آشپزی

3 روش تشخیص گوشت تازه قرمز، مرغ و ماهی + علائم فاسد شدن گوشت

فهرست مطلب

گوشت از دیرباز یکی از اجزای اصلی سفره های ایرانیان بوده است. در نقاط مختلف ایران غذاهای گوناگونی با استفاده از گوشت، مخصوصا گوشت گوسفند و مرغ پخته و مصرف می شوند و همه این ها نشان دهنده محبوبیت بالای گوشت در ایران است. با توجه به این محبوبیت زیاد و حجم بالای مصرف گوشت، بنابراین دانستن روش های تشخیص گوشت تازه یک امر ضروری است. چرا که مهم ترین مسئله در انتخاب و خرید مواد غذایی، مسئله کیفیت، مرغوبیت و سالم بودن آن مواد است.

گوشت های مختلف مانند گوشت گوسفند، گوشت مرغ و گوشت ماهی بهترین و اصلی ترین منابع پروتئین انسان به شمار می روند. بدن انسان می تواند برخی از اسید آمینه ها را خود تولید کند اما برخی دیگر را نمی تواند. آن دسته از اسید آمینه هایی که توسط بدن تولید نمی شوند باید از طریق مواد غذایی و استفاده از منابع پروتئینی مختلف فراهم گردند. در این میان منابع گوشتی و حیوانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

تشخیص گوشت تازه
تشخیص گوشت تازه

با این وجود، گوشت ماده ای آسیب پذیر است و ظرفیت بسیار زیادی برای فساد دارد. گوشت در صورت قرار نگرفتن در محیط مناسب، به سرعت به محلی مناسب برای رشد میکروب ها و باکتری ها تبدیل شده و فاسد می شود. به همین دلیل بی دقتی در خرید گوشت، عدم آشنایی با روش های تشخیص گوشت تازه و نگه داری نامناسب گوشت می تواند زمینه ساز بیماری های مختلف شود.

گوشت تازه و سالم با گوشت خراب تفاوت های بارزی دارد و برای تشخیص آن ها نیاز به اندکی دقت است. در ادامه این مطلب در سایت فاوینو نکات کارآمد درباره روش های تشخیص گوشت تازه ارائه می شود. نکاتی که می توانند هنگام خرید و فروش گوشت تازه بسیار کاربردی باشند. هم چنین سعی می شود به سوالاتی که در این زمینه وجود دارد پاسخ داده شود. سوالاتی مانند این که به هنگام خرید گوشت تازه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ روش تشخیص کیفیت هر یک از انواع گوشت چیست؟ برای خرید گوشت در آمل یا مناطق شمالی چه مراکزی معتبرتر و مناسب تر هستند؟

روش های تشخیص گوشت تازه قرمز

گوشت گوسفند، گوساله و گاو در رده بندی گوشت قرمز قرار می گیرند. گوشت قرمز در سفره غذایی ایرانیان بسیار محبوب است و غذاهای متنوع و متعددی با استفاده از این گوشت در نقاط مختلف ایران تهیه می شوند. انواع کباب که از محبوب ترین غذاهای ایرانیان به شمار می آیند با استفاده از گوشت قرمز تهیه می شوند. به همین دلیل آشنایی با روش های تشخیص گوشت تازه قرمز اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای تهیه و تشخیص گوشت تازه گوسفند و به طور کلی گوشت قرمز، به نکات زیر توجه داشته باشید:

اولین چیزی که از گوشت دیده می شود و باید مورد بررسی قرار گیرد، رنگ گوشت است. اگر گوشت قرمز تازه، سالم و با کیفیت باشد، دارای یک رنگ قرمز طبیعی و نسبتا روشن است. هم چنین سطح آن نوعی درخشندگی دارد. اما گوشت قرمزی که تازه و سالم نیست، رنگ قرمز نسبتا تیره ای داشته و سطح آن کدر و لزج است.

گوشت قرمز سالم و تازه دارای خاصیت ارتجاعی است. این ویژگی نشان دهنده قوام و شادابی گوشت است. گوشت تازه سالم دارای سفتی و در عین حال انعطاف متناسبی است که به آن خاصیت برگشت پذیری می دهد. گوشتی که تازه نیست خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیری خود را تا حد زیادی از دست داده است.

تشخیص گوشت تازه قرمز
تشخیص گوشت تازه قرمز

بوی گوشت هم یکی دیگر از نشانه های مهم در تشخیص کیفیت و سلامت آن است. گوشت تازه و سالم بوی مطبوع و دلنشینی دارد اما گوشت ناسالم بوی نامطبوعی دارد که به هنگام استشمام زننده است.

از دیگر نکاتی که هنگام تشخیص گوشت تازه باید مورد توجه قرار گیرد، رطوبت نسبی در سطح گوشت است.  گوشت سالم دارای رطوبت و طراوت است و حالت خشک ندارد.

در صورتی که قصد خریداری گوشت یخ زده و منجمد را دارید، به سطح گوشت توجه داشته باشید. در صورت وجود لکه های روشن سفید و خاکستری، این گوشت کیفیت پایینی داشته و نامرغوب است. چرا که این لکه ها نشان دهنده انجماد غیراصولی و غیر صحیح یا قارچ زدگی است.

برای یادگیری دستور غذایی آموزش پخت اناربیج خورشت محلی گیلانی با گوشت چرخ کرده به صفحه مشخص شده در سایت بوفچه مراجعه کنید.

روش های تشخیص گوشت تازه مرغ

در کنار گوشت گوسفند، گوشت مرغ نیز از عناصر اصلی و مهم در غذاهای ایرانی به حساب می آید. گوشت مرغ که در رده بندی گوشت های سفید قرار می گیرد، منبعی عالی برای پروتئین های مختلف است. هم چنین افرادی که به دلیل بیماری های قلبی و عروقی باید در مصرف گوشت قرمز محدودیت هایی را رعایت کنند، می توانند به مصرف گوشت مرغ روی بیاورند.

برای تشخیص گوشت تازه مرغ، دانستن نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

مانند گوشت قرمز، رنگ گوشت در تشخیص تازه بودن گوشت سفید هم بسیار مهم است. گوشت مرغ تازه، دارای رنگ شفاف و روشنی بین سفید و صورتی است که درخشندگی خاصی دارد. در حالی که گوشت مرغ مانده و ناسالم رنگی تیره تر داشته و آن درخشندگی گوشت تازه را هم ندارد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که رنگ گوشت مرغ تا حد زیادی از غذایی که به آن داده شده است تاثیر می پذیرد.

بو یکی دیگر از راه های خوب برای تشخیص گوشت تازه مرغ است. مرغ تازه بوی مطبوع و دلنشینی دارد؛ برخلاف بوی مرغ مانده که زننده است و هر چه مرغ مانده تر باشد، بوی نامطبوع تری هم خواهد داشت. در این مورد مخصوصا به محل اتصال ران ها به بدن مرغ توجه داشته باشید؛ چرا که اگر بوی نامطبوعی از آن جا احساس شود، حتی به مقدار کم، به معنای آن است که گوشت مرغ مانده است.

تشخیص گوشت تازه مرغ و گوشت سفید
تشخیص گوشت تازه مرغ و گوشت سفید

یکی دیگر از نشانه های تشخیص گوشت مرغ تازه داشتن چشم های روشن و درخشان است. چشم های مرغی که سالم باشد برجسته و درخشان است. با گذشت زمان و مانده شدن مرغ درخشندگی و برجستگی چشم های مرغ کاهش می یابد.

سطح گوشت مرغ باید صاف و یکدست باشد. در صورتی که سطح گوشت مرغ ناصاف و ناهموار باشد و یا دارای تورم و نشانه هایی از خون مردگی باشد، از خرید آن اجتناب کنید. چرا که آن گوشت مانده و بی کیفیت است.

آبدار بودن سطح گوشت نیز یکی از نشانه های مهم در تشخیص تازه و سالم بودن آن است. در حقیقت، گوشتی که سطح آن بیش از حد طبیعی و نرمال آبدار و درخشنده باشد، کیفیت بالایی نداشته و تازه نیست.

روش های تشخیص گوشت تازه ماهی

یکی دیگر از منابع پروتئینی مهم برای انسان گوشت ماهی است. گوشت ماهی فواید بسیار متعددی دارد. از جمله این که حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم، فسفر و ویتامین های محلول در چربی D و E و A است. برای تشخیص گوشت تازه ماهی به این نکات توجه کنید:

یکی از مهم ترین بخش هایی که هنگام خرید گوشت ماهی باید مورد توجه باشد، آبشش های ماهی است. ماهی تازه دارای آبشش هایی به رنگ قرمز روشن و شفاف است و بافت رگ های آن با کمی دقت قابل تشخیص است. اما ماهی مانده و ناسالم آبشش هایی به رنگ قرمز تیره و مایل به قهوه ای دارد.

فلس های بدن ماهی تازه استحکام بالایی دارند و به سختی از بدن ماهی جدا می شوند. اما اگر ماهی مانده و ناسالم باشد، فلس ها و پولک ها با اندکی فشار می توانند جدا شوند.

گوشت ماهی تازه حالت ارتجاعی زیادی دارد. به این معنا که در عین سفتی، انعطاف پذیری خوبی از خود نشان می دهد. در صورت فشار بر روی گوشت ماهی تازه گوشت به داخل فرو رفته و سپس این فرورفتگی جبران می شود. اما این حالت ارتجاعی و برگشت پذیری در گوشت ماهی مانده و ناسالم مشاهده نمی شود.

تشخیص گوشت تازه ماهی
تشخیص گوشت تازه ماهی

نشانه های فاسد شدن گوشت

مهمترین روش  برای تشخیص گوشت سالم و ناسالم  توجه به رنگ آن است. گوشت سالم  در حالت طبیعی دارای رنگ نزدیک به بنفش  است در حالی که گوشت فاسد چنین رنگی ندارد و رنگ مایل به قهوه ای دارند و در صورتی که مرحله فاسد شدن پیش رود علاوه بر تغییر رنگ بوی آن هم تغییر می کند و گوشت بوی بدی به خود می گیرد که در این حالت دیگر گوشت صد در صد فاسد شده است.
از دیگر علائم فاسد شدن گوشت توجه به رنگ چربی اطراف گوشت است که در گوشت سالم چربی های اطراف گوشت سفید رنگ  است و کاملا طبیعی است. نکته دیگری که باید در تشخیص رنگ گوشت مدنظر قرار داد این است که رنگ گوشت بسته به نوع حیوان و سن آن امکان دارد که تغییر کند برای مثال گوشت حیوانات جوان تر روشن تر از حیوانات مسن است.

همچنین گوشت گاو در مقایسه با گوشت گوسفند رنگی تیره تر دارد و تا اندازه ای لکه دار و ابری است. برای تشخیص علائم فاسد شدن گوشت سه راه اساسی  دیدن، لمس کردن و بوییدن وجود دارد که به راحتی می توانیم به فاسد شدن گوشت پی ببریم.

علائم خراب شدن گوشت

۱- وارسی گوشت و اولین و مهمترین راه از علائم فاسد شدن گوشت توجه به رنگ آن است. زیرا رنگ گوشت از بنفش به قهوه ای تغییر می کند.
۲- بو کردن گوشت، گوشت نباید هیچ بوی تعفن و نامطبوعی داشته باشد در صورت استشمام این بو از گوشت نشان دهنده ی فاسد شدن آن است.
۳- لمس و دست زدن به گوشت در حالی که گوشت حالت لزج داشته باشد نشان دهنده فاسد شدن آن است.
۴- توجه به تاریخ مصرف آن زیرا گوشت ها تاریخ مصرف متفاوتی دارند که توجه به این مورد بسیار ضروری است.

تشخیص گوشت فاسد شده
تشخیص گوشت فاسد شده

مهمترین نکاتی که در خرید گوشت باید به آن توجه داشت عبارت است از :

۱- توجه به رنگ گوشت
۲- ساختار سطح گوشت که گوشت سالم دارای ساختار صاف و نباید خیلی چرب باشد.
۳- ساختار بافت گوشت. در صورتی که ساختار گوشت نرم، لزج و سست شده باشد نشان دهنده فاسد شدن آن است.
۴- کیفیت مرمری گوشت در صورتی که پراکندگی چربی در بافت های عضلانی کم شود و گوشت حالت مرمری نداشته باشد از علائم فاسد شدن گوشت است.
۵- آبدار بودن گوشت، گوشت های فاسد بسیار آبدار می باشند که نشان دهنده فساد گوشت است.
۶- بو ، گوشت در حال فاسد شدن بوی نامطبوعی دارند و به راحتی می توان فهمید که گوشت در حال فاسد شدن است.
۷- توجه به تاریخ مصرف گوشت
۸- بسته بندی سالم و بهداشتی

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/25313/3-روش-تشخیص-گوشت-تازه-قرمز،-مرغ-و-ماهی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا