اخبار

مزایای مصرف گوشت اردک

فهرست مطلب

مزایای مصرف گوشت اردک

اردک از جمله پرندگانی است که اصطلاحا «آبدوست» بوده و در محیط های مرطوب سازگاری بالایی دارد. گوشت و تخم اردک مصرف خوراکی داشته و دارای مزیت های گوناگون است. مصرف گوشت اردک نیز مانند مرغ است و از گوشت ران  وسینه ی این پرنده بیشترین استفاده خوراکی صورت می گیرد؛ با این وجود مصرف گوشت اردک به اندازه مرغ رایج نیست. یکی از دلایل آن می تواند آگاهی کم مصرف کنندگان درباره مزایای گوشت اردک باشد.

گوشت در سفره غذایی مردم ایران یکی از اجزای اصلی به حساب می آید. از دیرباز ایرانیان به مصرف گوشت، مخصوصا گوشت گوسفند و مرغ علاقه زیادی داشته اند. با این حال، اردک از پرندگانی است که گوشت آن به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ حال آن که گوشت اردک هم خواص گوناگونی دارد و هم از مزه لذیذی برخوردار است. با توجه به مزایای گوشت اردک، ممکن است ترغیب شوید در خرید آنلاین گوشت، به گوشت اردک به شکل جدی تری نگاه کنید.

در ادامه این مطلب می کوشیم به بررسی مزایای گوشت اردک بپردازیم و ویژگی های این گوشت را شرح دهیم. اگر به دنبال خرید گوشت اردک هستید یا می خواهید تنوعی در غذای خود پدید بیاورید، دانستن نکاتی که در ادامه مطرح می شوند می توانند برای شما کارآمد باشند.

خواص گوشیت اردک
خواص گوشیت اردک

گوشت اردک چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با اردک و خصوصیات این پرنده، به درک مزایای گوشت اردک کمک می کند. همان طور که می‌دانید، اردک پرنده ای است آبدوست و در محیط های مرطوب و دارای آب زندگی می کند. به دلیل زندگی در محیط مرطوب و تماس مداوم با آب، پوست و پرهای اردک مقادیر زیادی چربی در خود دارند. دلیل این امر محافظت از پرنده در برابر سرما و شناوری بهتر و راحت تر روی آب است.

خاصیت گوشت اردک، چربی بالای آن است. به همین دلیل گوشت اردک نسبت به گوشت مرغ هم تا حدودی تیره‌تر بوده و هم از انرژی بیشتری برخوردار است. ضمن آن که چربی موجود در بدن و گوشت اردک فواید گوناگونی دارد و در صورت عدم استفاده افراطی می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر آن، این چربی موجود در بدن اردک، در لذیذ شدن طعم گوشت آن نقشی پررنگ دارد.

ارزش غذایی گوشت اردک بالاست؛ چرا که گوشت اردک سرشار از مواد مختلف آلی و معدنی است و همین یکی از مزایای گوشت اردک به شمار می آید. گوشت اردک حاوی مقادیر بسیار زیاد ویتامین A، ویتامین B، فسفر و کلسیم است. هم چنین چربی و پروتئین گوشت اردک نیز بالاست (در هر 100 گرم گوشت اردک، 29 گرم چربی و 16 گرم پروتئین وجود دارد) و به همین دلیل گوشت اردک طعم لذیذی داشته و بسیار انرژی زاست.

با ذکر این مقدمه درباره ویژگی های گوشت اردک، به بررسی خواص و مزایای گوشت اردک می پردازیم.

 اردک
اردک

مزایای گوشت اردک چه مواردی است؟

گوشت اردک به دلیل بهره مندی از مواد آلی و معدنی مختلف دارای خواص و مزایای گوناگون است. مصرف گوشت اردک بر روی دستگاه گوارش، دستگاه عصبی، عضلات و ماهیچه ها، پوست و مو، فشار خون و سیستم ایمنی بدن تاثیرات مثبت قابل ملاحظه ای دارد. به همین دلیل است که مصرف و خرید گوشت اردک می تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

کمک به فعالیت دستگاه گوارش

یکی از مزایای گوشت اردک تاثیر مثبت آن بر روی دستگاه گوارش است. گوشت اردک موجب روان شدن فعالیت دستگاه گوارش و حرکت مواد غذایی در طول آن می شود و به همین دلیل به عملکرد آن کمک می کند. این امر به دلیل وجود ویتامین B3 در گوشت اردک است که هم برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و هم در جذب مواد غذایی اصلی نقش پررنگی دارد. هم چنین از دیگر تاثیرات ویتامین B3 که در گوشت اردک یافت می شود، کمک به درمان دیابت است.

افزایش شادابی و طراوت پوست

یکی دیگر از مفیدترین فواید گوشت اردک، تاثیر آن بر روی پوست است. مصرف گوشت اردک به شاداب شدن پوست و طراوت و انعطاف آن کمک می کند. دلیل آن نیز وجود مقادیر زیاد چربی در گوشت اردک است. این چربی باعث حفظ رطوبت، انعطاف پذیری و نرمی پوست می شود و آن را جوان تر و شاداب‌تر می سازد.

فشار خون ثابت

مشکلات ناشی از فشار خون یکی از مشکلات رایج پزشکی است. گوشت اردک برای بهبود شرایط فشار خون نیز مفید است؛ به این ترتیب که گوشت اردک از مقادیر زیاد سدیم برخوردار بوده و ورود این مقادیر زیاد سدیم به خون باعث حفظ و تثبیت فشار خون می شود. در نتیجه نوسانات فشار خون کمتر شده و احتمال آسیب و خطر کاهش می یابد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک

گوشت اردک حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان های طبیعی و مواد مشابه آنتی اکسیدان هاست. این مواد در مقابله با رادیکال های آزاد موجود در بدن موثرند و به این ترتیب در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، از جمله انواع سرطان موثر است.

کمک به رشد و سلامتی موها

یکی دیگر از مزایای گوشت اردک تاثیر آن در افزایش رشد و سلامتی موهاست. دلیل این اثرگذاری، وجود ویتامین B2 در گوشت اردک است؛ این ویتامین به سلامتی و مقاومت مو کمک زیادی می کند و باعث کاهش چربی زیاد مو می شود. هم چنین مصرف گوشت اردک و ویتامین B2 موجود در آن موجب کاهش ریزش مو نیز می شود.

بهبود سیستم ایمنی بدن

از مواد معدنی موجود در گوشت اردک می توان به روی اشاره کرد. وجود روی برای دستگاه ایمنی بدن ضروری است و فرآیند ترمیم هم در آسیب های داخلی و هم آسیب های سطح پوست را سرعت می بخشد. به همین دلیل گوشت اردک به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن نیز کمک می کند.

 اردک
اردک

بهبود عملکرد کلی و رشد بدن

یکی دیگر از مواد مغذی فراوان موجود در گوشت اردک، مس است. فلز مس برای عملکرد بهتر مغز و دستگاه عصبی مرکزی و هم چنین رشد اندام های بدن بسیار مهم است. هم چنین وجود مس در کاهش احتمال حملات قلبی و مشکلات عروقی ناشی از کلسترول نیز تاثیرگذار است.

کمک به افزایش وزن

اگر به دنبال افزایش وزن و تسریع رشد هستید، گوشت اردک می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. همان طور که گفته شد، گوشت مرغ مقادیر زیادی پروتئین و چربی دارد. این چربی ها نیز در مصرف متعادل، برای بدن بسیار مفید هستند. جالب آن که میزان پروتئین و چربی موجود در گوشت اردک به طور کلی از گوشت مرغ بیشتر است؛ به همین دلیل است می توان گفت ارزش غذایی گوشت اردک از گوشت مرغ بالاتر است.

تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان

فسفر یکی از اجزای سازنده استخوان ها و از مواد ضروری در فعالیت مغز است. گوشت اردک مقادیر زیادی فسفر دارد که این فسفر می تواند به افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها کمک کند. علاوه بر آن، فسفر موجود در گوشت اردک برای عملکرد مغز نیز مفید است.

 اردک
اردک

تقویت سوخت و ساز و عملکرد آنزیم های بدن

یکی دیگر از مزایای گوشت اردک این است که برای متابولیسم و سوخت و ساز بدن بسیار مفید است. گوشت این پرنده دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین های B6 و B12 است؛ این دو ویتامین در متابولیسم و سوخت و ساز مواد مختلف و عملکرد بهتر سلول های خونی و عصبی موثر هستند. هم چنین اسید پانتاتونیک موجود در گوشت اردک برای اثربخشی بیشتر آنزیم های بدن نقش پررنگی ایفا می کند. همه این ها در کنار یکدیگر موجب می شوند سوخت و ساز بدن بهتر انجام شود.

لازم به ذکر است که ضمن توجه به مزایای گوشت اردک، باید مصرف آن به شکلی متعادل انجام شود. چرا که مصرف بیش از حد این گوشت به دلیل چربی زیادش می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا