آشپزیترفند

طرز تهیه شیرینی نخودچی

فهرست مطلب

طرز تهیه شیرینی نخودچی

آیا به پخت شیرینی خانگی برای جشن‌های مثل عید نوروز فکر کرده‌اید؟ بسیاری از خانواده‌ها شیرینی عید خود را از قنادی، شیرینی فروش بازاری یا قنادی‌های خانگی خریداری خواهند کرد. به‌دلیل شرایط ویژه کرونایی در سال‌های اخیر، آمار دید و بازدیدهای عید نوروز رو به کاهش رفته است. در عین حال اجرای برخی از آداب عید نوروز از جمله: چیدن سفره هفت‌سین، وجود شیرینی و آجیل در خانه ما ایرانی‌ها از ملزومات عید نوروز به‌شمار خواهد رفت.

با توجه به وضعیت موجود، انجام مراحل مختلف مثل: پخت شیرینی خوشمزه خانگی در منزل میسر است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی به‌راحتی امکان دسترسی به انواع دستورهای پخت شیرینی وجود دارد. طی این مقاله به‌دنبال آموزش تهیه شیرینی نخودچی برای شما عزیزان خواهیم بود. در صورتی که پخت انواع شیرینی خانگی خوش‌طعم و خاص علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شیرینی نخودچی ایرانی
شیرینی نخودچی ایرانی

تا به حال شیرینی نخودچی خورده اید؟

شیرینی نخودچی هر قسمت از گستره پهناور ایران دارای مزه منحصر به‌فرد و دستور متفاوت خود است. بنابراین باید از بهترین دستور برای تهیه یک نان نخودچی عالی استفاده نمود. از امتیازاتی که شیرینی نخودچی نسبت به باقی شیرینی های مخصوص عید دارد می توان به کم بودن وسایل مورد نیاز و همچنین طبخ آن به دو طریق با فر و بدون فر (با قابلمه) اشاره نمود.

قدمت و اصالت شیرینی نخودچی

کسب اطلاعاتی هرچند اندک در باب این شیرینی خوش‌خوراک که در سراسر ایران هم مطرح است، خالی از لطف نیست. زادگاه شیرینی نخودچی استان زیبای قزوین بوده و همانطور که از نام آن پیداست ماده اصلی در این شیرینی  آرد نخودچی است. از طرفی شما می توانید به‌راحتی به میزان مشخص نخود پوست‌کنده و خشک شده را چندین مرتبه آسیاب و در نهایت آرد مقوی نخودچی را تهیه کنید. انجام پروسه تبدیل نخود به آرد نخودچی دارای اصول و نکات مهمی بوده و در صورت رعایت این موارد امکان استفاده از آرد تولید شده برای پخت شیرینی نخودچی را خواهید داشت. همچنین کیفیت آرد نخودچی با میزان طعم، عطر و ظاهر این شیرینی تاثیرگذار است.

شیرینی نخودچی خوشمزه ایرانی
شیرینی نخودچی خوشمزه ایرانی

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی با اصالت

برای پخت شیرینی نخودچی یا نان نخودچی مناسب 4 نفر به مواد اولیه با مقادیر مشخص زیر نیاز دارید.

  • آرد نخودچی 200 گرم
  • روغن جامد  100 گرم
  • پودر قند 100 گرم
  • هل سبز نصف قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده به اندازه دلخواه
  • وانیل مقدار کمی
  • شور و شوق به میزان زیاد

می توانید به جای روغن جامد از کره استفاده کنید. همچنین برای آنکه شیرینی نخودچی تردتری داشته باشید می‌توانید 100 گرم از آرد نخودچی را کم کرده و آرد برنج جایگزین آن کنید.

دستور پخت شیرینی نخودچی با استفاده از فر

دستورهای متنوعی برای پخت شیرینی نخودچی یا نان نخودچی وجود دارد. اشخاص علاقه‌مند می‌توان از هر کدام این دستورهای پخت جهت تهیه شیرینی خوشمزه خانگی برای پذیرایی یا عصرانه خانواده آماده نمایند.  مناسب‌ترین دستور پخت شیرینی نخودچی با فر به شرح زیر است:

  1. در گام نخست باید پودر قند را الک کرده تا لطافت خود را حفظ کند.
  2. در ظرفی مناسب پودر قند و روغن جامد را خوب مخلوط کرده تا شکل خامه‌مانند به خود بگیرد. به حفظ نرمی و لطافت مخلوط دقت کنید.
  3. در گام بعد آرد نخودچی را اندک اندک به مواد مخلوط شده اضافه نموده و با لیسک به آرامی هم بزنید.
  4. وقتی تمامی آرد را به مواد اضافه کردید مجددا خمیر را ورز داده تا مواد منسجمی ایجاد شود. تا قبل از اثر شکنندگی در خمیر این فعالیت را ادامه دهید.
  5. هل، زعفران دم‌کرده و در صورت تمایل کمی وانیل به خمیر اضافه کرده و مجددا ورز دهید.
  6. بعد از ورز مناسب خمیر، آن را درون کیسه پلاستیکی گذاشته و به خمیر اجازه استراحت دهید. خمیر شیرینی نخودچی بین شش تا بیست و چهار ساعت به استراحت نیاز دارد. هر چه زمان استراحت خمیر شیرینی بیشتر باشد شیرینی بهتری خواهید داشت.
  7. بعد از استراحت کافی, خمیر را در سینی پهن کرده و با وردنه روی آن بکشید تا صاف و یکدست شود.
  8. قالب ها را روی خمیر امتحان کرده تا ضخامت خمیر به اندازه قالب باشد. در صورت نیاز با وردنه روی خمیر بکشید تا نازک‌تر شود. اگر قالب در دسترس نبود، ضخامت شیرینی باید تقریبا دو سانتی متر باشد.
  9. همزمان میتوان فر را روشن نمود تا فضای داخل فر به طور یکسان گرم گردد.داخل سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر های قالب زده شده را با فاصله مناسب قرار دهید.
  10. برای زیباتر کردن شیرینی‌ها با توجه به سلیقه شخصی خود می توانید از خلال پسته، خلال بادام، سیاه دانه، کنجد و یا زعفران دم کرده استفاده کنید.
  11. سینی فر را در طبقه وسط و با درجه حرارت 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. مدت زمان 15 تا 20 دقیقه‌ای برای پخت این شیرینی کافی است. با توجه خانگی بودن فر به صورت مداوم به شیرینی‌ها سر زده و مراقب باشید تا دمای فر باعث سوختن شیرینی‌ها نشود.
  12. زمانی که شیرینی ها آماده شدند؛ سینی را از فر خارج نمایید. در زمان خروج سینی از فر به علت بافت شکننده و پودری بودن به شیرینی‌ها دست نزنید. این امر له شدن نخودچی را در داشته و تا خنکی کامل شیرینی صبر کنید.
شیرینی نخودچی خوشمزه
شیرینی نخودچی خوشمزه

دستور پخت شیرینی نخودچی بدون فر(با قابلمه و فر دست ساز)

برخی از علاقه‌مندان به پخت این شیرینی به فر دسترسی نداشته و این عزیزان می‌توانند با دنبال کردن مراحل پخت شیرینی نخودچی بدون فر همراه ما باشند. در این روش طبق دستور پخت بالا:

  1. نخست خمیرتان را آماده نماید.
  2. زمانی که خمیر چندین ساعت استراحت کرد، آن را به وسیله وردنه به‌ صورت یکسان و یک اندازه در سینی به ضخامت یک یا دو سانتی متر پهن کنید و سپس با قالب خمیر را برش بزنید.
  3. قابلمه‌ای را که داخلش یک رینگ قرار داده اید روی شعله پخش کن بگذارید.
  4. سینی مناسبی را که با کاغذ روغنی پوشانده شده را درون قابلمه گذاشته و شیرینی‌ها را درون آن بچینید.
  5. درب قابلمه همراه دم کنی روی قابلمه گذاشته و حرارت شعله را کم کنید.
  6. زمان مناسب پخت شیرینی نخودچی در قابلمه مدت 40 دقیقه است.
  7. بعد از پخت فقط درب قابلمه را برداشته و بدون دست زدن به شیرینی‌ها اجازه دهید تا به‌اندازه کافی سرد شوند.
  8. بعد از سرد شدن در ظرف مخصوص چیده و سرو نمایید.

منبع : بوفچه

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/24158/طرز-تهیه-شیرینی-نخودچی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا