سلامت

فواید داروی ساپونین چیست؟ ساپونین در چه گیاهانی وجود دارد؟

فهرست مطلب

داروی ساپونين نوعی تركيب طبيعی است که منشا گياهی دارد. از خواص ساپونین داشتن می توان به سورفكتانتی و شويندگی آن اشاره کرد. داشـتن بخش های آب دوسـت و چربی ‌دوست به طور همزمان موجب کاربرد ساپونین به گونه ای ویژه شده است. از دیگر ویژگی داروی ساپونین فعاليت سطحی آن است. این ویژگی موجب شده تا به عنوان ماده ای كف كننده همراه با كف مقـاوم شـناخته شود. به خواص سورفاكتانتی این ماده موجب شده است تا در بسیاری از صنايع مانند صنایع آرايشی، بهداشتی و… به کار رود.

انواع ساپونین از گیاهان مختلف استخراج و در بازار عرضه می گردد. قیمت ساپونین با توجه به نوع و شرکت تولید و عرضه کننده متفاوت خواهد بود. برای خریدداروی  ساپونین می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. امروزه خرید از سایت های معتبر روشی بی واسطه و به صرفه ارائه می دهد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و ویژگی های انواع ساپونین می پردازیم. در ادامه با فاوینو همراه باشید تا با این ماده گیاهی بیشتر آشنا شوید.

pharmaceutical
داروی ساپونین

داروی ساپونین چیست؟

ساپونین ها گلیکوزید هایی با وزن ملکولی بالا هستند. مهمترین خاصیت فیزیکی آن ها “کف کنندگی” آن هاست. از این رو ساپونین ها خاصیت پاک کننده دارند. داروی ساپونین ها زمانی که وارد گردش خون شوند باعث همولیز گلبول های قرمز خون می گردند، بهتر است مصرف آن ها به عنوان یک ماده سمی در نظر گرفته شوند.

ساپونین ها عموما به صورت ترکیب غیر فرار و فعال سطحی شناخته می شود که به طور گسترده ای در طبیعت و عمدتا در سلسله گیاهی توزیع شده اند. حضور این ترکیبات در ۱۰۰ خانواده گیاهی، برخی منابع دریایی مانند خیار دریایی، عروس دریایی گزارش شده است.

موارد استفاده داروی ساپونین در داروسازی

داروی ساپونین برای جذب روده ای بهتر سایر مواد دارویی، همراه با آن ها مورد استفاده قرار می گیرند و جذب دارو را بهبود می بخشند. ساپونین های استروئیدی در برخی از گیاهان تیره سوسن، آماریلیس و تیره های دیگر وجود دارند. انواع استروئیدی نقش گسترده ای در صنایع جدید دارویی دارند. مصرف این ترکیبات به ویژه در ارتباط با تولید و عرضه گلیکوزید های قلبی موجود در برخی از گیاهان دیده می شود.

ساپونین عسل

مواد موثرخاصی در درون شهد گیاهان وجود دارد که خواص مطلوبی دارند. یک نوع از این ترکیبات ساپونین ها هستند. این ترکیبات موثر دارای اثرات دارویی بیشماری هم هستند. ساپونین ها به طور طبیعی کف کرده و در عسل های ویژه ای مانند عسل خارشتر، عسل کنار و عسل گارچی دیده می شوند. این ترکیبات در شهد گل ها حضور داشته و از آن طریق به عسل وارد شده اند.

گاهی در هنگام برداشت عسل از کندوها زنبورداران با پدیده ای شگفت آور مواجه می شوند. آن ها مشاهده می کنند که در سطح حلب ها و ظرف ها لایه ای از کف تشکیل شده است که به تدریج ته نشین می گردد. نکته جالب این است که در هنگام بسته بندی و هم زدن عسل این کف دوباره مشاهده خواهد شد.

در عسل هایی که مقادیری از شهد گیاهان حاویداروی  ساپونین را دارند، در سطح عسل کف تشکیل شده و این کف اجتناب ناپذیر است. این کف نشان از نامرغوب بودن عسل نیست بلکه به علت وجود داروی ساپونین است که فواید مطلوبی در سلامت دارد. درواقع ساپونین عسل خواص دارویی ویژه ای به آن می بخشد.

ساپونین کینوا چیست

کینوا دانه ای کوچک است که مزه‌ای شبیه به آجیل دارد. این گیاه بافتی پفکی و نرم و کمی هم ترد دارد. برای استفاده بهتر از خواص کینوا می‌توان در هنگام پخت کمی روغن زیتون، نمک دریایی و آب لیموی تازه به آن افزود. کینوا هم مانند برنج و سایر غلات طعم سس های مختلف را به خود می گیرد. کینوا دارای مقدار کمی اسید چرب امگا ۳ بوده و بدون گلوتن و کلسترول است که به صورت ارگانیک تولید می‌ گردد. این گیاه حاوی ساپونین طبیعی است.

بنابراین حشرات و پرنده‌ها را از خود دور می‌کند. داشتن این ماده گیاهی موجب می شود تا گیاه در هنگام رشد نیازی به کودهای شیمیایی نداشته باشد. بنابراین محصولی ارگانیک تولید خواهد شد. البته توجه شود که امکان حساسیت به کینوا نیز وجود دارد. زیرا افرادی هستند که ممکن است به ساپونین حساسیت داشته باشند. در این افراد مصرف کینوا ممکن است با دل ‌درد، خارش، ورم و حتی کهیر پوستی همراه شود.

فواید و مضرات داروی ساپونین

کاربرد ساپونین ها به عنوان امولسيون كننده و خاموش کننده آتش نیز به كار می رود. مصرف خوراكی برخی از ساپونين ها از هايپركلسترولميا نیز ممانعت خواهد نمود. این اثر با تشکیل كمپلكس بين ساپونين و کلسترول صورت می پذیرد. در ادامه برخی از خواص و عوارض ساپونین ارائه شده است.

خواص داروی ساپونین

درواقع خواص ساپونین ها موجب استفاده گسترده از آن ها شده است. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص آن ها پرداخته شده است.

  • ترکیباتی ضد باکتری هستند.
  • خواص آنتی اكسيدانی از خود نشان می دهند.
  • ضدسرطان هستند.
  • این ترکیبات ضـد دیابت عمل می کنند.
  • اثرات ضـد چـاقی دارند.
  • دارای اثـرات هموليتک هستند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • این ماده موجب کاهش کلسترول بد یا LDL می گردد.

آنتی اکسیدان داروی ساپونین

ساپونین ها در بدن اثر آنتی اکسیدانی دارند که باعث جلوگیری از بیماری های نورودژنراتیو (که معمولاً ناشی از رادیکال های آزاد هستند)می شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش ایمنی بدن توسط داروی ساپونین

ساپونین ها تحریک کننده سیستم ایمنی بدن بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. بنابراین ، آنها از بدن ما در برابر بیماری های احتمالی ، آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت می کنند.

کاهش کلسترول بد خون (LDL) باخ وردن داروی ساپونین

یکی دیگر از مزایای استفاده از مواد حاوی ساپونین ها این است که به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می کنند و به دلیل خاصیت کف کننده و شویندگی که دارد رگ های بدن را پاکسازی کرده و از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری می کنند (که می تواند مجموعه ای از مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا را ایجاد کند).

کاهنده قند خون  با مصرف داروی ساپونین

مصرف ساپونین ها کاهنده نرخ شاخص قند خون بوده و سطح گلوکز را در محدوده طبیعی نگه می دارند.

ضد التهاب طبیعی و کاهنده وزن با استفاده از داروی ساپونین

ساپونین ها مانند سایر غذاهای ضد التهاب ، کمک کنندهخ به سیستم دفاعی بدن هستند و به تعادل عملکرد بدن ما کمک می کنند. علاوه بر این ، آنها همچنین می توانند باعث کاهش وزن سالم شوند ، زیرا باعث کاهش جذب چربی در روده می شوند

عوارض مصرف داروی ساپونین

وقتی ساپونین ها وارد گردش خون می شوند، موجب همولیز گلبول های قرمز خون می شوند. بنابراین مصرف آن ها باید به عنوان ماده ای به نسبت سمی با توجه بیشتری صورت پذیرد. اما به طور کلی خوردن این مواد زیان خاصی به همراه ندارد. این ترکیبات مدر و ملین و خلط آور بوده و می توان از آن ها به عنوان ضد سرفه نیز استفاده کرد. در تهیه محلول های مخصوص غرغره نیز از این مواد استفاده می کنند. زیرا این ترکیبات ضد باکتری بوده و بنابراین خواص ضد عفونی کنندگی دارند.

داروی ساپونین
داروی ساپونین

کدام گیاهان حاوی داروی ساپونین هستند؟

ساپونین ها ترکیباتی آب دوست (به طور کلی قند) و لیپوفیل (چربی) هستند که می توان آنها را از نظر فنی به عنوان “گلیکوزیدهای استروئیدی” توصیف کرد. این بدان معنی است که آنها دارای ویژگی های جالبی مانند تشکیل کف طبیعی هستند. اما ، علاوه بر این ، آنها مزایای سلامتی دیگری نیز دارند. برای مصرف غذاهای غنی از ساپونین ، رژیم غذایی روزانه را با انواع مختلف لوبیا و نخود از جمله جوانه های خوراکی افزایش دهید.

ساپونین بخش اصلی یا جزئی از برخی گیاهان است، این ماده دارویی بوده و برای تهیه داروهای گیاهی میتوان از این گیاهان استافده نمود. در زیر برخی از گیاهان نام برده شده اند.

  • چوبک
  • نخود
  • لوبیای سبز
  • بادام زمینی
  • اسفناج
  • عدس
  • کنجد
  • جو دوسر
  • سیر
  • سویا
  • کندش یا کندس
  • ریشه شیرین بیان و بنگ سفید
  • ریشه گیاه جینسینگ
  • برگ درخت زبان گنجشک
  • ریشه آنونین خاردا.

در نهایت امیدواریم با مطالعه این مقاله اختصاصی تألیف شده از سوی بلاگ سایت فاوینو نکات جدیدی را به دست آورده باشید و در طی سالیان زیادی از آن لذت ببرید. همچنین می توانید از سایر پست های سایت بوفچه هم بازدید کرده و اطلاعات جدیدی را به دست آورید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/24711/فواید-داروی-ساپونین-چیست؟-ساپونین-چیه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا