اخبار

پروفیل مبلی تا چه حد مشابه پروفیل استیل دکوراتیو است؟

پروفیل مبلی تا چه حد مشابه پروفیل استیل دکوراتیو است؟

پروفیل مبلی
پروفیل مبلی

گرچه این دو نوع مقطع فولادی تفاوت های اساسی با هم دارند ولی از جهاتی بسیار هم مشابه هستند تا جایی که حتی گاهی با تغییراتی می توانند جایگزین هم باشند. پیش ار بررسی تفاوت و تشابه این مقاطع باید به نکته ای مهم اشاره کنیم. ورق پروفیل مبلی تحت فرآیند تولیدی به نام نورد سرد تولید می شود که فارغ از نوع فلز بر روی هر نوع آلیاژی می تواند انجام بشود اما ورق پروفیل استیل آلیاژ متفاوتی دارد. در نظر داشتن این نکته به درک هر چه بهتر ادامه ی مطالب کمک می کند.

لوله و پروفیل مبلی و استیل چگونه تولید می شوند و چه خواص و ویژگی هایی دارند؟

برای تولید لوله و پروفیل مبلی از ورق روغنی استفاده می شود. ورق روغنی، خود نوعی ورق فولادی است که تحت دو فرآیند مهم تولید به نام های نورد گرم و سرد قرار گرفته است. پیش از نورد سرد ورق فولادی سخت و شکننده است پس مقطع تولید شده از آن ویژگی های مثبت و کاربردی ندارد. ورق به منظور بهبود خواصش طی نورد سرد اسید شویی و آنیل می شود. مقاطع سبک که از این ورق تولید می شوند هم از این ویژگی ها بهره مند هستند.

برای تولید لوله و پروفیل استیل دکوراتیو هم، از ورق استیل استفاده می شود. در ترکیبات این ورق علاوه بر عناصر موجود در آلیاژ فولاد مقداری نیکل و کروم برای ایجاد خاصیت ضدزنگی هم وجود دارد علاوه بر این و چندین خاصیت دیگری که در استیل به واسطه ی این عناصر ایجاد می شود قیمت پروفیل استیل نیز اختلاف زیادی با آلیاژ های دیگر پیدا می کند. نسبت این کروم درون آلیاژ در کمترین حالت 10% است و مقدار بیشتر آن باعث تولید رده های مختلف استیل می شود که هر کدام خواص خود را دارند.

پروفیل و لوله های استیل و مبلی چه تفاوت و شباهت هایی با هم دارند؟

مقاطع فولادی عموما یا ماده ی اولیه ی تولید محصول دیگری هستند یا به عنوان خط لوله برای انتقال گاز و مایعات از آن ها استفاده می شود به همین خاطر چند ویژگی مهم در این مقاطع برای تمام این کاربردها مهم و تاثیر گذار است در ادامه با ذکر جزئیات تفاوت و تشابه این دو مقطع در مورد این ویژگی ها را بررسی می کنیم.

1.کیفیت سطحی:

هم مقاطع استیل و هم مبلی از لحاظ کیفیت سطح بسیار مناسب و باکیفیت هستند اما بی شک لوله و پروفیل استیل بهتر از فولادی است. سطح استیل عاری از هر گونه تخلخل است. این سطح صیقلی حتی در مقیاس میکروسکوپی ایمنی بالایی ایجاد می کند چرا که فضایی برای تجمع باکتری ها و ایجاد آلودگی ندارد و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده به طور کامل تمیز می شود. به علاوه ی این که این مواد صدمه ای هم به سطح وارد نمی کنند.

2.دقت ابعادی:

هر دو این مقاطع با ابعاد دقیقی هم از نظر ضخامت و هم از لحاظ طول و عرض تولید می شوند. به واسطه ی همین ابعاد دقیق از هر دو آن ها در قطعه سازی استفاده می شود.

3.فرآیندپذیری:

فرآیند پذیری مقاطع سبک با اختلاف زیادی بهتر و بیشتر از لوله و پروفیل استیل است. همان طور که به آن اشاره کردیم ورق روغنی طی نورد سرد بسیار نرم و فرآیندپذیر می شود پس مقاطع تولید شده از آن نیز بهره مند از این خواص هستند و بسیار فرآیند پذیرند. فرآیند پذیری مقاطع استیل اما کمتر است و تغییر شکل در آن ها به ویژه در ضخامت های بالا دشوار است.

جوش پذیری
جوش پذیری

4.جوش پذیری:

در این زمینه هر دو این مقاطع یک نقطه ضعف دارند. هر دو آن ها را با جوشکاری می توان به هم متصل کرد اما جوشکاری مقاطع استیل کمی دشوار تر است و به مهارت بیشتری نیاز دارد. اما نکته منفی جوشکاری مقاطع سبک مربوط به ضخامت آن ها است. در ضخامت های خیلی کم این مقاطع حرارت جوشکاری به طور کامل ورق را ذوب کرده و از بین می برد.

5.خاصیت ضدزنگی:

در این زمینه همان طور که میدانید استیل عملکرد بهتری دارد. کروم بسته به درصدی که درون ترکیب آلیاژ دارد لوله و پروفیل را در برابر زنگ زدگی مقاوم می کند. این مقاومت در محیط های مختلف متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا