آشپزیترفند

آموزش پخت برنج

فهرست مطلب

آموزش پخت برنج

برنج یکی از غذا‌های همیشه حاضر بر سفره ایرانیان است. معمولا بین سه تا چهار وعده در برنامه غذایی هفته مردم، برنج سرو خواهد شد. در کنار خورشت‌هایی چون قیمه و قورمه ، یا به شکل غذایی ترکیبی چون عدس پلو و باقالی پلو جایگاه ویژه‌ای در نزد مردم ایران زمین برای خود ایجاد کرده است. برنج موجود در بازار مصرف در دو حالت ایرانی و خارجی در دسترس مردم است. پخت برنج در هر کدام از انواع برنج متفاوت بوده و اصول خود را دارد.

اندازه برنج از دیگر تقسیم‌بندی‌های آن بوده و برنج دانه درشت و نیم دانه بیشترین سهم در سفره مردم را دارند. در این مقاله ما درباره چگونگی پخت برنج، شیوه پخت به شکل کته و آبکش برای شما اطلاعاتی را ارائه خواهیم نمود. در صورتی که شما به و چگونگی پختن برنج در آرام‌پز و زودپز علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت استفاده از قابلمه، آرام پز و پلوپز برای پخت برنج
تفاوت استفاده از قابلمه، آرام‌پز و پلوپز برای پخت برنج

انواع پخت برنج

با توجه به تعداد وعده‌های استفاده از برنج در طول هفته، اطلاع از روش های پخت این ماده پر کاربرد بسیار مهم و ضروری است. در پخت برنج باید به نوع و اندازه برنج مصرفی دقت کرد. استفاده از برنج ایرانی و خارجی در زمان پخت، هر کدام روش خاص خود را دارند. پخت برنج برای فردی که بار اول قصد انجام این کار را دارد؛ با برنج خارجی راحتتر خواهد بود. زیرا برنج ایرانی بیش از حد بجوشد، شفته خواهد شد. حال اگر برنج ایرانی تازه باشد، در زمان پخت باید بیشتر مراقب بود تا برنج شفته نشود.

این ماده پر مصرف بر روی سفره ایرانیان را به دو شکل کته و آبکش سرو خواهد شد. هر فردی متناسب با سلیقه و ذاعقه خود، یکی از این دو روش را در زمان پخت انتخاب خواهد کرد و از آن روش استفاده خواهد نمود. در ادامه مطلب درباره روش‌های پخت برنج و پخت آن در آرام‌پز و پلوپز مطالبی خدمت شما ارائه خواهیم داد.

انواع پخت برنج
انواع پخت برنج

پخت برنج کته

ارزش غذایی برنج کته، نسبت به برنج آبکش بیشتر خواهد بود. روش پخت این نوع برنج ساده‌تر و دردسر‌های برنج آبکش را برای آشپز نخواهد داشت. در این روش پخت، ابتدا برنج را سه تا چهار بار بشویید. به مدت ۲ ساعت الی ۴ ساعت می توانید در آب و نمک قرار دهید تا خیس بخورد. قابلمه مورد نظر را انتخاب و برنج را به داخل آن بریزید، برای میزان آب از انگشتان دست خود کمک بگیرید؛ به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب بریزید.

در مرحله بعد، اگر زمان خیساندن برنج به آن نمک اضافه نکرده‌اید؛ یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن اضافه و بر روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که آب جوش آمد، کف روی سطح برنج را قاشق جمع کنید، شعله گاز کم و اجازه دهید تا آب بخار شود. زمانی که آب در حال غل زدن روی برنج است آن را در قابلمه به سمت وسط جمع تا شکل کوه به وجود آید. با ته قاشق چند سوراخ در برنج ایجاد کنید، در قابلمه را با دم کنی روی آن قرار داده و اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

تقریباً بعد از ۳۰ دقیقه، کته شما آماده سرو خواهد بود. در زمان کشیدن برنج، با کفگیر به آن فشار وارد نکنید تا له شود. برای پخت کته حتماً از برنج ایرانی استفاده کنید؛ اگر از برنج خارجی هندی برای پخت برنج به شیوه کته بهره می‌برید؛ دقت کنید که شما زمان خیس خوردن و دم کشیدن بیشتری را باید برای پخت بهتر، در نظر بگیرید. به‌دلیل عدم‌آبکشی در این نوع از پخت برنج، جهت جلوگیری از شوری غذا به میزان نمک اضافه شده در ابتدا کار بسیار دقت کنید.

برنج آبکشی
برنج آبکشی

برنج آبکشی

استفاده از روش آبکشی برنج موجب فرآوری برنج به شکل دانه‌دانه ومجلسی شده و مناسب طبخ برنج در مهمانی‌ها و مجلس خواهد بود. برای تهیه این روش پخت، ابتدا به خوبی برنج را بشویید. سپس به مدت ۲ ساعت آن را خیس دهید. قابلمه مناسب را انتخاب کنید، به ازای هر پیمانه برنج، ۲ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. بعد از به جوش آمدن آب، نمک و برنج را به قابلمه اضافه کنید. بعد از 7 الی 9 دقیقه، یک‌دانه برنج را در بین انگشتان خود قرار داده و فشار دهید.

اگر برنج در بین انگشتان شما له شد، زمان آب کشیدن آن فرا رسیده است. پس از آب کشیدن، سریع آب سرد بر روی برنج بریزید تا نشاسته اضافه آن را از بین برده و باعث قد کشیدن بیشتر برنج شود. چند بار آبکش را تکان دهید تا آب اضافه آن خارج شود. کف قابلمه روغن و زعفران ریخته و بعد برنج را اضافه کنید. در وسط برنج با دسته کفگیر یک سوراخ ایجاد کنید تا بخار کف قابلمه خارج شود.

۱۰دقیقه با شعله ملایم و بعد به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم اجازه دهید تا برنج دم بکشد. بعد از خاموش کردن شعله گاز، کمی صبر کنید.  دیس را روی قابلمه گذاشته و آن را برگردانید. به این روش برنج شما قالبی از قابلمه خارج خواهد شد و شیک‌تر به نظر خواهد رسید.

پخت برنج در آرام پز و پلوپز
پخت برنج در آرام‌پز و پلوپز

پخت برنج در آرام‌پز و پلوپز

برای پخت برنج از آرام‌پز استفاده نکنید. زیرا دیواره‌های آرام‌پز مانع از بخار شدن آب خواهد شد؛ از آرام‌پز برای پخت انواع خورشت‌ها بهره یرده و جهت پخت برنج از پلوپز استفاده کنید. اما اگر بر استفاده از آرام‌پز تاکید دارید، روش پخت هر دو یکسان است و می‌توانید از این دستورالعمل بهره ببرید. روش پخت در پلوپز به این گونه خواهد بود: ابتدا برنج را برای پاک کردن از هرگونه نشاسته و آفت کش به‌خوبی شستوشو دهید. سپس برنج و نمک به میزان لازم را به آرام‌پز اضافه کرده و سپس آب بیافزائید.

آموزش آشپزی – شاید این مطلب هم بدردتون بخوره

امکان استفاده از آب سرو و ولرم وجود داشته ولی جهت حصول نتیجه بهتر، آب گرم مورد مصرف قرار دهید.میزان آب بستگی به نوع برنج، تعداد پیمانه شما دارد. اکنون آرام‌پز را به برق متصل کرده و تا پخت برنج صبر نمایید. آرام‌پز به مانند توستر  دارای آلارم شنیداری اتمام زمان پخت بوده و شما را از پایان کار آگاه خواهد کرد. در مرحله آخر چند دقیقه بعد از به صدا در آمدن پلوپز، آن را از برق کشیده و صبر کنید تا برنج به دیواره پلوپز نچسبد.

تفاوت استفاده از قابلمه، آرام‌پز و پلوپز برای پخت برنج

اکنون هدف شما پخت برنج برای سه نفر است. قبل از هر کاری باید ۳ پیمانه، تقریباً ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم برنج را شسته و خیس دهید. اگر با قابلمه بر روی گاز این کار انجام دهید، در صورت ریختن نمک و آب زیاد می‌توانید برنج را آبکش کنید. در این روش پختن برنج امکان ایجاد انواع ته دیگ قابل دسترسی خواهد بود. حدود یک ساعت هم این کار زمان لازم دارد.

اما در زمان استفاده از آرام‌پز و پلوپز، آب و نمک را باید اندازه بریزید؛ در صورت کم یا زیاد شدن هر کدام برنج با‌کیفیتی نخواهید داشت. همچنین امکان ته دیگ گذاشتن هم برای شما وجود ندارد. مدت زمانی که برنج با آرام‌پز و پلوپز دم خواهید کشید؛ چند ساعت خواهد بود و استفاده از آن‌ها برای زمانی که شما عجله دارید، مناسب نیست.

پخت برنج کته
پخت برنج کته

نکات مهم درباره پخت برنج

  1. برای قد کشیدن بیشتر برنج در زمان اوج جوشیدن، به آن آب سرد اضافه کنید.
  2. برای سفید شدن برنج پس از پخت، در زمان جوشیدن به آن یک قاشق آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید. این کار سبب خواهد شد که برنج شما دانه‌دانه شود.
  3. در صورت کم نمک شدن برنج، مقداری نمک را در آب جوش اضافه کنید و بعد بر روی برنج بریزید.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله آموزش پخت انواع برنج به سوالات احتمالی شما پاسخ خواهیم داد. در صورتی که پرسش دیگری برای شما پیش آمده، آن را از طریق بخش نظرات مطلب با ما درمیان بگذارید.

فرق چلو و پلو در چیست؟

به مخلوط برنج با موادی همچون گوشت، سبزیجات و حبوبات؛ پلو گویند. برنجی که پس از آبکشی و دم کشیدن، آن را با کباب و خورشت مورد مصرف قرار دهند، چلو نام دارد.

چه میزان برنج برای 50 نفر لازم است؟

با هر کیلو برنج بین ۴ تا ۸ نفر را می‌توان سیر کرد. البته این مسأله به نوع برنج انتخابی، شیوه پخت و میزان تجربه شما بستگی دارد.  تقریبا به ۱۰ کیلوگرم برنج، برای پخت برنج برای ۵۰ نفر لازم است.

شوری برنج را چگونه از بین ببریم؟

موقع آبکشی کردن برنج، آب بیشتری بر روی آن بریزید. داخل آب برنج چند تکه سیب زمینی، برای جذب نمک اضافه کنید.

چگونگی ته دیگ طلایی  درست کنیم؟

نصف فنجان روغن مایع، نصف فنجان آب سرد و نصف فنجان زعفران دم کرده را بعد از آبکشی برنج به ته قابلمه اضافه کنید و بعد برنج را روی آن بریزید. با این روش یک ته دیگ طلایی زیبا خواهید داشت.

چگونه ته دیگ سیب زمینی درست کنم؟

ابتدا سیب زمینی را با رنده درشت، رنده کنید و بعد آن را در آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. آب سیب زمینی‌ها را گرفته و آن را با روغن، نمک، زردچوبه و زعفران دم کرده مخلوط کنید. ته قابلمه سرامیک یا تفلون، سیب زمینی‌ها را بریزید و با پشت کفگیر خوب فشار دهید تا بهم بچسبند. در ادامه برنج را اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

منبع : بوفچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا