دیجیتال مارکتینگ

برند چیست؟عنصر اصلی تشکیل دهنده برند

چکیده : برندینگ یک استراتژی بازاریابی است که با ایجاد نام ، نماد یا طرح محصول یک برند را از سایر محصولات شناسایی و متمایز می کند. برندسازی یک استراتژی تجاری مؤثر می باشد که مزیت قابل توجهی را در بازارهای رقابتی به شما می دهد

 

این روزها در پی رشد تکنولوژی و گسترش کسب و کارهای آنلاین در فضای شبکه‌های مجازی تحت وب، بارها در مورد اهداف بزرگ کسب و کارها و تلاش آن‌ها برای برندسازی شنیده‌ایم. در واقع فضای توسعه یافته اینترنت بستری را برای کسب و کارهای مختلف فراهم ساخته است که با ذهن و دست بازتری به فکر برندسازی باشند. با توجه به تعامل گسترده‌ای که کاربران اینترنت در شبکه‌های مختلف با یکدیگر دارند، می‌توان گفت پروسه برندسازی به تبلیغات وسیع و دیده شدن وابسته است. نکته اینجا است که هدف کسب و کارها از برندینگ چیست و با چه مفهوم و تعبیری می‌توان معنای حقیقی برندینگ را درک کرد. ممکن است این سوال برایتان پیش آید که برندهای مختلف چگونه به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند. همه ما به خوبی می‌دانیم برند به چیزی تعلق می‌گیرد که در بین عموم مردم شناخته شده باشد و از اعتبار کافی برخوردار باشد.

برندینگ
برندینگ

برند چیست؟

برند در حقیقت نام تجاری، نشان یا علامتی انحصاری است که یک شرکت، سازمان یا شخص حقیقی را معرفی می‌کند. داشتن برند یا یک نام تجاری به افراد کمک می‌کند که به تجارت و بازاریابی خود مفهوم و یا سمت و سو ببخشند و شرکت، محصول یا خود حقیقی‌شان را از دیگر رقبا متمایز سازند. برند ذهنیت و تصور مردم را نسبت به یک محصول خاص یا یک شرکت شکل می‌دهد و می‌تواند به صورت یک نام، علامت و هر چیز خاص دیگری باشد. در واقع برند به ایجاد هویت یک شرکت در بازار مرتبط با آن کمک می‌کند. تمام شرکت‌های معروفی که می‌‌شناسید به واسطه ثبت برند اختصاصی به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند و دارای مزایای رقابتی در بازار هستند. می‌توان چنین گفت که برند در بازار رقابتی به شرکت‌ها ارزش افزوده‌ای می‌بخشد که به واسطه آن می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ برسند.

قبل از این که با مفهوم برندینگ آشنا شوید باید بدانید که برند یک عنصر مجازی است و ماهیت فیزیکی ندارد. این عنصر فاکتورهای مختلف یک شرکت را به هم ارتباط می‌دهد. این عناصر یا فاکتورها شامل مدیریت، کارکنان، سهام داران و مشتری می‌شود و به تمام ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که در راستای موفقیت و رشد شرکت‌ها پیاده‌سازی می‌شود، ارزش می‌بخشد. مهم‌ترین مزیت داشتن نام تجاری برای شرکت‌ها این است که به پروسه فروش آن‌ها سرعت می‌بخشد. به این صورت که وقتی مشتری برندی را بشناسد و نسبت به محصولات آن اطلاعات کافی داشته باشد، رفع تمام نیازهای خود را در خرید از محصولات یا دریافت خدمات آن می‌یابد و بدون این که زمان خود را صرف شناخت و آزمایش محصولات مختلف کند، یک باره به سراغ برند مورد نظر رفته و محصولات آن را خرید می‌کند.

به این نکته مهم توجه کنید، ممکن است محصولات و خدمات جدیدی با نام‌های مختلف در بازار عرضه شوند اما این نام‌های تجاری مختلف به منزله برند این محصولات تعریف نمی‌شوند. بنابراین می‌توان چنین گفت که برند تاریخچه محصول و تمام تلاش‌هایی که در راستای بهبود کیفی محصولات شده است را نشان می‌دهد. برند باید در یک پروسه فرهنگ‌سازی به وسیله ابزارهای مختلف ایجاد و ماندگار شود. این ابزارها تحت عنوان ابزارهای بازاریابی و برندینگ شناخته و پیاده‌سازی می‌شوند.

 

تعریف برندینگ

برندینگ همان برندسازی است و تحت عنوان استراتژی‌های مدیریت برند تعریف می‌شود. نتیجه آن نیز آگاهی مردم نسب به نام تجاری و ارتقاء جایگاه برند در ذهن مخاطب است. این روزها در بازار محصولات مشابه بسیاری با نام‌های متعدد و برندهای گوناگون با یکدیگر در رقابتند اما آنچه که در برندسازی اهمیت دارد رسیدن به جایگاهی است که یک برند را نسبت به سایر برندها برتری می‌بخشد و هدف از پیاده‌سازی و تدوین تمام استراتژی‌های برندینگ این است که محصولات و خدمات یک شرکت در ذهن مردم مانا و ماندگار شود و کوچک‌ترین علامتی نام برند را در ذهن مردم زنده کند. این همان وجه تمایزی است که در برندسازی قدرتمند حاصل می‌شود. برندسازی به کسب و کارها ارزش بیشتری می‌بخشد و اهرم قدرتمندی برای حضور آن‌ها در میدان رقابت است.

جالب است بدانید وقتی یک شرکت به برندینگ می‌رسد و کیفیت و ارزش محصولات آن در بین مردم ثابت می‌شود، می‌تواند قیمت محصولات خود را افزایش دهد، بدون این که نگران کاهش فروش محصولات خود باشد چون قطعا مشتریان هدف نسبت به کیفیت محصولات آگاهند و محصول باکیفیت و گران را به محصولات بی‌ارزش و ارزان ترجیح می‌دهند.

عنصر تشکیل دهنده برند

عنصر اصلی تشکیل‌دهنده برند حوزه و دامنه آن است. حوزه هر برند به آن جهت بخشیده و هویت آن را مشخص می‌کند. علاوه بر آن عناصر دیگری از جمله: شخصیت، لوگو، آهنگ، شعار، طراحی و رسانه برند ساختار آن را تشکیل می‌دهند. برترین برندهای دنیا دارای شخصیت‌های منحصر به فردی هستند. احساسات، افکار و رفتار هر برند با مخاطبین هویت و شخصیت برند را می‌سازند و برترین ویژگی‌های یک نام تجاری را نشان می‌دهند. در واقع ارتباط بین مخاطبان با صاحبین برند بر اساس این شخصیت شکل می‌گیرد. برای این که بتوانید یک برند قدرتمند داشته باشید باید به معماری آن توجه کنید.  به این صورت که باید بین نام، لوگو، جلوه‌های بصری، نماد و رنگ برند یک ارتباط هدفمند برقرار کنید. این معماری می‌تواند برندهای فرعی را به هم و با برند اصلی مرتبط سازد.

یکی دیگر از استراتژی‌های ساخت برند ادبیات و شعار آن است. هر چه شعار برند موفق‌تر باشد، مادامی که برند در حال فعالیت است، شعار آن نیز در ذهن مخاطب باقی ماند و یک نام تجاری قوی می‌تواند ارزش برند را افزایش دهد. برندینگ با یک نماد شناخته شده اتفاق می‌افتد. این نماد یا لوگو نقش قابل توجهی در تبلیغات برندسازی دارد تا جایی که حتی اگر مخاطب نام برند شما را فراموش کند، با دیدن لوگو، شما را به خاطر می‌آورد. شما باید یک پیام و صدا برای برندتان داشته باشید. این صدا به برند شخصیت انسانی می‌بخشد و وقتی این صدا به گوش مخاطب برسد، سریع نام تجاری شما را تشخیص می‌هد. در نهایت نیز با توجه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی یک سایت قَدَر می‌تواند به برندینگ شما کمک بسیاری کرده و نام تجاری شما را زنده نگه دارد.

بهمن محمودی بهترین مشاور در حوزه برندینگ

بهمن محمودی
بهمن محمودی

برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی سودده و برندینگ به یک مشاور برندینگ متخصص برای آشنایی با خدمات دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید. برای این منظور می‌توانید وارد سایت بهمن محمودی شده و بهترین و باکیفیت خدمات واستراتژی‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار و برندسازی را از ایشان دریافت کنید.

https://bahmanmahmoudi.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا