سلامت

نشانه های بیماری نقرس چیست؟ 11 راه درمان نقرس دست، پا و گوش

فهرست مطلب

یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیاری از افراد را با خود درگیر کرده بیماری نقرس است. بیماری نقرس نوعی آرتروز و التهاب عضلانی بوده که در قسمت‌های مختلف بدن همچون دست، مچ دست‌وپا، زانو و گوش ایجاد می‌شود. با پیشرفت علم و تحقیقات گسترده همچنان علت این بیماری ناشناخته مانده، اما مشخص‌شده که سطح بالای اسید اوریک خون یکی از دلایل اصلی بروز نقرس در افراد است.

امیدواریم بامطالعه این مقاله اختصاصی تألیف شده از سوی بلاگ سایت فاوینو نکات جدیدی به دانستنی‌ها شما افزوده گردد و در طی سالیان زیادی از آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید از پست‌های دیگر سایت بوفچه مون هم بازدید نمایید.

علائم نقرس چیست؟

علائم نقرس بدون هشدار قبلی، به‌صورت ناگهانی و اغلب در نیمه‌شب بروز می‌دهند. علامت اصلی نقرس درد مفصلی شدید است که گاه این درد بر روی پا احساس شده و با ناراحتی، التهاب و قرمزی همراه است. بااینکه نقرس به‌صورت متداول مفصل بزرگ شست پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما می‌تواند زانو، آرنج، مچ دست و انگشت‌ها را نیز مبتلا سازد. درد نقرس بسیار طاقت‌فرسا است.

بیماری نقرس
بیماری نقرس

عوارض نقرس

خطرات نقرس جدی است و عوارض نقرس می‌تواند بیماری‌های مزمنی مانند موارد زیر باشد:

سنگ‌های کلیوی

درصورتی‌که کریستال‌های اورات در مجاری ادراری تجمع یابند، می‌توانند به سنگ‌های کلیوی تبدیل شوند.

 نقرس عودکننده

برخی افراد تنها یک حمله  نقرس را تجربه کرده‌اند. دیگر افراد بازگشت‌های مکرری از این بیماری را تجربه می‌کنند که به‌صورت تدریجی به مفاصل و بافت‌های اطراف آن‌ها آسیب می‌رساند.

انواع بیماری نقرس

موارد زیر مراحل مختلف پیشرفت بیماری نقرس پا هستند.

 هیپر اوریسمی بدون علامت

امکان دارد، میزان اوریک‌اسید خون یک فرد بالا برود اما فرد بدون علامت باشد. در این مرحله بااینکه کریستال‌های اورات در حال رسوب در بافت‌ها بوده و به آن‌ها آسیب خفیفی می‌رسانند اما نیازی به درمان نیست. به این افراد توصیه می‌شود که اقداماتی را جهت رفع هرگونه عامل احتمالی تجمع اوریک‌اسید انجام دهند.

 نقرس حاد

این مرحله هنگامی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اورات به‌صورت ناگهانی رسوب‌کرده و سبب ایجاد التهاب و درد شدید شده‌اند. این حمله ناگهانی معمولاً پس از گذشت ۳ تا ۱۰ روز فروکش می‌کند. گاهی اوقات حملات می‌توانند به‌وسیله وقایع استرس‌زا، مصرف دارو و الکل یا مصرف بیش‌ازحد مواد پروتئینی یا آب‌وهوای سرد آغاز شوند.

  • نقرس فاصله‌ای

این مرحله در حین حملات حاد نقرس است که بیمار علائمی ندارد.

  • نقرس مزمن

با تجمع طولانی‌مدت اسید اوریک، آسیب دائمی به مفاصل وارد می‌شود. آرتروز نقرس در این مرحله بسیار دردناک است ، اما بسیار نادر است که افراد به این مرحله پیشرفت کنند.

شکل پا در بیماری نقرس
شکل پا در بیماری نقرس

راه درمان نقرس چیست؟

بر مبنای طب سنتی بیماری نقرس بر اساس سوء مزاج موجود در مفصل طبقه‌بندی می‌شود؛ سوء مزاج‌های مفصلی به‌طورکلی به دودسته کلی ساده و مادی تقسیم می‌شود و نقرس در گروه سوء مزاج‌های مادی مفصل قرار می‌گیرد، سوء مزاج‌های مادی مفصل شامل بلغمی، سوداوی، صفراوی و دموی هستند، اما می‌توان آن‌ها را به دو گروه کلی سرد و گرم طبقه‌بندی کرد.

از ساده‌ترین علائم تشخیصی در این سوء مزاج‌ها می‌توان به این مورداشاره کرد که در اغلب موارد درد‌های مفصلی ناشی از سوء مزاج‌های سرد با سرما بدتر می‌شوند و با گرما درد کاهش می‌یابد و برعکس در سوء مزاج‌های گرم بیماری با گرما تشدید می‌شود و با سرما تسکین می‌یابد، اگرچه در بعضی موارد مانند مواردی که هر دو سوء مزاج گرم و سرد هم‌زمان موجودند، تشخیص نوع سوء مزاج به این سادگی نیست و نیاز به دانش تخصصی طب سنتی دارد.

درمان‌های خانگی معجزه‌آسا برای نقرس

سرکه سیب طبیعی که اغلب برای درمان سردرد و اسید معده استفاده می‌شود. در درمان نقرس و آرتریت  نیز مؤثر است.  اسیدیته در سرکه سیب به از بین بردن درد حاد کمک شایانی می‌کند همچنین با افزودن عسل می‌توان به کاهش التهاب کمک کرد.

طرز تهیه دارو نقرس با سرکه سیب

کافی است که  یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب تصفیه نشده را در یک لیوان آب ریخته و دو تا سه بار در روز آن را بنوشید.  اگر این درمان مفید و مؤثر واقع شد می‌توانید مصرف سرکه سیب را تا دو قاشق غذاخوری افزایش دهید.

 معجزه شگفت‌آور زنجبیل در نقرس

خواص ضدالتهابی موجود در ریشه زنجبیل می‌تواند در تسکین درد و التهاب مؤثر باشد. راه‌های بسیاری برای استفاده از ریشه زنجبیل در درمان نقرس وجود دارد.

روش‌های درمان نقرس با زنجبیل

مقدار مساوی از پودر شنبلیله، پودر زردچوبه و پودر ریشه زنجبیل را کرده و یک قاشق چای‌خوری از این مخلوط را همراه با آب گرم دو بار در روز مصرف کنید. می‌توانید یک نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و مخلوط آن را به حداقل یک‌بار در روز بنوشید. کافی است ریشه زنجبیل را در غذاهای خود اضافه  و یا یک‌تکه خام آن را در روز مصرف کنید. پودر ریشه زنجبیل را با کمی آب ترکیب کرده و به‌صورت خمیر درآورید، سپس  این خمیر را روی بر روی منطقه آسیب‌دیده ماساژ داده و حدود نیم ساعت صبر کنید. کافی است این کار را یک‌بار در روز انجام دهید.

مسکن طبیعی برای بیماری نقرس

یکی از عوامل مهم ابتلا به نقرس افزایش اسید اوریک در بدن است. جوش‌شیرین می‌تواند به کاهش میزان اسید اوریک و تسکین درد کمک کند.

طرز تهیه مسکن خانگی برای درمان نقرس:

مخلوط نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین  را در یک لیوان آب و حداکثر چهار بار در روز و به مدت دو هفته مصرف کنید تا نقرس و دردهای ناشی از آن تسکین پیدا کند البته اگر سن شما بالای 60 سال است نباید بیش از سه بار در روز آن را بنوشید. افراد دارای فشارخون بالا از این روش درمانی استفاده نکنند.

آب‌لیمو دردهای نقرس را در کمتر از چند ثانیه درمان می‌کند.

برای رهایی از درد نقرس باید بدن را قلیایی کرده و اسید اضافی در جریان خون را خنثی‌سازی کنید. این روش به‌آسانی با کمک آب‌لیمو تازه و جوش‌شیرین انجام می‌شود. همراه با آب‌لیمو می‌توان از میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C نیز برای تقویت بافت‌های بدن استفاده کرد.

 طرز تهیه آب لیمو برای کم شدن درد نقرس:

روش اول: آب یک عدد لیمو را با یک نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین مخلوط کرده و اجازه داده چند ثانیه در یک وضعیت باقی بماند تا حالت جوشیدن و کف کردن محلول از بین برود. کافی است که این مخلوط  را در یک لیوان آب ریخته و بلافاصله آن را بنوشید.

روش دوم: یکی دیگر از روش‌ها اضافه کردن آب نصف یک عدد لیمو به یک لیوان آب و نوشیدن آن سه بار در روز است.

مصرف کرفس برای درمان نقرس

کرفس خاصیت ضد التهابی دارد و از فعالیت آنزیمی به نام xanthine oxidase جلوگیری می‌کند. این آنزیم اسید اوریک تولید می‌کند. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد عصاره کرفس منجر به کاهش اسید اوریک می‌شود.

گیلاس خوشمزه نقرس را فراری می‌دهد.

گیلاس شیرین یا  ترش به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند در درمان نقرس بسیار مفید باشد. این میوه حاوی آنتوسیانین بوده که می‌تواند التهاب را کاهش داده و عوارض و دردهای نقرس  را به حداقل می‌رساند.

برای بیماران مبتلا به نقرس، خوردن 15 تا 20 عدد گیلاس در روز بسیار توصیه می‌شود. برای نتایج بهتر روز خود را با خوردن گیلاس شروع کنید. روش دیگر که در درمان این بیماری مؤثر بوده  نوشیدن روزانه یک لیوان آب گیلاس است البته برای افزایش خاصیت آن می‌توانید چند حبه سیر خردشده به آن اضافه کنید.

درمان نقرس با روغن‌زیتون

روغن‌زیتون حاوی چربی‌های سالم است که بر روی تورم مفاصل در نقرس و آرتروز اثر ضدالتهابی دارد. پلی فنول‌های موجود در روغن‌زیتون مسئول این خاصیت مفید هستند. گنجاندن روغن‌زیتون یا سایر روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی منظم به بیماران نقرس توصیه می‌شود. استفاده از این روغن را در تمام سالادها و غذاهای دیگر خود شروع کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. روغن‌زیتون همچنین با فعالیت آنتی‌اکسیدانی خود به دفع سمومی که ممکن است در داخل بدن ایجاد شوند ، کمک می‌کند.

روغن زیتون
تصفیه روغن

درمان نقرس یک فنجان آناناس

آناناس را به‌تنهایی یا همراه با سایر میوه‌های سالم برای نقرس بخورید. در روز 2-4 وعده آناناس بخورید. آناناس حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهابی دارد و برای التهاب مفصل مفید است. این آنزیم همچنین به تجزیه رسوبات اسید اوریک کمک می‌کند.

درمان بیماری نقرس با ماست

یک فنجان ماست ساده را به همراه وعده‌های غذایی یا به‌تنهایی میل کنید. در روز 2-3 وعده بخورید. معروف است که ماست و سایر محصولات لبنی میزان اسید اوریک را در بدن کاهش می‌دهند. البته قبل از استفاده از هر یک از روش‌های درمانی فوق ، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کند که هیچ‌یک از این‌ها با داروهایی که برای درمان نقرس تجویز کرده‌اید تداخل ندارد.

حمام کردن با این نمک در درمان نقرس معجزه می‌کند.

نمک اپسوم یک ماده مفید برای درمان خانگی نقرس و دیگر اشکال آرتریت بوده و در بهبود عملکرد قلب و فشارخون بالا مؤثر است. کافی است در آب گرم مقداری از این نمک را ریخته و عضو دردناک را در آن قرار داده یا برای حمام کردن از این روش استفاده کنید.

آمار ابتلا به نقرس در زنان و مردان

بر اساس آمار‌های موجود تعداد مبتلایان به بیماری نقرس در هر هزار نفر شانزده مرد و تنها سه زن است؛ اغلب مبتلایان به نقرس را مردان میان‌سالی تشکیل می‌دهند که اضافه‌وزن دارند و به‌طورمعمول در پیشینه فامیلی آن‌ها ابتلا به این بیماری دیده می‌شود.

اکثر افرادی که به نقرس مبتلا هستند از درد مفصل انگشت شست پا شکایت می‌کند حال‌آنکه بیماری نقرس برای حمله تنها به این مفصل بسنده نکرده و می‌تواند کلیه مفاصل شامل زانوها، مچ‌ها و آرنج را درگیر کند، البته خبر مسرت‌بخش اینکه حمله نقرسی بیشتر در یک‌زمان و تنها یک مفصل را نشانه می‌گیرد.

این حملات و درد‌های حاد ناشی از آن در افراد مسن‌تر به‌گونه‌ای است که گویی بیش از یک مفصل درگیر بیماری شده است و این موضوع هنگامی محسوس‌تر است که یکی از انگشتان دست را مبتلا کند، مطابق آمارها، نقرس مفاصل انگشتان دست در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

ورم دست در بیماری نقرس
ورم دست در بیماری نقرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا