سلامت

دکتر متخصص درد کیست؟ و چه کمکی برای درمان درد می‌کند؟

فهرست مطلب

دکتر متخصص درد کیست؟ و چه کمکی برای درمان درد می‌کند؟

پزشکان متخصص درد و فوق تخصص درد در بررسی، تشخیص و درمان انواع درد توانایی و تخصص دارند. هنگامی ‌که علت درد در بیمار‌ تشخیص داده شود به طور حتم می‌توان بهترین درمان را در نظر گرفت تا بیماری تسکین پیدا کند. در حقیقت پزشک‌ها با آموزش‌هایی که دیده‌اند می‌توانند بیماری‌های مختلف را تشخیص دهند و برای انواع درد، دردهای حاد، مزمن و دردهای سرطانی راه درمانی داشته باشند.

پزشک‌های فوق تخصص درد
پزشک‌های فوق تخصص درد

پزشک‌های فوق تخصص درد توانایی کنترل انواع درد را دارند و می‌توانند که درد‌های مزمن و بسیار پیچیده را تحت کنترل داشته باشند. با استفاده از تغذیه و دکتر فوق تخصص درد می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید و نگرانی برای روند زندگی خود نداشته باشید. همچنین پزشک‌ها بیمارانی که به دلایل مختلف دچار درد شده‌اند، معاینه کرده و با به کارگیری تکنیک‌های متفاوت، روش‌های درمانی را تجویز خواهند کرد. در این مطلب درباره اهمیت آزمایش‌های مرتبط با درد و اهمیت درمان درد توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

به چه کسی دکتر درد می‌گویند؟

به پزشکانی که دروه فلوشیسپ فوق تخصصی درد را گذارنده اند و برای دردهایی که به صورت مزمن و حاد در قسمت‌های بدن ایجاد شده‌اند، درمان ارائه می‌کنند، دکتر درد می‌گویند. با مراجعه به دکتر متخصص درد خوب، علت بیماری مشخص شده و با توجه به بیماری و شرایط بیمار، راه‌های درمان مشخص خواهند شد. همچنین این پزشکان فوق تخصص سعی دارد که بیماران را به روش‌های حداقل تهاجمی، ‌درمان کنند تا عارضه‌های ناشی از عمل جراحی ایجاد نشوند.

فوق تخصص درد چه کاری انجام می‌دهد؟

بهترین فوق تخصص درد، پزشکی است که بدن شما را ارزیابی می‌کند و طیف وسیعی از مشکلات درد را درمان خواهد کرد. در حقیقت فوق تخصص درد، درد‌های ناگهانی مانند: سردرد و دردهای طولانی‌تر را درمان خواهد کرد. بیشتر درمان‌ها به این صورت است که پزشک فوق تخصص افراد را ویزیت می‌کند و همان روز می‌توانند به خانه بروند و درمان خود را شروع کنند. همچنین بررسی علائم اختلال‌های اولیه درد، در حیطه کاری پزشک‌های دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد قرار می‌گیرد.

بخشی از دردها عبارتند از:

  • آرتریت (بیماری‌های التهابی مفصل)
  • درد گردن
  • درد کمر و به طور کلی دردهای ستون فقرات
  • انواع سردرد از جمله میگرن و سردردهای تنشی
  • دردهای ناشی از سرطان
  • کمر درد
  • زانو درد
  • فیبرومیالژیا
  • آرتروز
  • درد صورت
  • سیاتیک
  • درد عصبی و CRPS

نکته مهم: این دردها تنها بخشی از دردهای شایع است که نام بردیم برای اینکه بتوانید از بهترین فوق تخصص درد نوبت بگیرید و شما را ویزیت کند کافی است که به سامانه نوبت‌دهی مراجعه کنید.

دوره فلوشیپ درد چیست؟

دوره فولوشیپ درد برای درمان دردهای حاد که در فعالیت‌های ورزشی و انواع سرطان ایجاد می‌شوند، می‌پردازد. البته که عمده فعالیت آن برای بیمار‌هایی است که درد مزمن دارند و بیشتر از سه ماه این درد را تحمل می‌کنند. همچنین در صورتی که دردی را در بدن خود احساس کردید، بهتر است که ابتدا به پزشک عمومی‌ مراجعه کنید تا با معاینه و شرح حال اولیه برای درمان اقدام کرد و بعد از آن اگر این دردها بهبود نداشت و به کلی رفع نشد به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید.

چه زمانی به فوق تخصص درد مراجعه کنم؟

به طور حتم افراد با دلایل متفاوت و مختلف به درد مبتلا می‌شوند. برخی از درد‌ها به صورت ناگهانی بروز می‌کنند و برخی دیگر بر اثر جراحی‌ها یا آسیب‌های وارد شده به بدن رخ می‌دهند. نکته مهم این است که اگر درد در ناحیه‌ای از بدن بیشتر از شش روز طول بکشد باید برای آزمایش‌های بیشتر به فوق تخصص درد مراجعه کرد. درد‌هایی که بعد از دوره نقاهت ادامه خواهند داشت، درد‌های مزمن گفته می‌شود و بیمارانی که با این دردها روبه رو هستند باید برای کاهش درد خود اقدامات لازم را انجام دهند. به طور کلی اگر با درد دسته پنجه نرم می‌کنید، بهتر است که به پزشک متخصص درد مراجعه کنید تا با توجه به توانایی‌ها خود و دانشی که دارد هرچه سریعتر درمان را شروع کنید.

همچنین ارزیابی زود هنگام از بیماری و درد منجر به تشخیص صحیح خواهد شد اما اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، هرچه سریع‌تر از بهترین فوق تخصص درد نوبت بگیرید:

  • در صورتی که درد زندگی و فعالیت روزانه معمول شما را با مشکل روبه رو کرده است.
  • اگر درمان‌های عادی و مسکن‌های معمول باعث تسکین درد شما نمی‌شوند.
  • در صورتی که برنامه درمانی ارائه شده توسط پزشک عمومی ‌و مراقبت‌های اولیه نتیجه‌ای برای شما به همراه نداشته است.
  • اگر درد مزمن شما بیش از 3 ماه طول کشیده است.
  • در صورتی که درد غیرقابل تحمل را تجربه می‌کنید.

آزمایشات دکتر متخصص درد

فوق تخصص درد به کدام آزمایش‌ها نیاز دارد؟

معاینه فیزیکی می‌تواند نشانه‌های ضربان قلب، فشار خون و تنفس بیمار را مشخص کند. برای اینکه بتوان با دقت بیشتری دلایل ایجاد درد و راه درمان را تشخیص داد به یکسری آزمایش‌ها نیاز است. بنابراین یک آزمایش عصب شناسی نیاز به ارزیابی توانایی حسی و حرکتی بیمار مانند: واکنش‌ها، تعادل، قدرت راه رفتن، قدرت و تونوس عضلانی دارد. با مراجعه به بهترین فوق تخصص درد به یکسری آزمایش‌ها نیاز است تا راه‌های درمان مشخص شود.

تصویر اشعه ایکس

رادیولوژی یا همان تصویر اشعه ایکس برای تشخیص ساختار استخوان‌ها تجویز می‌شود. نتایج این تصویربرداری می‌تواند اطلاعات بهتری را در اختیار پزشک قرار دهد.

سی تی اسکن

سی تی اسکن هم نوعی تصویربرداری سه بعدی است که ارزیابی بافت‌های نرم استخوان را نشان می‌دهد. هرچه این آزمایش‌های جزئی‌تر باشند، کمک بهتری به پزشک فوق تخصص درد خواهند کرد تا ناحیه درد را مشخص کند.

ام ار ای

ام ار آی یکی دیگر از ابزار‌های تصویربرداری است که قدرت بالاتری دارد و برای ارزیابی عضلانی اسکلتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جزئیات بسیاری از بافت‌های نرم و استخوانی را در اختیار دکتر درد قرار می‌دهد.

تصویربرداری PET

از این آزمایش برای مشکوک بودن به سرطان استفاده می‌کنند تا حتی مقدار اندکی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو که برای اندازه‌گیری تغییرات بافتی در سطح سلولی است تشخیص داده شود.

دیسکوگرافی

در دیسکوگرافی شرایطی برای فوق تخصص درد ایجاد می‌شود که می‌تواند ارزیابی دیسک بین مهره‌ای تشخیص داده شود. همچنین این آزمایش یکپارچگی ساختاری دیسک‌ها را مورد ارزیابی خواهد کرد و می‌توان از آن برای شبیه‌سازی درد پا و کمر هم استفاده کرد. در این فرایند از ماده رنگی تزریق شده در دیسک مشکوک برای تصویربرداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن استفاده خواهد شد.

چطور باید با پزشک درباره درد خود صحبت کرد؟

برخی از مواقع مشاهده می‌شود که بیمار نمی‌تواند به خوبی میزان درد یا ناحیه درد را مشخص کند و پزشک فوق تخصص درد هم در تشخیص با مشکل روبه رو است. همین موضوع باعث طولانی شدن درمان یا تحمل درد خواهد شد پس بهتر است که هنگام مراجعه به بهترین فوق تخصص درد چند توصیه را رعایت کنید که عبارتند از:

  • درد را به خوبی توصیف کنید. (برای توصیف درد به طور کلی صحبت نکنید بلکه به طور کامل توضیح دهید که کدام قسمت بدن شما درد می‌کند و بعد از درد چقدر طول می‌کشد که کمی ‌آرام شوید. هنگام چه نوع فعالیتی درد شما شروع یا بیشتر می‌شود، شدت درد را توضیح دهید.)
  • یک روز فعالیت بدنی خود را برای به پزشک فوق تخصص درد شرح دهید.
  • درباره تاثیر درد بر روی عملکرد بدنی و احساس خود توضیح دهید.
  • سابقه درمانی خود را با متخصص درد در میان بگذارید.

چگونه یک متخصص درد خوب پیدا کنیم؟

اگر بخواهید برای درمان خود یک فلوشیپ تخصصی درد یا فوق تخصص درد را انتخاب کنید نیاز به یکسری شواهد و اطلاعات دارد. همچنین اینکه بدانید یک پزشک متخصص چه میزان رضایتی از بیمار‌های خود دارد یا از چه امکانات به روزی استفاده می‌کند، اهمیت بالایی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم برای کاهش و درمان بیماری خود می‌توانید از نظرات مراجعه کنندگان استفاده کنید. برای استفاده از نظرات و میزان رضایت و همچنین اطلاع از خدمات ارائه شده در مراکز تشخیص و درمان درد می‌توانید از وب‌سایت های معتبر پزشکی مانند نوبت دات‌آی‌آر، دکتریاب، پذیرش24 و … اتسفاده کنید. به عنوان مثال در سایت دکتریاب می‌توانید در زمان کوتاهی اطلاعات مطب، بهترین کلینیک‌های فوق تخصص درد و میزان رضایت بیمار را در اختیار داشته باشید. برای این کار کافی است که به راحتی وارد گوگل شوید و دکتریاب را سرچ کنید و در قسمت‌های انتخاب تخصص پزشکی، درد را انتخاب کنید و در قسمت شهر، گزینه مورد نظر خود را وارد کنید.

به طور کلی سایت‌های معتبر دکتریاب، نوبت، پذیرش24 و … در حوزه معرفی و نوبت دهی پزشکان فعالیت می‌کنند و به‌راحتی می‌توانید مراکز فوق تخصصی درد و دیگر مراکز درمانی را جستجو و جهت درمان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا