اخبار

گزینه های درمانی برای زگیل تناسلی چیست؟

فهرست مطلب

گزینه های درمانی برای زگیل تناسلی چیست؟

به طور کلی گاهی ویروس زگیل تناسلی علائمی ایجاد نمی‌کند و در مواقعی هم ممکن است زائده‌ها دردناک، خارش دار و ناخوشایند باشند. خوشبختانه، درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم این عارضه کمک کند. برای زگیل‌های خارجی، این درمان‌ها عبارتند از:

  • کرم‌ها، ژل‌ها و پمادها
  • کرایوتراپی (فریز کردن زگیل‌ها)
  • عمل جراحی
  • محلول‌های اسیدی
  • لیزر زگیل تناسلی

اینکه پزشک شما چه درمانی را توصیه می‌کند به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری و اندازه زائده‌هیا ایجاد شده و همچنین ترجیح درمانی شما بستگی دارد.

کرم ها، ژل ها و پمادها

مشخص نیست که عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است چه مدت پس از درمان مسری باقی بماند، بنابراین برای جلوگیری از انتشار ویروس باید در حین فعالیت جنسی از محافظی مانند کاندوم استفاده کنید.

از آنجایی که برخی از داروها می‌توانند به پوست اطراف زگیل آسیب برسانند، ممکن است در مطب پزشک استفاده شوند. برخی دیگر از داروها و پمادهای زگیل تناسلی در خانه اعمال می‌شوند. گزینه های ژل، کرم و پماد و سایر درمان‌ها عبارتند از:

محلول اسید سالیسیلیک

محلول اسید سالیسیلیک از ترکیب دو ماده اسید و سالیسیلیک تولید شده است و با دارا بودن خاصیت اسیدی می تواند نقش عمده ای در حل کردن و از بین بردن زگیل ها داشته باشد. این دارو را می توان برای 12 هفته و روزانه یک الی دو بار استفاده نمود. توجه داشته باشید که استفاده از این محلول ممکن است همراه با احساس سوزش باشد و تحمل آن برای همه افراد به خصوص کودکان مشکل باشد.

برای استفاده از این پماد ابتدا نواحی زگیل‌ها را شسته و خشک کنید. سپس محلول را بر روی ضایعات زگیل استعمال نمایید. از تماس این محلول با نواحی حساس بدن مانند واژن، چشم ها، دهان، بینی اجتناب نمایید، زیرا ممکن است باعث ایجاد سوزش شود. برای نتیجه گیری از این درمان به چندین هفته زمان نیاز است.

clinicdarman.com

ایمیکیمود

این داروی موضعی با تقویت سیستم ایمنی به از بین بردن زگیل کمک می‌کند. این دارو معمولاً یک بار در روز، سه بار در هفته و تا 16 هفته در خانه استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این دارو باید از تماس جنسی خودداری کنید، زیرا می‌تواند دیافراگم واژن را ضعیف کند.

پودوفیلوکس

پودوفیلوکس رشد سلول‌های ایجاد کننده زگیل تناسلی را متوقف می‌کند. روی زگیل در خانه با سواب پنبه‌ای دوبار در روز به مدت سه روز استفاده می‌شود و پس از آن نیاز به یک دوره استراحت چهار روزه است. این کار را می‌توان تا چهار دوره درمانی تکرار کرد تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند. از آنجایی که ممکن است زگیل تناسلی همچنان در طول درمان مسری باشد، هنگام استفاده از این دارو باید از تماس جنسی خودداری شود.

سینکاتچین‌ها

این داروها که از عصاره برگ‌های چای سبز تهیه شده اند، برای درمان زگیل های آلت تناسلی، فرج و قسمت بیرونی مقعد استفاده می‌شوند. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از سوزش، خارش، قرمزی، درد، زخم و تورم.

تری کلرواستیک اسید

این دارو زگیل تناسلی را با از بین بردن پروتئین های موجود در سلول های آنها حل می کند. این معمولاً برای زگیل های کوچک روی فرج، واژن یا مقعد استفاده می شود. از آنجایی که اسید تری کلرواستیک می تواند به پوست اطراف زگیل آسیب برساند، در مطب پزشک استفاده می‌شود. در صورت نیاز می‌توان درمان را هر هفته تکرار کرد.

کرم آلدارا

کرم آلدارا حاوی ماده فعال Imiquimod است و معمولاً برای درمان زگیل‌های تناسلی که بزرگتر از حد معمول هستند استفاده می‌شود. این داروی زگیل تناسلی با تحریک سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت HPV عمل می‌کند. پماد آلدارا مستقیماً روی زگیل تناسلی اعمال می‌شود و قبل از شستن آن شش تا ده ساعت باقی می‌ماند. این روند باید سه بار در هفته تکرار شود. آلدارا برای درمان زگیل های اطراف و بیرون ناحیه تناسلی و مقعد مناسب است.

کرم وارتیکون 0.15%

این ماده هم حاوی ماده فعال پودوفیلوتوکسین است. پودوفیلوتوکسین معمولاً برای درمان خوشه‌هایی از زگیل‌های کوچکتر استفاده می‌شود.

مصرف کرم وارتیکون روی زگیل تناسلی را دوبار در روز به مدت سه روز شروع کنید. پس از آن یک دوره استراحت چهار روزه بدون درمان انجام می‌شود. سپس این روند دوباره تکرار می‌شود.

به طور متوسط ​​اکثر مبتلایان به استفاده از پودوفیلوتوکسین (Warticon) برای ارائه درمان موثر به چهار تا پنج دوره نیاز دارند. وارتیکون فقط باید برای زگیل‌های خارجی اطراف اندام تناسلی استفاده شود.

درمان‌های فیزیکی زگیل تناسلی

اگر درمان های موضعی ناکارآمد باشند، چندین تکنیک فیزیکی وجود دارد که می‌تواند توسط پزشک عمومی شما در نظر گرفته شود. این شامل:

کرایوتراپی: انجماد زگیل با استفاده از نیتروژن مایع. زگیل های یخ زده باید غیرفعال شوند و در نهایت از بین بروند.

اکسیزیون: این جایی است که زگیل‌ها با بریدن آن‌ها برداشته می‌شوند.

جراحی الکتریکی: استفاده از جریان الکتریکی یا الکتروسرجری برای سوزاندن زگیل تناسلی. این روش یک درمان تخصصی است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

لیزر زگیل: این روش نیز یک درمان تخصصی با استفاده از اشعه لیزر برای سوزاندن زگیل است. این درمان برای انواع مختلف زگیل تناسلی با هر تعداد و اندازه توصیه می‌شود و حتی برای درمان زگیل‌های داخل مقعد و مجرای ادرار استفاده می‌شود.

آیا می‌توانم از زگیل تناسلی پیشگیری کنم؟

با پیروی از اقدامات زیر می‌توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سایر عفونت‌های مقاربتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید:

  • برای جلوگیری از انتقال اچ پی وی در هنگام رابطه جنسی مقعدی و واژینال از کاندوم استفاده کنید. این به محافظت در برابر شرایط مسری مانند زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند. بدون محافظت، شما به راحتی می توانید عفونت خود را به شریک زندگی خود انتقال بدهید.
  • تا حد امکان از به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی خود مثل تیغ و حوله خودداری کنید. زیرا احتمال انتقال زگیل از این راه ها هم وجود دارد.
  • واکسن HPV (ویروس پاپیلوما) اکنون در دسترس است و به طور معمول به همه دختران و پسران در دبیرستان تزریق می‌شود. گارداسیل در برابر انواع HPV از جمله آنهایی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت می‌کند.
  • تغذیه خوب داشته باشید، خوب بخوابید و ورزش کنید. HPV یک عفونت ویروسی است، بنابراین مهم است که سیستم ایمنی بدن شما در وضعیت خوبی برای مبارزه با عفونت باشد.

www.webmd.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا