اخبار

انواع عینک و کاربرد آنها

فهرست مطلب

چکیده : معرفی انواع عینک  با توجه به پیرامون و افراد اطراف خود از هر چند نفر حداقل یک نفر با نوع نیاز خود از عینک استفاده میکند، بر حسب نوع کاربرد و نیاز فرد نوع عینکی که استفاده میگردد متفاوت میباشد. درابتدا عینک ها بیشتر کاربرد پزشکی داشتند اما امروزه به جز عینک های طبی از عینک های دیگری که  در ابعاد و اندازه های متفاوت با مدلها و رنگ های گوناگون برای کاربردهای مختلف طراحی شده است و مورد استفاده قرار میگیرد. ما قصد داریم در این مقاله در باره انواع عینک و کاربرد آنها صحبت کنیم.

معرفی انواع عینک
معرفی انواع عینک
 با توجه به پیرامون و افراد اطراف خود از هر چند نفر حداقل یک نفر با نوع نیاز خود از عینک استفاده میکند، بر حسب نوع کاربرد و نیاز فرد نوع عینکی که استفاده میگردد متفاوت میباشد.
درابتدا عینک ها بیشتر کاربرد پزشکی داشتند اما امروزه به جز عینک های طبی از عینک های دیگری که  در ابعاد و اندازه های متفاوت با مدلها و رنگ های گوناگون برای کاربردهای مختلف طراحی شده است و مورد استفاده قرار میگیرد.
ما قصد داریم در این مقاله در باره انواع عینک و کاربرد آنها صحبت کنیم.
انواع عینک ها
عینک طبی
عینک آفتابی
عینک طبی آفتابی
عینک حفاظتی
عینک های سمعکی و عینک های ورزشی
عینک های الکترونیکی
در ادامه توضیحات در مورد هرکدام خواهیم داشت.
عینک های آفتابی

در مجموع هدف استفاده ازعینک آفتابی، مراقبت چشم در برابر اشعه های مضر در اثر تابش نور خورشید می باشد، البته برای زیبایی نیز ازعینک آفتابی استفاده می شود. جالب است بدانید که برخی از عینک آفتابی ها بر خلاف مراقبت از چشم ها باعث آسیب رساندن به آن ها میشوند.

هر عینکی یا وسیله ای که از رسید نور به چشم ها جلوگیری کند باعث میشود مردمک چشم ها گشاد شوند و با گشاد شدن مردمک چشم باعث میشود نورهای خارجی بیشتر بر چشم ها وارد گردد.

پس در نتیجه با دقت و مطالعه دقیق برای تهییه عینک آفتابی یا عینک های دیگر اقدام کنید.

انواع عینک آفتابی را می‌شناسید؟

شما هر روز بهانه‌ ای برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت دارید و قطعا درتابستان تایم بیشتری را بیرون از منزل و در مقابل اشعه خورشید صرف می‎کنید. پس محافظت از چشم و پوست در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش از واجبات به شمار میرود.

پس بهترین راه حل برای حفاظت چشم از آسیب‎های احتمالی در مقابل آفتاب عینک آفتابی است.

انواع عینک آفتابی و کاربرد آنها باتوجه به شکل های گوناگونی که دارند و با مواد و جنس عدسی های متفاوت ساخته می شوند.

محبوب ترین مدل های عینک آفتابی در بازار

  • عینک آفتابی کلاسیک
  • عینک آفتابی مربعی
  • عینک آفتابی گرد
  • عینک آفتابی خلبانی
  • عینک آفتابی گربه‌ ای و مدل‌های عجیب و جدید تر مثل عینک‌های آفتابی پروانه ‌ای و کلاب ‌مستر و …

طبق آمارها بر دست عینک آفتابی خلبانی و عینک آفتابی گربه ای در بین افراد محبوب تر میباشد.

در کنار یک فریم عینک متناسب و شکیل به انتخاب لنز (شیشه) عینک آفتابی نیز دقت نمایید و طبق استاندارد با محیطی که در آن میباشید از عینک دودی مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

چرا باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

در فصل گرما به دلیل بیشتر شدن شدت و زمان نور خورشید در فصل گرما ضرورت استفاده از عینک آفتابی بیشتر میشود. استفاده از عینک آفتابی در طول روز علاوه بر جلوگیری از رسیدن نورخورشید که باعث دیدن راحت تر محیط اطراف خود میشود از آسیب هایی به شبکیه و عدسی چشم نیز جلوگیری کرده و از خستگی چشم نیز میکاهد.

آسیب های دیگر چشم در برابر نور شدید خورشید

  • آب مروارید
  • ناخنک چشم
  • تغییر در مرکز دید

 

عینک های صنعتی و حفاظتی:

در مشاغلی مانند آهنگری، جوشکاری و نجاری و غیره برای محافظت از چشم در برابر جسم خارجی و اشعه از این عینک ها استفاده میگردد. دراین مشاغل احتمال آسیب رسیدن به اعضای مختلف بدن و به ویژه چشم ما بسیار زیاد است.

در این صورت استفاده از انواع تجهیزات ایمنی مثل دستکش ایمنی، ماسک ایمنی،  کفش ایمنی و البته، عینک ایمنی از واجبات به شمار میرود.

چرا عینک ایمنی ؟

در کارگاه ها و شرکت های تولیدی، امور فنی، تعمیراتی و مونتاژ، ساختمان سازی و دیگر مشاغل مانند این مشاغل که برای کار کردن نیاز به  امنیت جسمی دارند، نیازمند خرید عینک ایمنی در کنار سایر تجهیزات ایمنی هستند تا احتمال آسیب رسیدن به چشم ها اعضای بدن را کاهش و یا از بین ببرد. از آسیب های احتمالی برای چشم میتوان به  پرتاب اشیا به سمت چشم، تماس چشم با مواد شیمیایی، مایعات و گازهای سمی و تابش اشعه های مضر اشاره کرد، برای در امان ماندن از این خطرات پیشنهاد میشود حتما با ایمنی کامل در محل کار شروع به کار کنید.

انواع عینک ایمنی

در انواع عینک ایمنی هر یک مدل و کاربرد مختلفی دارد و بنا به کاربردشان، جنس، شکل و اندازه متفاوتی دارند.

میتوان به انواع عینک ایمنی در موارد زیر اکتفا کرد:

  • عینک ایمنی فتوکرومیک
  • عینک ایمنی warden
  • عینک ایمنی پزشکی
  • عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی
  • عینک ایمنی پلی اورتان
  • عینک ایمنی آکریلیک
  • عینک ایمنی اپتیکال

لنزهای عینک ایمنی اغلب از جنس پلی کربنات و پلاستیک تولید می شوند و تعداد کمتری هم از جنس شیشه ساخته می شوند. ضمن نشكن بودن، خش ناپذیری و مقاوت شیمیایی خوبی نیز دارند. انواع لنزهای عینک ایمنی که هر یک کاربرد خاص خود را دارند شامل این موارد است:

لنز قطبی، لنز شفاف، لنز کهربایی، لنز آبی، لنز آیینه ای، لنز نارنجی و سبز

کاربردهای مختلف عینك ایمنی

  • مقاوم در مقابل ذرات و گرد و غبار
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • مقاوم‌ در مقابل اشعه های لیزر
  • مقاوم در برابر جوشكاری
  • عینک گاگل ایمنی مقاوم در برابر ضربات

 

عینک های طبی:

در انواع عینک طبی که اکثر برای مصارف طبی است و در جهت درمان چشم ها میباشد، اگر برای معایب دوربینی به کار برود به شکل محدب و برای معایب نزدیک بینی استفاده شوند به شکل مقعر ساخته می شوند و برای درمان لوچی چشم استفاده شوند به شکل منشور ساخته می شوند.

نکاتی مهم در ساختن عینک های طبی سفارشی:

  • بدنه فریم
  • بدنه دماغه
  • بدنه دسته ها
  • بدنه اندپیس

عینک های طبی – آفتابی:

این عینک ها هم مصارف طبی دارند و هم برای جلوگیری از تابش مستقیم به چشم ها و هم از آن ها برای جنبه زیبایی استفاده می شوند. این عینک ها دارای شیشه های فتوکرومیک هستند که درجه تیرگی شیشه توسط خود بیمار مشخص می شود.

ضعیفی  شدن چشم در سن های بالا اتفاق می افتد؛ به علاوه از آن رژیم غذایی نامناسب، برخی از بیماری ها و قرار گرفتن در مدت زمان بالا در مقابل  نور آبی کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی و تلویزیون و تمام ابزار های که اشعه دارند می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری‌های چشمی باشند.

برخی از بیماری های چشمی روزانه پیشرونده منفی دارند و در صورتی که کنترل نشوند، وضع چشم ها بدتر خواهد شد.

چاره چیست؟

بیشتر پزشکان متخصص چشم استفاده از عینک های طبی جدید را راهی برای کنترل بیماری‌های چشمی پیشنهاد می‌نمایند. با معاینه وضعیت چشمان بیمار و تشخیص ضعفی که چشم دارد، مناسب ‌ترین عینک طبی را برای او تجویز می‌کنند. چنین عینکی باید همیشه به همراه بیمار باشد و تنها زمان خوابیدن است میتواند از بیمار جدا شود.

مهم ‌ترین علائمی که بیماری‌های چشمی دارند، شامل موارد زیر میباشد:

  • تاری دید
  • سردرد
  • ضعف دید در زمان تغییر نور
  • ریز کردن چشم‌ها و…

باید در نظر داشته باشید ممکن است بیمار، برخی از این علائم را داشته باشد یا اصلا هیچ کدام از این علائم را بیمار ندارد ولی نیاز به عینک دارد.

عینک های کامپیوتر

عینک هایی که نور آبی تولید شده از کامپیوترها، تلفن های هوشمند و تبلت ها را فیلتر می کنند و به ادعا های خودشان اجازه نمیدهند اشعه نور آبی به چشم شخص برسد، روز به روز در حال افزایش هستند. آگهی های تبلیغاتی برای عینک های کامپیوتر مدعی هستند که تماس طولانی مدت با نور آبی می تواند باعث یکسری از مشکلات برای چشم شخص شود. اشخاص  بسیار نگران هستند که استفاده طولانی مدت از کامپیوترهایشان باعث آسیب چشمی شود. این نگرانی می تواند به جا باشد؛ اما تاکنون هیچ شواهدی بر هیچگونه آسیب غیرقابل برگشت چشم ها ناشی از کار با کامپیوتر نیست.

جالب است بدانید که انجمن چشم پزشکی آمریکا هیچ عینک اختصاصی برای کار با کامپیوتر را پیشنهاد نمی کند.

برای نور آبی  کامپیوتر نگران باشیم؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تماس با انواع خاصی از نوردر شراطی خاص می تواند به چشم آسیب برساند. مثلا تماس طولانی با اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث افزایش خطر ابتلا به یکسری از بیماری های چشمی نظیر آب مروارید، ناخنک و سرطان می شود.

عینک های متفرقه:

برخی عینک ها با کاربری محدود و خاص میباشند.

از انواع این عینک ها می توان به عینک های خاص برای نابینایان (عینک های الکترونیکی) ، سمعک دار برای ناشنوایان و عینک های ورزشی برای ورزشکاران نام برد.

عینک های ورزشی

این گونه عینک ها، که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است، از اهمیت ویـــژه ای در محافظت از چشم ها در هنگام انجام ورزش های مختلف برخوردار است. به‌ گونه ای که برای هر ورزشی، عینک خاص با کاربرد خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم ساخته شده است.

کاربرد انواع عینک ورزشی

  • بازی های میدانی و دوچرخه سواری
  • اسکی و کوهنوردی
  • غواصی و شنا
  • شکار و ماهی گیری
  • بازی بیلیارد و…

انواع عینک شنا

انواع عینک شنا به دو دسته تفریحی مخصوص شنای حرفه ای و مسابقه ای تقسیم میگردد. عینک های دیگری مثل عینک شنای سوئدی و عینک بدون بند نیز وجود دارد که از محبوبیت در بین شناگران حرفه ای برخوردار هستند.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا