دیجیتال مارکتینگ

مراحل تصفیه روغن از دانه های گیاهی | چگونگی تصفیه روغن

فهرست مطلب

از دانه های روغنی، روغن گیاهی خام به دست می آوریم. این روغن ها دارای مقدار کمی از مواد جامد معلق غیر حل شده ای در خود هستند که با یک فیلتراسیون ساده، این مواد را از روغن خارج می کنیم. ترکیب متفاوتی از گروه های شیمیایی مختلف بخش اصلی نا خالصی روغن به شمار می روند. البته یک بخش جزئی هم این نا خالصی ها دارند که در زمان تصفیه روغن در هنگام پاک سازی آن از نا خالصی های اساسی، از بین می رود.

ناخالصی اساسی روغن خام عبارت است از:

  • صمغ موجود در روغن که از آن به عنوان گام یاد می کنند.
  • اسید های چرب آزاد
  • ترکیبات موجود در روغن که باعث ایجاد طعم، مزه و بوی روغن می شوند.

 

چرا با رژیم کتوژنیک لاغر نمی شوم |‌ رژیم کتوژنیک چطوریه ؟

روغن چگونه تصفیه میشود؟
روغن چگونه تصفیه میشود؟

مراحل تصفیه روغن

برای تصفیه روغن خام باید چند مرحله را انجام دهیم، تا روغنی خالص به دست آید. مراحل عبارتند از:

۱. مرحله گام زدایی روغن

در این مرحله از تصفیه روغن، روغن را از وجود صمغ های آن پاک سازی می کنیم. گام زدایی روغن خود به دو مرحله تقسیم می شود.

  • مرحله گام زدائی با آب
  • مرحله گام زدائی با اسد فسفریک و اسید سیتریک

در مرحله گام زدایی با آب، اول روغن را با آب مخلوط می کنیم. میزان آب باید به اندازه ای باشد که صمغ موجود در روغن با آب خوب ترکیب شود. صمغ یا گام قابلیت لازم برای ترکیب با آب را دارد، این گونه به کمک نیروی گریز از مرکز از روغن خارج می شوند. بخشی از گام که به صورت املاح منیزیم و کلسیم است، با آب امکان خارج شدن و پاک سازی روغن در زمان تصفیه وجود ندارد، به همین دلیل از اسید استفاده می کنیم. برای انجام این نوع از تصفیه، ابتدا روغن را در درجه حرارت ۸۰-۱۵۰ سانتی گراد گرم می کنیم، بعد به آن یک تا دو دهم درصد اسید فسفریک که غلظتی ۷۵ درصدی دارد، را به آن اضافه می کنیم. بعد با هم زدن شدید و با در نظر گرفتن زمان لازم، سایر گام های موجود در روغن از آن خارج می شوند.

۲. مرحله خنثی سازی اسید چرب آزاد روغن

در این مرحله ابتدا میزان اسید چرب آزاد موجود در روغن را اندازه می گیریم و بعد میزان سود که برای خنثی سازی لازم است، را محاسبه می نماییم. در شرایط به هم زنی روغن، محلولی از سود را که مناسب غلظت روغن است، به آن اضافه می کنیم. اسید های چرب موجود در روغن به شکل صابون های غیر محلولی در می آیند و از آن خارج می شوند. اگر لازم باشد این مرحله از تصفیه روغن را بار دیگر تکرار می کنیم تا روغن از تمامی اسید های چرب آزاد پاک شود. سپس روغن را با آب داغ و سانتریفیوژ های مربوط به آن شست و شو می دهیم. صابون های غیر محلولی را از روغن خارج می کنیم ودر ادامه آن را در یک خلاء خشک می کنیم. سپس به ادامه مرحله تصفیه روغن می پردازیم.

در این مرحله از تصفیه روغن، تمام اسید های چرب آزاد و گام های (صمغ) باقی مانده در روغن، پیگمان های موجود در روغن و نا خالصی دیگر، از روغن پاک می شود. تمام این نا خالصی ها یا با سود وارد شده در روغن پاک می شود، یا توسط صابون از بین می روند.

۳. رنگ بری روغن

همان طور که در مطلب خنثی سازی اسید های چرب آزاد بیان کردیم، بخش بیش تر مواد رنگین روغن در این مرحله از روغن خارج می شوند‌. از خاک رنگ بر که یک نوع سیلیکیات آلومینیوم هیدراته است، برای کامل کردن رنگ زدائی و خارج کردن همه مواد رنگین در روغن بهره می برند.

در این مرحله از تصفیه روغن ابتدا در شرایط خلاء روغن را با خاک رنگ بر مخلوط می کنند. پس از به هم زمانی لازم و گذشت زمان مناسب، روغن سرد کرده و بعد خاک رنگ بر که با پیگمان هایی رنگی  را به خود جذب کرده است، به کمک فیلتراسیون از روغن جدا می کنند.

در این مرحله فقط پیگمان ها از روغن خارج نمی شوند، در کنار این ها، مقدار زیادی از فلزات همراه روغن که در کم کردن عمر روغن تاثیر گذار هستند، به همراه بقیه گام های باقی مانده و آثار صابون ها، از روغن خارج می شوند.

این مرحله از تصفیه روغن، نقش سازنده در پالایش و پاک سازی نا خالصی های موجود در آن را دارا می باشد.

۴. بو گیری روغن

این مرحله از تصفیه روغن شامل مواردی از ترکیبات فرار و بو دار موجود در روغن، حال این مواد  به شکل طبیعی  در روغن باشند و یا به دلیل اکسیداسیون در روغن شکل گرفته باشند (پراکسید، اکسی اکسید و…)، از روغن تصفیه می کنند؛ این مرحله را مرحله بو گیری روغن گویند.

طعم و مزه ای که در مراحل تصفیه روغن بر روی روغن تاثیر گذاشته است مثل طعم خاک، در مرحله بو گیری روغن خارج می کنند. برای انجام این مرحله از تصفیه روغن، آن را در شرایط خلاء و با درجه حرارت بالا گرم می کنند. بعد روغن را از بخار آب عبور می دهند. ترکیبات فراری که در این بخش به آن اشاره کردیم به کمک این بخار آب از روغن خارج می شوند.

حرارت زیاد، خلاء عمیق و زمان ماند مناسب، در خارج سازی مواد فرار موثر هستند. در مرحله بعد روغن را سرد می کنیم  و در جهت خارج کردن سایر فلزات باقی مانده در روغن به آن اسید سیتریک اضافه می کنیم. آنتی اکسیدان را در جهت حفظ و نگه داری روغن از اکسیداسیون به آن اضافه می کنیم. سپس روغن خود را از مرحله آخر فیلتراسیون عبور می دهیم و بعد آن را به شکل و اندازه دل خواه بسته بندی می کنیم.

کار خانه های که کارشان آماده سازی و پالایش روغن است، به کمک کارشناسان خبره و تجهیزات جدید، بهترین شرایط را برای پالایش روغن متناسب با استاندارد های موجود فراهم می کنند. فروشندگان در فروشگاه های خود و مصرف کنندگان روغن، شرایط خوبی برای حفظ و نگه داری روغن باید فراهم کنند، تا کیفیتی که حاصل دست تولید کننده روغن است، از بین نرود.

چگونگی تصفیه روغن
چگونگی تصفیه روغن

تصفیه روغن سوخته

حرارت موتور به وسیله روغن تنظیم می شود، در ادامه از اکسید شدن فلز جلو گیری می کند، سپس فلزات سنگین و دوده را به خودش جذب می کند، برای همین بعد از مدتی از استفاده روغن به عنوان روغن سوخته شناخته می شود و باید تخلیه شود. روغن در ابتدا تولید یک بار تصفیه می شود، که به تصفیه اول روغن گویند. برای بار دوم زمانی که روغن سوخته می شود باز آن را تصفیه می کنند، این عمل را باز یافت روغن سوخته که همان تصفیه دوم روغن است، می گویند.

در کشور ما ایران ۱۸۰کار گاه صنعتی پالایش گاهی فقط عمل تصفیه دوم روغن را انجام می دهند. در شهرک صنعتی اشتهارد، فقط ۹ مورد از کارگاه های صنعتی برای تصفیه روغن سوخته اختصاص داده شده است.

روش های تصفیه روغن سوخته

برای  تصفیه روغن سوخته در جهان روش های متعددی  وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • اسیدی که با اسید سولفوریک انجام خواهد شد
  • غیر اسیدی که با خاک رنگ بر انجام خواهد شد
  • سانتریفیوژ
  • هیدروژناسیون

کار گاه های صنعتی تصفیه دوم روغن، روغن مورد نیاز خود را از مکانیکی ها و تعویض روغنی ها جمع و ذخیره می کنند و در طی مراحلی به تصفیه آن می پردازند.‌

در بسیاری از موارد همراه روغن های سوخته جمع آوری شده در مکانیکی ها آب، گازوئیل و مواد دیگری به شکل مخلوط وجود دارد، ابتدا این ها را باید از روغن جدا کنند. روغن های سوخته وقتی تصفیه می شوند از خود پس ماندی باقی می گذارنند که از آن پس ماند در صنعت قیر سازی، پوکه معدنی و …. بهره می توان برد.

مراحل تصفیه روغن سوخته

عبارت است از:

۱. روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ بشکه روغن سوخته وارد کارگاه صنعتی پالایش گاهی می شود و در زمان خروج درجه خلوص روغن بین عدد ۱۰ تا ۷۰٪ متغییر است. باید به نکته مهم توجه داشته باشیم که روغن سوخته خاصیت خورندگی فلزات را آن هم به میزان بالا دارا می باشد، برای همین باید در زمان جمع آوری و ذخیره کردن این روغن ها از شیر فلکه و لوله هایی جنس شان چدن است، بهره برد.

۲. وقتی روغن را در پالایش گاه جمع می کنند، در طی دو مرحله عمل فیلتراسیون انجام می دهند تا ذرات بزرگ و درشت موجود در آن خارج شود. بعد وارد مخزن اصلی می کنند، این جا باز دو بار از عملیات ته نشینی استفاده می کنند؛ ابتدا زمانی که روغن بر روی آب شناور ماند، آب جمع شده  در کف روغن که با میزانی روغن همراه است تخلیه و در یک تانکر جدا جمع آوری می کنند. روغنی که از این مرحله تصفیه می شود را دوباره به چرخه تصفیه بر می گردانند. روغن سوخته برای بار دوم جهت انجام عملیات ته نشینی برای جدا کردن بقیه ذرات تصفیه می کنند.

۳. روغنی که از مراحل بالا عبور کرد را وارد یک برج می کنند که به آن برج تقطیر گویند، در برج تقطیر برای خارج کردن هیدرو کربن های موجود در روغن آن را در ۳۸۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهند.

از همین هیدرو کربن های که به شکل گاز با مقداری بخار آب است را از یک فیلتر عبور می دهند و برای ایجاد حرارت لازم در برج از آن استفاده می کنند.

در این مرحله همان طور که بیان کردیم هیدرو کربن به همراه بخار آب است، پس خطر آتش سوزی را باید در نظر گرفت. پس باید لوله های آب برای زمان آتش سوزی در نظر گرفت تا هنگامی که آتش سوزی رخ داد از آن استفاده نمود. البته اگر آتش سوزی و به دنبال آن عمل خاموش سازی آتش را انجام دهیم، آب و روغن با هم ترکیب می شوند و وارد آب های زیر زمینی می گردند. بخاطر همین باید مخازنی در نظر بگیریم برای جمع آوری این آب ها، تا محیط زیست را از آلودگی در امان نگه داریم.

مراحل شیمیایی تصویه روغن

تا این جای کار ما مراحل فیزیکی تصفیه روغن را انجام دادیم در ادامه به سمت مراحل شیمیایی روغن می پردازیم.

از اسید سلفوریک ۹۸ تا ۹۹ در صد در روش اسیدی بهره می بریم. در این روش تمام هیدرو کربن های باقی مانده در روغن از بین می روند. روغن به دست آمده این مرحله از درجه خلوص بالای بر خوردار است. عیبی که این روش با خود به همراه دارد، وجود پس ماند این روش است که به آن لجن اسیدی می گویند. لجن اسیدی اثار تخریبی بالای در محیط زیست دارند و باید در مدیریت آن ها تمام تلاش را به کار گرفت. البته تصفیه این لجن اسیدی هم هزینه بالای بر روی دست باز یافت کنندگان روغن سوخته باقی می گذارد.

به خاطر همین مسئله در تصفیه روغن سوخته به شکل اسیدی است که مدیران کارگاه های صنعتی به روش استفاده از خاک بنتونیت روی آورده اند. زیرا مدیریت پس ماند این روش راحت تر و هزینه کمتر را به همراه دارد. می توان از این خاک آغشته به هیدرو کربن را به شکل پوکه معدنی در زیر سازی خانه های ساختمانی و در زیر سازی جاده از آن استفاده کرد.

روغن سوخته را در برج تقطیر وارد می کنیم و بعد روغن به دست آمده را باید یک روز به آن زمان بدهیم تا سرد شود، دمای آن به ۲۴۸ درجه سانتیگراد برسد تا  امکان انجام مراحل بعد تصفیه را به ما بدهد. هر چه خاک رنگ بر را بیش تر آسیاب کنیم، بیش تر خاصیت جذب را در خود به وجود می آورد. خاک را به شکل پودر با سیستم های شوتینگ روی روغنی که گرم شده است، می ریزند، خاک خیلی سریع هیدرو کربن ها را به خود جذب می کند، رنگ آن تیره می شود. خاک رنگ بر، رنگی شیری دارد. در بیشتر کوهستان های ایران هم یافت می شود. به خاطر خصلت قلیایی بودن آن در شفافیت روغن و جمع آوری هیدرو کربن های موجود در روغن از آن استفاده می شود.

۴. در این مرحله از تصفیه روغن سوخته، بر اثر فشار پرس روغن شفاف و خالص از بخش فیلتر جدا می شود و خاک رنگ بر به شکل فشرده روی فیلتر قرار می گیرد. جنس فیلتر یک پارچه مخصوص است که در این بخش از تصفیه استفاده می شود و هر ۲۰ روز یک بار باید تعویض شود.

۵. روغنی که در مرحله قبل به دست آوردیم را در یک دیگ بخار به مقدار کم حرارت می دهیم تا کیفیت آن بهتر شود، روغنی که از این مرحله خارج می شود بر اساس درجه خالصی آن (۱۰ تا۷۰٪) در روغن موتور، گریس و… مورد بهره برداری قرار می دهیم.

ساخت خط تصفیه روغن سوخته با تکنولوژی MTSP-TFE

خدمات مهندسی لازم برای ساخت یک خط تصفیه روغن سوخته به کمک تکنولوژی   MTSP-TFE عبارت است از:

۱.برای انجام این کار از یک مشاوره فنی و البته اقتصادی بهره ببریم تا خط تصفیه ساخته شده، کار بردی باشد.

۲. فرایند تصفیه روغن سوخته را ابتدا طراحی کنیم و بر اساس آن پیش رویم.

۳. برای ساخت خط تصفیه روغن ما نیاز به تجهیزات داریم، این تجهیزات را لیست کنیم و بعد براساس آن به تهیه تجهیزات بپردازیم.

۴. تامین( MTSP) توسط مشتری صورت گیرد‌.

۵. خط تصفیه روغن را نصب کنید و در راه اندازی آن کوشا باشیم.

۶. آموزش های لازم در خط تصفیه روغن سوخت براساس تکنولوژی MTSP-TFE را به کارکنان خود بدهیم و امکان پشتیبانی در زمان لازم را برای آن ها نیز داشته باشیم.

۷. در صورت نیاز به تغییر، اصلاح و ایجاد شما نیازی به جست و جو درباره تکنولوژی و تجهیزات به کار رفته در خط تصفیه روغن نداشته باشید.

۸.گروهیرا که در خط تصفیه  به کار می گیرید، مطابق با تمامی روش های روز اروپا و آمریکا اطلاعات داشته باشند و از یک دانش فنی مهندسی بالای بر خوردار باشند.

مراحل کار خط تصفیه روغن سوخته بر اساس تکنولوژی MTSP-TFE

 

مراحل تصفیه روغن سوخته

 

وقتی این خط تصفیه روغن را ساختیم، اکنون باید از آن بهره برداری کنیم. مراحل کار عبارت است از:

۱. در ابتدای کار نا خالصی ها را از روغن جدا می کنیم.

۲. در مرحله دوم آب و سوخت را که با هم ترکیب شده اند را از هم جدا می کنیم.

۳.هیدروکربن های سنگین از جمله قیر را در این مرحله کار از روغن خارج می کنیم.

۴. مرحله بعد در خط تصفیه روغن بر اساس تکنولوژی  MTSP-TFE روشن سازی می باشد. روغن را باید شفاف کنیم.

۵. در ادامه مرحله خط تصفیه، به تفکیک روغن پایه می پردازیم.

۶. در مرحله ششم خط تصفیه روغن، اطلاعات لازم جهت طراحی خط را به دست می آوریم و از آن استفاده می کنیم.

۷. در این بخش از کار، به ظرفیت اسمی خطوط ۷۰۰، ۱۲۰۰، ۱۸۰۰ و … توجه نشان می دهیم.

۸. پیوسته یا نیمه پیوسته بودن در این قسمت از مرحله کار خط تصفیه روغن مهم است.

۹. به تولید تعداد محصولاتSN100-SN150-SN350-SN500 بپردازیم.

۱۰. در این بخش از خط تصفیه روغن، کیفیت محصول تولید شده  براساس رنگ و فلاش پوینت از اهمیت بالای بر خوردار است.

۱۱. در مرحله آخر هم باید به میزان سرمایه گذاری  که در کار انجام می دهیم، توجه کنیم.

مزییت های استفاده از  تکنولوژی  MTSP-TFE در تصفیه روغن

این روش در خط تصفیه روغن از مزایایی بر خوردار است که به بیان آن می پردازیم.

۱. بر اساس این روش، تولید از بازدهی بالایی بر خوردار می شود.

۲. مصرف انرژی در این خط تصفیه پایین است.

۳. این خط تصفیه روغن از نظر اقتصادی به صرفه است و از بازدهی بالای بر خوردار است.

۴. محصولی که بر اساس این خط تصفیه تولید شوند، از کیفیت خوبی بهره می برند.

۵. محصولات تولید شده مطابق با استاندارد های زیست محیطی است و هیچ گونه آلودگی را در محیط زیست به وجود نمی آورد.

۶. اگر خصوصیات فیزیکی روغن پایه بخواهیم در نظر بگیریم، روغن تولید شده مشابه روغن پایه ویرجین است.

این خط تولید را می تواند روغن تصفیه شده را در ظرفیت های حداقل ۵۰۰ لیتر در ساعت، ۵۰ بشکه به صورت روزانه تحویل دهد. البته ظرفیت تولید ۱۰۰۰،۱۵۰۰،۲۰۰۰ و … در ساعت را نیز دارد. این تکنولوژی آخرین تکنولوژی موجود در این صنعت در دنیا می باشد.

حداقل و کمترین زمانی که می توان برای ساخت و البته راه اندازی این خط تصفیه در نظر گرفت، ۷ تا ۸ ماه است. بعد از این بازه زمانی می توانیم کار را شروع کنیم.

بر اساس تکنولوژی به کار رفته در خط تصفیه، خدمات ارائه شده قیمت گذاری می شود.

سرمایه لازم برای ایجاد یک خط تصفیه که استاندارد و کار آمد  با حداقل و کمترین میزان ظرفیت یعنی ۵۰۰ لیتر در ساعت به ۸۰۰ میلیون نیاز مند هستیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم.

تجهیزات لازم برای خط تصفیه روغن هم چون مخزن ذخیره، دیگ روغن داغ، برج خنک کننده و… را می توانیم از خریدار بخواهیم تا تجهیزات را برای ما فراهم کند یا از گروه‌ MTSP در خواست کنیم برای ما آمده کنند.

 

 

 

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/23998/مراحل-تصفیه-روغن-از-دانه-های-گیاهی-چگو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا