سلامت

برای آلرژی فصلی در خانه چیکار کنم؟ 13 درمان حساسیت فصلی پاییز و بهار

فهرست مطلب

درمان حساسیت فصلی یا آلرژی، از جمله مشکلاتی است که بسیاری  در روز های فصل بهار و پاییز با آن مواجه خواهند شد. علائم و نشانه های آلرژی در فصل پاییز  و بهار، با عطسه و خارش چشم نمایان خواهد شد. بسیاری از افراد در این زمان با برخی روش ‌های خانگی و گیاهی، به دنبال درمان آلرژی خود هستند. البته مصرف برخی از غذا ها نیز، منجر به افزایش شدت این نوع آلرژی خواهد شد.

طی این مقاله اختصاصی از سوی بلاگ فاوینو درباره درمان حساسیت فصلی و مطالب مرتبط با آن، اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم. امیدواریم این مطالب در زمان عود کردن این نوع از آلرژی، برای شما عزیزان کمک کننده باشد. در صورت علقه از پست های ساین بوفچه نیز، دیدن کرده و از مطالب آن، لذت ببرید.

درمان حساسیت فصلی پاییزی - چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی
درمان حساسیت فصلی پاییزی – چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی

منظور از حساسیت فصلی چیست؟

واژه حساسیت فصلی در زبان انگلیسی(seasonal allergy) بوده و  مجموعه واکنش‌ های سیستم ایمنی بدن گفته خواهد شد که با شروع فصل گرده افشانی گل‌ ها، تولید و پخش هاگ در بدن بروز خواهد کرد. البته این واکنش‌ها در یک زمان و فصل خاص پاییز یا بهار، بروز کرده و  به همین جهت آن را، حساسیت فصلی  نام نهاده اند. سیستم ایمنی بدن همه در مقابل گرده‌ گل واکنش، نشان نخواهد داد.

معمولا در افرادی که سیستم ایمنی حساسی دارند، حساسیت فصلی بروز خواهد کرد. البته بروز آن در افراد مختلف با شدت و ضعف همراه است. با این‌حال می‌توان علائم آزاردهنده‌ی حساسیت فصلی را، با روش‌ های درمان حساسیت فصلی در منزل قابل تحمل ‌تر کرد

نشانه های حساسیت فصلی

عطسه، خارش مخاط بینی و گلو، سرخ شدن چشم ها و حتی خارش آن ها را، باید از اصلی ترین نشانه های حساسیت فصلی دانست. در برخی از موارد حتی آبریزش بینی و ریختن اشک از چشم‌ها نیز، نشانه ای از حساسیت فصلی است. افرادی که این نوع از علائم آزاردهنده‌ را، تجربه خواهند کرد؛ همیشه به دنبال درمان حساسیت فصلی هستند.سرفه ‌های زیادی در شب به دلیل حساسیت فصلی، منجر به عدم نفس کشیدن راحت در این زمان و حتی مختل شدن خواب خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که رخدادهای دیگری هم به جز گرده افشانی گل و گیاه، بذر و درختان منجر به ایجاد واکنش سسیتم ایمنی بدن خواهد شد. البته این موارد نیز، بسیار شبیه به علائم آلرژی فصلی بوده و در نتیجه اشخاص به دنبال درمان حساسیت فصلی یا موارد شبیه آن هستند. گزش نیش حشرات، قرار گرفتن در معرض آتش یا دود آن و رفتن به استخر های با آب کلر دار علائمی شبیه حساسیت فصلی در افراد ایجاد خواهد کرد.

دلایل اصلی بروز حساسیت فصلی

در زمان بروز حساسیت فصلی ماده ای به نام آلرژن، سبب بروز یک واکنش دفاعی در بدن خواهد شد. البته این ماده، برای انسان ها خطر زیادی به همراه ندارد. پس از انتشار این ماده در بدن، جسم انسان ها به اشتباه مبارزه با این ماده را شروع خواهد کرد. نتیجه این مبارزه علائمی است که، به شکل نشانه های حساسیتی در بدن ایجاد خواهد شد. ازجمله این نشانه ها خارش چشم، آبریزش بینی و سرفه است.

بدون تردید در حالت طبیعی این واکنش ها درپی ورود باکتری ها و ویروس های بیماری زا به بدن، شکل خواهد گرفت. اما زمانی که فرد دچار حساسیت فصلی خواهد شد، هر زمان آلرژن این ماده حساسیت‌زا ظاهر شده و در نهایت سیستم دفاعی هم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

درمان حساسیت فصلی پاییزی - چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی
درمان حساسیت فصلی پاییزی – چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی

معنای هیستامین و آنتی هیستامین چیست؟

در صورت ورود ماده آلرژن ( گرده گل ها و گیاهان، گرد و غبار ، قارچ و…) در بدن، سیستم ایمنی با آن مقابله خواهد کرد.نتیجه این دفاع، ترشحی به نام هیستامین خواهد بود. البته ترشح این ماده، با بروز نشانه هایی همراه است که همان موارد آزار دهنده مانند خارش ، تورم بینی و چشم ها و آبریزش بینی است. در نتیجه افراد برای درمان حساسیت فصلی، به دنبال روش های خانگی یا دارویی خواهند رفت تا از آزار علائم آرژی در امان باشند.

امروزه دارو های مورد استفاده برای حساسیت فصلی انواع مختلفی داشته واصلی ترین دارو ها برای درمان حساسیت فصلی  شامل قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین هستند. این نوع دارو ها را، باید از داردخانه های معتبر و با نسخه پزشک تهیه کنند. رایج ترین دارو های درمان حساسیت فصلی، شامل موارد زیر هستند:

درمان حساسیت فصلی با آنتی هیستامین

آنتى هیستامین ها گیرنده‌های هیستامین را مهار کرده و شایعترین داروهای مورد استفاده در درمان رينيت آلرژيک هستند. آنتى هیستامین های خوراکی مانند ستى ریزین، لوراتادين و فکسوفنادين در کنترل علائم با واسطه هیستامین مانند عطسه، خارش و اشک ریزش چشم ها موثرند اما در کاهش گرفتگی و احتقان بینی اثر بسیار کمی دارند.

درمان حساسیت فصلی با استروييدهاى

قویترین داروهای موجود برای درمان حساسیت فصلی، استرویید ها هستند. برای دریافت پاسخ درمانی مطلوب، افراد می توانند تعداد دفعات استفاده از اسپری های داخل بینی را افزایش دهند. استرویید ها با در نظر داشتن بار ماده آلرژی زا در محیط و با هدف رسیدن به کمترین مقداری که بهبود علامتی را سبب شود، کاهش داد.

درمان حساسیت فصلی به شیوه خانگی

بهترین گزینه بریا درمان حساسیت فصلی، مراجعه به پزشک و مصرف داروهای ضد آلرژی است. ولی در کنار مصرف این نوع داروها،می توان در رژیم غذایی تدابیری اندیشید که؛ افراد هرچه زودتر از حساسیت نجات پیدا کنند. در کنار مراجعه به پزشک یکی از بهترین درمان های خانگی، رژیم غذایی سالم برای درمان حساسیت فصلی بسیار کمک کننده هستند. عدم مصرف و مصرف برخی از میوه ها در رژیم غذایی، در کاهش یا درمان حساسیت فصلی موثر هستند.

درمان حساسیت فصلی پاییزی - چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی
درمان حساسیت فصلی پاییزی – چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی

حساسیت به مواد خوراکی زمانی ایجاد خواهد شد که، پروتئین موجود در آنها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده است.در صورتی که افراد به گرده افشانی گیاهان حساسیت دارند، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند مغز آجیل، هویج، کرفس و هلو هم حساسیت نشان دهند. همچنین اشخاصی که به سبزه و چمن حساسیت دارند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار نشانه های آلرژیک خواهند شد.مصرف  امگا ۳ یک اسید چرب است که خاصیت ضد التهابی دارد.

این ماده را می تواند در خوراکی هایی از قبیل تخم مرغ، ماهی، روغن آفتابگردان، گردو، تخم کدو، کنجد ،تخم کتان، و فندق وجود داشته و در درمان حساسیت فصلی نقش موثری دارند.

روش‌ هایی برای پیشگیری از حساسیت فصلی

افراد پس از  گذشت زمان، متوجه خواهند شد که در چه ماه یا فصلی از سال علائم آلرژیک در آن ها بروز خواهد کرد. زمان را برای نرسیدن به فصل ایجاد حساسیت، نمی توان متوقف کرد، اما می‌توان با رعایت بعضی راهکارها، از بروز حساسیت جلوگیری کرد. اصلی ترین این روش ها در درمان حساسیت فصلی یا کاهش نشانه های آن، شامل موارد زیر هستند:

خروج از خانه در زمان مناسب

افرادی که دچار حساسیت فصلی در پاییز یا بهار خواهند شد، بهتر است در بعدازظهر برای انجام کار های خود خارج شوند. زیرا در این زمان، سطح دانه های گرده گل ها در پایین تر سطح خود است. با پیگیری اخبار و داشتن اطلاعات کافی در مورد آلودگی هوا نیز، از خانه در چنین زمان های خودداری کنند. بهترین زمان برای خروج از خانه، پس از بارش باران خواهد بود.

شناخت عوامل ایجاد حساسیت فصلی

افراد در صورتی که به دلیل دانه های گرده گیاهان، دچار  حساسیت خواهند شد؛ آن ها را به درستی بشناسند. بنابراین در محیط های که این درختان قرار دارند، نروند. اگر به هر دلیل افراد، مجبور به خروج از منزل و نزدیک شده به چنین محیط های هستند؛ حتما از ماسک استفاده کنند.

تمیز کردن خانه

توجه به تمیزی خانه، هنگام حساسیت فصلی بسیار مهم است.افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند، مدام خانه خود را از وجود هر گونه گرد و غباری تمیز کنند. لباس های شسته شده را در هوای آزاد، خشک نکنند. حتما در خانه، دستگاه تهویه هوا استفاده کنند.

استفاده از دارو های ضد حساسیت

تقریبا دو هفته قبل از شروع علائم آلرژیک، مصرف دارو ها شروع کنند. البته برخی از اوقات تزریق یک آمپول برای کل فصل، شخص را در برابر عوامل حساسیت زا در امان نگه خواهد داشت.بدون تردید مصرف دارو های ضد حساسیت، خواب آور هیتند. بنابراین هنگام مصرف این نکته مهم را باید در ذهن داشته باشند.

رعایت بهداشت فردی

در زمان بروز حساسیت فصلی، افراد  از لنز چشمی استفاده نکنند. اگر دانه‌ی گرده در زیر لنز به دام بیفتد، دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. مشکل این است که این دانه‌ ها، ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نخواهند شد. بنابراین افراد بعد از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدار شدن از خواب، دوش بگیرند. این کار به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک خواهد کرد. البته در کنار عوض کردن لباس ها، تمیز کردن مو ها را نیز در اولویت قرار دهند.

کاهش رطوبت محیط

یکی از عوامل حساسیت زا،  قارچ  ها هستند؛ در نتیجه می‌تواند موجب افزایش مشکلات آلرژیک، در افراد شوند. قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بسیار زیاد است، رشد بهتری دارد. در روز های بارانی که رطوبت هوا بیشتر است، ذرات قارچ ظاهر خواهند شد.. پس افراد تمام تلاش خود را بر کاهش میزان رطوبت محل زندگی خود، به کار بگیرند.

درمان حساسیت فصلی پاییزی - چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی
درمان حساسیت فصلی پاییزی – چطوری آلرژی فصلی به گل و گیاه رو رفع کنیم؟ نحوه درمان آلرژی فصلی

دوری از استرس

اضطراب و استرس در بروز علائم حساسیت فصلی، تأثیرگذار است. مدیتیشن و انجام فعالیت ‌هایی که میزان استرس را کم کند، اگر باعث کاهش علائم حساسیت فصلی هم نشود؛ دست‌کم به حفظ سلامتی بدنتان کمک خواهد کرد.

دوری از عطر

در صورت استفاده از عطر یا هر وسیله‌ی دیگر مانند شمع و عود که رایحه‌ی اضافی را در خانه پخش کند، می‌تواند برای حساسیت فصلی افراد مضر باشد. بنابراین افراد در زمان های که دچار حساسیت فصلی خواهند شد، از این مواد خوشبوکننده در خانه دوری کنند.عروسک ‌های پشمالو بامزه بوده و بسیاری از افراد آن‌ها را دوست دارند. ولی به این نکته توجه کنید که آن‌ها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه‌ی گرده به شمار خواهند رفت.بنابراین در فصل حساسیت از این عروسک‌ها دوری کنند.

کم کردن میزان استفاده از استخر

استخر های سرپوشیده شرایط بدتری نسبت به استخرهای روباز دارند، زیرا گاز کلر در فضای کوچکی محبوس خواهد شد.با گرم‌ شدن هوا در در فصل تابستان، رفتن به استخر هم بیشتر خواهد شد. اما یک نکته‌ منفی درباره‌ استخر ها، وجود کلر در آب آن است. این ماده برای آلرژی مضر بوده و می‌تواند علا‌ئم آن را بدتر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد

توجه به الیاف بالش

افراد درباره‌ موادی که بالش، لحاف و تشک با آن ‌ها پر شده اند، ابتدا بررسی های لازم انجام شود. سپس برای خرید یا انتخاب آن، اقدام کنند. بعضی از آن ‌ها از پر طبیعی پرندگان درست شده و در چنین شرایطی شکسته شدن پر های درون رختخواب و خرد شدن آن، باعث بروز حساسیت خواهد شد. افراد حساس بهتر است از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده کنند تا نشانه های حساسیت فصلی در آن ها، کمتر بروز پیدا کند.

سخن پایانی

امروزه افراد بسیاری به دلایلی مختلفی، در فصل بهار و پاییز دچار حساسیت فصلی خواهند شد. این افراد با استفاده دارو های مانند سیتریزن به دنبال درمان حساسیت فصلی خود هستند. البته برای درمان این نوع  مشکلات آلرژیک، یک سری روش های خانگی مانند تمیز کردن خانه از وجود هر نوع گرد و غبار یا کمتر رفتن به استخر پیشنهاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا