آشپزی

آشنایی با اهمیت تغذیه و آموزش آشپزی

سیاست و استراتژی دهکده جهانی پروش نیروی انسانی ماهر و خبره است ، لذا از تقسیم بندی مهارت ها به صورت خرد پرهیز نموده و تنها در دو سطح آموزش آشپزی خود را ارائه می نماید.

دوره آشپزی ملل ، شامل توانایی و مهارت آشپزی تمامی ملل و کل وعده های غذایی لذا برای این منظور کافی است به اطلاعات جامع دوره آشپزی بین‌الملل رجوع کنید.

دوره سر آشپز ، ضمن آموزش مهمانداری و هتلداری ، از حمل تا سرو غذا ، همه مهارت ها و دانش اولیه تا پیشرفته لازم برای عملیات تولید مواد غذایی تجاری را در بر می گیرد.

آموزش آشپزی
آموزش آشپزی

آشپزی

بدن انسان برای ادامه حیات طبیعی خود نیازمند مقادیر مشخصی از مواد ضروری خواهد بود. مواد مورد نیاز فعالیت جسمی، مغزی و رشد بدن از طریق خوردن و آشامیدن انواع محصول غذایی تامین خواهد شد. اشخاص با ذائقه و سلیقه غذایی متفاوت نیازمند سبک متنوعی از آشپزی خواهند بود. به طور مثال مردم کشورهای شرق آسیا مانند: چین، فیلیپین، ژاپن و کره جنوبی حتی از گوشت حشرات و حیواناتی مانند: سوسک، مارمولک و حتی سگ هم در رژیم غذایی خود استفاده خواهند کرد.

کشورهای اروپایی از گوشت حیواناتی مثل: خوک استفاده کرده؛ اما کشورهای مسلمان، گوشت‌های حلال دام و طیور را مورد مصرف قرار خواهند داد. این شرایط خاص و متفاوت تنها برای شاخصه استفاده از گوشت در انواع رژیم غذایی مردم جهان بوده و برای غذاهای دریایی، گیاهان خوراکی درکنار انواع  غذای سنتی و بومی نیز صدق خواهد نمود. برای آشنایی مفصل با اهمیت آشپزی، آشنایی با غذاهای مختلف و بهترین مسیر سرآشپز شدن تا انتهای این مقاله همراه بلاگ آشپزی سایت دانش و مهارت باشید.

آشنایی با اهمیت تغذیه و آموزش آشپزی

فعالیت مغز، قلب و سایر اندام‌های حیاتی بدن انسان وابسته به مصرف کالری مورد نیاز است. هر شخص با مصرف انواع مواد غذایی از قبیل: غذاهای فرآوری شده، محصولات طبیعی مثل میوه و سبزی در کنار آشامیدنی‌های انرژی‌زا کالری مورد نیاز را تامین خواهد نمود. مواد ضروری بدن از طریق دستگاه گوارش جذب شده و بخش مازاد آن به شکب‌های مختلف در بدن ذخیره یا دفع خواهد شد. تغذیه مناسب در کنار خواب و فعالیت بدنی متناسب با جسم هر شخص ضامن ادامه حیات بدون دردسر و آسان است.

مصرف بسیاری از مواد غذایی خام برای انسان قابل هضم نبوده و باید با استفاده از انواع روش پخت، شکل محصول غذایی را تغییر داد. به این فرآیند تغییر شکل از حالت خام به فرآوری شده؛ هنر آشپزی گویند. بله، هنر آشپزی! هر کدام از مواد غذایی متنوع در ایران و جهان به سبک خاصی مورد طبخ قرار گرفته و انتخاب بهترین شیوه فرآوری آن نیازمند تخصص ویژه‌ای خواهد بود. در صورت عدم‌توجه به نکات مهم در این هنر، امکان ایجاد بیماری و یا حتی فوت اشخاص نیز وجود دارد.

اهمیت آشپزی برای رژیم غذایی خاص

بسیاری از افراد در جهان طبق آداب و رسوم خاصی به زندگی خود ادامه داده و با انتخاب یک رژیم غذایی ویژه، نیازهای بدن خود را رفع خواهند نمود. در سال‌های اخیر به تعداد افراد گیاه‌خوار اضافه شده و ان اشخاص با نهایت مهربانی به‌دنبال حفاظت از جان حیوانات هستند. هرچند خطرات کمبود پروتئین ناشی از عدم‌مصرف گوشت برای این افراد وجود دارد؛ اما با استفاده از جایگزین‌های خاصی مانند: سویا سعی در رفع آن خواهند نمود.

استفاده از انواع ادویه، گوشت، روغن و آبزیان دریایی در نقاط مختلف جهان متفاوت بوده و با فرهنگ بومی منطقه در کنار مذهب در انتخاب رژیم غذایی آن‌ها نقش خاصی ایفا نموده است. بنا به دلایل ذکر شده هر سرآشپز باید با فرهنگ، آداب و رسوم مناطق دیگر آشنایی مناسبی داشته باشد تا مهارت لازم برای طبخ انواع غذا را داشته باشد. برخی از اشخاص برای مدیریت وزن خود در جهت کاهش یا افزایش وزن نیازمند یک رژیم غذایی خاص بوده و برای رفع هر دو مشکل اهمیت رژیم غذایی مناسب، کاملاً واضح خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا