اخبار

کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

از آن جایی که آب لوله کشی شهری به طور کامل توسط تصفیه خانه پاکسازی نمی شود، برای داشتن آبی سالم و بهداشتی استفاده از دستگاه تصفیه آب ضروری می باشد و سلامتی بدن ما ارتباط مستقیمی با آبی که می نوشیم دارد. هر چه این آب کیفیت بیشتری داشته باشد و خالص تر باشد تاثیر آن بر بدنمان بیشتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با عملکرد تصفیه آب و مراحل آن و هم چنین دانستن این که هدف از تصفیه آب چیست در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی

هدف از تصفیه آب چیست؟

ویروس و باکتری هایی که از طریق فاضلاب صنایع مختلف تخلیه و به آب وارد می شوند، بیماری هایی از جمله عفونت های کبدی، تب و اسهال و سایر بیماری های عفونتی را به همراه می آورند. فلزات سنگین مثل سولفات ها با تخلیه فاضلاب ها می تواند وارد آب شهری و باعث مسمومیت و ضعف سیستم ایمنی بدن و عقب ماندگی ذهنی کودکان شوند و همه ی ما می دانیم که آلودگی آب خطرات زیادی برای سلامتی بدن دارد. آب سخت نیز به دلیل وجود املاح معدنی بسیار زیاد می باشد. شاید شما رسوب گرفتگی و زنگ زدگی ظروف آشپزخانه و شیر آلات را دیده باشید.

این نشان می دهد که آب سختی دارید و باید توسط دستگاه تصفیه آب این مشکل بر طرف شود. بنابراین هدف از تصفیه آب از بین بردن هر نوع آلودگی و ماده ی سمی از آب است تا آبی خالص و گوارا را در اختیار ما قرار دهد.یکی دیگر از مواد خطرناک که از طریق کود های کشاورزی وارد سیستم آب رسانی می شود نیترات است. این ماده با ورود به بدن تبدیل به نیتریت می شود که باعث کمبود اکسیژن شده و در نوزادان بیماری کودک آبی را موجب می شود که خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. حذف نیترات یکی از هدف های اصلی تصفیه آب می باشد. وجود فلوراید بیش از حد در آب نیز موجب پوسیدگی دندان ها و درد مفاصل و کاهش ضریب هوشی می شود. این ماده در فاضلاب صنایع یافت می شود و باید از آب حذف گردد.

هدف از تصفیه آب چیست؟

مراحل و فیلترهای آب تصفیه کن خانگی

رایج ترین نوع دستگاه های تصفیه آب که بسیار پر کاربرد می باشد دستگاه های 6 و 7 مرحله ای اسمز معکوس است که تفاوت آن ها در نوع فیلتر ها و تعدادشان می باشد.ابتدا بهتر است بدانیم که دستگاه تصفیه آب چیست؟ این دستگاه متشکل از تعدای فیلتر برای حذف آلاینده های آب است که در چند مرحله این کار را انجام می دهند. فیلتر های دستگاه تصفیه آب به ترتیب خاصی در دستگاه قرار می گیرند به طوری که 3 فیلتر پیش تصفیه در پایین دستگاه و 3 فیلتر در بالای دستگاه قرار دارد مراحل دستگاه آب تصفیه کن به این شرح می باشد:
در مرحله اول که از فیلتر های پیش تصفیه شروع می شود، فیلتر پروپیلن قرار دارد که وظیفه ی از بین بردن رسوبات و مواد درشت تر آب را دارد. این فیلتر باید به موقع تعویض و عدم تعویض آن منجر به کاهش کیفیت تصفیه دستگاه و درنهایت سوختگی پمپ و خرابی دستگاه می شود. دارای منافذی با قطر 5 میکرون است و مرحله دوم فیلتر کربن پودری می باشد که مواد شیمیایی و کلر و گاز های محلول در آب را از بین می برد. فیلتر سوم که کربن بلاک نام دارد و منافذ ریز تری دارد و مواد شیمیایی باقی مانده و هم چنین مواد فلزی همچون سرب را حذف می کند و در از بین بردن بو و مزه ی بد آب نیز موثر است و مکمل فیلتر قبل است . پس از اتمام کار فیلتر های پیش تصفیه نوبت به مرحله اصلی می رسد که در دستگاه های اسمز معکوس فیلتر ممبران در مرحله چهارم قرار می گیرد. در فرایند اسمز معکوس با استفاده از یک پمپ، آب با فشار زیاد وارد ممبران می شود و نمک و انواع باکتری ها و آلاینده های آب در آن به دام می افتند. این کار بهترین روش برای شیرین کردن آب شور است. پس از این مرحله توسط شلنگ تخلیه، آب کثیف وارد فاضلاب می شود و آب تمیز به منبع دستگاه ریخته می شود. فیلتر پست کربن در مرحله پنجم تصفیه نهایی آب را انجام می دهد و هر گونه نا خالصی باقی مانده در آن را از بین می برد و باعث بهتر شدن مزه ی آب می شود. فیلتر مینرال در دستگاه برای اضافه کردن مواد معدنی در مرحله ششم قرار می گیرد که در است این فیلتر از سنگ های معدنی مثل کلسیم و پتاسیم استفاده شده است.
در برخی دیگر از دستگاه با توجه به نیاز مصرف کننده فیلتر های دیگری مثل قلیایی و فرابنفش نیز استفاده می شود که در مراحل بعدی دستگاه قرار می گیرد.

مراحل و فیلترهای آب تصفیه کن خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه ها ی شش مرحله ای اسمز معکوس، قلیایی و فرا بنفش انواع دستگاه تصفیه آب خانگی می باشند.در مطلب قبل گفتیم که دستگاه های تصفیه آب با توجه به این که از چه تعداد و نوعی فیلتر اسفاده می کنند به انواع مختلفی تقسیم می شوند که بهترین نوع آنها دستگاه تصفیه آب خانگی تایوانی می باشد.
این دستگاه برای مناطقی که دارای آب لوله کشی شهری هستند بسیار مناسب می باشد.

دستگاه قلیایی کننده یکی از جدید ترین دستگاه هایی که طرفداران زیادی پیدا کرده است. به دلیل آن که در روش اسمز معکوس کلیه املاح معدنی آب از بین می رود و آب اسیدی می شود، سختی آب تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد و پ هاش آن بین عدد پنج تا شش می رسد. اسید آب به دستگاه گوارش آسیب می زند و اصلا مناسب نمی باشد. با اضافه شدن یک فیلتر قلیایی به دستگاه تصفیه آب، پ هاش آن به اندازه استاندارد نهایتا هشت می رسد و آب قلیایی می شود.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

این آب دارای املاح معدنی مفیدی است و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که برای دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار موثر است.دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای اسمز معکوس همان طور که در قبل اشاره کردیم در شش مرحله می تواند املاح، فلزات سنگین و مواد شیمیایی و انواع میکروب های آب را حذف کند و در نهایت آبی خالص و گوارا در اختیارمان قرار دهد.

دستگاه فرا بنفش یک نوع دیگر از آب تصفیه کن می باشد که از فیلتر ماورا بنفش برای از بین بردن ویروس ها و باکتری های آب استفاده می کند. این اشعه خطری برای سلامتی انسان ندارد. این دستگاه برای مناطقی دارای آب شهری کلر دارد هستند مناسب نمی باشد.برخی مناطق که آلودگی میکروبی زیادی دارند از این دستگاه برای از بین بردن موجودات زنده آب تا نود درصد استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا