آشپزیاخبار

مزایای مصرف فراورده های گوشتی (سوسیس و کالباس)

فهرست مطلب

مزایای مصرف فراورده های گوشتی (سوسیس و کالباس)

با رشد سریع تکنولوژی و پیشرفت های مختلف، آهنگ زندگی مردم نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل زمان یک عامل بسیار مهم و ارزشمند به حساب می آید. در نتیجه مصرف غذاهای آماده و فست فودها بسیار افزایش یافته است. امروزه یکی از مهم ترین اجزای فست فودها و غذاهای آماده، سوسیس و کالباس ها هستند. بنابراین دانستن مزایای مصرف سوسیس و کالباس با توجه به حجم بالای مصرف آن ها و کاربرد زیادشان در زندگی روزمره اکثر ما، یک امر ضروری است.

سوسیس و کالباس محصولات گوشتی جدیدی نیستند. در واقع می توان سوسیس و کالباس را جز اولین و قدیمی ترین فرآورده های گوشتی به شمار آورد. قدمت مصرف گوشت در شکل سوسیس و کالباس حتی به پیش از میلاد باز می گردد؛ دورانی که مردم با روش های مختلف گوشت را بسته بندی و نمک سود می کردند. اما در سال های اخیر به دلیل عوامل مختلف، مصرف سوسیس و کالباس و به طور کلی فراورده های گوشتی و هم چنین تنوع آن ها بسیار بیشتر از قبل شده است.

در این مطلب ما قصد داریم به ارائه اطلاعات مفیدی در این زمینه بپردازیم و به سوالات موجود در این زمینه پاسخ دهیم. سوالاتی مانند این که فواید سوسیس و کالباس چیست؟ ارزش غذایی فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس چه قدر است؟ اگر قصد خرید آنلاین سوسیس و کالباس داریم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مزایای مصرف کالباس

سوسیس و کالباس چگونه تهیه می شوند؟

پیش از آن که به بررسی و معرفی مزایای مصرف سوسیس و کالباس بپردازیم، دانستن نحوه تولید سوسیس و کالباس می تواند به دانش بهتر در این زمینه کمک کند. امروزه انواع مختلفی از سوسیس و کالباس ها وجود دارند؛ هر یک از این انواع با روش های خاص خود و با استفاده از مواد، ادویه ها و نگه دارنده های گوناگون تولید می شوند. اما به طور کلی می توان فرآیند تولید سوسیس و کالباس را در مراحل زیر جمع‌بندی کرد:

  • چرخ کردن گوشت: اولین مرحله از تولید فراورده های گوشتی آن است که گوشت را چرخ و خمیری شکل کنند. بدین ترتیب امکان بسته بندی و قالب دهی به گوشت فراهم می شود.
  • افزودن مواد لازم(مانند ادویه ها، طعم دهنده ها و…): در مرحله بعدی موادی به گوشت اضافه می شوند که باعث لذیذتر شدن و خوشمزه تر شدن طعم آن می شوند. این مواد با گوشت چرخ شده به خوبی ترکیب می شوند.
  • شکل دهی به گوشت: خمیری که حاصل از ترکیب گوشت چرخ کرده با ادویه ها و سایر چاشنی هاست، با دستگاه های مخصوص به اشکال مختلف در می آید.
  • خشک و دودی کردن: مرحله بعدی در تهیه سوسیس و کالباس، پختن و دودی کردن محصول است. این مرحله هم از نظر بهداشتی اهمیت بسیار بالایی دارد و هم در طعم نهایی محصول اثر می گذارد.
  • بسته بندی: قدم آخر در تولید سوسیس و کالباس، بسته بندی و ارسال محصول است.

البته مراحلی که گفته شد، مراحلی است که در کارخانه ها و مراکز تولید فراورده های گوشتی به کار می رود. تولید سوسیس و کالباس به این روش در مقیاس های صنعتی انجام می شود. حال آن که سوسیس و کالباس با روش های خانگی نیز می توانند تولید شوند که خود نیازمند مقاله دیگری است.

مزایای مصرف فراورده گوشتی
مزایای مصرف فراورده گوشتی

مزایای مصرف سوسیس و کالباس چیست؟

سوسیس و کالباس دو مورد عمده و اصلی از میان فراورده های گوشتی هستند که کاربرد آن ها بسیار گسترده است. در تولید غذاهای آماده و انواع فست فودها از سوسیس و کالباس به شکل قابل توجهی استفاده می شود.

درباره استفاده از فست فودها و غذاهای آماده، و هم چنین مصرف سوسیس و کالباس مطالب زیادی منتشر شده است. مطالبی که عمدتا بر مضرات و زیان های این غذاها تاکید دارند. حال آن که سوسیس و کالباس دارای فواید و مزایای متعددی نیز هستند. با این وجود مطالبی که در مورد مزایای مصرف سوسیس و کالباس باشند، کمتر یافت می شوند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی فواید سوسیس و کالباس بپردازیم.

منبع غنی مواد پروتئینی:

سوسیس و کالباس سرشار از پروتئین هستند. همان طور که می‌دانید سوسیس و کالباس با استفاده از گوشت قرمز و گوشت سفید تهیه می شوند. ماده اصلی تشکیل دهنده گوشت سفید و قرمز نیز پروتئین ها و اسید آمینه ها هستند؛ موادی که برای سوخت و ساز و فعالیت بدن ضروری بوده و بخش قابل توجهی از آن ها از طریق مواد گوشتی و فراورده های آن ها برای بدن تامین می گردد.

البته مواد پروتئینی موجود در سوسیس و کالباس تنها به همین حا محدود نمی شوند. در سوسیس و کالباس پروتئین های گیاهی و پروتئین های استخراج شده از شیر گاو نیز یافت می شوند. همه این ها باعث می شوند تا تامین پروتئین های ضروری برای بدن یکی از اصلی ترین مزایای مصرف سوسیس و کالباس به حساب بیاید.

دارای مواد معدنی مختلف:

بسیاری از مواد معدنی ضروری برای بدن در میان مواد و عناصر تشکیل دهنده سوسیس و کالباس یافت می شوند. از جمله یون هایی مانند سدیم که در فعالیت دستگاه عصبی و هم چنین فشار خون نقش مستقیم دارد.

حاوی ادویه و مواد دارای خاصیت های دارویی:

یکی دیگر از مزایای مصرف سوسیس و کالباس، این است که این فراورده ها حاوی ادویه ها و افزودنی های مختلف هستند. افزودنی هایی که بسیاری از آن ها دارای خواص دارویی بوده و برای سلامتی مفید هستند.

پخت بهداشتی:

امروزه فراورده های گوشتی و در راس آن ها، سوسیس و کالباس را با رعایت اصول بهداشتی و با دقت بالا می پزند. روش پخت این فروارده ها، پخت بخارپز بوده و این فرآیند به شکل کاملا پاستوریزه و با رعایت نکات بهداشتی انجام می شود. به همین دلیل امکان رشد میکروب ها در گوشت وفساد آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.

پخت آسان و سریع:

شاید اصلی ترین دلیل این که استفاده از سوسیس و کالباس تا این حد گسرتش یافته است، همین مورد باشد. پختن و مصرف کردن سوسیس و کالباس بسیار آسان است و نیاز به زمان یا مهارت خاصی در آشپزی ندارد. این مزیت مخصوصا برای ساکنان و کارمندان شهرهای بزرگ، دانشجویان و به طور کلی هر کسی که فرصت آشپزی را ندارد بسیار کاربردی است.

به طور کلی، مزایای مصرف سوسیس و کالباس بسیار گسترده و متنوع است. سوسیس و کالباس خوب و با کیفیت، خود حاوی تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن است. چرا که سوسیس و کالباس دارای پروتئین های متنوع، کربوهیدرات های ضروری، انواع ویتامین ها و مواد معدنی و املاح گوناگون است. هم چنین چربی و شکر موجود در این محصولات در حدی است که برای بدن کاملا کافی بوده و ضرری ندارد.

مزایای مصرف سوسیس
مزایای مصرف سوسیس

تشخیص سوسیس و کالباس با کیفیت

کیفیت سوسیس و کالباس مانند هر ماده غذایی دیگری، در اولویت قرار دارد. در این صورت است که می توان از مزایای مصرف سوسیس و کالباس بهره‌مند شد. اگر قصد خرید سوسیس یا کالباس دارید، توجه به این ویژگی ها ضروری است:

  • بسته بندی سوسیس و کالباس باید کاملا اندازه و بدون حباب های هوا باشد.
  • به هنگام خرید کالباس و سوسیس به براق بودن پوست آن توجه کنید.
  • سوسیس با کیفیت وقتی پخته می شود کاهش حجم پیدا نمی کند. کاهش حجم سوسیس نشانه کیفیت پایین آن و نامرغوب بودن مواد تشکیل دهنده آن است.
  • هرچه درصد گوشت موجود در سوسیس و کالباس بیشتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است.
  • لکه های تیره و سبز در کالباس یا سوسیس نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت پایین آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا