ترفندسلامت

6 تمرین تندنویسی کودکان دانش آموزان+ رفع مشکل کندنویسی نوجوانان

فهرست مطلب

یکی از راه های به دست آوردن اعتماد به نفس بچه ها در دوران مدرسه، با تمرین تندنویسی است. برخی از بچه ها در دوران مدرسه به ویژه دوران ابتدایی، با مشکل کندنویسی مواجه هستند. دلیل این مسئله عواملی مانند ضعیف بودن عضلات دست و انگشتان دست، درست نگرفتن مداد یا خودکار در دست، عدم هماهنگی بین دو عضو اصلی بدن یعنی چشم و دست در کنار زیاد فشار وارد کردن به کاغذ منجر به کند نویسی خواهند شد. والدین در چنین مواقعی، باید ابتدا علت کندنویسی را پیدا کنند.

سپس با توجه به دلیل موجود در کودک خود، به دنبال راه حل های جهت حل آن باشند. طی این مقاله اختصاصی از سوی بلاگ فاوینو در رابطه با علل کند نویسی و راه حل های برای تمرین تندنویسی، به شما ارائه خواهد شد. امیدواریم با به کارگیری این راه حل ها، مشکل کند نویسی فرزند شما برطرف شود. در صورت علاقه، به شما پیشنهاد خواهیم کرد؛ از مطالب و پست های سایت بوفچه نیزف دیدن کنید.

منظور از کندنویسی در کودکان چیست؟

منظور از کندنویسی، این است که؛ فرد نتواند با سرعت مناسب، مطلب مورد نظر را بر روی کاغذ بنویسد. کند نویسی، یک معضل قابل مشاهده در بسیاری از کودکان بوده و البته با تمرین تندنویسی، این پدیده قابل حل و اصلاح است. بسیاری از افراد کندنویسی را، به عنوان یک مشکل جزئی و بی اهمیت به حساب خواهند آورد. در حالی که کندنویسی، بدون تردید می تواند مشکلات متعددی را برای کودکان به وجود بیاورد. برای مثال، هنگامی که کودک نتواند با سرعت مناسب، مطالب مورد نظر خود را بنویسد. مطمئنا امکان پیشرفت در درس، نداشته و در نهایت، از نظر ارزیابی در درس ها ضعیف خواهد بود.

البته مشکل کندنویسی را، می توان با تمرین تندنویس برطرف کرد. این پدیده قابل حل در کودکان یا نوجوانان را، می توان با کمی دقت و صبر بسیار حل کرد. راه حل های بسیاری برای برطرف کردن کندنویسی، وجود دارد که؛ این راهکار ها، به نسبت عوامل ایجاد کندنویسی در کودکان متغیر هستند .پدیده کندنویسی، می تواند بسیار جزئی باشد. اما در برخی از کودکان، سرعت نوشتن به اندازه ای کم است که منجر به نگرانی کودکان خواهد شد.

البته نیازی به این نگرانی، نیست؛ زیرا روش های بسیاری، جهت درمان کندنویسی در کودکان وجود دارند. به طور معمول پدیده کندنویسی، در کودکان رایج نبوده و  در بیشتر موارد، بر اثر عوامل آموزشی به وجود خواهد آمد. افزایش تمرکز کودک، به همراه رعایت اصول نوشتن، می تواند مشکل کند=نویسی کودک را برطرف کرده و البته در این بین استفاده از روش ها و تمرین تندنویسی نیز، بسیار موثر است.

تمرین تندنویسی کودک - رفع کندنویسی دانش آموز
تمرین تندنویسی کودک – رفع کندنویسی دانش آموز

عوامل  اصلی کندنویسی در کودکان و نوجوانان چیست؟

پدیده کندنویسی در کودکان، می تواند بر اثر عوامل مختلفی شکل بگیرد. بعضی از این عوامل، با یکدیگر در ارتباط هستند.اما اصلی ترین عوامل کندنویسی در کودکان و نوجوانان، عبارت هستند از:

مشکل کندنویسی در اثر ضعیف بودن انگشتان دست

ضعیف بودن انگشتان دست، یکی از رایج ترین عوامل کند نویسی در کودکان است. هنگامی که انگشتان کودک، در نوشتن های طولانی مدت، دچار ضعف شده و در نتیجه سریعا، نیازمند استراحت است؛ کودک امکان سریع نوشتن را، ندارد. ضعیف بودن انگشتان، با نوشتن بسیار برطرف خواهد شد؛اما اگر کودک، به اندازه کافی به نوشتن ادامه ندهد، انگشتان او ضعیف باقی خواهد ماند. البته در صورت عدم انجام تمرین تندنویسی و انجام نوشتن های بسیار، بدون شک کندنویسی یک پدیده قالب در کودک خواهد شد.

مشکل کندنویسی  به دلیل عدم تمرکز کافی کودک

از مهم ترین عوامل کندنویسی در کودکان، نبود تمرکز کافی است. محرک های گوناگونی، در محیط اطراف کودکان قرار دارد که؛ می تواند تمرکز کودکان برای نوشتن کاهش دهند. به عنوان مثال، هنگامی که کودکان بترسند یا شوق و انتظار یک اتفاق خوبی را دارند، ممکن است که تمرکز کافی برای نوشتن نداشته باشند. در این زمان، کندنویسی به سراغ کودکان آمده و آن ها نمی توانند با سرعت مناسب، حروف و کلمات را بنویسند.

مشکل کندنویسی  به خاطر وارد کردن فشار زیاد روی کاغذ

از عواملی که باعث کندنویسی در کودکان است، وارد آوردن فشار بیش از حد بر روی کاغذ خواهد بود. برخی از کودکان، به این باور معتقد هستند که؛ برای نوشتن، باید فشار زیادی را به وسیله مداد یا خودکار روی کاغذ وارد کنند. در حالی که این امر اشتباه بوده و منجر به کندنویسی، در آن ها خواهد شد.هنگامی که کودکان فشار زیادی را به وسیله مداد یا خودکار به کاغذ وارد خواهند کرد، دستشان سریع تر خسته شده و  در نتیجه، منجر به کندنویسی در آن ها خواهد شد.

مشکل کندنویسی در اثر نحوه گرفتن مداد

در صورتی که کودک نحوه گرفتن مداد در دست را، به خوبی یاد نگرفته باشد؛ هنگام نوشتن دچار مشکلات متعددی خواهد شد. یکی از این مشکلات، کندنویسی بوده و تا زمانی که کودک یاد نگیرد که مداد را به طور درست در دست خود بگیرد، نمی تواند بر کندنویسی غلبه کند. جهت تشخیص درست در دست نگرفتن مداد در کودکان، تنها کافی است که یک مداد به آنها بدهید و از آنها بخواهید که یک مطلب را بنویسند.

مشکل کندنویسی به دلیل شروع کردن زود هنگام نوشتن

برخی از والدین، علاقه به یادگیری زود کودکان به نوشتن یا خواندن دارند. شاید برخی از کودکان بتوانند در سنین کمتر از سن استاندارد، خواندن و نوشتن را یاد بگیرند؛ اما این امر، دلیلی برای یادگیری همه این عزیزان در یادگیری سریع نوشتن و خواندن ندارد. بنابراین در صورت فشار وارد کردن بر آن ها، ممکن است که کودک دچار کندنویسی شوند.

مشکل کندنویسی به خاطر مشکلات بینایی

بسیاری از کودکان بدون اینکه متوجه باشند، دچار مشکلات بینایی هستند. به این ترتیب، نمی توانند کلمات و حروف را به خوبی یاد بگیرند. سپس با اطمینان کامل، آن مطالب را بنویسند؛ در نتیجه، این کودکان دچار کندنویسی خواهند شد. والدین برای اینکه از وجود مشکلات بینایی در کودک مطلع شوند، می توانند به یک بینایی سنج و یا چشم پزشک مراجعه کنند.

مشکل کندنویسی در اثر عدم انگیزه کافی

از عواملی که منجر، به کندنویسی در کودکان خواهد شد؛ نبود انگیزه کافی برای نوشتن و یا درس خواندن است. در چنین حالتی، کودک تمرکز خود را بر روی نوشتن نخواهد گذاشت. در نتیجه، دچار کندنویسی خواهد شد. بدون شک پس از ایجاد انگیزه و انجام تمرین تندنویسی، این مشکل آن ها برطرف خواهد شد.

مشکل کندنویسی به دلیل عدم مطالعه کافی

یکی دیگر از رایج ترین عوامل کندنویسی در کودکان، مطالعه ناکافی آنها درباره خواندن و نوشتن است. هنگامی که کودکان، درس های املایی خود را به خوبی فرا نگرفته باشند، بدون شک دچار کندنویسی خواهند شد. زیرا با سرعت کافی، حروف و کلمات را در ذهن خود نمی توانند تحلیل کرده و سپس روی کاغذ، بنویسند.

عدم مطالعه کتاب برای تمرین تندنویسی کودک - رفع کندنویسی دانش آموز
عدم مطالعه کتاب برای تمرین تندنویسی کودک – رفع کندنویسی دانش آموز

مشکل کندنویسی به خاطر شرایط نامناسب محیط

میز و صندلی که کودک برای نوشتن از آن ها استفاده خواهد کرد، باید براساس اصول استاندارد باشند تا کودک را در وضعیت مناسب برای نوشتن قرار دهند. در غیر این صورت، ممکن است که کودک نتواند مطالب را با سرعت مناسب بنویسد. بدون شک با حل مشکلات محیطی و انجام تمرین تندنویسی، کودک دیگر دچار مشکل کندنویسی نخواهد شد.

مشکل کندنویسی در اثر مشکلات شنوایی

گاهی از اوقات، معلمان یا والدین برای کودک مطلبی را می خوانند تا او بنویسد؛ در صورتی که کودک نتواند با سرعت کافی مطلب را بر روی کاغذ بنویسد. باید احتمال وجود مشکل در امر شنوایی را، مورد ارزیابی قرار داد. شاید حتی کودک نیز، متوجه چنین مشکلی در خود نباشد. پس از انجام ارزیابی های لازم و آموختن روش های لازم برای تمرین تندنویسی، پدیده کندنویسی در کودک از بین خواهد رفت.

چگونه باید مشکل کندنویسی در کودکان را برطرف کرد؟

در صورتی که والدین متوجه پدیده کندنویسی کودک، خود شدند یا اینکه مسئولان مدرسه، در این رابطه با آن ها صحبت کردند؛ می توانند از روش های تمرین تندنویسی بهره ببرند. اصلی ترین روش های تمرین تندنویسی، شامل لیست زیر خواهند بود:

1- تمرین تندنویسی با عدم استفاده بسیار از پاک کن

برخی از بچه ها، هنگام نوشتن عادت به استفاده بسیار به پاک کن دارند. گاهی این مسئله در آن ها، چیزی شبیه به یک وسواس فکری و عملی است. بنابراین والدین باید بدون ایجاد استرس، این عادت را از سر آن ها بیاندازند.

2- تمرین تندنویسی درست گرفتن مداد یا خودکار در دست

بسیاری از  بچه‌ ها، نحوه صحیح  گرفتن مداد یا خودکار ا در نمی دانند. آن ها مداد را محکم بر روی کاغذ فشار داده و  باعث ایجاد دردر در مچ دست خود، خواهند شد. در نتیجه این مسئله، منجر به ایجاد مشکل در نحوه نگارش‌ و نقاشی کشیدن آن ها، خواهد شد. بنابراین با آموزش صحیح در دست گرفتن مداد یا خودکار، مشکل مندنویسی آن ها حل خواهد شد.

3- تمرین تندنویسی با انجام غربالگری شنوایی و بینایی

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کندنویسی در کودکان، مشکلات بینایی یا شنوایی است. بنابراین والدین با انجام ارزیابی های لازم و مراجعه به پزشکان متخصص، مشکل بینایی یا شنوایی را کودک را حل کنند. سپس با انجام تمرین تندنویسی و نوشتن های بسیار، این معضل از بین خواهد رفت.

4- تمرین تندنویسی با باز و بسته کردن انگشتان

پدر و مادر ها  قبل از انجام تکالیف، از کودک خود درخواست کنند تا چند دقیقه انگشتانشان را باز و بسته کنند. یا در زمان رنگ آمیز نقاشی حرکات مورب، عمودی و افقی داشته باشند.

5- تمرین تندنویسی با استفاده از تسبیح

یکی از راه های تقویت بیشتر عضلات دست کودک، کمک گرفتن از  دانه ‌های تسبیحاست. والدین از کودک خود بخواهند که دانه تسبیح را، از روی زمین با انگشتان متفاوت جمع کند. یا اینکه تمرین هوانویسی کرده و کلمات را روی هوا برای خودش بنویسد. بدون شک از موثر ترین تمرین تندنویسی، این روش است.

تمرین تندنویسی کودک - رفع کندنویسی دانش آموز
تمرین تندنویسی کودک – رفع کندنویسی دانش آموز

6- تمرین تندنویسی با ورزش منظم

با انجام برخی از تمرینات ورزشی، امکان حل  مشکل کندنویسی بچه‌ها وجود دارد.  از جمله تمرین های ورزشی که یک راه حل مناسب برای تمرین تندنویسی، هستند؛ شامل بسکتبال، والیبال، خمیربازی، سفالگری و همچنین فعالیت‌های خاص فیزیوتراپی است. با انجام این تمررینات ورزشی، بدون تردید همه عضلات دست بچه ها تقویت خواهد شد.

سخن پایانی

یکی از معضلاتی که برخی از والدین یا معمولان در ارتباط با بچه ها، با آن مواجه خواهند شد؛ مشکل کندنویسی کودک است. در صورت وجود چنین مشکلی در آن ها، باعث افت تحصیلی کودکان یا نوجوانان خواهد شد. بنابراین والدین اول باید، دلیل وجود این مشکل را پیدا کنند. سپس با استفاده از روش های تمرین تندنویسی، در برطرف کردن معضل کندنویسی کودکان تلاش کنند.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/24966/تمرین-تندنویسیکودک-رفع-کندنویسی-دانش/
  • راه هايي براي تند نوشتن دانش آموزان تهران
  • هفده روش عالي براي كند نويسي كودک
  • کلاس تند نویسی برای دبستانی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا