اخبار

درمان کاردرمانی سکته مغزی

فهرست مطلب

درمان کاردرمانی سکته مغزی

چکیده : سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون به مغز در نتیجه انسداد یا خونریزی در رگ های خونی ایجاد می‌شود. اثرات سکته مغزی بسته به شدت انسداد یا خونریزی متفاوت است.

 

سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون به مغز در نتیجه انسداد یا خونریزی در رگ های خونی ایجاد می‌شود. اثرات سکته مغزی بسته به شدت انسداد یا خونریزی متفاوت است. علائم رایج سکته مغزی ضعف دست و پا، ضعف صورت و مشکلات گفتاری است. علائم سکته مغزی می تواند باعث کاهش تحرک، مشکلات تعادلی و دشواری در انجام کارهای روزمره شود. درمان کاردرمانی سکته مغزی پس از سکته مغزی بسیار مهم است. کاردمانی باید در اسرع وقت شروع شود و تا زمانی که فرد به حداکثر پتانسیل خود برسد ادامه یابد. کاردرمانی سکته مغزی می تواند کیفیت زندگی افراد را با افزایش استقلال، تحرک و توانایی انجام کارهای روزمره بهبود بخشد.

بهترین مرکز درمان سکته مغزی می‌داند که سکته مغزی می‌تواند تغییر بزرگی در سبک زندگی فرد و خانواده‌اش ایجاد کند. همچنین می‌دانیم که همه خواهان بهبودی حداکثری برای عزیزانشان هستند. متخصصین کاردرمانی سکته مغزی می‌توانند با یک فرد و خانواده یا مراقبان او برای دستیابی به توانایی‌های بالقوه‌شان کار کنند.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی در صورتی اتفاق می‌افتد که ناحیه‌ای از بافت مغز از منبع خون محروم شود و باعث شود سلول‌های مغز منبع اکسیژن خود را از دست بدهند. این معمولاً به دلیل انسداد یا ترکیدگی رگ خونی ایجاد می‌شود.  بدون اکسیژن، سلول های مغز می توانند در عرض چند دقیقه به طور غیرقابل برگشتی آسیب ببینند. برخلاف سایر سلول‌های بدن، اگر سلول‌های مغز به طور غیرقابل برگشت آسیب ببینند، قادر به درمان خود نیستند. با این حال مغز بسیار سازگار است و مناطقی از مغز قادر به یادگیری کارهای جدید برای جبران نواحی آسیب دیده هستند.  کاردرمانی سکته مغزی این یادگیری را تشویق می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا الگوهای حرکتی طبیعی را دوباره بیاموزد. دو نوع سکته مغزی وجود دارد:

۱. ایسکمیک (۹۰٪)

۲. هموراژیک (۱۰٪)

 

۱. سکته های ایسکمیک: اینها به دلیل انسداد داخل یک شریان ایجاد می شوند. این انسداد جریان خون را در ناحیه ای از مغز محدود می کند و در نتیجه سلول های مغز در این ناحیه به دلیل کمبود اکسیژن آسیب می بینند.

۲. سکته های هموراژیک: همچنین به عنوان خونریزی مغزی شناخته می شود. اینها زمانی ایجاد می شوند که یک رگ خونی در مغز پاره شود و باعث خونریزی در ناحیه ای از مغز شود. این امر باعث ایجاد فشار می شود و به بافت ظریف مغز آسیب می رساند. جریان خون به سلول های مغزی همسایه محدود می شود و این سلول ها نیز می توانند به دلیل کمبود اکسیژن آسیب ببینند.

عوارض سکته مغزی

عوارض رایج سکته مغزی بسیار زیاد است. این اثرات به نوع سکته مغزی، شدت آن، ناحیه آسیب دیده مغز و میزان آسیب به بافت مغز بستگی دارد. اثرات سکته مغزی را می توان به دو دسته اثرات فیزیکی و غیر فیزیکی به شرح ذیل تقسیم می شوند:

۱. اثرات فیزیکی رایج:

-کاهش تحرک

-ضعف یا فلج (معمولا در یک طرف بدن)

-کاهش حس

-بی توجهی به یک طرف بدن

-مشکلات بلع

-مشکلات گفتاری و زبانی

-بی اختیاری

-خستگی

-درد پس از سکته مغزی

-افتادگی پا

لازم به ذکر است که درمان مشکلات بلع و گفتار از طریق گفتاردرمانی برای سکته مغزی انجام می شود.

 

۲. اثرات غیر فیزیکی رایج:

-تغییرات خلق و خوی

-مشکلات ادراکی

-مشکلات شناختی

-تغییرات رفتاری

کاردرمانی برای سکته مغزی

حدود نیمی از بازماندگان سکته مغزی با ناتوانی قابل توجهی روبرو هستند.  با این حال مغز بسیار سازگار است و با کاردرمانی سکته مغزی، بهبودی می‌تواند طی چند سال انجام شود. بیماران اغلب در چند ماه اول پس از سکته، دوره بهبودی سریعی دارند و در سال‌های بعد بهبودی آهسته‌تری دارند. برای به دست آوردن حداکثر بهبودی، درمان کاردرمانی سکته مغزی باید پس از خروج از بیمارستان ادامه یابد. زمانی از بیمارستان مرخص خواهید شد که از نظر پزشکی پایدار باشید. مرخص شدن از بیمارستان به این معنی نیست که بهبودی بیشتر نخواهید داشت. به محض خروج از بیمارستان، توانبخشی شما باید ادامه یابد. با ورودی‌ها و توصیه‌های صحیح متخصصین کاردرمانی سکته مغزی، هنوز پتانسیل‌های زیادی برای بهبود در سال‌های آینده دارید. در طول ارزیابی اولیه، درباره اهداف کوتاه مدت و بلندمدت توانبخشی خود صحبت خواهید کرد.  سپس این اهداف در مرکز درمان توانبخشی شما قرار خواهند گرفت.

کاردرمانی به شما کمک می کند تا حد امکان حرکات و عملکرد را بازیابی کنید. درمان اغلب بر تعادل نشستن، تعادل ایستادن، راه رفتن، استفاده از بازو و دست آسیب دیده، مدیریت هرگونه تغییر در تون عضلانی، درد یا سفتی متمرکز است. کاردرمانی سکته مغزی می تواند به موارد زیر کمک کند:

-بهبود تعادل و راه رفتن

-افزایش توانایی غلتیدن، حرکت در رختخواب، نشستن و ایستادن

-کاهش اسپاسم عضلانی، درد و سفتی

-افزایش قدرت

-الگوهای حرکتی عادی را دوباره آموزش دهید.

-افزایش عملکرد دست و پای آسیب دیده

-افزایش سطح انرژی

-افزایش استقلال و کیفیت زندگی

-کاهش خطر سقوط

پس از سکته مغزی ممکن است افراد در انجام کارهایی که قبلا ساده بودند دچار مشکل شوند. این می تواند زندگی روزمره را هم برای شما و هم برای نزدیکانتان به یک مبارزه تبدیل کند. مرکز تخصصی درمان سکته مغزی به شما در مورد استفاده از وسایل کمکی راه رفتن، آتل ها، تکیه گاه ها و تجهیزات خانگی برای آسان تر کردن زندگی شما توصیه می کند. در طول جلسات درمانی، متخصصین کاردرمانی سکته مغزی، شما را از طریق تمرینات عملکردی راهنمایی می‌کنند تا تحرک و کنترل عضلانی شما را افزایش دهند.  کاردرمانگران مراکز ما معمولاً تمرین‌هایی را به شما، اعضای خانواده و مراقبانتان در صورت لزوم آموزش می‌دهند که بین قرار ملاقات‌ها بتوانید تمرین های کاردرمانی را ادامه دهید.

در بهترین مرکز توانبخشی تهران خدماتی را برای مراقبین، خانه‌های مراقبت و سازمان‌ها و همچنین افراد ارائه می‌کند. ما می‌توانیم جلسات آموزشی را برای مراقبین و خانواده‌ها ارائه کنیم.  این آموزش شامل آموزش روش‌های ایمن حمل و جابجایی درمانی است که الگوهای حرکتی طبیعی و هم ترازی وضعیتی طبیعی بیماران را به کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند، ارتقا می‌دهد.  استفاده درمانی از بالابرها و تسمه های خاص نیز می تواند آموزش داده شود. در صورت لزوم، ارزیابی‌های وضعیتی، تخت، نشستن و صندلی چرخدار توسط کاردرمانگران متخصص ما انجام می‌شود.

سکته مغزی یک رویداد تغییر دهنده زندگی است. بسیاری از افراد پس از سکته مغزی احساس بد خلقی می کنند و اعتماد به نفس آنها کاهش می یابد.  در مرکز هدف ما این است که جلسات درمانی خود را مؤثر و لذت بخش کنیم. بسیاری از بیماران با متخصصین کاردرمانی ما ارتباط نزدیک برقرار می کنند. این همراه با افزایش عملکرد و استقلال به بیماران ما اجازه می‌دهد تا حد ممکن زندگی کاملی داشته باشند. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مراکز ما (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران) و (کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا