آشپزیترفند

طرز تهیه کاپوچینو خوشمزه با دستگاه قهوه ساز در منزل

فهرست مطلب

طرز تهیه کاپوچینو خوشمزه با دستگاه قهوه ساز در منزل

مصرف نوشیدنی‌های گرم در تمام سال به‌خصوص فصل پاییز و زمستان طرفداران داشته و انواع نوشیدنی گرم مانند: چای، قهوه، نسکافه و کاپوچینو علاقه‌مندان خاص خود را دارند. با یادگیری تهیه کاپوچینو به‌عنوان نوشیدنی گرم و خوش‌مزه در منزل، موجب خوشحالی اعضاء خانواده شده و همچنین مهارت خود در تهیه کاپوچینو کافی شاپی در منزل را به رخ مهمان‌ها بکشید. جهت آماده‌سازی کاپوچینو نیاز به قهوه اسپرسو یا قهوه ترک خواهید داشت.

البته تهیه کاپوچینو با قهوه ترک باب میل افراد بیشتری بوده و بهتر است از آن استفاده نمایید. در این مقاله در رابطه با طرز تهیه کاپوچینو خوشمزه با استفاده از دستگاه قهوه ساز اطلاعاتی جامع در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورت علاقه به آشنایی با کاپوچینو و فرآوری آن در منزل تا انتهای این مطلب با بلاگ  آموزش نوشیدنی گرم سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

تهیه کاپوچینو
تهیه کاپوچینو

کاپوچینو چیست؟

طبق اسناد مکتوب و شفاهی اضافه کردن شیر به نوشیدنی قهوه برای اولین بار در قرن 17 میلادی در اروپا شکل گرفت. Kapuziner معروف‌ترین نوشیدنی آن زمان در قهوه‌خانه‌های وین اتریش سرو شده و به‌عنوان پدر کاپوچینو شناخته شده است. شیر، شکر و قهوه را به‌همراه ادویه‌های خاصی در این نوشیدنی ترکیب کرده و در میان مردم اروپا طرفداران خاص خود را داشت. کاپوچین نام فرقه‌ای مسیحی بوده و تشابه رنگ قهوه‌ای روشن و تیره لباس اعضاء این فرقه با نوشیدنی تولید شده، نام کاپوچینو را برای این نوشیدنی گرم انتخاب شد.

قهوه اسپرسو را با میزان مشخص از شیر بخارپز شده ترکیب کرده و سپس با استفاده از پودر شکلات یا کاکائو آن را تزئین کنید. کاپوچینو در چند دهه اخیر در سطح جهان گسترش یافته و عده زیادی از مردم گمان به مدرن بودن آن دارند. اما این نوشیدنی در طی چند قرن گذشته در ایتالیا تولید شده و به اشکال مختلف مورد سرو قرار گرفته است.

تفاوت موکا، هات چاکلت، لاته و کاپوچینو

با یک تعریف درست و صحیح از موکا، هات چاکلت، لاته و کاپوچینو به‌درک درستی از تفاوت و شباهت‌های میان این چهار نوشیدنی گرم خواهید رسید. موکا یا کافی موکا، یک شکلات داغ قوی با یک شات اسپرسو و شیر بخارپز است. در طرز تهیه موکا از قهوه اسپرسو و شکلات داغ به اندازه یکسان استفاده شده و به میزان یک پنجم آن‌ها از شیر داغ استفاده خواهد شد.

هات چاکلت نوشیدنی داغی که از شکلات به شکل رنده شده، پودر کاکائو و شیر گرم تشکیل شده است. در صورت تمایل به مصرف با طعم شیرین از مقداری شکر بهره ببرید. در صورت عدم‌دسترسی به شیر می‌توانید آب را جایگزین آن کنید. لاته و کاپوچینو بسیار شبیه به هم بوده و در بیش‌تر اوقات افراد این دو نوع نوشیدنی قهوه را شبیه به هم درست خواهند کرد. قهوه کاپوچینو که از سه لایه تشکیل شده است.

لایه اول کاپوچینو یک شات اسپرسو بوده و یک شات شیر جوشیده برای لایه میانی استفاده و لایه سوم آن یک شات شیر کف کرده است. تمامی این لایه‌ها به‌ترتیب در یک فنجان 150 تا 180 میلی‌لیتری ریخته خواهد شد. قهوه لاته نیز از سه لایه تشکیل شده؛ لایه اول آن یک شات اسپرسو، لایه میانی یک و نیم شات شیر جوشیده و لایه سوم: نیم شات شیر کف کرده است. تفاوت میان قهوه کاپوچینو و لاته در نیم لایه فوم شیر (شیر جوشیده) است. البته لیوان لاته بزرگ‌تر از فنجان کاپوچینو خواهد بود.

تهیه کاپوچینو
تهیه کاپوچینو

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه قهوه ساز

برای تهیه کاپوچینو خوشمزه با دستگاه قهوه‌ساز ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید:

  • ماگ یا فنجان قهوه
  • قهوه آسیاب شده مخصوص اسپرسو

*قهوه آسیاب شده مصرفی متعلق یه قهوه ترک نباشد!!

پس از تهیه مواد بالا به ‌مرحله آماده‌سازی کاپوچینو با دستگاه قهوه‌ساز زیگما رسیده و مراحل تهیه کاپوچینو به‌شرح زیر است:

  1. با دستگاه قهوه‌ساز زیگما، شات اسپرسو را آماده کنید.
  2. پیچر (ظرف مخصوص شیر) را به‌اندازه یک سوم با شیر پر کرده و نازل بخار را به‌مدت 8 تا 10 ثانیه زیر سطح شیر قرار دهید.
  3. اکنون نازل را داخل شیر قرار داده تا دمای آن به عدد 65 درجه سانتی‌گراد برسد.
  4. با چند ضربه محکم به پیچر، حباب‌های موجود در شیر را از بین ببرید تا کف حاصل از شیر حالت فشرده و سفت شود.
  5. کف شیر از وسط فنجان آرام بر روی قهوه اسپرسو اضافه کرده و تا جای‌که یک لایه ضخیم از کف شیر بر روی قهوه ایجاد شود.

*پیچر حاوی شیر را در صورت عدم‌نیاز در یخچال قرار دهید. جهت ایجاد کف بیشتر و بافت بهتر در شیر آن را در یخچال قرار دهید تا به اندازه لازم سرد شود. همچنین کاپوچینو تولیدی حاوی یک سوم قهوه اسپرسو و دو سوم کف شیر باید باشد.

آماده‌سازی و تهیه کاپوچینو روی گاز و بدون دستگاه

برای تهیه کاپوچینو بر روی گاز و بدون دستگاه باید از قهوه ترک و قهوه‌جوش استفاده شود. جهت آماده‌سازی کاپوچینو روی گاز مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا قهوه ترک را به کمک قهوه‌جوش بر روی گاز آماده کنید.
  2. 120 میلی‌گرم شیر را با یک دماسنج در شیرجوش، بر روی گاز قرار دهید.
  3. بعد از رسیدن دمای شیر به 65 تا 68 ‌سانتی‌گراد، به کمک هم‌زن دستی، شیر را تا جایی‎که به یک کف غلیظ تبدیل شود، هم بزنید.
  4. قهوه ترک را در یک فنجان ریخته و در ادامه کف شیر را به آن اضافه کنید.

فوت و فن تهیه کاپوچینو

  • میزان و مقدار شکر کاملا بستگی به‌ذائقه شما دارد.
  • در صورت تمایل با کمی پودر دارچین یا کاکائو طعم بهتری به کاپوچینو خود داده و آن را تزئین کنید.
  • امروزه بسیاری از مردم از شیر گرم برای ایجاد طرح هنری بر روی کاپوچینو بهره خواهند برد؛ زیرا کف و فوم شیر خیلی کاربردی ندارد.
  • اگر طعم شیر را دوست ندارید؛ یک قاشق چای‌خوری خامه را جایگزین شیر کنید.
  • ماگ یا فنجان قهوه انتخابی برای تهیه کاپوچینو را از نوع کم عمق و عریض انتخاب کنبد.
تهیه کاپوچینو
تهیه کاپوچینو

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به‌پرسش‌های شما در رابطه با تهیه کاپوچینو خوشمزه با دستگاه قهوه ساز در منزل پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله و شکل گیری سوال جدید آن را از بخش نظرات همین مطلب با ما در میان گذاشته تا جواب مناسب خود را پیدا کنید.

چگونه با اسپرسو ساز کاپوچینو درست کنیم

جهت یادگیری و طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز، به متن اصلی مقاله مراجعه کنید. همچنین امکان حضور در دوره‌های آموزش نوشیدنی گرم دانش و مهارت را خواهید داشت.

آیا با قهوه ترک میشه کاپوچینو درست کرد

در دستور اصلی کاپوچینو، قهوه مصرفی اسپرسو یا اسپرسو دبل بوده؛ اما با قهوه ترک نیز می‌توان یک کاپوچینو خوشمزه درست کرد و لذت برد.

تاثیر کاپوچینو بر زنان باردار

کاپوچینو، قهوه، اسپرسو و تمام نوشیدنی‌های دارای کافئین اثر منفی در امر باروری و سبب سقط جنین بر زنان باردار تاثیر منفی خواهند گذاشت.

چگونه طرز تهیه انواع نوشیدنی گرم با قهوه را یاد بگیرم؟

دوره نوشیدنی گرم و باریستا سایت دانش و مهارت محلی مناسب جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع دمنوش، قهوه و نوشیدنی‌های کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شده و گواهینامه بین‌المللی دو زبانه از دانشگاه نورث وست دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا