سلامت

8 علت تق تق زانو چیست؟ چند راه درمان صدای تق تق زانو و درد مفاصل

فهرست مطلب

تق تق زانو تق تق زانو بر اثر گذشت زمان یا آسیب دیدگی در فرد ایجاد خواهد شد. البته این عارضه دردی به همراه ندارد. اما این صدا به دلایلی بسیاری، شکل خواهد گرفت. در صورت عدم توجه به درمان و پیگیری روند درمان آن، مطمئنا درد های را نیز با خود برای فرد به همراه دارد. افرادی که دارای چنین مشکلی هستند، ختما به پزشک مراجعه کنند تا راه های درمان را برای آن توصیح دهد.

طی این مقاله اختصاصی از سایت فاوینو به بیان اطلاعاتی در رابطه با صدای تق تق زانو و راه های درمان آن خواهیم پرداخت. امیدواریم این مطالب در رفع مشکل صدای زانو و همچنین کمک به بهبود سبک زندگی  شما مفید باشد. در صورت علاقه از پست های سایت بوفچه نیز، دیدین کنید.

صدای تق تق زانو و درمان درد زانو
صدای تق تق زانو و درمان درد زانو Knock-Knee-Braces-for-Adults

علل صدا تق تق زانو

مشکلات زانو و انواع مختلف آن، می‌تواند موجب ایجاد صداهای غیرعادی نظیر تلق تلق، ترق تلوق و تق تق کردن زانو شود. تق تق زانو صدای خاصی است که با بیماری‌های آرتروز و به خصوص استئوآرتریت همراه خواهد بود. تشخیص نوع صدای ایجاد شده در زانو، در درمان آن کمک کننده است، اما صداهای غیرعادی به تنهایی نشانه غیرقابل اعتمادی هستند؛ در چنین موقعیت های باید به دیگر علائم توجه شود تا علت درد و راه های درمان  به درستی تشخیص داده شود.

اصلی ترین دلایل ایجاد صدای تق تق زانو، عبارت هستند از:

آرتروز و صدای تق تق زانو

آرتروز به هر نوع از حالت برافروختگی مفصل گفته خواهد شد که کپسول، آستر، غضروف یا انتهای استخوان را دربر خواهد گرفت. استئوآرتریت برخلاف نامش اساساً التهاب مفصلی نیست. روماتوئید مفصلی یکی از شناخته‌ شده‌ترین نوع آرتروز بوده و  هنگامی روی می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به آستر مفاصل حمله کند. انواع دیگر آرتروز عبارت است از آرتریت سپتیک که از عفونت به وجود خواهد آمد. اما آرتریت پس از وارد شدن ضربه شدید به زانو به وجود آمده و عارضه نقرس که از تجمع بلورهای اسید اوریک در مفصل ایجاد خواهد شد.

تق تق زانو و دررفتگی آن

هنگامی که استخوان های زانو از مکان اصلی خود خارج شوند، رباط های اطراف زانو پاره خواهند شد. سپس کشکک زانو از جای خود، منحرف شده و در نهایت با حرکت پا ها و خم شدن، صدای آزاردهنده ای از زانو شنیده  خواهد شد.

صدای تق تق زانو و حباب های گاز

مهم ترین دلیل صدا دادن زانوها، جمع شدن حباب های گاز در داخل مفصل زانو است. با ترکیدن این حباب ها، صدای تق تق از زانو شنیده خواهد شد. حباب های هوا در زانو ممکن است به دلیل تغییر فشار در مفصل زانو به وجود بیاید. به عبارتی دگر، زمانی که در حال حرکت یا راه رفتن است، یک تاندون یا رباط بیش از حد کشیده شده و همین موضوع باعث ایجاد صدا تق تق زانو خواهد شد. در علم پزشکی به این پدیده «کویتیشن» گفته شده و البته خطرناک نیست.

زانوی دونده

سندروم زانوی دونده یا درد در استخوان کشکک زانو، از جمله مشکلاتی است که باعث ایجاد صدا در زیر استخوان کشکک زانو خواهد شد. این موضوع ناخوشایند در افرادی که اهل دویدن هستند، بیشتر رایج است.

تغییر شکل غضروف زانو

پس ا گذشت زمان غضروف زانو تغییر شکل داده و همچنین در اثر افزایش سن، ظاهر غضروف غیر متقارن خواهد شد. در نتیجه فرد هنگام ایستادن یا چمباتمه زدن صدای تق تق زانو را خواهد شنید.

گرفتگی رباط ها

رباط، بافتی است که یک استخوان را به استخوان مجاور متصل خواهد کرد. وقتی با حرکت ناگهانی پا ها، رباط زانو دچار گرفتگی شده و در نهایت صدای خاصی از مفصل زانو شنیده خواهد شد.

صدای تق تق زانو و پارگی مینیسک زانو

منیسک زانو، حلقه های غضروفی شکل شبیه به حرف C در زبان انگلیسی هستند که در دو طرف زانو قرار گرفته و حرکت راحت زانو را راحت تر خواهند کرد. پیچش ناگهانی زانو یا فشار به زانو باعث پارگی منیسک زانو خواهد شد. پارگی منیسک از جمله آسیب های ورزشی، محسوب شده و با درد و ورم زانو همراه است. صدای تق تق زانو نیز به دلیل همین موضوع است.

ساییدگی بین کشکک زانو و استخوان ران

یکی دیگر از دلایل صدا دادن زانو، ساییدگی زیاد بین کشکک زانو و استخوان ران است. در علم پزشکی به این مشکل، کندرو مالاسی پاتلا  گویند. این مشکل در ورزشکارانی که اهل دویدن بسیار هستند، بیشتر شایع است. اگر بعد از انجام منظم ورزش هایی مانند فوتبال یا تنیس زانو ها صدا خواهد داد.، بهتر است. ساییدگی بین کشکک زانو و استخوان ران باعث خواهد شد که زانوها هنگام خم و راست شدن صدا بدهد.

انواع صدا  تق تق زانو

در بسیاری از مواقع صدا دادن زانو، بدون درد بوده و گاهی نیز بعد از آسیب دیدگی زانو، صدا های زانو شروع خواهد شد. تمام صدا های زانو شبیه به هم نبوده و هر کدام علائم مخصوص به خود را، دارند. مهم ترین صدا های زانو، شامل لیست زیر خواهد بود:

صدا تق تق زانو پس از آسیب دیدگی مفصل

در صورتی که زانو ها به دلیل زمین خوردن، ضربه هنگام ورزش یا تصادف آسیب دیده باشند، حرکت زانو ها با صدا و درد همراه خواهد بود. دلیل اصلی صدای زانو در چنین موقعیت های، چرخش و حرکت نادرست زانو است که منجر به ایجاد درد و ناراحتی، خواهد شد. افراد در اثر دویدن شدید ممکن است دچار پارگی منیسک زانو شوند که همین موضوع باعث ایجاد کریپتوس (صدای زانو) خواهد شد.

صدا زانو در نوزاد

والدین از صدا دادن مفاصل در نوزاد خود، نگران شده و به دنبال پیدا کردن علت صدا دادن مفاصل در نوزادان خود، هستند. صدا دادن مفاصل در نوزادان بیشتر، به دلیل کشیده شدن تاندون روی استخوان ایجاد شده و مساله نگران کننده ای نیست. این موضوع با رشد نوزاد برطرف می شود. اما اگر والدین در ناحیه لگن jr jrنوزاد صدای خاصی را شنیدند، بهتر است او را به پیش پزشک ارتوپد ببرند تا نوزاد را معاینه کند. در صورت مراجعه به پزشک موضوعات مهم دیگری مانند دررفتگی لگن به صورت مادرزادی را در او بررسی خواهد کرد.

تق تق زانو - درمان دردی مفصلی و ساکت کردن تق تق زانو در کودکان
تق تق زانو – درمان دردی مفصلی و ساکت کردن تق تق زانو در کودکان

صدا تق تق زانو بدون آسیب دیدگی مفصل

در برخی از موارد زانو ها بدون هیچ گونه آسیب و صدمه ای، صدا خواهند داد. این صدا در زانو به دلیل ابتلا به بیماری های خاص مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز زانو و نرمی غضروف کشکک است.

صدا تق تق زانو بدون درد

بسیاری از افراد در هنگام راه رفتن و حرکت دادن پا های خود، صدایی را از زانو ها خواهند شنید. اما دردی در این قسمت از بدن احساس نخواهند کرد. اگر زانو ها موقع راه رفتن، صدا دهند؛ اما افراد دردی نداشته باشند، نگران سلامتی زانو های خود نباشند.

راه های تشخیص مشکل در زانو

صدای زانو بدون داشتن درد و ورم، مشکل خاصی محسوب نخواهد شد. اما در صورتی که افراد موقع راه رفتن، حرکت پایا ورزش صدای تق تق را از زانوهای خود شنیدند. سریعا به یک پزشک متخصص ارتوپد، مراجعه کنند. زیرا صدا دادن زانو به دلیل مشکلی در ساختار زانو باشد، با هر بار حرکت و جابه‌جایی پا ها، آسیب مفصل زانو ها  بیشتر خواهد شد. پزشک متخصص با توجه به مشکل شما، راهکار درمانی مناسب را  در نظر  خواهد گرفت تا صدای تق تق و قولنج زانو را سریعا برطرف شود.

همچنین افراد هنگام بی حسی در ساق پا، ناتوانی در حرکت دادن ساق پا، درد شدید در زانو، ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن، شنیدن صدای قرچ قرچ در زانو و تغییر شکل زانو از جمله هشدار هایی هستند که باید آنها را جدی گرفته و خیلی زود به یک پزشک حاذق مراجعه کنند. پزشک متخصص ارتوپد، ابتدا زانو ها را معاینه کرده و سپس با توجه به سابقه پزشکی بیمار، مشکل را تشخیص خواهد داد. پزشک روش درمانی مناسب را انتخاب خواهد کردو همچنین برای تشخیص راحت تر یا بهتر از آزمایش خون، تصاویر رادیولوژی یا اسکن MRI از مفصل زانو ها استفاده خواهد کرد.

نحوه درمان صدا تق تق زانو و فیزیوتراپی مخصوص زانو
نحوه درمان صدا تق تق زانو و فیزیوتراپی مخصوص زانو

در برخی از اوقات پزشک، تشخیص خواهد تا مقداری از مایع مفصلی زانو ها را به آزمایشگاه بفرستد تا بررسی بیشتری روی آن انجام شود. درصورتی که صدا و تق تق زانو همراه باعلائم دیگری مانند درد همراه باشد، نگران کننده خواهد بود. برای رسیدن به این درمان، باید علت دقیق بروز صدا در زانو مشخص شود. پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کسی است که می تواند برای تشخیص علل صدا دادن زانو به افراد کمک کند. پزشک پس از معاینه و بررسی های لازم، می تواند دلایل پنهان ایجاد صدا و درمان تق تق زانو  کمک کند.

پس از تشخیص دقیق علت تق تق کردن زانو از سوی پزشک، او دارو های را تجویز کرده و به بیمار توصیه خواهد کرد که برای برگشت به حالت طبیعی تمرینات خاصی را انجام دهند. این داروها شامل مسکن ها و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید است. علاوه بر درمان های پزشکی، بیمار می تواند درمان هایی را درخانه برای ریکاوری خود و از بین بردن صدای زانو انجام دهد. البته انجام تمرینات استقامتی به وسیله پزشک فیزیوتراپی به بیمار نیز، پیشنهاد خواهد شد.

سخن پایانی

تق تق زانو به شکل های مختاف در افراد به وجود خواهد آمد. برخی از این صدا های زانو، بدون هر درد و علائم خاصی است. در چنین موقعیت های، فرد باید بابت این صدا ها ناراحت و نگران نشوند. اما در صورتی که صدا همراه با درد باشد، فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. پزشک پس از بررسی ها لازم و انجام آزمایش های متعدد، راه درمان مناسب صدای زانو در کنار درد آن را پیدا خواهد کرد. پزشک در این زمان راه های درمانی مانند دارو یا فیزیوتراپی را پیشنهاد کرده و بیمار باید این راه ها را انجام دهد تا هر چه زودتر سلامتی خود را، به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا