

مورد استفاده موسسات مالی بزرگ

شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند از ریپل به عنوان پلتفرم تراکنش استفاده کنند. Santander و Bank of America دو شرکت از چندین شرکت بزرگ هستند که از این شبکه استفاده می‌کنند.

معایب ریپل

برای ارز دیجیتال ریپل معایبی نیز شامل موارد زیر وجود دارد:

کاملا غیرمتمرکز نیست

یکی از دلایل محبوبیت رمزارزها این بود که غیرمتمرکز بودند و کنترل را از بانک‌ها و دولت‌های بزرگ سلب کردند. سیستم ریپل به دلیل فهرست پیش‌فرضی که درباره اعتبار‌دهنده‌ها ارائه می‌دهد تا حدودی متمرکز است.

مقدار زیاد XRP از پیش ماین شده

اگرچه بیشتر Ripple در امان نگه‌داری می‌شود؛ اما ممکن است مقادیر زیادی در زمان‌های نامناسب معرفی شوند که این موضوع بر ارزش XRP تأثیر می‌گذارد.

شکایت SEC در برابر XRP

در دسامبر 2020، SEC شکایتی علیه ریپل تنظیم کرد و گفت که از آنجایی که ریپل می‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی XRP را منتشر کند، شرکت باید آن را به عنوان یک اوراق بهادار ثبت می‌کرد.

جمع‌بندی

شما می‌توانید با خرید XRP از کوینکس از آن مانند هر ارز دیجیتال دیگری چه برای انجام تراکنش‌ها و چه به عنوان یک سرمایه‌گذاری بالقوه استفاده کنید. کوینکس فارسی می تواند به سوالات شما در مورد این صرافی پاسخ دهد. افرادی که اهل ریسک هستند از طریق ثبت نام در کوینکس می‌توانند ارز ریپل را خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا