سلامت

درمان سنتی حمله پانیک

فهرست مطلب

حمله پانیک چیست

حمله پانیک (به انگلیسی: Panic attack) هم گفته می‌شود، نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانیِ وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود.

پانیک
پانیک

این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند، با علایمی چون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس و فشردگی در قفسهٔ سینه، لرزش، احساس ازدست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است.

این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکته قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند.

پانیک یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در تمام سنین دیده می‌شود اما شایع‌ترین سن بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.

پانیک به صورت حملات اضطراب بروز می‌کند که معمولاً با نشانه‌های زیر شناخته می‌شود:

  1. معمولاً طول مدت حمله حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است
  2. در هر یک از حملات، احساس شدید اضطراب، ترس و نگرانی بروز می‌کند و در مدت چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.

 

آیا این حملات خطرناک و کشنده است؟

خیر. حملات پانیک منجر به مرگ نمی‌شود اما به خصوص در صورت شدید بودن علائم عوارضی دارد که ممکن است در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد نماید و حتی در مواردی وی را از انجام کار روزانه باز دارد.

این عوارض می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. ترس از محیط‌هایی مانند اتوبوس، مترو و سایر مکان‌های شلوغ. بیمار نگران است در صورت بروز این حملات نتواند از آن مکان‌ها و پر ازدحام فرار کند. از این رو از محیط‌های فوق اجتناب می‌کند.
  2. مراجعه مکرر به اورژانس در تمام وقت شبانه روز در صورت بروز حمله
  3. مراجعه به پزشکان متعدد و انجام آزمایشات مکرر پزشکی برای اطمینان از سلامت جسمانی

درمان بیماری پانیک

با هر دو روش دارویی و غیر دارویی می‌توان از بروز این حملات پیشگیری نمود.

استفاده توأم از روش‌های دارویی و غیر دارویی برای کنترل بیماری مفید تر است لیکن در هر شرایط استفاده از دارو اطمینان بخش تر است

  • برای درمان دارویی از گروه‌های مختلف دارویی و ترکیب آنان می‌توان استفاده کرد. گروه‌های دارویی مانند آلپرازولام و کلونازپام به علت تأثیر سریع آنها در ابتدای درمان بسیار مؤثر می‌باشند ولی باید توجه داشت که پس از کنترل حملات هر چه زودتر و با نظم معین باید به تدریج کم شده و قطع شوند.
  • گروه داروهای فلاکستین، سیتالوپرام، پاروکستین از داروهای مؤثر و مفیدی هستند که لازم به مدت طولانی‌تری ادامه یابند.
  • درمان‌های غیر دارویی مؤثر شامل آرام سازی بدن و شناخت درمانی که بر اساس نیاز بیمار می‌توان استفاده نمود

تا کی باید درمان ادامه یابد؟

از آنجایی که خطر عود بیماری در صورت قطع بی موقع دارو بیش از ۶۰% است، از این رو بهتر است حتی پس از کنترل کامل حملات پانیک نیز درمان را ادامه داد.

  • طی ۱ تا ۳ هفته از شروع درمان حملات کم و حتی قطع می‌شوند.
  • برای کنترل کامل حملات، لازم است درمان ۳ تا ۶ ماه ادامه یابد.
  • برای پیشگیری از عود بیماری توصیه می‌شود درمان تا یک سال ادامه یابد. البته پس از کنترل بیماری مقدار و تعداد داروها کم خواهد شد ولی بهتر است بر اساس نظر پزشک خود، داروها تعدیل شوند.

فراوانی این بیماری در مناطق مختلف:

در علم همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی با توجه به بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته، فراوانی این بیماری در مناطق مختلف متفاوت است.۳ درصد (اروپا) و ۱۱ درصد (ایالات متحده).

به عبارت دیگر حملات پانیک با یکسری از علایم سوماتیک از جمله تپش قلب و تاکیکاردی و تنگی نفس و احساس اختناق و غیره همراه است، غالباً بیماران پانیک را به درمانگاه های طبی می کشاند. براین اساس پژوهش‌هایی صورت گرفته است که شیوع حملات پانیک و میزان اضطراب بیماران تحت آزمایش عملکرد ریوی مورد بررسی قرار می دهد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های دموگرافیک،اضطراب اسپیلبرگرو حمله هراس از سری پرسشنامه های SADS بوده است.

یافته های حاصله از این پژوهش مشخص میکند که ۴۲/۵۰ درصد یعنی حدود ۵۸ نفر از ۱۱۵ بیمار مراجعه کننده، حملات پانیک را تجربه کرده اند. اما از نظر بیماری ریوی بین افرادی که حملات پانیک را تجربه کرده بودند و کسانی که چنین تجربه ای نداشتند اختلاف معنی داری به دست نیامد و از نظر میزان اضطراب و برآورد شخصی فرد از میزان اضطراب خود، اختلاف معنی داری بین افراد با حمله پانیک و غیر پانیک به دست آمد و مشخص شده افراد مراجعه کننده از میزان اضطراب بالایی برخوردار بودند.

پرسشنامه دیگری در اختیار بیماران قرار گرفت که پرسشنامه حملات هراس نامگذاری شده بود، در پاسخ به اولین سوال این پرسشنامه که این چنین بیان شده بود «آیا هیچ وقت حمله ای داشته اید که در موقعیت هایی که بیشتر مردم نمی ترسند ناگهان دچار وحشت، ترس، اضطراب یا ناراحتی شوید؟» ۳/۷۹ درصد افراد پانیک به این سوال پاسخ مثبت دادند و در پاسخ به دومین پرسش حملات هراس آیا هیچ وقت حمله ناگهانی خود به خودی داشته اید که ضمن آن ناگهان دچار وحشت، ترس، اضطراب، یا ناراحتی شوید؟» ۲/۸۶ درصد افراد پانیک به این پرسش، پاسخ مثبت دادند و ۸/۳۴ درصد به هر دو سوال پاسخ مثبت دادند.

بر اساس این پرسشنامه ۵۸ نفر حمله پانیک داشتند که از بین آنها ۷۸% تپش قلب، ۷۵% تنگی نفس، ۸/۶۳ درصد احساس درد و فشار در قفسه سینه، ۵/۶۵ درصد تعریق زیاد و ۶۲ درصد احساس لرز و تکان گزارش کرده بودند.

در چندین مطالعه جداگانه نشان داده شده است که حمله پانیک در بیماران آسمی شیوع بالایی داشته است با توجه به اینکه این بیماران جزء بیماران با مشکلات ریوی هستند.

مصرف سیگار در بیماران دارای مشکلات اضطرابی،بالاتر از افراد عادی میباشد و در مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که سیگار کشیدن روزانه، خطر ایجاد اولین حمله پانیک را افزایش میدهد و به عبارتی بیماری ریوی ممکن است یکی از مکانیسم هایی که فرد سیگاری را به سمت حملات پانیک سوق می دهد. در مطالعات دیگری مشخص شده است که علایم پانیک در بیمارانی که نشانه‌های اختلال ریوی را دارا هستند و شخص را به سمت یک تشخیص نادرست با یک درمان اشتباه سوق می دهد.

تدابیر لازم جهت کاهش یا دفع حمله پانیک از نظر طب سنتی:

در مبانی طب سنتی، حفظ سلامت روان و نفس از دو بُعد، مورد توجه قرار میگیرد، بُعد اول محافظت در برابر اعراض و عوامل خارجی که روح انسان را به مخاطره می‌اندازد، مانند غم، استرس و غیره و بُعد دوم، محافظت در برابر عوامل داخلی که آسیب به نفس می رساند، مانند دلمشغولی یا ذهن مشغولی.

برای مقابله با این عوامل تدابیری نیاز است از جمله این که در حالت سلامت نفس و روان، این تمرین را انجام می دهیم، دنیا بر وفق مراد ما نیست،تمام مسائل در این دنیا با تلخی و رنج همراه است،بر این موضوع باید اطمینان قلبی حاصل کنیم که با تمرین تفکر و اندیشه و دقت نظر در دنیا این اطمینان قلبی حاصل خواهد شد.

هر فردی بنیه نفسانی خود را در آستانه تحمل سختی ها و گرفتاری های خود بشناسد و با شناخت آنها چاره اندیشی لازم را انجام دهد.

با توجه به اینکه انسان همواره در معرض آسیب‌های نفسانی قرار دارد پس باید تدابیر اِعاده سلامت نفس را هم بداند. جوهر نفس نسبت به جوهر جسم از لطافت بیشتری برخوردار است، لذا دانستن تدابیر اِعاده سلامت نفس مهمتر است. جسم در معرض آفت و آسیب قرار گرفته، که اِعاده آن با غذا و دواست، اما در آسیب نفس اِعاده با هم جنس آن است و غذا و دوا سهم کوچکی را دارند، لذا فرد باید به مساله نفس خود آگاه باشد و مراقبت نماید تا دچار بیماری های نفسانی نشود. همچنین نقش طبیب خوب و شخص ثالث خوب در کنار فرد، برای مداوای بیماری های نفسانی مهم است، زیرا افراد و انسان ها، معمولاً از دیگران نسبت به خود پذیرش و مقبولیت سخن بیشتری دارند، فرد اگر گرفتار یک عارضه و آسیب نفسانی باشد، دیگر در فکر کردن ناتوان است لذا باید فرد سالمی او را در تدابیر همراهی کند. اعراض نفسانی منفی روح و قوای بدنی و نفسانی را تضعیف می کند و نهایتاً باعث بیماری میشود.

در مبانی طب سنتی معمولا نشانه های حملات پانیک از جمله اضطراب، تنش فکری، تپش قلب و غیره را میتوان در افراد مبتلا به سوء مزاج صفرا یا گرم و خشک مشاهده کرد که طب سنتی تدابیر لازم را جهت کاهش این علایم در نظر گرفته است. ازجمله این تدابیر، پرهیزات و توصیه های است، مانند پرهیز از مصرف گوشت پرندگان کوچک، تخم مرغ سفت یا نیمرو شده، میگو، شتر و شترمرغ، به دلیل اینکه از جمله غذاهای غلیظ هستند، غلظت خون می آورد و برای قلب مضرند، و همچنین غذاهایی مانند فسنجان شیرین و غذاهای چرب و سرخ شده نیز مضر میباشد. سبزیجاتی مانند فلفل سبز و قرمز، سیر، پیاز، جعفری، تره، شاهی، کرفس، مرزه، ترخون، از جمله پرهیزاتی است که مبانی طب سنتی برای جلوگیری از تنش فکری و اضطراب در نظر گرفته است.

مصرف دمنوش هایی مانند پونه، نعنا، کاکوتی، چای کوهی، اسطوخودوس، سنبل الطیب، بهار نارنج نیز ممنوع می‌باشد.

درمان قطعی حمله پانیک با طب سنتی (درمان سریع و خانگی)

روش درمان حمله پانیک با طب سنتی

در طب سنتی ما بر این اعتقادیم که بهترین روش درمان پانیک ، حذف سمومی در خون است که باعث می شود مغز دستورات اشتباه به بدن صادر کند که این دستورات اشتباه شامل : اضطراب ، افسردگی و تپش قلب و … می شود . شما در روش درمانی ما بین 2 تا 6 ماه داروی گیاهی مصرف می کنید و رژیم غذایی مخصوص حمله پانیک که همراه با دارو ارسال می شود را رعایت می کنید . شما در دو ماهه اول درمان که دارو به دستتان میرسد و شروع به مصرف می کنید ، حمله پانیک قطع می شود و در دوماهه بعد حالاتی مانند اضطراب ، ترس و افسردگی به حداقل می رسد . در این زمان تصمیم میگیریم که برای دوماهه سوم باز داروی گیاهی بدهیم یا نه . اگر فرد برای قطع داروی اعصاب وسواس داشته باشد پس سعی میکنیم که دوماهه اخر را به قطع داروی اعصاب اختصاص دهیم و در انتها برای همیشه پانیک را ریشه کن می کنیم که به شکلی غیر قابل بازگشت باشد و فرد به زندگی عادی بازگردد .

داروهای گیاهی که برای شما تجویز می کنیم هرکدام ترکیب چندین گیاه دارویی هستند به طور مثال ترکیباتی همچون : افتیمون ، منداب ، بابونه و … است که هیچ کدام از این گیاه ها عوارض جانبی خاصی ندارد و امکان استفاده از داروی گیاهی در حین استفاده از داروی اعصاب نیز امکان پذیر است .

فرق درمان سنتی حمله پانیک با طب نوین

در پزشکی نوین دیدگاه و نحوه عملکرد بیشتر بر اساس علائم ظاهری فرد است و می خواهند با علائم بیماری می جنگند و می خواهند به زور علائم حمله هراس را برطرف و کنترل کنند . یعنی اگر مغز سروتونین و اندروفین رو ترشح نمیکنه ، با قرص هایی به زور باعث ترشح هورمون های سروتونین یا همان هورمون شادی را ترشح کند . ولی در طب سنتی ما بدن را به حالت قبل از بیماری برمیگردانیم ، که مغز به صورت طبیعی سروتونین و اندروفین را ترشح کند و کل حالات و علائم پانیک که در پایین تر مقاله نوشته شده را با گیاه دارویی از بین میبریم .

درمان پانیک و رهایی از حملات عصبی با 13 روش خانگی و گیاهی

حمله پانیک: دارو، درمان قطعی و سنتی، تست تشخیص، عوامل تشدید کننده، عوارض بعد از حمله / حمله هراس در خواب / پانیک و ازدواج

حمله پانیک : در این مقاله از بخش روانشناسی و روانپزشکی در وب سایت نایریکا به حمله پانیک, حمله پانیک چیست, حمله هراس در خواب, داروی پانیک چیست, درمان قطعی پانیک, تست تشخیص پانیک, درمان سنتی حمله پانیک, عوارض بعد از حمله پانیک, عوامل تشدید کننده حملات پانیک, پانیک و ازدواج, حملات پانیک و تیروئید, خداحافظی با پانیک, حمله هراس چیست, حمله هراس, رهایی از پانیک, موثرترین دارو برای پانیک, داروی بیماری پانیک چیست می پردازیم.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/24480/درمان-سنتی-حمله-پانیک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا