تکنولوژی

لوله خرطومی | لوله فلکسیبل | انواع + قیمت

فهرست مطلب

لوله خرطومی

شما چقدر به انجام دادن کارها به روش اصولی و استاندارد اهمیت می‌دهید؟ استفاده از لوله خرطومی در صنعت ساختمان‌سازی، کشاورزی، مخابرات و یا هر صنعت دیگری رایج است. اگر به دنبال به حداقل رساندن خطر آتش‌سوزی در سیم‌کشی برق هستید، یا به لوله‌هایی منعطف و مناسب برای مسیرهای پر پیچ و خم درون کار نیاز دارید؛ می­توانید از لوله فلکسی کمک بگیرید.

لوله خرطومی موجب محافظ کابل‌های بیرونی ساختمان شده و استفاده از این لوله‌ها عملکرد سیستم برق ساختمان را به میزان زیادی استاندارد خواهد کرد. در ادامه این مقاله انواع لوله فلکسی و کاربردهای مختلف لوله‌های خرطومی را به­شکل جامع شرح خواهیم داد؛ در صورت علاقه­مندی به لوله­های فلکسیبل تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لوله فلکسیبل چیست

لوله‌های خرطومی، لوله‌هایی قدرتمند و پرمصرف هستند که بدنه‌ای خرطومی شکل دارند. بخاطر ظاهر خرطومی شکل‌شان، منعطف هستند اما برخلاف ظاهر بیرونی، داخل این لوله‌ها کاملا صاف است و قادرند سیم‌ها را به راحتی و بدون اینکه آسیب ببینند از داخل خود رد کنند.

از آنجایی که لوله‌های فولادی برای مسیرهای پر پیچ و خم کارایی زیادی ندارند، لوله‌های خرطومی جایگزین خوبی برای لوله‌های فولادی هستند. چون لوله‌های فلکسی منعطف‌اند و مناسب‌ترین انتخاب برای مسیرهای پر پیچ و خم و کارهای داخلی خواهند بود. علاوه بر این، بعنوان محافظ کابل‌های رسانا مثل کابل برق، مخابرات و دوربین مداربسته هم کاربرد دارند. از جمله کاربردهای دیگر لوله‌های خرطومی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌های نجاری
  • انتقال گرد و غبار، گاز، چربی و براده‌ها
  • استفاده در ساختمان‌سازی (به دلیل انعطاف، وزن پایین، سرعت اجرای بالا در نصب و کم هزینه بودن)
  • مناسب برای هدایت سیم‌های دارای جریان الکتریکی (به دلیل عایق بودن و سطح داخلی صاف)
  • انتقال ذرات و ایجاد تهویه مطبوع
  • برای نصب روی هود و مکنده
  • برای ایجاد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • سیم‌کشی تابلوهای برق و انتقال سیم
  • استفاده در محیط بیرونی ساختمان بعنوان عایق سیم و محافظت از آنها در برابر ضربه، رطوبت و مواد شیمیایی

انواع لوله فلکسی

لوله­های فلکسیبل از لحاظ کارایی و محل استفاده به دسته­های مختلفی تقسیم خواهند شد. در ادامه با بررسی اختصاصی هر کدام از انواع لوله خرطومی همراه ما باشید.

لوله خرطومی فلکسیبل(PU)

لوله خرطومی فلکسیبل از مقاوم‌ترین لوله‌ها در برابر ضربه، ساییدگی، اسید، موادشیمیایی و روغن است. لوله‌های PU برای تخلیه گرد و غبار، ذرات چوب و در تهویه جاروبرقی صنعتی کارایی دارند.

لوله خرطومی پی وی سی (PVC)

لوله‌های pvc در محیط‌های بیرونی، مسیرهای پرپیچ و خم سیم‌کشی برق، کارخانه‌های صنعتی، کارخانه سرامیک و اتاق‌های ایزوله کاربرد دارند. در ظاهر شبیه لوله‌های خرطومی ساده هستند اما لوله‌های پی وی سی در برابر ضربه، حرارت، روغن، رطوبت، آفتاب و موادشیمیایی مقاومت بالایی دارند. این لوله‌ها به لوله‌های خرطومی نسوز هم معروف هستند.

لوله خرطومی هوا

این لوله‌ها بخاطر انعطاف‌پذیری خیلی بالایی که دارند به لوله خرطومی حالت‌پذیر معروف هستند. می‌توان آن‌ها را به هر حالتی درآورد و دوباره به حالت اولیه برگرداند. برای انتقال هوا، گاز، مایع‌های مختلف و ذرات گرد و غبار قابل استفاده‌اند.

این لوله‌ها با توجه به شرایط محیطی پروژه، در جنس‌های برزنت، پی وی سی، پلاستیک، پلی اتیلن، آلومینیوم قابل تولید هستند. از ویژگی‌های مهم لوله‌های خرطومی هوا این است که بخاطر وزن سبک‌شان هزینه‌های نصب و اجرای کمی دارند.

لوله خرطومی فولادی

لوله خرطومی فولادی با دارا بودن ویژگی‌های مثل: انعطاف‌پذیری، مقاومت بالا در برابر ضربه و گرد و غبار برای سیم‌کشی داخلی و روکار ساختمان مناسب است.

لوله خرطومی گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه خاصیت ضد زنگ‌زدگی دارند و دارای دو نوع گرم و سرد هستند. نوع گرم را در محیط‌های باز و نوع سرد را در محیط داخلی می‌توان استفاده کرد.

لوله خرطومی پلی اتیلن

هنگام بتن‌ریزی در سقف ساختمان، برای جلوگیری از آسیب لوازم ساختمانی از خاصیت  انعطاف­پذیری، محکم و در عین حال نرمی لوله‌های خرطومی پلی اتیلن استفاده خواهد شد.

لوله خرطومی پلاستیکی

لوله فلکسی پلاستیکی از انعطاف‌پذیری کم اما مقاومت بالایی برخوردار است. این مدل لوله قابلیت استفاده به­صورت توکار در محیط خشک و داخلی را دارد.

لوله خرطومی کشاورزی

سبک، انعطاف‌پذیر، نارسانا و مقاومت در مقابل ضربه موجب استفاده گسترده از ای نوع لوله فلکسی در بخش کشاورزی به­خصوص آبیاری مزارع شده است.

خرید لوله فلکسی
خرید لوله فلکسی

تجهیزات جانبی لوله خرطومی

جهت فزایش نظم در سیستم برق ساختمان باید از لوله فلکسی کمک گرفت. اما این لوله­ها به خودی خود در محل نصب نخواهند ماند و باید با کمک از تجهیزات جانبی مانند: بست و گلند در ابتدا، طول مسیر و اتنها در جای خود محکم شوند. در ادامه به بررسی بیشتر آن­ها خواهیم پرداخت.

بست

بست وظیفه افزایش استحکام لوله فلکسیبل در طول مسیر سیم­کشی را دارد. بست‌ها از نظر جنس و کاربرد به انواع مختلفی قابل تقسیم­بندی شده است.

بست کمربندی

بست‌های کمربندی دو نوع استیل و پلاستیکی دارد. کاربرد بست کمربندی، نگه‌داشتن چند سیم الکتریکی و کابل در کنار یکدیگر است.

بست فلزی عایق‌دار

ویژگی‌های بست فلزی عایق‌دار عبارت است از:

  • مقاوم در برابر لرزش
  • جلوگیری از سرایت آتش‌سوزی
  • کاهش صدای ناشی از لرزش لوله
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

بست لوله‌پلی‌آمید

در هنگام نصب لوله‌های خرطومی غیرفلزی در سیستم برق یک ساختمان از بست لوله پلی آمید کمک گرفته خواهد شد.

بست آبرانیل

برای نصب لوله‌های فلزی و غیرفلزی کاربرد دارد و دارای دو تیپ ABM و ABT است.

گلند

گلند با کاربردهای متفاوتی در جنس‌های فلزی و پلاستیکی با آلیاژ: برنج، فولاد و پلی‌آمید وجود دارد. محل استفاده گلندها در ثابت نمودن کابل‌های جعبه تقسیم مخابرات و تابلوهای کنار جاده‌ها است.

قیمت لوله فلکسی

لوله‌های خرطومی دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام متناسب با کارایی که دارند؛ دارای نوع، جنس و کیفیت مخصوص به خود هستند. از طرفی عواملی مانند: نوع لوله فلکسی مناسب ، سایز، ابعاد و متراژ پروژه ساختمانی تحت اجرا بر روی قیمت لوله‌های خرطومی تاثیرگذار است. چنانچه قصد خرید دارید، برای اطلاع از قیمت لوله‌های خرطومی با ما تماس بگیرید.

خرید لوله فلکسی تهران

در زمان اجرای پروژه‌های ساختمانی بهتر است واسطه‌ها را حذف و نیازمندی محصولات ساختمانی را به شکل مستقیم از کارگاه‌های تولیدکننده تامین نمایید. خرید بدون واسطه در کاهش هزینه‌ها موثر است و اگر در تمام نیازهای پروژه به این صورت عمل شود هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

برای خرید لوله‌های خرطومی میتوانید به فروشگاه‌های اینترنتی و نمایندگی‌های عرضه‌کننده این محصول مراجعه کنید تا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت خریداری نمایید.

خرید اینترنتی لوله فلکسی

اینکه فقط با چند کلیک محصولات خریداری شوند، از مزایای خرید اینترنتی است! شما با انتخاب روش اینترنتی در خرید، دسترسی جهانی به کالا و خدمات مورد نیازتان خواهید داشت. امکان مشاهده محصولات مختلف و مقایسه قیمت‌ها را دارید، در زمان صرفه‌جویی و به راحتی سفارش خود را ثبت خواهید کرد. اگر قصد خرید اینترنتی لوله‌های خرطومی را دارید، روی کمک ما حساب کنید.

کلام آخر

لوله‌های خرطومی از پراستفاده‌ترین لوله‌ها هستند که بخاطر ویژگی‌های منحصربه­فرد، در پروژه‌ها و جاهای مختلفی کاربرد دارند. از  لوله‌های خرطومی برای برق‌کشی ساختمان اداری، تفریحی، مسکونی و صنعتی استفاده خواهد شد. کارایی لوله‌های خرطومی نسبت به لوله معمولی بیشتر بوده و مقرون به صرفه‌تر است. برای استاندارد شدن هرچه بیشتر کارها بهتر است از لوله‌های فلکسی استفاده کنید و خیالتان از نتیجه پروژه راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا