ترفند

چطوری فال حافظ بگیریم | فال حافظ برای شب یلدا 1401

فهرست مطلب

فرهیختگی مردم ایران از زمان های قدیم سبب علاقه مندی ایرانیان به شعرهای حافظ و سعدی و فردوسی و بسیاری دیگر از بزرگان ادبیات شده است. فال حافظ یکی از آیین های ثابت برای لحظات خاص مردم ایران به شمار می رود. از فال حافظ برای شب یلدا گرفته تا حتی نتایج عشق و علاقه و سرانجام کارها با نتایج نامشخص استفاده خواهد شد

طی این مقاله از سایت فاوینو به دنبال معرفی اداب و رسوم فال حافظ خواهیم پرداخت. در صورتی که علاقه مند به یادگیری اصولی فل گرفتن با اشعار حافظ هستید با ما همراه باشید.

فال حافظ
فال حافظ

همچنین در صورتی که علاقه مند به اشعار و داستان های در سبک دنیای قدیم هستید؛ میتوانید به صفحه جواب بازی شهزاد تمام مراحل | پاسخ بازی هزار داستان شهزاد رفته و بازی شهزاد را دانلود و نصب نمایید. این بازی علاوه بر داستان و اشعار خاص، دارای تم داستانی خاص برای پشت سر گذاشتن مراحل جذاب حدس کلمات نیز است.

 

گرفتن فال حافظ از کی شروع شده؟

در کتب تاریخی (تاریخ دِیار بَکریه) نقل شده است که حتی خود حضرت حافظ نیز با دیوان حافظ برای خود فال می گرفته. اما به صورت ثبت شده این کار از حدود 70 سال بعد از مرگ حضرت حافظ شروع شده و در دوران صفویه رواج خاصی پیدا کرده است.

چطور قسم فال حافظ را بگوییم؟

شخصی که بدنبال گرفتن فال خود هست چنین روند را باید طی کند. شخص باید حضرت حافظ را به عزیزترین کسانش یعنی به خداوند و معشوقه اش (شاخ نبات) قسم می دهد. این قسم معمولاً به این شکل ادا می شود:

قسم فال حافظ چیه؟

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

ضمن اینکه شاید بهتر باشد برای شادی روح حافظ، صلوات یا فاتحه ای نثار نماییم!

 

عکس برای فال حافظ
عکس برای فال حافظ

آداب و رسوم فال گرفتن با دیوان حافظ چگونه است؟

انجام هر کاری دارای راه و روش خاص خود است. عمل فال گیری حافظ نیز رسوم خاص خود را دارد و بهتر است طبق همان آداب خاص این مسائل را انجام دهید. در ادامه به بیان مرحله به مرحله گرفتن فال حافظ اشاره خواهیم کرد.

نکته مهم که لازم به یاد آوری دارد این است که: تفائل زدن با دیوان حافظ یک جنبه تشریفاتی، روحی و روانی دارد. با گررفتن یک فال به صورت حتمی خبری از آینده و مشخص شدن شرایط یک حالت خاص از شرایط زندگی را نشان نخواهد داد.

نکته دوم: فال حافظ  هر شخص یک حالت شخصی داشته و نباید به صورت پنهانی به دنبال نیت و جواب حضرت حافظ به وی باشید. ادب را در آداب فال گیری رعایت نمایید.

و اما بعد..

فال حافظ روزانه آنلاین
فال حافظ روزانه آنلاین

نیت کردن

برای گرفتن جواب ابتدا نیت خاص خود را مشصخ کنید. و سوالاتی در مورد کشف هسته اتم مطرح نکنید! خواسته های خود را به صورت دو حالت مثبت و منفی مطرح کنید. اشعار و تفاسیر هر فال به صورت حالت مثبت و منفی معنی شده است. در شب های یلدا و شب سال نو از گرفتن چند فال حافظ خودداری کنید. نهایتا دو نیت و دو مرتبه فال بگیرد تا حضرت حافظ به نیت باقی اشخاص نیز رسیدگی کند.

مبادله فاتحه با فال

از قدیم گفته اند حساب حساب است کاکا برادر! هر شخصی برای پیدا کردن جواب مسائل سخت از زندگی به سراغ دیوان حافظ خواهد رفت. پس حداقل باید با خواندن یک فاتحه روح حضرت خواجه حافظ شیرازی را شاد نماید.

حضرت حافظ را قسم دهید

برای گرفتن جواب مناسب نیت خود بهتر است حضرت خواجه شیرازی را قسم دهید. معمولا جواب های که با قسم حضرت حافظ به دست می آید نتایج مشخص تری دارد. نمونه ای از قسم های حضرت حافظ عبارت است از:

  • ای خواجه حافظ شیرازی، تو که دانای هر رازی، آینده ما را خوب بنوازی
  • به حق یارت، آن شاه غازی (غزاکننده، جنگجو)
  • به شاخ نباتت که بهش می نازی
  • ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

گرفتن فال

بعد از انجام مراحل بالا حال نوبت گرفتن فال است. می توانید از سایت ها استفاده کنید تا تا به صورت رندوم یک فال به شما اختصاص دهد. یا به صورت سنتی و قدیمی صفحه ای از کتاب را باز کنید. هرچند در صفحات ابتدای کتب حافظ معمولا یک صفحه حدول از اعداد تصادفی وجود دارد و با گذاشتن انگشت خود روی انها عدد خاصی از غزلیات را میتوان انتخاب کرد.

کدام صفحه از دیوان حافظ، فال من است!

اگر به صورت سنتی اقدام به باز کردن دیوان حافظ نموده اید و نمی دانید کدام صفحه مربوط به فال شما است طبق روش زیر اقدام کنید.

از بین آن دو صفحه ای که انگشت مبارک بینشان گیر کرده، باید صفحه سمت راستی را انتخاب کنید. غزل بالای صفحه راست، جواب شماست. غزل اگر از ابتدای صفحه آمده که چه بهتر، وگرنه می رویم به صفحه قبل و ابیات ابتدایی غزل را از آنجا می خوانیم. توی مجموعه ابیات این غزل، یک یا چند بیت به نیت شما ربط دارد. باید آنها را پیدا کنید.

اگر پیدا شد که چه بهتر، اگر نشد هم نگران نباشید. بروید به غزل بعدی (یعنی دومین غزل توی صفحه دست راست). یکی از بیت های 1، 3 یا 5 این غزل دومی «شاهد» فال شما هستند. یعنی مطالب غزل قبلی را دوباره تایید و تکرار می کنند.

معنی فال حافظم چیه؟

برای پیدا کردن معنی باید به منفی و مثبت بودن افعال شعر توجه کنید. یا به کلمات خاص مرتبط به نیت خود توجه کنید. مثلا اگر نیت عاشقانه دارید به کلمات خاص این بخش و روند داستان منفی یا مثبت غزل توجه کنید. هر چند می توانید از تفاسیر خاص غزلیات موجود نیز بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا